Orientering til satelitt nybegynner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer godmode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Orientering til satelitt nybegynner

Hei. Håper noen kan opplyse meg litt om "basics" på dette området. Er rimlig grønn på satelitt området, men har kjøpt et hus uten kabel dekning og begynner så smått å savne et noe bedre utvalg på tv fronten enn NRK1, NRK2, TV2, samt litt dårlig TVNorge som er det jeg får inn med gaffelantennen min.

Følgende er ønskelig: Muligheten for å se på ulik kanal på 2 TV sett. Grunnen til dette er at vi bor i en bolig som er delt horisontalt i to ulike leiligheter med venner. Tanken var derfor at vi kanskje kunne dele utgiftene. I utgangspunktet er jeg mest interessert i CD pakken for der får jeg bla Discovery ol, men alternativt kan vi jo bestille hver vår pakke. De fra Viasat og vi fra CanalDigital.

Dette har jeg skjønnt at ikke uten videre er mulig, men hvis jeg kjøper en ?
    dreambox (eller2, èn til hver husstand) skal vel dette være mulig. Jeg skal la selve dreambox spørsmålene ligge, da det finnes mer velegnede forum for det. Så over til det jeg hadde håpet folket her kan svare på.

1) Hvis jeg kjøper f.eks denne pakken hos satnor hva får jeg igjen for det. http://www.satnor.com/butikk/dreambo...eqc-p-155.html

Spec på pakken:
    * 1 stk Dreambox 7025S TWIN Med X-Plus&Inxtc 9mnd
    * 1 stk Maximum/Toroidal T-55 Parabolantenne m/veggfeste
    * 1 stk DiSEqC 1.0 4-1 Switch
    * 4 stk Titanium 0.2dB LNB
    * 1 stk 20m Coax kabel "INKLUDERT"
    * 10 stk F-konnektorer "INKLUDERT"

Hva er DiSEqC switch ? Hva brukes det til?
    4 LNB, hva er fordelen med dette? Ser at man må ha 2 for å ta inn canal digital, hva er de resterende gode for? Kan jeg få inn noen kanaler som er gratis ? hvis så hvilke?

Det jeg forsøker å spørre om er altså tips til hva slags hardware som må/bør kjøpes inn, og evnt hvordan denne må organiseres for å få til det jeg ønsker. I tillegg til den pakken jeg har linket til må jeg jo ha et CanalDigital (og evnt Viasat kort) og det får man vel enklest ved å kjøpe en 1,- pakke hos elkjip el tilsvarende.

Newcomer 123sub sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DiSEqC switch gjør at en ikke trenger 1 kabel inn i huset fra hver LNB, LNB som en må ha for hver satelittposisjon. En trenger ikke 2stk LNB for CD, men en må ha 2stk hvis en vil ha NRK fra Viasat. 4LNB brukes som regel alltid til satelittene Sirius(Viasat),Thor(CD),Hotbird og Astra. Mange gratis på de 2 siste. Du bør muligens se på twinLNB(?)ved bruk i 2 hustander på 1 abo. Sikkert noen som kan svare deg på det.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DiSEqC switch brukes til å svitche parabol hode/LNB. Du kobler coaxial kabel fra alle hoder til svitchen og en kabel inn i huset.

Har lest av Dreambox 7025 har store problemer med Viasat. I utgangspunktet kan du vel ikke bruke Dreambox til noen av leverandørene da de nå parrer kort og dekoder og Dreambox er ikke godkjent av noen....

Du trenger ikke 2 hoder for å få inn Canal digital. Du trenger et hode pr satelitt, men hodene kan godt ha to utganger slik at dere begge kan se CD på en antenne. Skal dere ha CD og Viasat trenger dere to hoder delt med 6 grader så dere kan set 1gra vest- og 5gra øst-for syd.

Hvis du ikke er data nerd og liker å mekke i Dreambox og ønsker å kjøre "lovelig" kommer du langt med 1 kr tilbudene fra hver leverandør samt å tegne tilleggsabonnemnet slik at dekoder 2 kan stå hos naboen.

Edit: litt sen må noe

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk så mye for info.

Er den parabolen og utstyret jeg linket til bra ? Er besnæret av dens noe mindre fysiske størrelse. bor i Oslo så jeg trenger vel ikke en på 90 ?

Når det gjelder de tekniske utfordringene med dreambox er jeg klar over de, men sammtidig tror/håper jeg at det skal la seg løse. Har tross alt en master i IT En Dreambox gir jo veldig mye muligheter da. Men kanskje jeg skal starte med 1,- tuneren som følger med og se hvordan det fungerer. Da følger det vel med en simpel og grei parabol også, men da går jeg glipp av muligheten for Astra og Hotbird eller hva? Ligger det noe fint der. Ting som f.eks BBC Prime hadde vært fint. Sport er ikke så nøye for meg, får mer enn nok av det gjennom NRK/TV2.

Noen som har erfaring med å dele tuner/kort på flere tver? Hvordan og hvor mye koster det evnt ekstra fra f.eks CD ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smartwi

Ville tro du kan bruke dette til å dele programkort, så slipper dere med 1 abo

http://www.streamland.no/view_product.php?product=9525

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha full utnyttelse av DB7025 med to tunere, holder det ikke med en 4-1 DiSEqC switch. Denne gir deg kun en kabel inn og du trenger to (en til hver tuner). Jeg har selv en 9-4 multiswitch med 2 stk. quad-lnb-er (2 satelitter) . Denne gir deg mulighet til å kople til 4 tunere samtidig. Har også en DB7025 og 2 av kablene fra multiswitchen går til denne. Resten går til andre rom i huset.

Send en mail til Satnor på hvilke behov du har, så setter de opp en pakke som dekker dette behovet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en DM7020. (7025 er akkurat kommet og folk sliter med å få ting til på den) DM7020 funker 100% på alt.
    Skal du kun dele kort og se på tv holder DM500S lenge.
    Skal du ta opp og bruke andre funksjoner i Dreamboxen går du for en DM7020.
    Den andre brukeren må jo også ha en dreambox for at dere kan dele på et orginalkort, ellers kan du jo kjøpe den kortdeleren som ble referert til i en tidligere post her.
    Men bruker du dreambox kan du jo også få kompiser til å bytte ut sin tuner med en dreambox og dermed få flere som deler på orginalkortene = lavere utgifter

En parabol kan du jo kjøpe for 1kr hos viasat, du får da med 2 hoder og en disecswich.
    Videre kjøper du 2 stk LNB med dobbelt uttak på biltema + en ekstra disecswich og bytter ut orginalhodene med disse dobble.
    Da har du en parabol med 2 helt uavhengige coax kabler ned som kan brukes til 2 stk mottakere.

Du kan jo også skippe de dobble hodene + swich hvis du kjøper en helt egen parabolpakke til, men må da ha 2 stk antenner på veggen.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for svar. Dette var nyttig.

Tror konklusjonen min foreløpig blir dette:

Jeg bør kjøpe LNB'er som har to utganger (Titanium TWIN 0.2dB LNB f.eks som selvsagt er over dobbelt så dyr som enkle ser jeg) og DiSEqC switch med flere utganger som f.eks ? Fant ikke noe eksempel på dette, men det er ikke så farlig.

Er det forresten noe poeng for meg å ha mer enn 4 LNB ? Kommer neppe til å kjøpe innhold fra andre enn CD og Viasat.

Hvis jeg f.eks venter litt med å kjøpe en tuner, litt kjedelig å blåse endel tusen rett før alle tunerne blir HD, nå kan man jo velge mellom ca 2 svindyre som sikkert har litt barnesykdommer. Fyser jo litt på specs på den kommende DM8000 for å si det sånn

Med oppsettet skissert ovenfor; 4 TWIN LNB og en multiswitch hvis det kobles til en 1,- CD tuner. Kan man strekke to coax kabler fra tuneren til hver vår tv, og hvilke kanaler er da tilgjengelige til enhver tid på tven? Dvs hvis jeg vil switche fra NRK til TV2 må det gjøres på tuneren slik at byttet foretas på den andre tven også? Beklager disse basic spørsmålene, men jeg kjenner ikke helt de fundamentale begrensningene i satelitt verdenen.

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal du ha 4 LNB-er hvis du kun skal ta inn Viasat (5 gr. øst) og CD (1 gr. vest)? Holder det da ikke med 2?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av godmode
    Takker så mye for svar. Dette var nyttig.

Tror konklusjonen min foreløpig blir dette:

Jeg bør kjøpe LNB'er som har to utganger (Titanium TWIN 0.2dB LNB f.eks som selvsagt er over dobbelt så dyr som enkle ser jeg) og DiSEqC switch med flere utganger som f.eks ? Fant ikke noe eksempel på dette, men det er ikke så farlig.

Er det forresten noe poeng for meg å ha mer enn 4 LNB ? Kommer neppe til å kjøpe innhold fra andre enn CD og Viasat.

Hvis jeg f.eks venter litt med å kjøpe en tuner, litt kjedelig å blåse endel tusen rett før alle tunerne blir HD, nå kan man jo velge mellom ca 2 svindyre som sikkert har litt barnesykdommer. Fyser jo litt på specs på den kommende DM8000 for å si det sånn

Med oppsettet skissert ovenfor; 4 TWIN LNB og en multiswitch hvis det kobles til en 1,- CD tuner. Kan man strekke to coax kabler fra tuneren til hver vår tv, og hvilke kanaler er da tilgjengelige til enhver tid på tven? Dvs hvis jeg vil switche fra NRK til TV2 må det gjøres på tuneren slik at byttet foretas på den andre tven også? Beklager disse basic spørsmålene, men jeg kjenner ikke helt de fundamentale begrensningene i satelitt verdenen.
    Du trenger kun 2 hoder for å ta inn Canal Digital og Viasat sine kanaler, det holder også i massevis med to hoder. Med 4 hoder kan du f.eks ta inn astra og hotbird i tillegg, der finnes en del gratis tyske/italienske ++ kanaler.
    Noe man aldri gidder å se på etter den første uka med parabol.
    Så lenge du ikke har tyske folk i familien som liker å se på tysk tv da.
    Med en tuner må du se på samma kanal på begge tv.
    DM7025 har vel dubbel tuner, hvis du skal få utnyttet dette må du ha 2 dobble hoder + 2 stk disec kun for denne tuneren, altså du må da ha hoder med 4 uttak og 3 disec swicher hvis du skal ha parabol et annet sted i huset.
    Jeg vil heller anbefale deg en parabol med 2 stk TWIN hoder, 2 stk disec swich, En DM7020 som hovedtuner og en DM500 et annet sted i huset.
    Da kan du dele programkortet med den andre tuneren og man kan velga kanal helt uavhengig av hverandre.
    DM7020 kan ta opp på samme transponder som man ser på, det betyr at du kan ta opp på NRK eller TVNorge mens du ser på TV2 selv om DM7020 kun har en tuner. Timeshift funker også helt perfekt, man kan pause liveTV og kjøre slow motion.
    Hvis du leser på digsat.net ser du at folk sliter med mye på DM7025 da det finnes lite software til denne. Alle andre dreambox modeller kan bruke samme software, men alt må lages på nytt til DM7025.
    Du sliter f.eks med å få undertekster.

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Atlewee
    Hvis du leser på digsat.net ser du at folk sliter med mye på DM7025 da det finnes lite software til denne. Alle andre dreambox modeller kan bruke samme software, men alt må lages på nytt til DM7025.
    Du sliter f.eks med å få undertekster.
    .. og hvis du har lest litt mer på dette nettstedet har du også sett at dette ikke lenger stemmer. Eneste jeg kan se mangler for 7025 nå er web-grensesnitt (men dette er da heller ikke så viktig). I tillegg har den problemer med å lese Viasat (NDS) kort, men dette går også stort sett greit med litt prøving og feiling.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ønsker å forenkle oppsettet noe, kan du benytte en quad monoblokk. Da slipper du unna med èn enhet, switcher er innebygget. Du får 4 uavhengige utganger fra 2 pos.

http://www.hmm-satshop.de/maximum-mb...d-lnb-L216.htm

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •