Kvalitet på fibernett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kvalitet på fibernett

Her om dagen fikk jeg forespørsel om intessen for å koble seg til fibernett som leveres av www.lier-fibernett.no

Her kan man få digital TV, Internett og Telefon. Som for alt annet reklamemateriell er alt rosenrødt og uten feil og skavanker. Etter det jeg har lest vil alle signaler komme via noe som likner et nettverk i huset enten kablet eller trådløst der alt fra TV til telefon blir koblet via nettkabel til et fibermodem.

Er det noen som har erfaring fra slike fibernett. Er f.eks kvaliteten på TV-signaler like gode som de man får over parabol. Har mistanke om at men kan få TV signal med lav bit-rate slik at kapasiteten i fibernettet blir bra ....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fiber er topp

Vi leverer 1.1gigabit fibernett til våre kunder i Nittedal. Når en kunde får 25mb/s internett, 50 tv kanaler og telefon bruker vi rundt 1 prosent av kapasiteten. Tror ikke du skal være bekymret for kapasitet eller kvalitet, vet du hvilket system de baserer sin teknologi på? Vi bruker Dlink sine produkter og er verdens ledende på denne type teknologi. Send meg en PM hvis du lurer på noe.

Newcomer 123sub sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min bror har en slik fiber (jeg også,bare ikke koblet til, noe jeg gjør så fort de kan levere en TV boks med harddisk), og bildet er TOPP.Like bra som parabol og kan ikke sammenlignes med kabel. Helt topp med andre ord....bare de kan komme med en harddisk i TV boksen. Vil ikke krangle med samboeren om en skal still inn DVD harddisken på Frustrerte Fruer eller Lost hvis en skal vekk en uke.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På vårt digitale system gir vi våre kunder muligheten til å ta opp på 4 kanaler samtidig, og pause livesendinger. Dette skjer på våre servere så det er ingen behov for egen harddisk. Dette er et topp moderne system, med nærmest ubegrenset kapasitet.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pinkfloyd99
    På vårt digitale system gir vi våre kunder muligheten til å ta opp på 4 kanaler samtidig, og pause livesendinger. Dette skjer på våre servere så det er ingen behov for egen harddisk. Dette er et topp moderne system, med nærmest ubegrenset kapasitet.
    Akkurat dette er meget interessant. Jeg ville gjerne hatt tilsvarende muligheter på det fibernettet jeg er tilknyttet, men det tilbys dessverre ikke. Hvilken leverandør representerer du?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da mangler det bare at dere åpner for å koble til PC slik at vi som har brukt noen tusen på HTPC-løsning faktisk kan bruke den, så har dere en glimrende løsning.

Hvordan stiller det seg mhp innholdsleverandører og HD?

Hvordan ser kostnaden ut? Må man være 3 eller 3000 kunder for at det skal være lønnsomt å legge en kabel inn til et område? Hvilket backbone kjører dere?

-k

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer også litt på hvordan dette fungerer rent teknisk. Er det slik at hver kunde har tilgjengelig en gitt mengde diskplass på serveren for opptak? Kan kundene gjøre opptak fra alle kanaler (Canal+, TV1000 etc), eller er det begrensninger på grunn av rettighetsspørsmål? Slettes opptak automatisk etter en viss tid?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Da mangler det bare at dere åpner for å koble til PC slik at vi som har brukt noen tusen på HTPC-løsning faktisk kan bruke den, så har dere en glimrende løsning.

Hvordan ser kostnaden ut? Må man være 3 eller 3000 kunder for at det skal være lønnsomt å legge en kabel inn til et område? Hvilket backbone kjører dere?

-k
    Siden det tilbys internett forbindelse med god kapasitet med min 6Mbit ned og 3Mbit ! opp og alt kobles til samme sentral burde dette ikke være det helt store problemet. Så spørs det da hvor mange muligheter man ønsker å slippe mannen i gata inn på uten at support kostnadene skyter i været.

Må si dette høres spennende ut selv om jeg har bra ADSL forbindelse og nytegnet parabol abb.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nittedalsnettet

Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Akkurat dette er meget interessant. Jeg ville gjerne hatt tilsvarende muligheter på det fibernettet jeg er tilknyttet, men det tilbys dessverre ikke. Hvilken leverandør representerer du?
    Nittedalsnettet.no vi leverer Dlink 3010 gigabitswitch hos alle våre kunder. Vi bruker under 1% av kapasiteten når vi leverer 50 tv kanaler + 25mb/s internett og IP telefon samt opptaksmulighet på 4 kanaler og VOD

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

-k
    Inneholdsleverandører: Vi tilbyr idag en rekke forskjellige inneholdsleverandører. I fremtiden vil vi kunne tilby det samme som mange svenske fiberleverandører leverer med over 60 forskjellige på samme fiber. HD er ikke noe problem i våre nett. Man må bare ha en tuner som støtter dette. Foreløpig har vi ikke åpnet for dette.

Det er svært kostnadskrevende å bygge ut fiber, men det er fremtidens måte. Vi må ha 40% i hver vei vi bygger ut, så alt over det vil kostnadene pr kunde reduseres.

Vi bruker utelukkende teknologi basert på Dlink sine proukter.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Jeg lurer også litt på hvordan dette fungerer rent teknisk. Er det slik at hver kunde har tilgjengelig en gitt mengde diskplass på serveren for opptak? Kan kundene gjøre opptak fra alle kanaler (Canal+, TV1000 etc), eller er det begrensninger på grunn av rettighetsspørsmål? Slettes opptak automatisk etter en viss tid?

Ja, hver kunde har sitt eget område. Der vil de også kunne lagre mail etc.

i utgangspunktet kan det gjøres opptak av alle kanaler, men det vil bli lagt begrensninger på dette for å kunne beskytte opphavrettighetene.

Opptak slettes kun av brukeren selv

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vekkelsesmøte

I går var jeg på "vekkelsesmøte" hos Lier Fibernett. Ja det bar litt preg av det med fordragsholder fra Stavanger, tidligere Lyse (?), ingen spørsmål i plenum og signering av kontrakt i utgangen.....

Lier Fibernett samarbeider med Lyse og bruker derfor den samme hardwaren fra Telsey. Er vel grei den ? Dermed er HDTV også på planen, selv om tilbudet er begrenset og prisen var ikke klar enda....

Ellers var det store ord om fibers fortreffelighet i forhold til konkureneter som Telenor og UPC. De må ha svar omtrent på timen ellers velger de et annet felt på Tanby. Satt litt med følelsen av å sitte på et stort salgsmøte for Timeshare leiligheter der man må bestemme seg der og da. Selv signerte jeg ikke selv om jeg er interessert. Tok med meg kontrakten hjem slik at jeg kan studere det med små skrift i ro og mak før jeg eventuelt skriver på.

De planlegger å starte graving så snart de har nok interesserte, eller gå videre til en annet område. Men med tanke på egeninsats og at tele og snø snart er her er jeg litt skeptisk om de får det som de vil. Selv vil jeg vel velge å utsette min egen tilkoblig da jeg nylig tegnet parabol abbo med Canal Digital og har sponset internett av arbeidsgiver som per dato forutsetter ADSL gjennom en spesiell leverandør (som ikke er Lier Fibernett).

I alle fall er det vel lurt å bli med når toget går for fiber er vel mye bedre enn ADSL og parabol ???????

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pinkfloyd99
    Nittedalsnettet.no vi leverer Dlink 3010 gigabitswitch hos alle våre kunder. Vi bruker under 1% av kapasiteten når vi leverer 50 tv kanaler + 25mb/s internett og IP telefon samt opptaksmulighet på 4 kanaler og VOD
    Problemet deres med å kapre oss kunder er vel muligens konkurransen med de kabelleverandører som allerede er godt etablert i div. borettslag. (for eks. Nokab med både TV, Internett og IP-telefon). Hvorfor ikke 100mbit internett? Dere har jo mer eller mindre ADSL hastigheter (og priser). Er det båndbredden via Bane Tele eller noe som drar opp prisen?

On-topic: Var på et demorom til BaneTele i Oslo og så på "fremtidens" TV via fiber, med slike VOD løsninger som nevnt ovenfor. Kvaliteten der stod i allefall ikke tilbake for vanlig analog kabel, og bestilling av filmer/video gikk uten forsinkelser. Teknologien og måten det er satt opp på så veldig lovende ut. Ser for meg i fremtiden med HDTV, xxx antall digitale radiokanaler, VOD ++ og 100-1000mbit internett over 1stk fiber rett i stua. :-D

Newcomer Helgenen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Hvor blir canal digital og telenor av ?

Her hos oss er det full utbygging av fiber, ikke ulikt vekkelsesmøte, hvem blir først sitste frist for å få rabatt, vel jeg har ennå ikke hevet meg på bølgen, ja det er mulig toget går men sporet blir vel liggende igjen og muligheten for å koble seg på senere burde vel abolutt være til stede senere også. Jeg spør heller hvor er telenor og canaldigital, sitter de rolig på gjerdet å ser på at "kraftprodusentene" overtar hele medieverden....??

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Helgenen
    Her hos oss er det full utbygging av fiber, ikke ulikt vekkelsesmøte, hvem blir først sitste frist for å få rabatt, vel jeg har ennå ikke hevet meg på bølgen, ja det er mulig toget går men sporet blir vel liggende igjen og muligheten for å koble seg på senere burde vel abolutt være til stede senere også. Jeg spør heller hvor er telenor og canaldigital, sitter de rolig på gjerdet å ser på at "kraftprodusentene" overtar hele medieverden....??
    Canal Digital kabel skal være i gang med ny teknologi som gjør at
    coax kabelen kan gi mye større hastigheter.
    120 Mb i TV-kabelen - ITavisen : ITavisen

Det har vel vært antydet at Coax kabelen har en kapasitet på ca. 6Gbit/s i andre tråder i dette forumet.

For å kunne sende IPTV behøves det opp til 15-20Mbit/s for en MPEG4 HDTV kanal og minst 10Mbit/s for en vanlig MPEG2 TV kanal - i tillegg kommer internet hastighet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •