Hvordan gjøre Canal + 1*W satellit brukervennlig på PC ? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 74 av 74
    Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av art3mis
    Bruker kun SSH til administrasjon, men problemet er når jeg skal lese hva som sendes på kanalen, eller se hva sangen heter, er alt bare en grøt. Hvilken oppløsning jeg bruker er ikke så nøye, bare jeg kan klare å lese teksten på TV-en i mythtv.

Bruker S-Video på denne tv-en, men skal bytte og satser da på å prøve ut komponentkabel. (Dette er gammel 4:3-TV, skal over på en 16:9 av en del nyere modell, men likefullt en del år gammel, begge gamle bilderørstv-er.) *akk* Den som hadde en hdtv

Kjører fortsatt 0.20(.2) (gentoo stable, svn build p15634), og har ikke endret noen interlacing-instillinger. Venter nok litt med å oppgradere ennå.
    Under Instillinger->Utseende kan du velge stor eller liten skrift, og også størrelsen på store, medium og små fonter. I 0.20 og tidligere antas det at skjermen har en DPI på 100, og fontene skaleres ut fra dette. I 0.21 leses DPI fra X konfigurasjonen, og man kan også legge inn en %-vis opp eller nedskalering av fontene.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en patch som reduserer størrelsen på underteksten og gjør den mer leselig, samt gir "ekte" norske tegn:
    http://www.rettemotrette.no/fix_norsk_text.diff

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal kjøpe meg et TV-kort til PC'en, men trenger info om hvem som er best av de DVB-S2 kortene som finnes på markedet i dag. Er det like bra bildekvalitet som på en Canal Digital HD tuner f.eks? Jeg trenger også en CA Modul CONAX og Viaccess, passer til alle typer tunere som har en åpen slot CI for CAM. Dvs en CA modul som kan ta både CD og VIA sat sendinger. Hvor får man dette billigst?

Dette så meget iteressant ut ... For dere som vil se på sat tv i flere rom Future Innovation Europe Skandinavien

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    art3mis: hva velger du som capture card i mythtv?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sasc-ng sin loopback-device.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eivinn
    Skal kjøpe meg et TV-kort til PC'en, men trenger info om hvem som er best av de DVB-S2 kortene som finnes på markedet i dag. Er det like bra bildekvalitet som på en Canal Digital HD tuner f.eks?
    Valg av kort spiller ikke lenger noen rolle for bildekvaliteten. Den vil hovedsaklig avgjøres av hvilken programvare som brukes. Kvalitet og funksjonalitet i programvaren som følger med ulike kort varierer mye.

Med digitalisering føler at det ikke lenger er rom for variasjon i signalhåndtering slik de gamle analoge systemene tillot. Ting som følsomhet for signalstyrke kan kanskje variere litt, men for signalet ut av tuner både før og etter descrambling er det slik at enten fungerer det, eller det fungerer ikke. Now midt mellom har man ikke.

Jeg trenger også en CA Modul CONAX og Viaccess, passer til alle typer tunere som har en åpen slot CI for CAM. Dvs en CA modul som kan ta både CD og VIA sat sendinger. Hvor får man dette billigst?
    Om det bare er pris som gjelder finnes jo også muligheten for å bruke en enkel kortleser (f.eks. den som deles ut gratis fra Norsk Tipping til nettspillere) og softcam. Det kan også utvides til å gi samme funksjonalitet som den kortdeler-løsningen du har nevner under. Hva distribusjons-selskapene sier om slike ting er noe annet. Mulig de har en dårlig sak etter juridiske vurderinger siden de enda ikke har gått rettens vei mot de som selger slike løsninger.

Dette så meget iteressant ut ... For dere som vil se på sat tv i flere rom Future Innovation Europe Skandinavien

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kortleser+Softcam

Fikk Kortleser fra Norsk Tipping i dag. Det er en buypass sak med skjermet usb kabel. Hvordan går jeg fram for å sette opp denne med softcam, for Conax og evt senere viaccess? Kan dette kombineres samtidig?

Når jeg skal skaffe meg et tv kort, så ser jeg skystar sin har PCI, det er vel 133MB bånbredde for PCI. Så vill det gå med HD kanal med ac3 lyd? Hvor mye MB bruker HD sending å streame?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk Kortleser fra Norsk Tipping i dag. Det er en buypass sak med skjermet usb kabel. Hvordan går jeg fram for å sette opp denne med softcam, for Conax og evt senere viaccess? Kan dette kombineres samtidig?
    Buypass er de som lager programvare for Norsk Tipping. Kortleseren du har fått er vel en Omnikey Cardman 3021. For å bruke flere abonnement samtidig må du ha flere kortlesere.

Hva slags OS bruker du? Windows har jeg lite peil på, men generelt trenger du:

1. Driver for kortleser. Kan lastes ned fra produsentene (omnikey.com) for ulike OS. Nyere linux-distribusjoner kommer med driveren installert.

2. Med linux trenger du så et abstraksjonslag som leser smartkort uavhengig av kortlesertype. Dette kommer i form av programmet pcscd. Informasjon om dette finnes også fra omnikey. Nyere linux-varianter har ferdige programpakker. F.eks. har beta-versjonen av ubuntu 8.04 (hardy) pakkene pcscd og pcsc-tools som installeres med "sudo apt-get install pcscd pcsc-tools". Følg så med på systemlogg for å se hva som skjer med "tail -f /var/log/syslog". Koble så kortleseren til PCen uten abonnent-kort i. Deretter kan man følge med på aktivitet med kommandoen pcsc_scan. Programmet vil nå vise informasjon om smartkort når du stikker dem i leseren.

3. Så trenger du en kortserver som er i stand til å lese og formidle nøkler til dekoderprogrammet. F.eks newcs

4. Siste ledd i programvare-kjeden er selve dekoderen, f.eks. sasc-ng. Denne mottar det krypterte DVB-signalet fra tuneren, dekoder vha nøkler fra kortserver, og leverer det samme signalet i dekodet form til fremviser eller opptaksprogram. På linux fungerer det vha en såkalt loopback driver. Programmet dekoder gjerne en hel transponder i slengen. Dvs at med riktig programvare er det mulig å se på eller ta opp flere kanaler fra samme transponder samtidig selv om man bare har ett mottaker-kort.

Når jeg skal skaffe meg et tv kort, så ser jeg skystar sin har PCI, det er vel 133MB bånbredde for PCI. Så vill det gå med HD kanal med ac3 lyd? Hvor mye MB bruker HD sending å streame?
    Opp til 2-3 mottaker-kort bør funke fint. Husk også å sørge for å ha disker som kan svelge unna om man skal ta opp.

Eksempler DVB-S:
    Thor2 24.500 7/8 = 39.5Mbit/s (26MHz)
    Thor3 28.000 7/8 = 45.1Mbit/s (33MHz)
    Thor3 28.000 3/4 = 38.7Mbit/s (33MHz)
    Thor3 27.800 3/4 = 38.4Mbit/s (33MHz)
    Sirius4 27.500 3/4 = 38.0Mbit/s (33MHz)

Eksempler DVB-S2:
    Thor2 25.000 8psk 2/3 = 48.4Mbit/s (26MHz)
    Sirius4 27.500 8psk 2/3 = 54.4Mbit/s (33MHz)

DVB-S2 kan teoretisk operere med opptil 80Mbit pr transponder.

Båndbredden pr kanal varierer med kvaliteten. De som sender med høyest kvalitet i mpeg2-format i dag ligger på ca 18Mbit. Lyd-delen av signalet er forsvinnende liten i HD-sammenheng.

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for flott svar phel21.

Har Vista 64-bit.

1. Har installert driver, som vista gjorde automatisk og leseren finner jeg i enhetsbehandling så den skal funke nå.

2. Har lett etter kortserver og googlet etter det du sa, men fant ikke noe til Vista.

3. Finner ikke dekoder som du sier skal dekode nøkler.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for flott svar phel21.

Har Vista 64-bit.

1. Har installert driver, som vista gjorde automatisk og leseren finner jeg i enhetsbehandling så den skal funke nå.

2. Har lett etter kortserver og googlet etter det du sa, men fant ikke noe til Vista.
    Som før nevnt vet jeg lite eller ingenting om hvordan dette fungerer under windows, men f.eks. newcs sies å funke under windows uten at jeg spesifikt kan si noe om vista. Siste versjon er 1.50 som er lagt ut til nedlasting en rekke steder. Se f.eks SkyStar.Org Upload Download Center

3. Finner ikke dekoder som du sier skal dekode nøkler.
    Det er en stund siden sist jeg installerte et slikt system så jeg er usikker på hva som spiller sammen i dag. Jeg venter på ny DVB-S(2) tuner og planen er å bruke sasc-ng (https://opensvn.csie.org/traccgi/sascng/), men det støtter ikke windows. Det må da være noen andre her som kan anbefale noe som virker under vista.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Jeg bruker følgende oppsett:

HW:
    Gratis kortleser fra Norsk Tipping
    Originalt abonnementskort
    To DVB-S PCI kort

SW:
    Suse linux 10.3
    NewCS kortserver
    sasc-ng kortklient
    MythTV mediesenter

Dette har fungert ganske greit med ett DVB-S kort i ca. 6 måneder.
    Etter at jeg installerte DVB-S kort nummer to blir det av og til korte opphold i opptakene. Jeg har ikke funnet årsaken til dette ennå.
    Jeg har funnet løsningen på dette problemet nå. Ved å kjøre to instanser av sasc-ng med separate konfigurasjonsfiler i separate kataloger og hver sin bruker definert i NewCS har dette fungert knirkefritt ganske lenge nå.
    Men hvis jeg konfigurerer MythTV til å kunne gjøre opptak av to kanaler i parallell på hvert kort (multirec) så er det stort sett bare to eller tre av opptakene som blir dekryptert. er det noen som har fått dette til å fungere?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fungerer multirec i praksis? Du bare stiller inn i configen og setter på flere kanaler på samme multiplex til opptak? Og hvordan reagerer sasc på dette? :>

https://opensvn.csie.org/traccgi/sascng er forresten utdatert, og blir ikke utviklet på. Den fungerte heller ikke skikkelig for meg. (Siste commit var 5 måneder siden.) Jeg hadde en annen lenke, men den fungerer ikke lenger :<

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av art3mis
    Hvordan fungerer multirec i praksis? Du bare stiller inn i configen og setter på flere kanaler på samme multiplex til opptak? Og hvordan reagerer sasc på dette? :>

https://opensvn.csie.org/traccgi/sascng er forresten utdatert, og blir ikke utviklet på. Den fungerte heller ikke skikkelig for meg. (Siste commit var 5 måneder siden.) Jeg hadde en annen lenke, men den fungerer ikke lenger :<
    I mythtv-setup setter du hvor mange samtidige opptak hvert kort maksimalt kan gjøre. Deretter er det bare å programmere opptak som vanlig. Dersom det er flere samtidige opptak på samme transponder/multiplex vil disse bli gjort med samme kortet. Problemet med sasc-ng er som nevnt at jeg oftest bare får dekryptert to til tre av fire samtidige opptak.

Denne linken fungerer: https://opensvn.csie.org/traccgi/opensascng, eventuelt direkte med: svn co Revision 17: /

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    I mythtv-setup setter du hvor mange samtidige opptak hvert kort maksimalt kan gjøre. Deretter er det bare å programmere opptak som vanlig. Dersom det er flere samtidige opptak på samme transponder/multiplex vil disse bli gjort med samme kortet. Problemet med sasc-ng er som nevnt at jeg oftest bare får dekryptert to til tre av fire samtidige opptak.
    Her virker det som om n-1 fungerer. Med maks satt til 4 samtidige opptak på ett kort går det bra med 3 samtidige opptak, men backend feiler når det 4de opptaket starter. Med maks satt til 5 fungerer det med 4 opptak. Når systemet feiler hos meg stopper alle opptak (ingenting skrives til disk) mens systemet fremdeles rapporter at opptak pågår inntil programmene er ferdige. Det siste opptaket som påbegynnes registreres i databasen, men det blir ikke noen fil av det. Jeg har enda ikke sett spor av krypterte data lagret på disk så det virker ikke som om sasc-ng har problemer med dette. Det er mer sannsynlig en bug i mythtv. Jeg har bare en tuner og får ikke testet oppførselen med flere kort.

Det er forøvrig flere feil relatert til multirec som nylig er rettet med forbedringer ventet i den kommende 1.21.1 bugfix-releasen (alternativt den ny qt4-baserte 1.22). F.eks vil følgende bug føre til at man med flere kort ikke vil kunne ta opp flerer kanaler enn hva man kan ta opp fra samme multipleks med ett kort #4989 (LiveTV picks a multirec set that is recording already) – MythTV – Trac

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •