Å søke etter satelittssignal (viasat) ....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer V2003 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Å søke etter satelittssignal (viasat) ....

Hei,

Jeg har stort problem med å finne "riktige" plassen for å feste parabolen ... Hytte ligger rett ved sjøen, og jeg klarte ikke å få sterkt signal nok. Har en gamel Sagem tuner (viasat tuner) og kjøpte med en Nokia parabol+1hode. Svogerens parabol står omtrent i same retning (sør) som min, men bare at huset hans ligger er noen meter høyere ... Jeg får altfor dårlig signal inn (maks 92% i *rødt*). Finns det noen boks/verktøy som hjelper oss til å finne hvor det finns sterkest signal rundt området? er villig til å strekke kabel opptil 100m ... det går vel bra med signalet med en så lang kabel?

Takk

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

Man får kjøpt satelittpipere som hjelper deg med dette. (ca 300 kr på de store elektroforhandlerne) Man kobler bare på kabelen før hodet og så gir de lyd alt etter hvor sterkt signalet er.

Det jeg brukte når jeg monterte paraboler aktivt var å ha med meg en 14" tommer slik at jeg kunne justere mens jeg så på bildet.

Newcomer vg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste er at det er helt fri sikt mellom antenna og satelitten. Pga. de meget høye frekvensene, oppfører signalene seg som lyset, står det noe, (et hus, tre el.lign.), i veien blir det skygge, og null signaler. Hvor høyt eller lavt antenna sitter, spiller således ingen rolle. Har også opplevd at hvis signalene passerer gjennom en strømlinje, høyspent, som lavspent, virker også dette noe inn på signalet.
    På VIASAT tuneren finnes det en signalstyrke måler, så hvis du har mulighet til å se tv'n fra der antenna sitter, har du hjelpemidlelet til å få justert inn antenna. Lykke til

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av V2003
    Svogerens parabol står omtrent i same retning (sør) som min, men bare at huset hans ligger er noen meter høyere ...
    Den må stå i NØYAKTIG samme retning, ellers får du inn feil satellitt. Hvis streken er på 92% og fremdeles rød, kan det tyde på at du får inn et sterkt signal, men fra feil satellitt. Selv har jeg fått bra bilder med under 50% signalstyrke.

Bruk et kompass og rett den rett sørover og så vri den sakte mot øst til du får inn signalet. Antenna skal vris 5 grader mot øst for å få inn Sirius-satellitten, hvor Viasat ligger.

I tillegg må stanga parabolen monteres på være i vater vertikalt. Den vertikale retningen på antenna stilles så ved hjelp av gradeskalaen på antennefestet. Elevasjonsvinkelen skal være rundt 20-25 grader, avhengig av hvor i landet du er. Ca. 22 grader for Oslo. Lavere jo lenger nord, muligens under 20 også, hvis du befinner deg langt nord.

Til slutt kan det hende du må vri litt på selve hodet for å få optimalt signal.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker & bukker ...... skal prøve igjen. Jeg hadde en satelitt beeper med meg. Den beeper nøyaktig på Thor & Sirius når jeg snudde parabolen ca 5" mellom de to. Brukte også en kompass (men det var vel som lekertøy til nervøen min :-) ) Jeg mistenker om hytten ligger litt for "inne" i forholdet til min svogerens hus!!!

Jeg har søkt litt på nettet, og Sagem er ikke noen særlig god tuner den heller. Men det er ganske oppmuntrende ved slike forslag fra dere. Skal prøve det igjen og takk skal dere ha :-)

mvh

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt fungerer fint nå.

Parabolen måtte flyttes opp ca 7m for å få signalet inn ..... Sagem tuner er noen verste som jeg har vært bort i :-( vurdrer å kjøpe en Triax DVB 75 SI som koster ca 1370kr. Har noen gode erfaringer med den?

Parabolen + 2 LNB hoder som jeg kjøpte hos Biltema virker svært bra! en sjelden hyggelig overaskelse :-)

Takk

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •