Signalstyrke vs. Spenning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Signalstyrke vs. Spenning

Hei :-)

Har nettopp instalert en parabol med kanalpakke fra Viasat og en Thomson detuner. Under status for signalmottak har jeg 100% signalkvalitet på både Thor og Sirius, men bare 64% spenning. Kan noen forklare meg forskjellen på disse parameterene? Hva burde spennings-prosenten opp i før en kan kalle innstillinga perfekt?

m.v.h.
    n00b

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står det 'spenning'? Høres ut som en dårlig oversettelse, 'signalnivå' er vel hva det burde hete.
    Signalnivå viser hvor sterkt signalet er, men selve tallverdien er uvesentlig da det er en relativ verdi. Alle radiomottakere kan ha en slik signalstyrkemåler, du vil ha sterkere signal jo større og bedre antenne du har. Det vil også variere med hvor du bor i forhold til dekningsområdet for satelitten.

Kvaliteten er det viktigste. Vi får inn digitale signaler (data), og disse inneholder feilsjekkingskoder. Det kan tolereres litt feil, men hvis det blir for mye feil så vises det som 'artifakter' i bildet. Når du har 100% så betyr det at du mottar et feilfritt signal, og det bør være 100% hele tiden.

Et svakt signalnivå betyr at du er mer utsatt for å få feil på datastrømmen f.eks når det regner. Jo sterkere signalnivå jo mer har du å gå på.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror muligens spenning er AGC spenning. Dvs. automatic gain control spenning. Dette er vel en verdi mottageren bruker til å forsterke/regulere signalet til et fast nivå.

Som Hårek skriver er det ikke denne verdien som er viktigst.

Spenningsverdien vil også variere etter hvor mye forsterkning LNB har og hvor mye kabeltap det er. Signal/støy inn på mottageren er mye viktigere enn selve signalnivået(styrken) siden det er signal/støy forholdet som bestemmer kvaliteten. Man kan få et hvilket som helst signalnivå inn på mottageren ved å bruke en linjeforsterker med mulighet for justering av forsterkning men det hjelper ingenting dersom antennen mottar for dårlig signal/støy forhold.

Den største hensikten med å vise signalnivå er for å gjøre det lettere å justere antenna.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bølla
    Hei :-)

Har nettopp instalert en parabol med kanalpakke fra Viasat og en Thomson detuner. Under status for signalmottak har jeg 100% signalkvalitet på både Thor og Sirius, men bare 64% spenning. Kan noen forklare meg forskjellen på disse parameterene? Hva burde spennings-prosenten opp i før en kan kalle innstillinga perfekt?

m.v.h.
    n00b
    Eg har et tilsvarende problem etter at eg måtte flytte på antennen. Vil det hjelpe å sette en såkalt linjeforsterker på coax kabel ?

mvh
    Terje

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Eg har et tilsvarende problem etter at eg måtte flytte på antennen. Vil det hjelpe å sette en såkalt linjeforsterker på coax kabel ?
    Det vil kun hjelpe hvis du har lang kabel, over 50m.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •