Nybegynner i satelitt med spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybegynner i satelitt med spørsmål

Kjøpte meg 1 kr CD parabol i går. Er ganske grønn på området men monterte den selv uten de store problemene og fikk signalstryrke på drøyt 80 og bra bilde, så jeg har ikke 10 tommeltotter :-D . Fininnstilling kommer etter hvert....

Men jeg lurer på et par ting. Guiden som Tveko har på sine sider sier at man skal fylle F-kontakten på LNB'n med silikon grease før man monterer den. Kabelen som fulgte med har påpresset F-kontakt med O-ring. I tillegg har LNB'n fra APLS gummihette. Guiden fra CD sier intet om silikon grease. Trenger jeg å bruke silikon grease da ??

Bak på dekonderen (CD CDC7000 ST) er det en kontakt for DD5.1 lyd betegnet S/PDIF. Er dette en digital kontakt for lyd og i fall hvorfor i HH skal alle bruke det i dag da forsterkerne stort sett har en slik mens de ofte har en haug optiske innganger. Min har 4.....??

Det står at LNB'n skal vinkles 7-11 grader. Ikke lett å få dette rett når skala finnes men intet overett merke. Hvordan spiller dette inn ?

Eller får jeg inn mange flere kanaler en jeg skal. Er det en skrytekampanje fra CD eller.....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Kjøpte meg 1 kr CD parabol i går. Er ganske grønn på området men monterte den selv uten de store problemene og fikk signalstryrke på drøyt 80 og bra bilde, så jeg har ikke 10 tommeltotter :-D . Fininnstilling kommer etter hvert....

Men jeg lurer på et par ting. Guiden som Tveko har på sine sider sier at man skal fylle F-kontakten på LNB'n med silikon grease før man monterer den. Kabelen som fulgte med har påpresset F-kontakt med O-ring. I tillegg har LNB'n fra APLS gummihette. Guiden fra CD sier intet om silikon grease. Trenger jeg å bruke silikon grease da ??

Bak på dekonderen (CD CDC7000 ST) er det en kontakt for DD5.1 lyd betegnet S/PDIF. Er dette en digital kontakt for lyd og i fall hvorfor i HH skal alle bruke det i dag da forsterkerne stort sett har en slik mens de ofte har en haug optiske innganger. Min har 4.....??

Det står at LNB'n skal vinkles 7-11 grader. Ikke lett å få dette rett når skala finnes men intet overett merke. Hvordan spiller dette inn ?

Eller får jeg inn mange flere kanaler en jeg skal. Er det en skrytekampanje fra CD eller.....
    Jeg tror nok de færreste fyller silikon grease i F-connector men F-connector av krympetypen blir sikkert mye tettere. Selv har jeg ikke krypetypen av F-connector og da benytter jeg selvvulkaniserende tape som blir pottetett. Det vil fungere dårlig dersom det kan komme fuktighet inn i kabelen siden den er strømførende( i tillegg til signalføring).

Når det gjelder Coax S/P DIF så tror jeg det finnes convertere som kan konvertere til optisk. Det beste hadde jo vært om mottageren hadde hatt begge deler men de fleste mottagerene har enten optisk eller coax.

At du får inn flere kanaler enn du abbonerer på skyldes at det er standard prosedyre at nye smartkort alltid dekoder alle kanaler tilgjengelig i Norge i 18 dager. Årsaken er at du skal slippe å vente på at forhandleren din skal sende inn kontrakten og kortet ditt oppdateres. Det er en ren praktisk sak men det fungerer jo også som en slags "teaser" for kanalene du ikke abbonerer på.

Newcomer 123sub sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://cgi.ebay.co.uk/COAXIAL-TO-OPT...QQcmdZViewItem

Du må også kjøpe et reiseadapter (travel adapter) hvis du kjøper fra england. Mange av dem også på eBay.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ugh - hater slike ekstra bokser som krever plass og samler støv.

Trenger jeg det egentlig da jeg har AV stereo utgang. Er det noe som distribueres over parabol som har DD5.1 ?

Hva med vinkling av LNB da ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trenger jeg det egentlig da jeg har AV stereo utgang. Er det noe som distribueres over parabol som har DD5.1 ?

CANAL+ FILM, CANAL+ FILM2 og CANAL+ FILM3 sender alle Dolby Digital. Det sendes Dolby Digital 2.0, Dolby Digital 5.1 eller Dolby Digital 6.1. Dvs. ikke alle filmer sender mer en to kanalslyd.

Ellers så syns jeg det er en fordel med digital lyd også når det ikke sendes Dolby Digital siden vanlig mpeg1 layer II lyd sendes som digital PCM. Da slipper man støy på analog overføring.

Filmene som sendes i Dolby Digital 2.0 syns jeg også gir MYE bedre resultat med Dolby Prologic II i forhold til mpeg1 layerII lyden.

Vinkling av LNB er jeg ikke sikker på hvor viktig er i Norge siden vinkelen bare er ca. 7 grader. LNB skal vris ca. 7 grader mot klokken når du står foran antennen og ser inn mot LNB'n. Dette er så lite at det trolig ikke gir noen ekstremt stor forskjell men f.eks. i Finland skal LNB vris 15 grader og da kan det begynne å bli kritisk. Årsaken til at vridningen er viktig er at det er to små antenner inne i LNB. Den ene mottar vertikal polarisert signal mens den andre mottar horisontalt polariserte signaler. Dette gjør at to satellitt transponderen nesten kan sende på samme frekvens siden LNB klarer å skille de to polarisasjonene fra hverandre. Er LNB vridd feil så kan horisontale og vertikale signaler forstyrre hverandre.

Nok teori, over til praksis...
    Det du kan gjøre er å få noen til å sjekke kvalitet % verdi på TV2 Zebra mens du justerer vridningen. Pass på at du ikke skygger for antennen når du justerer. Vri LNB veldig sakte til du finner ut hvor du får best kvaliet.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fininnstilling av parabol

Nå har jeg fått lagt opp kabelen skikkelig, montert trådløs videosender med fjernkontroll slik at jeg kan se parabol på begge TV'r, riktignok samme kanal :?, og opptak med HDD opptaker fungerer.

Tid for å fininstille parabolen. Ser det er flere som nevner TV2 Zebra ifm innstillig. Parabol-leverandøren nevnte noe om en BBC kanal som var bra å bruke, men husker ikke hvilken. Registrerer at det er forskjell i signalstyrken selv om variasjonen er liten (77-83%). Hvilken kanal er best å benytte ved denne instillingen ?

Bruksanvisningen foreslar at man er to og finner ytterpunktene der bilder forsvinner, men er det ikke like greit å bruke den innebygde signal/kvalitets indikatoren i tuneren ? Leverandøren kan gjøre dette for meg ifm et bonuskort på 1500,- fra CD men jeg vil helst gjøre det selv slik at jeg kan fikse ting sener. Er det noe å hente på å få det gjort av proffe folk, eller gjør man det like greit selv ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått lagt opp kabelen skikkelig, montert trådløs videosender med fjernkontroll slik at jeg kan se parabol på begge TV'r, riktignok samme kanal :?, og opptak med HDD opptaker fungerer.

Tid for å fininstille parabolen. Ser det er flere som nevner TV2 Zebra ifm innstillig. Parabol-leverandøren nevnte noe om en BBC kanal som var bra å bruke, men husker ikke hvilken. Registrerer at det er forskjell i signalstyrken selv om variasjonen er liten (77-83%). Hvilken kanal er best å benytte ved denne instillingen ?

Bruksanvisningen foreslar at man er to og finner ytterpunktene der bilder forsvinner, men er det ikke like greit å bruke den innebygde signal/kvalitets indikatoren i tuneren ? Leverandøren kan gjøre dette for meg ifm et bonuskort på 1500,- fra CD men jeg vil helst gjøre det selv slik at jeg kan fikse ting sener. Er det noe å hente på å få det gjort av proffe folk, eller gjør man det like greit selv ?
    Sett mottageren på TV2 og så bruker du den innebygde måleren. Det er innebygd sat-beeper i mottageren som piper med høyere frekvens jo bedre signal du får. Juster til du får høyest mulig frekvens på "pipelyden". Det skal bli mer enn bra nok. Husk at du må justere veldig forsiktig siden 1.5grad feil gjør at du mister alt signal. Det er også fare for at antennen kommer ut av posisjon når du strammer skruene som fester antennen til røret så lytt til sat-beeperen når du skrur fast antennen.

Hvis du ikke hører sat-beeper fra antennen så kan du enten benytte mobiltelefon m/handsfree eller 199kr. "walkie talkie" som selges på Expert/Elkjøp.

Det kan også være lurt å benytte et svakt signal for justering. NRK1 Reserve på 12520V 17500 3/4 er ganske svak men fungerer på 55cm i fra Oslo og sydover. Du vil finne NRK1 Reserve et sted i kanallisten over 399 (uspesifisert nummer) men jeg tror TV2 er mer enn bra nok for å justere signalet.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

CD og Viasat sender i 5.1 lyd på filmkanalene, så hvis du har / skal ha filmkanalene fra en av disse to så trenger du en digital utgang ja.

Her er en link som du trenger hvis du må ha en coaxial to optical converter fra england (se link i post ovenfor en plass). Støpslene er jo ikke like våre. Bruker det selv, no problem.

http://cgi.ebay.co.uk/CONTINENTAL-TR...QQcmdZViewItem

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nebbob
    Sett mottageren på TV2 og så bruker du den innebygde måleren. Det er innebygd sat-beeper i mottageren som piper med høyere frekvens jo bedre signal du får. Juster til du får høyest mulig frekvens på "pipelyden". Det skal bli mer enn bra nok. Husk at du må justere veldig forsiktig siden 1.5grad feil gjør at du mister alt signal. Det er også fare for at antennen kommer ut av posisjon når du strammer skruene som fester antennen til røret så lytt til sat-beeperen når du skrur fast antennen.

Hvis du ikke hører sat-beeper fra antennen så kan du enten benytte mobiltelefon m/handsfree eller 199kr. "walkie talkie" som selges på Expert/Elkjøp.

Det kan også være lurt å benytte et svakt signal for justering. NRK1 Reserve på 12520V 17500 3/4 er ganske svak men fungerer på 55cm i fra Oslo og sydover. Du vil finne NRK1 Reserve et sted i kanallisten over 399 (uspesifisert nummer) men jeg tror TV2 er mer enn bra nok for å justere signalet.
    Da er jeg ikke så langt unna da jeg hører pipetonen fra TV'n der antenna står. Det gjør naboen og, det så jeg :-D .Skal sjekke med TV2 og NRK1 reserve da jeg tror jeg benyttet NRK1 når jeg stilte inn. Fant da ut at retningen horisonalt er ganske smal, mens vertikalt kunne jeg bevege tallerkenen en hel del uten at signalet endret seg vesentlig. Trolig mest å hente på å finne midtpunktet vertikalt tror jeg i tillegg til at det er lettere å justere.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samle 2 coaxiale til en

Sitat Opprinnelig postet av 123sub
    CD og Viasat sender i 5.1 lyd på filmkanalene, så hvis du har / skal ha filmkanalene fra en av disse to så trenger du en digital utgang ja.

Her er en link som du trenger hvis du må ha en coaxial to optical converter fra england (se link i post ovenfor en plass). Støpslene er jo ikke like våre. Bruker det selv, no problem.

http://cgi.ebay.co.uk/CONTINENTAL-TR...QQcmdZViewItem
    Takker for opplysninger, ikke så lett å få i Norge da forstår jeg... Har ikke filmkanaler i dag så da har jeg vel ikke så mye å hente. Ellers hadde jeg tenkt å gjøre en test ved å koble begge digitale kabler, fra parabol tuner og DVD spiller inn på en spilttekontakt og se om det fungerer hvis jeg bruker bare en enhet av gangen. Håper jeg ikke brenner utgangene på den måten ???

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for opplysninger, ikke så lett å få i Norge da forstår jeg... Har ikke filmkanaler i dag så da har jeg vel ikke så mye å hente. Ellers hadde jeg tenkt å gjøre en test ved å koble begge digitale kabler, fra parabol tuner og DVD spiller inn på en spilttekontakt og se om det fungerer hvis jeg bruker bare en enhet av gangen. Håper jeg ikke brenner utgangene på den måten ???
    Ingen problem å få et reiseadapter (travel adapter) for våre elektriske ting til alle innganger i utlandet. Værre er det når vi skal få en utenlandsk el.artikkel til å passe hos oss. Men grunnen ligger jo i navnet, reiseadapter. Derfor kjøper en et engelsk reiseadapter slik at en kan bruke UK el.ting hos oss.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nedbør beskytter / paraply på Parabol ?

Problemet med manglede Coax digital ingang på forsterkeren ble løst ved å koble DIVX DVD spilleren til AV ingang slik at ingangen ble fristilt. Mye bedre lyd på parabolsendingen med coax kabel enn AV uansett sending.

Men, i går regnet det bøtter en periode. Da hadde parabolen problemer med signalet - kun et kort periode men alikevel :neutral: . Har tenkt på dette med paraply over hodene men trodde dette mest var for å beskytte LNB'n mot at der bygget seg opp snø på disse - ikke noe problem tror jeg da jeg når parabolen fra verandaen.

Hjelper paraply på snø/regn på LNB'ene også eller skyldes problemer i snø/kraftig regn at signalene ikke når fram til parabolen pga nedbør? Har i fall de små paraplyene som man smetter inn på LNB hodet samme effekt som en stor som passer på dobbel LNB ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Paraplyene" er vel mest for å hindre at det bygger seg opp snø på LNB'ene om vinteren. Ved kraftig regn er det vel heller satelittsignalet som blir forstyrret av nedbøren.

mvh

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Testmaster
    "Paraplyene" er vel mest for å hindre at det bygger seg opp snø på LNB'ene om vinteren. Ved kraftig regn er det vel heller satelittsignalet som blir forstyrret av nedbøren.

mvh
    Litt snø på LNB'ene spiller ikke store rollen. Som regel gjør ikke regn det heller. Men jo nærmere LNB'en man kommer, jo mer konsentrert er satelittsignalet (reflektert fra parabolen) og jo mer kritisk er enhver forstyrrelse. Paraplyen vil kunne hjelpe på svært regntunge dager.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Litt snø på LNB'ene spiller ikke store rollen. Som regel gjør ikke regn det heller. Men jo nærmere LNB'en man kommer, jo mer konsentrert er satelittsignalet (reflektert fra parabolen) og jo mer kritisk er enhver forstyrrelse. Paraplyen vil kunne hjelpe på svært regntunge dager.
    Høres fornuftig ut. Har noe tynn polycarbonat liggende. Skal forsøke å lage en "Clear View" paraply når det blir litt tørrere i været. Liker ikke disse "kolossene" av noen paraplyer som er å få kjøpt. Passer ikke på en enkel LNB liksom :? .

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svart skjerm !

Selvlaget paraply på plass - med sotet polycarbonat som matcher tallerkenen. Ble ganske stilig om jeg skal si det selv .

Men, på fredag rett for friiddretsstevnet forsvant brorparten av kanalene. Kun NRK2 plus noen til igjen. Skjermen viser bare "Conax Conditional Access - Ingen adgang". Snakket med CD to ganger og i følge de oppdaterer ikke kortet seg. De skulle sende meg nytt på mandag.

Hva er dette for herk ? :-x Noen som har opplevd det samme og vet en work-around. Har 1 krones family abo med standard CD tuner CDC7000ST, Godt jeg forsatt har kabelen.....

Lignende tråder

1. Det var bedre før, del II
    By Kjell B. in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 376
    Siste melding: 05-27-2008, 23:23
  2. NEC HT-1000 nå tilgjengelig i Norge!
    By lygren in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 12-14-2002, 20:21
  3. Sanyo PLV-Z1 (LP-Z1)
    By lygren in forum Digitale projektorer
    Svar: 0