2 års garanti på tuner??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 års garanti på tuner??

Hei

Min Topfield 4000 er død og da jeg kontaktet selger, Satelitt1 , fikk jeg beskjed om at det er kun 2 års garanti på tuneren. Innehaveren hadde vært i kontakt med importøren av tuneren og jeg fikk beskjed at reperasjoner måtte jeg dekke selv!?!

Er det ikke 5 års reklamasjon på tunere?
    (Tips hold dere unna satelitt1)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på garanti og reklamasjon.

Reklamasjon gjelder dersom du kan sannsynliggjøre at feilen har vært der når tuneren var ny og/eller at det er en urimelig stor kostnad å få reparert den, mao dyre deler. (Eksempelvis motor i vaskemaskin osv.)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert riktig at det kun er 2 års garanti på den. Man må ikke blande sammen
    garanti og reklamasjon.
    Men som du sier skal du ha 5 års reklamasjonsrett på en dekoder. Ville derfor tatt dette opp med selgeren igjen.
    Dette er et vanlig problem for mange som prøver å få igjen på reklamasjon. Det er ikke lett, men har iallefall blitt noe lettere de siste par årene.

Gjelder bare å ikke gi seg. Det er dette flere butikker spekulerer i akkurat det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2 års garanti?

Jeg vil vurdere meg som en som er rimelig oppe og går på hi-fi og satelitt siden og om jeg ikke husker helt feil så er denne tuner modellen svært gammel og kan være bort i 5 år. Da har det skjedd en viss teknologisk utvikling. Og du sier den er 2 år gammel? Er vel ikke sur for du har betalt mye for å være 1. ute, jeg blir og ofte sur når jeg ser at en får ting jeg har handlet meg dyrt har blitt bortimot gratis. Men det koster å være på topp!(dessverre) Og har nå som regel hatt mye moro med de diverse pc`ene, projektorene, tv`ne videomaskinene m.m. jeg har opplevd "børskrakk" på men gidder nå ikke å lage livet surt for andre for det. Men mener du at du har rett så gå til retten, helst høyesterett, men tror du vet sjøl hva som er rett for jeg og flere av mine venner som bruker satelitt1 er nå meget fornøyd med servicen og har ikke noe å klag på de gutta der.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doodleboy
    Jeg vil vurdere meg som en som er rimelig oppe og går på hi-fi og satelitt siden og om jeg ikke husker helt feil så er denne tuner modellen svært gammel og kan være bort i 5 år. Da har det skjedd en viss teknologisk utvikling. Og du sier den er 2 år gammel? Er vel ikke sur for du har betalt mye for å være 1. ute, jeg blir og ofte sur når jeg ser at en får ting jeg har handlet meg dyrt har blitt bortimot gratis. Men det koster å være på topp!(dessverre) Og har nå som regel hatt mye moro med de diverse pc`ene, projektorene, tv`ne videomaskinene m.m. jeg har opplevd "børskrakk" på men gidder nå ikke å lage livet surt for andre for det. Men mener du at du har rett så gå til retten, helst høyesterett, men tror du vet sjøl hva som er rett for jeg og flere av mine venner som bruker satelitt1 er nå meget fornøyd med servicen og har ikke noe å klag på de gutta der.
    Nå er det vel kjøpstidspunktet som bestemmer lengden på reklamasjonsperioden og ikke når produktet kom første gang. På slike produkter er det normalt 5 års reklamasjonsrett og så vidt jeg vet er det nå selger som må sansynliggjøre at skaden skyldes bruk og ikke produksjonsfeil. På en dekoder, som normalt er forseglet, burde kjøper ha en meget god sak her.

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten tvil 5 år.

Du kan lese om dine rettigheter her:

Garantier og reklamasjonsrett - dine rettigheter - forbrukerportalen.no

Om du ikke får noe respons, kontakt Forbrukerrådet-de er alltid behjelpelige!

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2 års garanti?

Det er helt klart at hvis et produkt som er ment å vare i mer enn 5 år plutselig dør innen den tid, så kan en ha rett til å reklamere på produktet. Det er like kalrt at hvis produktet dør grunnet lynnedslag eller andre plutselige ytre påvirkninger så er det IKKE en reklamasjonssak. Da er det heller innboforsikringen e.l. som skal dekke slike hendelser.

Der er mange butikker som kan være vanskelige å ha med å gjøre men som regel så kommer en til enighet. Eller har andre her på AV Forum dårlige erfaringer?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •