Hvordan gjøre Canal + 1*W satellit brukervennlig på PC ? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 74
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av art3mis
    Hvilken kjerne kjører du, og hvilke satelitter er det du har stilt inn mot?

Kan du også printe output av dmesg | grep -i cx og uname -a ? : >

Hva slags feilmeldinger fikk du fra scan?

edit:
    Og har du fått prøvd ut noe med mythtv?

Er det også mulig å få se hva
    kaffeine -verbose
    spytter ut når du scanner? : >
    min får LOCK, finner transpondere, men avsluttes brått av en:
    Invalid section length or timeout: pid=17
    og ender opp uten kanaler.
    Kjører Xubuntu 7.10 med den kjernen som er orginalt.. Thor og Sirius, har bare scannet Thor, men regner med Sirius også funker. Skal fikse det du spør om senere når jeg kommer hjem.

Har ikke prøvd mythtv ennå.. Installerte en ny disk med opensuse igår, og fått installert multiproto driverne uten feilmeldling (Måtte installere 2.6.24 kernel). Så når jeg kommer jeg må jeg teste om dem virkelig virker..

uname:
    Linux htpc-desktop 2.6.22-14-generic #1 SMP Sun Oct 14 23:05:12 GMT 2007 i686 GNU/Linux

grep cx:
    Kode:
    [   22.668000] cx88/2: cx2388x MPEG-TS Driver Manager version 0.0.6 loaded
    [   22.668000] cx88[0]: cx88[0]: subsystem: 0070:6902, board: Hauppauge WinTV-HVR4000 DVB-S/S2/T/Hybrid [card=65,autodetected], frontend(s): 2
    [   22.668000] cx88[0]: TV tuner type 63, Radio tuner type -1
    [   22.684000] cx88/0: cx2388x v4l2 driver version 0.0.6 loaded
    [   22.788000] cx88[0]: i2c init: enabling analog demod on HVR1300/3000/4000 tuner
    [   23.072000] cx2388x alsa driver version 0.0.6 loaded
    [   23.132000] tuner' 1-0043: chip found @ 0x86 (cx88[0])
    [   23.136000] tuner' 1-0061: chip found @ 0xc2 (cx88[0])
    [   23.140000] tuner' 1-0063: chip found @ 0xc6 (cx88[0])
    [   23.176000] tveeprom 1-0050: audio processor is CX882 (idx 33)
    [   23.176000] tveeprom 1-0050: decoder processor is CX882 (idx 25)
    [   23.176000] cx88[0]: hauppauge eeprom: model=69009
    [   23.176000] input: cx88 IR (Hauppauge WinTV-HVR400 as /class/input/input5
    [   23.176000] cx88[0]/2: cx2388x 8802 Driver Manager
    [   23.176000] cx88[0]/2: found at 0000:03:04.2, rev: 5, irq: 22, latency: 64, mmio: 0xfa000000
    [   23.176000] cx8802_probe() allocating 2 frontend(s)
    [   23.176000] cx88[0]/0: found at 0000:03:04.0, rev: 5, irq: 22, latency: 64, mmio: 0xf8000000
    [   23.176000] cx88[0]/0: registered device video0 [v4l2]
    [   23.176000] cx88[0]/0: registered device vbi0
    [   23.176000] cx88[0]/0: registered device radio0
    [   23.184000] cx88[0]/1: CX88x/0: ALSA support for cx2388x boards
    [   23.192000] cx88/2: cx2388x dvb driver version 0.0.6 loaded
    [   23.192000] cx88/2: registering cx8802 driver, type: dvb access: shared
    [   23.192000] cx88[0]/2: subsystem: 0070:6902, board: Hauppauge WinTV-HVR4000 DVB-S/S2/T/Hybrid [card=65]
    [   23.192000] cx88[0]/2: cx2388x based DVB/ATSC card
    [   23.368000] DVB: registering new adapter (cx88[0])
    [   23.368000] DVB: registering adapter 0 frontend 0 (Conexant CX24116/CX24118)...
    [   23.368000] DVB: registering adapter 0 frontend 1 (Conexant CX22702 DVB-T)...
    kaffeine -verbose:
    Kode:
    kbuildsycoca running...
    Reusing existing ksycoca
    DCOP Cleaning up dead connections.
    0
    /dev/dvb/adapter0/frontend0 : opened ( Conexant CX24116/CX24118 )
    /dev/dvb/0/frontend1 : : No such file or directory
    DVB plugin loaded
    .Loaded epg data : 0 events (33 msecs)
    kio (KMimeType): WARNING: KServiceType::offers : servicetype ThumbCreator not found
    kio (KMimeType): WARNING: KServiceType::offers : servicetype ThumbCreator not found
    Dette er etter jeg la inn den eksprimentelle driver til hvr-4000 da.. men kanalen funker ennå..

Når jeg scanner med vanlig scan, får jeg:
    __tune_to_transponder:1483: ERROR: Setting frontend parameters failed: 22 Invalid argument

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for info.

Jeg har allikevel løst saken. Flyttet kortet over i min andre pc, og der funka alt med en gang :<

Med andre ord: unngå HVR-4000 og MSI MS-6590....

Edit: Dro ut alt av pci-kort i htpcen... og gjett om... der funka jo driten! Tenk at jeg har brukt nærmere 40 timer på feilsøking, og så var løsningen så enkel :<
    Kommer med mer info om testing med sasc-ng/mythtv imorgen håper jeg :>.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei bra du er du som er på ubuntu forumet asså skal du prøve deg på dvb/s2 drivere eller skal du bruke bare dvb/s delen?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja, er meg på ubuntuforumet også (i tillegg til et annet forum). Bruker flere nick, ettersom jeg har to veldig vanlige, og et er nesten alltid opptatt. Må finne meg et nytt ett

Nei, skal ikke prøve meg på s2, ettersom jeg ikke har noen dvb-s2-kanaler å ta inn (tror jeg da). Finnes det noen frie?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var alt oppe å kjører.... utenom mythtv : <

Når jeg starter opp tv-visning, spytter myth ut dette:
    2008-04-02 14:34:38.435 VideoOutputXv: XvMCTex: Init failed
    og flere feilmeldinger med xvmc i, så jeg skal prøve å rekompilere uten xvmc-støtte.

Kaffeine fungerer fint, også på krypterte kanaler. Jeg må derimot tune inn 2 ganger på 75% av kanalene for å få noe bilde (først dobbeltklikke, så vente litt, og så dobbeltklikke igjen).

Edit: Myth oppe nå. Funka fint etter å ha skrudd av xvmc-støtte.
    men en ting: mythfrontend bruker 10-15% cpu, og sasc-ng bruker bare 5% av prosessoren, mens der ligger på ca. 60% idle. Er det vanlig med disse tallene? Synes det virker litt høyt for bare avspilling.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanlig. Du kan prøve å slå av opengl i menyer og video om du er bekymret.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ikke configurert sasc-ng.. får feilmld:
    Kode:
    Using C++ compiler: g++
    test: 185: 4: unexpected operator
    test: 185: 4: unexpected operator
    Processor capabilities: pentium ( mmx sse sse2 )
    Trying various FFdecsa optimizations...
        PARALLEL_32_INT: build failed
        PARALLEL_64_2INT: build failed
        PARALLEL_64_LONG: build failed
        PARALLEL_64_MMX: build failed
        PARALLEL_128_2LONG: build failed
        PARALLEL_128_2MMX: build failed
        PARALLEL_128_SSE: build failed
        PARALLEL_128_SSE2: build failed
    Choosing PARALLEL_MODE = PARALLEL_32_INT
    peiling?
    Fant en tutorial der jeg måtte installer en haug med ting, da funket det

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags theme bruker dere på mythtv/osd-screenen? :P bruker GANT-temaet for mythtv, men de osd-ene jeg har er særdeles dårlige etter mitt skjønn.

Edit: Oisann, litt vel off-topic kanskje?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke kommet så langt

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for info.

Jeg har allikevel løst saken. Flyttet kortet over i min andre pc, og der funka alt med en gang :<

Med andre ord: unngå HVR-4000 og MSI MS-6590....

Edit: Dro ut alt av pci-kort i htpcen... og gjett om... der funka jo driten! Tenk at jeg har brukt nærmere 40 timer på feilsøking, og så var løsningen så enkel :<
    Kommer med mer info om testing med sasc-ng/mythtv imorgen håper jeg :>.
    Har du sjekket om det finnes en Bios oppdatering til hovedkortet?

Jeg hadde store problemer med min maskin da jeg skulle installere HVR-4000 kort nummer to i den. Den har også MSI hovedkort.

Da jeg satte inn kort nummer to ville ikke maskinen starte i grafisk modus.
    Med bare ett kort, enten nytt eller gammelt, fungerte allt som normalt.
    Loggen viste problemer med lasting av skjermkortdriver, så jeg forsøkte ulike versjoner uten hell.
    Da jeg flyttet begge kortene over i en annen maskin var det ikke noe problem.

Etter oppdatering av Bios på den første maskinen har det ikke vært noe problem med den heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har versjon 1.1 (eller var det 1.0? :P) og nyeste er 1.4, så jeg skulle gjerne oppdatert BIOS, men diskettkontrolleren har aldri virket på den pcen. Fant det ut for vel et år siden da jeg ville oppdatere bios av en annen grunn (husker ikke hva for øyeblikket), har aldri brukt diskettstasjon på den før. Det virker heller ikke som om MSI-programmet lar deg oppdatere bios fra annet enn diskett :<
    Prøvde med 4 forskjellige diskettstasjoner, og driverne spyttet bare ut merkelige feilmeldinger, så jeg gav opp.

Edit: Husket hvorfor jeg ville oppdatere bios. Den låste seg hver gang jeg reiste meg fra stolen, eller jeg ikke brukte den på en stund (sånn et par tre timer, men det rare er at den alltid låste seg innen 2 minutter etter jeg var borte. Klokken frøs også, så jeg vet ganske nøyaktig når det skjedde, og feilen var universell for alle OS).

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har versjon 1.1 (eller var det 1.0? :P) og nyeste er 1.4, så jeg skulle gjerne oppdatert BIOS, men diskettkontrolleren har aldri virket på den pcen. Fant det ut for vel et år siden da jeg ville oppdatere bios av en annen grunn (husker ikke hva for øyeblikket), har aldri brukt diskettstasjon på den før. Det virker heller ikke som om MSI-programmet lar deg oppdatere bios fra annet enn diskett :<
    Prøvde med 4 forskjellige diskettstasjoner, og driverne spyttet bare ut merkelige feilmeldinger, så jeg gav opp.

Edit: Husket hvorfor jeg ville oppdatere bios. Den låste seg hver gang jeg reiste meg fra stolen, eller jeg ikke brukte den på en stund (sånn et par tre timer, men det rare er at den alltid låste seg innen 2 minutter etter jeg var borte. Klokken frøs også, så jeg vet ganske nøyaktig når det skjedde, og feilen var universell for alle OS).
    Siden jeg ikke har Windows på maskinen min gjorde jeg som beskrevet her: How to flash motherboard BIOS from Linux (no DOS/Windows, no floppy drive)? | LinuxInsight
    Trenger ikke diskettstasjon, Windows eller DOS.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jah...

Flashingen fungerte bra, men ikke biosen...
    Får ikke satt FSB/multiplier på cpuen lenger nå... pcen nekter å boote når jeg setter dem riktig.

Edit:
    Booter nå. Satte ned hastigheten på RAM.
    Edit2:
    Viser seg at den gamle biosen satte feil hastighet på RAM, men det fungerte ihvertfall da. Den nye biosen fant riktig hastighet på RAMen og satte den (200*2), men hovedkortet likte det dårlig sammen med 166*2 MHz på CPU-FSBen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har problemer med IR-mottakeren? Jeg får ikke inn noen ting på den...
    Kjører med:
    input: cx88 IR (Hauppauge WinTV-HVR400 as /class/input/input5
    og ergo:
    lircd -H devinput -d /dev/input/event5

Men klarer ikke se at den registrer input noe sted som helst : <
    Bruker da irw får å se etter input, og config-filen fra linuxtv-wikien. Fjernkontroll er det eneste jeg mangler nå. Noen som har noen tips her?

Forresten, føler ikke playback er helt bra egentlig. Føles liksom litt laggish, litt som om folk hakker bortover, spesielt ved mye bevegelse. Noe jeg kan tweake her?

Har forresten ikke hdtv heller. Noen som har tips på en bra oppløsning? Blir så vanskelig å lese den minste skriften xD Kjører nå 800x600.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke fått sett på IR ennå.. nettopp fått installert nvidia drivere, slik jeg får kobla på hdtv men luria: er det ikke mulig å se både dvb/s og dvb/s2 samtidig? eller er det bare en om gangen, og så må du bytte med noen håndgrep?

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt tilfelle (gaml versjon) kan man veksle mellom dvb-s/s2 med noen ioctl kommandoer. Har flere dvb-s kort i boksen, så jeg trenger ikke denne funksjonen. I prinsippet kan jo dette gjøres enkelt via en knapp på fjernkontrollen. Mulig multiproto gjør dette automatisk. Spør på et av vdr-foraene, eks vdr.nu

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så, noen info om debugging av IR-mottakeren? Får ikke registrert noen verdens ting på den. Er det lett å sjekke om hardware er defekt?

Edit:
    Yay! Der var IR oppe. Måtte presse kontakten fra IR-enheten jævlig hardt inn i kontakten, så kom det masser av signal:>

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flott

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten, føler ikke playback er helt bra egentlig. Føles liksom litt laggish, litt som om folk hakker bortover, spesielt ved mye bevegelse. Noe jeg kan tweake her?

Har forresten ikke hdtv heller. Noen som har tips på en bra oppløsning? Blir så vanskelig å lese den minste skriften xD Kjører nå 800x600.
    Er det via MythTV avspilling ikke fungerer bra? Hvilken versjon bruker du? Hvis det er 0.21 så er standard innstillinger for deinterlacing osv. ganske CPU krevende. Jeg hadde tilsvarende problem etter oppgradering fra 0.20 til 0.21. Jeg tror innstillingene ligger under "avspillingsgrupper".
    Kanskje slå av deinterlacing siden TVen likevel forventer et interlaced signal?

Hvis maskinen er koblet til TV med S-video eller kompositt så får du nok ikke noe høyere oppløsning enn dette. Sjekk eventuelt hvilken fysisk størrelse på TVen som er konfigurert i X. KDE bruker i hvert fall denne informasjonen i kombinasjon med oppløsning for å skalere fonter.

Hvis du primært trenger høyere oppløsning for å administrere PCen og har en annen PC så kan jo VNC eller SSH med X-forwarding kanskje være en mulighet?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker kun SSH til administrasjon, men problemet er når jeg skal lese hva som sendes på kanalen, eller se hva sangen heter, er alt bare en grøt. Hvilken oppløsning jeg bruker er ikke så nøye, bare jeg kan klare å lese teksten på TV-en i mythtv.

Bruker S-Video på denne tv-en, men skal bytte og satser da på å prøve ut komponentkabel. (Dette er gammel 4:3-TV, skal over på en 16:9 av en del nyere modell, men likefullt en del år gammel, begge gamle bilderørstv-er.) *akk* Den som hadde en hdtv

Kjører fortsatt 0.20(.2) (gentoo stable, svn build p15634), og har ikke endret noen interlacing-instillinger. Venter nok litt med å oppgradere ennå.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •