Discovery og Atlas i HD (og ny HD-tuner) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 56 av 56
    Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I sverige fikk nye kunder kjøpe en pakke - HD dekoder + skål for 10,- kroner. Hva gamle kunder måtte ut med er litt usikkert, da man må logge seg inn med kundenummer for å få tilbudet. Antagelig sendes dekoder ut gratis e til oss, men man må kjøpe/ha fullt entertain abonnement + kjøpe eget rabbatert (i 12 mndr) HD abonnement. Senere vil det nok koste mye. Håper iallefall ikke at Cd skal "melke" oss grovere enn svenske kunder, all den tid vi fikk sisteprioritet på dekoderene CD fikk tak i. Skandaløst at de ikke fikk klarhet i disse tingene før fotballvm var nesten over oss.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    I sverige fikk nye kunder kjøpe en pakke - HD dekoder + skål for 10,- kroner. Hva gamle kunder måtte ut med er litt usikkert, da man må logge seg inn med kundenummer for å få tilbudet. Antagelig sendes dekoder ut gratis e til oss, men man må kjøpe/ha fullt entertain abonnement + kjøpe eget rabbatert (i 12 mndr) HD abonnement. Senere vil det nok koste mye. Håper iallefall ikke at Cd skal "melke" oss grovere enn svenske kunder, all den tid vi fikk sisteprioritet på dekoderene CD fikk tak i. Skandaløst at de ikke fikk klarhet i disse tingene før fotballvm var nesten over oss.

CD ville sende HDTV Fotball VM i Norge også men NRK/TV2 ville ikke. NRK/TV2 hadde eksklusive rettigheter til Fotball VM. Hadde NRK/TV2 villet sende i HD (slik SVT ville) så hadde vi sannsynligvis ikke blitt liggende 7-8 måneder etter Sverige...
    NRK-nei til HDTV-fotball - ITavisen : Nyheter

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror neppe CD bryr seg om noen hundre tullinger som ikke har "godkjent" tuner - jeg både abonnerer og betaler for de kanalene jeg ser på. Dette med "godkjent tuner" er de allikevel på tynn is med, ingen lov kan tvinge deg til å bruke kun én tuner - så alt avhenger av ordteksten i avtalen med CD. Men her er mye regulert av kjøpsloven, og uavhengig av avtalelyden har du som kunde en del rettigheter mht å disponere produktet du betaler for. Her vil det i retten trolig bli lagt rimelighetsgrunner til et evnt kjennelse - dvs. at hvis viasat/CD ikke kan overbevise retten at det å være i besittelse av slikt utstyr påfører dem økonomisk tap eller er en "copyright-infringement" vil du som forbruker gå seirende ut. Generelt: Brudd på opphavsrett kan straffes, men neppe at du er i besittelse av slikt utstyr. Det er en årsak til at CD/VIA ikke har trukket noen for retten i en slik sak; de ønsker neppe mye publisitet om sin urimelige avtaler - de ønsker at du skal tro at dekoderen du har er en TEKNISK forutsetning for å se materialet, ikke en begrensning av dine muligheter til å se andres materiale.

Hvis ikke ville de vel svart meg i dette forumet ikke sant ? ;-) Kos deg med SD!
    Gode poeng! Jeg tror heller ikke CD eller Viasat bryr seg så mye om at jeg bruker en ikke godkjent tuner så lenge jeg betaler mine 600,-/mnd. Avtalevilkårene de nå benytter og som jeg faktisk har signert på, tror jeg heller ikke holder vann i en rettsal. Vi som forbrukere har jo ikke noe valg skal vi kunne tegne abonnement.

Begge leverandørene bryter også konsekvent den avtalen de hadde inngått med myndighetene om å satse på åpne standarder for å hindre "lock inn" og valgfrihet for oss forbrukere.

Newcomer Yahaman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så kom skuffelsen, Hd låses til Entertain pakken. Ikke særlig interesannt å betale en masse for fotball...

Det burde vært mulighet å valgt en pakke uten sport/film.

I starten for eks. Family med Discovery HD...

Dette ligner på melking av kundene.....:-?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yahaman
    Og så kom skuffelsen, Hd låses til Entertain pakken. Ikke særlig interesannt å betale en masse for fotball...

Det burde vært mulighet å valgt en pakke uten sport/film.

I starten for eks. Family med Discovery HD...

Dette ligner på melking av kundene.....:-?
    Er du sikker? Får man ikke Canal+HD med Canal+Total pakken?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Er du sikker? Får man ikke Canal+HD med Canal+Total pakken?
    Begge CANAL+ HD kanalene inngår trolig i Canal+ Total men den
    kampanjen CD starter på de nye MPEG4 mottagerene forutsetter trolig 12måneders Entertain.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har i dag bestilt ny MPEG4 mottager til 1990kr.
    trengte ikke å binde meg til en bestemt pakke:-D

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fungerer disse med kabelnettet eller må man ha parabol?

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Fungerer disse med kabelnettet eller må man ha parabol?
    Det er til parabol.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av akseln
    Gode poeng! Jeg tror heller ikke CD eller Viasat bryr seg så mye om at jeg bruker en ikke godkjent tuner så lenge jeg betaler mine 600,-/mnd. Avtalevilkårene de nå benytter og som jeg faktisk har signert på, tror jeg heller ikke holder vann i en rettsal. Vi som forbrukere har jo ikke noe valg skal vi kunne tegne abonnement.

Begge leverandørene bryter også konsekvent den avtalen de hadde inngått med myndighetene om å satse på åpne standarder for å hindre "lock inn" og valgfrihet for oss forbrukere.
    Jeg er redd for at de tekniske vanskelighetene de kan legge for deg er vesentlig mye verre enn de juridiske problemene du snakker om.Det er ikke sikkert at CD bryr seg om at det brukes ikke godkjente tunere,men- de som selger HD-matrialet til CD,de bryr seg, og da bryr CD seg også. Vi snakker nå om filmselskapene og TV-produsentene som er VELDIG opptatt av at det skal være umulig å tappe signalene event.kopiering.Dette bekyttes gjennom kort og spesielt godkjent tuner og en hel del programvare.Jeg har sagt det mange ganger og vil si det igjen, kjøp orginaltuner og kort så slipper du all usikkerheten og evig kamp om koder og oppgraderinger.Jeg har vært igjennom
    denne eksersisen jeg også,men jeg ble drittlei av det.
    Stølen

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår poenget ditt - men i praksis er dette lite relevant for norske forbrukere. Det må være en rimelighet mellom risiko for økonomisk tap som følge av denne distribusjonen og de tiltak forbrukere påtvinges. En kopi av HD strømmen må nødvendigvis distribueres videre dersom dette skal kunne oppfattes som en trussel mot opphavsrett. Hvorfor er dette et ikke-poeng ved analoge signaler og tildes SD? Et godt tv opptak er ikke langt unna i kvalitet? Cd skal slite hardt for å overbevise en norsk rettsinstans (eller meg) at sendingene deres er så banebrytende i innhold at de kan kreve dette tuner-******* av forbrukeren? Det er tross alt innholdet tiltakene skal beskytte.

Og hvordan skulle vi "videreformidle" dette materialet? Laste det opp over internett? Streame dette i kabeltv-nett? Å drive slik piratvirksomhet i stor stil for en privat forbruker er rett og slett umulig. Å dekode mpeg4 krever også (foreløpig) en betydelig investering i HW.

Vi vet vel alle hvorfor de som eier rettighetene, samt de som distribuerer materialet ønsker å kontrollere alle aspekter ved vårt mediaforbruk. Hvordan MS har løst dette med sine digitale rettigheter, og hvor ubrukelig MCE har endt opp med å bli pga dette forteller oss at det til syvende og sist vil være forbrukeren som vil bli skadelidende: Som av telenors isdn-monomani på 90-tallet vil vi bli bundet til dårlige teknologiske løsninger så lenge de er profitable for leverandør. Å kunne slippe å konkurrere (og fornye seg) på teknologisiden sikrer medialeverandørene grov profitt. Dessuten kan de melke både produsenter og forbrukere med denne modellen. Rettighetshysteriet er blitt en legitimering av monopolistisk og uærlig forretningsmoral.

At telenor i særdeleshet er et firma som i liten grad har tatt lærdom av de siste 50 års utvikling innen markedspykologi er ikke overraskende. Her har foretakskulturen vært dominert av byråkratiske og autoritære ledere med bakgrunn i politikken - kunden skal kontrolleres og manipuleres.

Hadde noe av moderne spillteori nådd frem til denne dinosauren hadde de forstått at de ville solgt langt bedre, hatt langt flere lojale kunder og trengt mindre ressurser på kontrolltiltak hvis de hadde verdsatt sine kunder høyere enn sitt produkt.

Uansett synes jeg at alternativene er langt mer fristende - hvis vi endelig skulle få en "fri konkurranse" innenfor digitale medier istedet for statsutlyste konsesjoner vil jeg gladelig arbeide gratis for telenors konkurrent. Inntil videre forblir jeg en illojal kunde som i størst mulig grad forsøker å unngå produktene deres.

PS! Telenors "godkjente" tunere har gitt meg langt flere problemer og begrensinger enn hjemmts proprietære utstyr.

.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår poenget ditt - men i praksis er dette lite relevant for norske forbrukere. Det må være en rimelighet mellom risiko for økonomisk tap som følge av denne distribusjonen og de tiltak forbrukere påtvinges. En kopi av HD strømmen må nødvendigvis distribueres videre dersom dette skal kunne oppfattes som en trussel mot opphavsrett. Hvorfor er dette et ikke-poeng ved analoge signaler og tildes SD? Et godt tv opptak er ikke langt unna i kvalitet? Cd skal slite hardt for å overbevise en norsk rettsinstans (eller meg) at sendingene deres er så banebrytende i innhold at de kan kreve dette tuner-******* av forbrukeren? Det er tross alt innholdet tiltakene skal beskytte.

Og hvordan skulle vi "videreformidle" dette materialet? Laste det opp over internett? Streame dette i kabeltv-nett? Å drive slik piratvirksomhet i stor stil for en privat forbruker er rett og slett umulig. Å dekode mpeg4 krever også (foreløpig) en betydelig investering i HW.

Vi vet vel alle hvorfor de som eier rettighetene, samt de som distribuerer materialet ønsker å kontrollere alle aspekter ved vårt mediaforbruk. Hvordan MS har løst dette med sine digitale rettigheter, og hvor ubrukelig MCE har endt opp med å bli pga dette forteller oss at det til syvende og sist vil være forbrukeren som vil bli skadelidende: Som av telenors isdn-monomani på 90-tallet vil vi bli bundet til dårlige teknologiske løsninger så lenge de er profitable for leverandør. Å kunne slippe å konkurrere (og fornye seg) på teknologisiden sikrer medialeverandørene grov profitt. Dessuten kan de melke både produsenter og forbrukere med denne modellen. Rettighetshysteriet er blitt en legitimering av monopolistisk og uærlig forretningsmoral.

At telenor i særdeleshet er et firma som i liten grad har tatt lærdom av de siste 50 års utvikling innen markedspykologi er ikke overraskende. Her har foretakskulturen vært dominert av byråkratiske og autoritære ledere med bakgrunn i politikken - kunden skal kontrolleres og manipuleres.

Hadde noe av moderne spillteori nådd frem til denne dinosauren hadde de forstått at de ville solgt langt bedre, hatt langt flere lojale kunder og trengt mindre ressurser på kontrolltiltak hvis de hadde verdsatt sine kunder høyere enn sitt produkt.

Uansett synes jeg at alternativene er langt mer fristende - hvis vi endelig skulle få en "fri konkurranse" innenfor digitale medier istedet for statsutlyste konsesjoner vil jeg gladelig arbeide gratis for telenors konkurrent. Inntil videre forblir jeg en illojal kunde som i størst mulig grad forsøker å unngå produktene deres.

PS! Telenors "godkjente" tunere har gitt meg langt flere problemer og begrensinger enn hjemmts proprietære utstyr.

.
    Hollywood er et par hakk mer opptatt av kopibeskyttelse på HD kvalitet enn på dårlig SD kvalitet. I denne sammenheng så er GET,Viasat,Canal Digital,Lyse og andre selskaper forbrukere da de kjøper visningsrett for alt innhold de skal sende. De eier ikke innholdet selv. Så vidt jeg vet så finnes det ingen betal-tv operatører i Europa som tilbyr digitale kopier fra harddisk (eller mulighet for digital kopiering). Ikke en gang NRK eier alt innholdet de sender (mye er kjøpt inn ). Ikke noe stort problem for DVD recorder opptak blir ikke så dårlig.

At digital kopiering kan være mulig på "ikke godkjente mottagere" er jo ikke CD,Viasat osv. ansvarlig for og har da antagelig det juridiske i behold ovenfor f.eks. filmstudioene. Distribuering av slik innhold(filer) er jo ikke noe problem over internet.

Det første selskapet som tilbyr digital kopiering vil selvfølgelig få en stor konkurransefordel men prisen kan bli at de kun får sende TV kanaler som tillater digital kopiering. Det spørs om noen av de seriøse aktørene tør ta denne risikoen og evt. rettsak. Det er jo alle mikroskopiske selskaper i forhold til den mektige filmindustrien.

IPTV selskapene har sannsynligvis størst mulighet for å kunne løse dette problemet. De kan tilby at opptaket lagres på en sentral server hos IPTV levrandøren og at forbrukeren kan spille av opptaket når det måtte ønskes. Da er det ikke nødvendig med harddisk i dekoderen heller.

Newcomer Kjell Hugo sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av augen
    har i dag bestilt ny MPEG4 mottager til 1990kr.
    trengte ikke å binde meg til en bestemt pakke:-D
    Hva slaks tjuner er det du har bestilt og hvor fikk du tak i den? lit spesifikasjoner er og morro og høre..

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Jeg er redd for at de tekniske vanskelighetene de kan legge for deg er vesentlig mye verre enn de juridiske problemene du snakker om.Det er ikke sikkert at CD bryr seg om at det brukes ikke godkjente tunere,men- de som selger HD-matrialet til CD,de bryr seg, og da bryr CD seg også. Vi snakker nå om filmselskapene og TV-produsentene som er VELDIG opptatt av at det skal være umulig å tappe signalene event.kopiering.Dette bekyttes gjennom kort og spesielt godkjent tuner og en hel del programvare.Jeg har sagt det mange ganger og vil si det igjen, kjøp orginaltuner og kort så slipper du all usikkerheten og evig kamp om koder og oppgraderinger.Jeg har vært igjennom
    denne eksersisen jeg også,men jeg ble drittlei av det.
    Stølen
    Det er viktig å presisere at vi her kun snakker om tuner og ikke kort. Det siste er klart ulovlig og er grundig dekket i lovverket.

Det at en tuner er godkjent av CD, betyr ikke at vi som forbrukere slipper alle mulige problemer. Det er bare å følge med i diverse diskusjonsfora i Sverige som beskriver alle problemene som har vært med mpeg4 tuneren. Min svigerfar har også en CD tuner som best kan beskrives som noe møkk.

Vet ikke helt om jeg kjøper at det er Hollywood som krever at CD skal parre kort og tuner. Jeg heller nok fortsatt til at CD ønsker å binde kundene til egne tunere for å sikre at det skal bli vanskelig å bytte til Viasat. Det er nok mer sannsynlig at de legger press på de som lager mpeg4-chipper og/eller bygger inn kopieringssikkerhet i sendingene.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akseln
    Det er viktig å presisere at vi her kun snakker om tuner og ikke kort. Det siste er klart ulovlig og er grundig dekket i lovverket.

Det at en tuner er godkjent av CD, betyr ikke at vi som forbrukere slipper alle mulige problemer. Det er bare å følge med i diverse diskusjonsfora i Sverige som beskriver alle problemene som har vært med mpeg4 tuneren. Min svigerfar har også en CD tuner som best kan beskrives som noe møkk.

Vet ikke helt om jeg kjøper at det er Hollywood som krever at CD skal parre kort og tuner. Jeg heller nok fortsatt til at CD ønsker å binde kundene til egne tunere for å sikre at det skal bli vanskelig å bytte til Viasat. Det er nok mer sannsynlig at de legger press på de som lager mpeg4-chipper og/eller bygger inn kopieringssikkerhet i sendingene.

Det kan jo være at du har litt rett der. Det slår jo begge veier. Viasat har jo innført pairing flere år før CD og det gjør det selvfølgelig vanskeligere for Viasat kunder å bytte til CD. Viasats innføring av pairing gjaldt samtlige kunder og ikke bare nye kunder.

På et tidspunkt forsøkte CD å få konkurransetilsynet til pålegge operatørene skal levere CI-CAM slik Nordig forutsatte men dette hadde ikke Norske myndigheter hjemmel for å pålegge i henhold til EU regelverk. I Danmark ble hele klagen publisert på WEB men jeg finner ikke igjen siden. Nordig har nå fjernet kravet om CI-CAM og kravet til at mottagere skal ha plass til en CI-CAM.
    Det skal være enkelt å se på TV ! - forbrukerportalen.no
    Den digitale TV-krangelen mellom Canal Digital og Viasat

Dette har også vært oppe i Stortinget men det ser ikke ut som Norske myndigheter har lovhjemmel for å
    pålegge operatørene å tilby common interface CA moduler.
    Sitat:

Verken lov om elektronisk kommunikasjon (ekomloven) eller ekomforskriften stiller krav om én felles standard for dekodere. Bakgrunnen for dette er blant annet at EUs regulering på området, som vi også er bundet av, hittil ikke har tillatt at det settes krav om å benytte én felles standard for dekodere (herunder særskilt krav om fellesmodul, det vil si "spalten" som satellittkortet settes inn i).

www.stortinget.no > Spørsmål > Søk i spørsmål

Det er litt synd for det kunne jo løst de fleste problemer. De operatørene som tilbyr CI-CAM gjør det samtidig mulig å lage perfekte digitale kopier i SD/HD. Det er sannsynligvis derfor NDS aldri har godkjent bruk av CAM.

Nye Viasat NDS mottagere har heller ikke plass til CAM siden NDS ikke tillater common interface i NDS mottagere.

Sky i England har hatt pairing siden de startet digitaltv (1997?) og det er stadig flere operatører i Europa som kjører pairingsystemer. NDS har jo bevist at "pairing" systemer er mye sikrere så dette kan også være noe av årsaken til at operatører går over til slike systemer.

I Sverige ble forresten CD's HD tuner lansert med store mangler i
    software. Alternativet hadde vært at ingen Svensker hadde
    fått sett Fotball VM i HD. Mao. valg mellom pest eller kolera
    Det meste kan løses i software og CD's Sagem tuner har samme hardware som Humax HDCI-2000 som får mye skryt (hardware forskjellen er at Humax HDCI har plass til 2 CA moduler og at den tar mye større plass). Det er sannsynligvis ellers bare software som er den store forskjellen.
    ST | World First for Sagem Communication and STMicroelectronics: First MPEG4 Set-Top Boxes Based on Single-Chip Video Decoder

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bobben1, dette var en grei oversikt. Tydeligvis er det ikke så mye myndighetene kan gjøre. Normalt vil jo markedet selv regulere denne type sub-optimalisering ved at leverandørene blir "tvunget" til å lage brukervennlige løsninger for å selge sitt produkt.

I dette tilfellet ser det ikke ut til at det vil bli noen løsning på lang tid. Eneste mulighet jeg kan se for meg er at en av aktørene får så store problemer at de må ta i bruk den andres kodesystem. Dessverre eies Conax som CD benytter, også av Telenor og jeg tror det ligger fryktelig mye prestisje fra Viasat slik at det sitter fryktelig langt inne hvis de også skal velge Conax.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •