Get vs Lyse ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Get vs Lyse ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Get vs Lyse ?

Hei!

Noen som har testet Get digital opp mot Lyse sin fiber ?

Har Get Digital i dag, og er ikke 100% fornøyd med bildet...Har en Samsung LE-40R72B.
    Vurderer Lyse, men vet ikke om det er verdt det...tross alt en del i tilknytning, samt dyrere/mnd i og med at du må ha internett hos dem for å få TV der.

Noen kommentarer?

:-?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv bare prøvd analog UPC vs Lyse så jeg kan ikke gi noe godt svar på ditt spørsmål. Men det er vel såpass mange som har Lyse her i Stavangerdistriktet nå, at du burde kunne få invitert deg og TV'en inn en plass for å teste selv?

Jeg tror det beste er at du får se selv og se om du får bedre bilde fra en Lyse-løsning. Det er du som vet "hvor skoen klemmer"...

Hva er det du ikke er fornøyd med?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, ja du har et poeng der...

Hadde først bare grunnpakken fra UPC, så kjøpte jeg nytt tv...Oj oj oj, da følte jeg skjermen ble full av "snø"...oppgraderte til digital, og da ble bildet mye bedre. Men etterhvert som jeg har blitt vant til det, ser jeg nå fortsatt endel støy/"snø" i bildet. Samtidig synes jeg det blir endel grums i bildet av og til...
    De nye tv'ene stiller vel mye høyere krav til signalene, for jeg opplevde aldri dette slik på min gamle nokia 28tommer.
    Lurer derfor på om Lyse sitt opplegg er bedre.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste snøen jeg ser på TV'en (via Lyse) er den snøen som skal være der ifm nedbør under frysepunktet. Men det er i perioder litt blocking når signalstreamen blir forstyrret. I all hovedtrekk så er jeg fornøyd med bildekvaliteten på Lyse på vanlige sendinger. Merk: Jeg er ingen TV-slave og bruker såpass lite tid at jeg kanskje er feil å spørre.

Hvaslags signaloverføring bruker du mellom dekoder og TV?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er heller ingen tv-slave, men har lyst til å få bildet optimalt...Ok å kose seg med en søndagsfilm sammen med kona av og til :-D

Jeg bruker den scart kabelen som fulgte med...en flat en. Har vurdert å bytte ut denne, og har spurt om tips til dette under "kabler"...

Har du tips til en ny kabel?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med deg - det nytter ikke med dårlig analog kabel og store digitale TV. Selv har jeg et på 37" LCD og det avslører alt .

Selv har jeg skaffet parabol og der signalet er perfekt :-D. Sitter også å lurer om jeg skal skaffe meg fiberkabel fra Lyse via Lier Fibernett. Var på vekkelsesmøte for litt siden og de var veldig ivrige på at folk signerte kontrakt. Har sendt de en mail og signalisert at jeg er interessert så det vet de. Samtidig driver GET å oppgradere. Får muligheter for digital kabel midt i måneden.

I alle fall vil jeg sitte på parabolen ut perioden - ca et halvt år til. Er derfor interessert i hva folk har av erfaringer. Get kommer med ny dekoder som kanskje har bedre bilde, men samtidig sliter de en del med barnesykdommer. Er det mye av bokkering i signalet på Lyse ?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro det er en del å gå på på signalet lyse sender, i alle fall på enkelte kanaler.

Det hender (ikke så ofte) at jeg legger merke til "heng" og "commodore-64" utseende selv på min 32" CRT.

Skulle også gjerne ha sett at lyse satset på å kunne levere en "high-end" tv-tuner i tillegg til den-for-massene. Jeg mener ikke high-end i krell-klasse osv, men rett og slett en litt mere forseggjort løsning. Vi vet jo alle at Kreatel (Motorola nå vel?) leverer flere typer tunere.

Ellers er jeg superfornøyd med lyse fiberen min. Mye av det har jo så klart med båndbredden på selve internett-oppkoblingen da, men også tv delen.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Jeg vil tro det er en del å gå på på signalet lyse sender, i alle fall på enkelte kanaler.DrE
    Mener du at det er endel bedre, eller mener du at lyse kunne ha hentet ut mer?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jensmorten
    Mener du at det er endel bedre, eller mener du at lyse kunne ha hentet ut mer?
    Jeg er usikker på hva jeg egentlig mener, men jeg legger i alle fall merke til "komprimeringsfeil" eller hva det nå heter i blant.

Andre har sikkert mer utfyllende svar på hva Lyse gjøre med signalene. Ikke alle kanaler blir sent med samme båndbredde, det tror jeg i alle fall ikke.

DrE

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De holder jo på med prøvesendinger for utvalgte kunder i HD så de har mye å gå på. Synes bildet er meget bra, men lyden er ikke like god på alle kanaler.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyse og Get sender sannsynligvis med eksakt samme komprimmering. Lyse&Get mottar sannsynligvis mange av kanalene fra Viasat og Canal Digital. Jeg vil tippe på at det ikke er noen stor forskjell når det sammenliknes mellom Lyse,Get,Viasat og Canal Digital (når det sammenliknes med kanaler som sendes hos alle distributørene).

Det er jo en mulighet for at Lyse&Get reduserer bitraten men da vil i tilfellet kvaliteten bli dårligere enn hos Viasat&Canal Digital. TV3 på Viasat sender med 3Mbit/s. Da vil heller ikke Lyse&Get kunne sende TV3 med god kvalitet på sport.
    Det er heller ingen vits å øke bitraten på en kanal som er mottatt i 3Mbit/s siden det ikke vil forbedre kvaliteten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fiberen fra NTE (Samme som Lyse)
    Har testet både parabol (Dreambox) og fiberen samtidig for sammenligning.
    Parabolen har et hakk bedre bilde, men dette kan kun være visuelt, da kanskje utgangen på tuneren er bedre en kreatellboksen, som jeg synes er for dårlig. Da mener jeg treg, savner HDD (KOMMER SNART) osv..

Kanalene sender forskjellig bitrate, NRK og TV 2 er best med ca 5+6Mbit. De dårligste ligger på ca 2. I lyd og bilde tidligere leste jeg det burde ligge på ca 7 for et topp bilde (komprimeres for å spare plass) med mpg2.

Målte bitraten på dreamboksen.

Er det noen som vet hva bitraten er på lysefiberen ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste en artikkel i Aftenposten/forbruker.no der Get sa de hadde en del på gang, så sendte forespørsel til Get ang at jeg ikke er helt fornøyd med bildet, samt spørsmål om hvordan de ligger an for Stavanger området, og her er svaret jeg fikk:

[I]"Takk for din henvendelse.
    Dette stemmer at vi vil bytte alle dekoder. Dette gjelder først Stavanger
    litt før sommeren 2007. Da vil vi lansere fire dekodere, med eller uten
    harddisk og med eller uten HD.
    Håper du fortsetter å være kunde hos Get frem til dette, da jeg har stor
    tro på de nye dekoderene(tester disse for tiden selv i Oslo, og er veldig
    fornøyd)."[/I

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knuhen
    Har fiberen fra NTE (Samme som Lyse)
    Har testet både parabol (Dreambox) og fiberen samtidig for sammenligning.
    Parabolen har et hakk bedre bilde, men dette kan kun være visuelt, da kanskje utgangen på tuneren er bedre en kreatellboksen, som jeg synes er for dårlig. Da mener jeg treg, savner HDD (KOMMER SNART) osv..

Kanalene sender forskjellig bitrate, NRK og TV 2 er best med ca 5+6Mbit. De dårligste ligger på ca 2. I lyd og bilde tidligere leste jeg det burde ligge på ca 7 for et topp bilde (komprimeres for å spare plass) med mpg2.

Målte bitraten på dreamboksen.

Er det noen som vet hva bitraten er på lysefiberen ?
    NRK er i særklasse når det gjelder kvalitet på mpeg kompremmeringen. NRK benytter over 8Mbit/s til video på satellitt ( variabel bitrate). Målte 8,3Mbit/s på NRK1 og måtte ikke vente lenge før bitraten spratt opp i 8,3Mbit/s. NRK1 varierte fra 2,7-8.3Mbit/s i løpet av 1 minutt under nyhetene. Sport på NRK er som regel mye bedre enn alle andre kanaler som sender
    sport. Det hender jo at NRK sender noen kamper fra utlandet hvor kvaliteten i utgangspunktet er veldig dårlig (dårlig kvalitet i produksjon) men sport produdsert av NRK har veldig bra kvalitet.

Film,serier osv. blir ofte helt ok med 2-3Mbit/s så det er sport(spesielt fotball) man må se på dersom man skal sjekke kvalitet i sendingen siden det da er ekstremt mye detaljer i bevegelse.

Det kan godt være at kabelnett reduserer bitraten for å få plass til flere kanaler men jeg tror egentlig ikke det er lov.

Regner med at de nye dekoderene til GET er MPEG2 kodere men er det noen som vet om det er DVB-C & MPEG-2 ? Det burde være mulig å lese av merkingen på chipset i mottager og da bør det lett kunne finnes ut om det er DVB-C/MPEG-2 dekoder ved å Google litt.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo liten tvil om at selve kablingen til LYSE, altså fiberoptikk har headroom for mye mer enn det som sendes nå. Tregheten som oppleves med lyse/kreatel systemet kommer ikke bare fra boksen. Siden datastreamen kommer fra en sentral og all switchingen foregår her så går det naturligvis litt lengre tid å skifte kanal enn det gjør med f.eks dreambox (savner 7000s'en min)

Jeg kjenner meg igjen i postene som omhandler båndbredde forskjell på kanalene. Jeg er også helt enig i at kvaliteten på alt fra NRK er knall (bilde+lyd i alle fall). NRK2 har jo helt siden starten hatt rykte på seg for å ha best kvalitet på dette.

DrE

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Totalpakken ?

Ingen ting blir bedre enn kilden selv med fiber, og parabol er et ørlite hakk bedre forstår jeg. Hva så med de andre funksjonene som Internett, E-post,filmleie og telefon som fiberleverandørene pusher. Blir en fiberpakke totalt sett bedre eller er det like godt å beholde parabolen og gode gamle ADSL ?

Newcomer catober sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvt med Get(upc da) og lyse på min M61.
    Syns det ble klart mye bedre bilde når jeg fikk den på lyse.
    Men så er ikke jeg noe prof heller men ser jo klart vis bilde er mye bedre.
    Følte det var mye mer kornite med Get.

Men bytter du til lyse får du et kalrt MYE bedre nett enn hva Get greier å levere pga den høye upload farten de leverer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •