signalkvalitet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer deep purple sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question signalkvalitet

Hei!
    Har kjøpt ny parabol - digiality 85 4lnb

signalkvalitet Thor 74
    Astra 59
    Hotbird 68
    Sirius 53

Får problemer med signalkvaliteten på Astra og sirius når det regner
    [ har regnbeskytter på parabolhode)

Hadde vert fint å få høre hvilken signalkvalitet andre har på disse 4 satelittene .med 85 cm parabol

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor i landet bor du? Og hva slags tuner har du? Begge faktorene kan spille en rolle med hva slags signalstyrke du vil få...

Sjekk footprints på satellittene så ser du forventet signalstyrke ift hvor du bor. Finner det på LyngSat - Lyngemark Satellite

Men vil tro uansett at det er en liten feilinnstilling på parabol. De nordiske kanalene bør du uansett klare å få bedre signaler på. Verifiser også at det ikke kan være noen fysiske hindringer for sikten. Trær, selv med bare bladene i synsfeltet, vil spille stort inn. Spesielt ved nedbør.

Stingray

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar stingray!
    Jeg bor i Bergen, tuner jeg har er Grundig DSR 6450.
    Har ingen fysiske hindringer for sikten.
    signalkvalitet er god på thor og hotbird ved nedbør,astra og sirius går signalkvalitet under 40, og da blir det problemer med bilde.
    Fant ikke ut på Lyngsat hvilken signalkvalitet jeg skal ha,setter pris på om noen kan finne ut hvilken signalkvalitet jeg skal ha på disse 4 satelittene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de fleste har signaler på 80-90" med kun 50cm parabol.
    Du må muligens finjustere litt, eller kansje det er mye demping i lnb eller disec swihen?
    Har du prøvd å koble et av hodene direkte i tuneren? Hvilke signaler får du da?
    Selv har jeg 90-95% signal på alle satelitter med en 1 meters parabol

Har du under 80% har du dårlige signaler og bildet vil som regel hakke/forsvinne når det blåser kraftig, regner eller snør.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Atlewee!
    Har fått parabol montert av godkjent canal digital montør.
    jeg får vel snakke med han om hvilken signalstyrke jeg skal ha. ser jo ut som det er noe feil med parabol eller lnb.
    Hadde Nokia mediamaster 9802 s før,og hadde bare problemer med signal når det blåste kraftig.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av deep purple
    Takk for svar Atlewee!
    Har fått parabol montert av godkjent canal digital montør.
    jeg får vel snakke med han om hvilken signalstyrke jeg skal ha. ser jo ut som det er noe feil med parabol eller lnb.
    Hadde Nokia mediamaster 9802 s før,og hadde bare problemer med signal når det blåste kraftig.
    Blåste kraftig - så da er det noen hindringer ala trær nær signalveien ? Ellers får du komme deg ut på parabolen selv synes jeg. De fleste tunere har jo en funksjon med stigende søyler og lyd som er ypperlig til å fininstille LNB'er. Du trenger ikke se TV'n da det bare er å skru opp lyden. Velge rett satelitt og ut å skru man slik det står i bruksanvisningen til parabolen - dette er fora for folk som skrur selv og ikke folk med 10 gulerøtter :-D.

Ellers får du kjøpt paraply til LNB'er som hjelper i regnvær.

Newcomer Hifi entusiast sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

4 lnb'er Signalstyrke

Hei, har selv etterlyst gode svar her inne, men det har ikke vært allverden. Selv har jeg nå montert en antenne selv, og lånt et apparat fra en kompis som driver i parabol bransjen. Det oppsiktsvekkende er at det er utrolig vanskelig å stille inn LNB'er uten dette fantastiske apparatet. Brukte desibel som signal styrke ca. 68 - 70 desibel styrke pr. hode. Dette ga uttelling på et par og nitti prosent. Kjempe bra signaler i alle fall. Det som var viktig for meg var å finne null-punktet som er omtrentlig syd (bor i Porsgrunn forøvrig), og bare et par grader øst når du kikker inn i antennen ligger Hotbird (13 grader øst) Deretter var det bare å legge inn de andre etter tur og orden. Traff rett i den geometriske banen. Du kan forsåvidt ha stilt inn alle kanalene riktig, men viktig å måle signalstyrken på taket, og deretter måle styrken inn i tuneren din. Dette for å se om det er brudd eller tap av signaler fra parabolen og inn i stuen. Håper du finner ut av det, for dårlige signaler vil vi ikke ha......

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Hifi entusiast. og Ingeniør'n med 10 gulerøtter:-D
    Parabolen er montert i mast,så derfor blir det litt problemer med signal når det blåser veldig kraftigt,
    har regnbeskytter på parabolhodene. parabolen-digiality 85 4lnb skal du ikke justere lnb, er klar til bruk når du har montert,montør brukte signal apparat når han satte parabolen på plass.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo være at festet av parabolen på stanga ikke er skrudd skikkelig fast, har satt seg eller at hele stanga har vridd seg litt. Hvis du lager et lite overett merke mellon stang og takfeste slik at du kan finne igjen utgangspunktet, skulle det gå rimelig greit å løsne disse og vri litt til den ene eller andre siden uten å leke apekatt. Er du heldig kan du også senke stanga slik at du kan finjustere elevasjonen på parabolen også.

Selv har jeg montert og justert min egen - uten problem - og har signalstyrke rundt 79-85. Forøvrig har man vel "garanti" på slik profesjonell montering av parabol, så det er vel bare å ringe å klage hvis du ikke er fornøyd.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Ingeniør'n !
    mast er ok,i dag økte signalkvalitet fra 59 til 68 på astra
    Sirius 53 , har ikke viasat så denne er ikke så nøye.
    Thor 74, denne er bilde perfekt,når det regner kraftigt går den bare ned til 70.
    Hotbird 68, var oppe i 72 i dag.denne er også ok.
    merkelig at Astra gikk opp så mange hakk i dag.for håpe at den holder seg der

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •