Ny digitalekoder fra UPC - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 24 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 480
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av xorcist
    Det hadde hjulpet mye om det var mulig å bruke en av tastene på fjernkontrollen til å endre tv-format uten å måtte inn og tukle i menyen. Evt. kunne det vært et tv-format til i menyen som ga 16:9 bilde med striper på sidene dersom sendingen var i 4:3, akkurat som at det finnes et 4:3 valg som gir letterbox.
    Dette er vel en ide til de som produserer dekodere, og er et problem både hos tv-produsenter o.l. - noen gjør ofte brukte oppgaver utilgjengelige. Jeg toppen/bunnen(er vel en fordreining som gjøres på f.eks MCE ved valg 4?) for å unngå "fete" folk.

Forøvrig har vi lagt til en seksjon på sidene våre: Get - Dekoder

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av huginmunin
    Bare pass på at ingen finner det opportunt å gjeninnføre de sorte stripene på siden fra Motorola-boksen.

Og til dere som ikke klarer å stille om tv-en: Sjekk med leverandæren om det er en eller annen innstilling man kan slå av - evnt. bytt scart-inngang!

På min Pioneer436 er det null problem å be tv-en skifte fra widescreen til 4:3 - formatet holder seg helt til jeg slår av og på GET-boksen.
    Jeg har også mulighet til å bytte mellom 16:9 og 4:3 på tv'n. Problemet er at jeg må bla meg igjennom en liste med størrelser: Original -> Hel Skjerm -> 4:3 -> 16:9 -> 14:9 -> Zoom -> Spectable -> Orignal; hver gang jeg skal bytte fra 16:9 til 4:3 (med mindre jeg skal inn å rote i menyene). Når jeg på toppen av det hele skal læra kona å forstå forskjellen mellom 4:3, 16:9, samt hvilke kanaler som sender hva, så er det mye enklere å få boksen til automatisk bytte mellom 4:3 og 16:9 avhengig av signalene som kommer inn.

De sorte stripene på sidene trenger ikke være der for min del, men et valg som sa "Auto 16:9 - 4:3" hadde vært glimrende under "TV format" på dekoderen. Da kunne jeg satt tv'n til "Original" og så hadde også tv'n automatisk byttet mellom 16:9 og 4:3 - avhengig av hva dekoderen sendte

Men huginmunin, siden du også har en nyere flat-tv. Har du også problemer med RGB signalet og scener med hvite bakgrunner, ref mitt tidligere innlegg?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde hjulpet mye om det var mulig å bruke en av tastene på fjernkontrollen til å endre tv-format uten å måtte inn og tukle i menyen. Evt. kunne det vært et tv-format til i menyen som ga 16:9 bilde med striper på sidene dersom sendingen var i 4:3, akkurat som at det finnes et 4:3 valg som gir letterbox.
    Helt enig!

På dekoderen til Canal Digital er det egen format-knapp på fjerkontrollen.

Kanskje GET kan omprogramere dekoderen slik at f.eks. et trykk på exit-knappen (når man ikke har åpnet en meny) endrer skjermformatet?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eikari

De sorte stripene på sidene trenger ikke være der for min del, men et valg som sa "Auto 16:9 - 4:3" hadde vært glimrende under "TV format" på dekoderen. Da kunne jeg satt tv'n til "Original" og så hadde også tv'n automatisk byttet mellom 16:9 og 4:3 - avhengig av hva dekoderen sendte
    Ja, og dette er jo strengt tatt den eneste fornuftige løsningen - i det minste så lenge man har en tv som kan tolke et format-signal.

Men huginmunin, siden du også har en nyere flat-tv. Har du også problemer med RGB signalet og scener med hvite bakgrunner, ref mitt tidligere innlegg?
    Nei, dette har ikke jeg merket noe til. Men jeg hadde opprinnelig store problemer med å vise RGB-bilder. De fikk et voldsomt grønnskjær, som om en av fargene ikke ble vist. Dette løste seg ved å bytte til en kortere kabel (se tidligere post).

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og dette er jo strengt tatt den eneste fornuftige løsningen - i det minste så lenge man har en tv som kan tolke et format-signal.

Nei, dette har ikke jeg merket noe til. Men jeg hadde opprinnelig store problemer med å vise RGB-bilder. De fikk et voldsomt grønnskjær, som om en av fargene ikke ble vist. Dette løste seg ved å bytte til en kortere kabel (se tidligere post).
    De fleste satellitt og kabeldekodere har normalt sett formatsignallering på scart pinne 8. Mine mottagere sender aldri ut 16:9 signal på pinne 8 når det mottas et 4:3 signal (det sendes 4:3 format). Dermed fungerer widescreens tv'ns egen automatikk på 4:3 sendinger. Noen widescreen tv'er har jo ganske bra auto funksjon(selv om det alltid gir litt feil bildegeometri). Når en tv-kanal sender 16:9 så er det 16:9 signal på pinne 8 og da overstyres TV'n til å vise widescreen modus.

Dersom dekoderen alltid sender ut 16:9 signal på scart pinne 8 så vil aldri TV'ns automatikk kunne fungere. Det som er vanlig da er at det er sorte stolper på sidene. Dette er jo den eneste metoden for å sende 4:3 i 16:9 uten at bildegeometrien blir feil.

Dersom GET dekoderen legger på analog WSS signal i videolinje 23 så gjelder det samme. Det bør finnes et valg som gjør at 4:3 sendinger vises som 4:3 uten at WSS signalet er på. Dersom det sendes WSS 4:3 signal så vil de fleste widescreen tv'er overstyres til å lage sorte stolper på sidene.

WSS kan også blokkere for opptak på DVD recordere så det er ikke mye brukt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Dersom det sendes WSS 4:3 signal så vil de fleste widescreen tv'er overstyres til å lage sorte stolper på sidene.
    Vel, på min LP1 fant LG ut at "i år" (les: 2005) var sort ute av moten, så la oss heller gå for "lys grått". :evil:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kobler dere Get-boksen til MCE-PC'en?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

adm gebyr

hadde upc på efaktura og naturlig nok så ble ikke det med over til get. det er egentlig greit, man må nok lage en ny greie.
    men det som ikke er greit er at get legger på adm gebyr på fakturaen da.
    28 kroner for hver kunde som hadde efaktura blir mye penger
    dummingene

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reddik59
    Hvordan kobler dere Get-boksen til MCE-PC'en?
    I dag bruker jeg en Scart splitter (kjøpt på Clas Ohlson) fra TV utgangen på dekoderen. Fra splitteren tar jeg en scart til tv og en "scart->kompositt" til MCE (Hauppauge pvr-500MCE). Et alternativ er sevfølgelig å bruke "VCR" scart utgangen på dekoderen mot MCE.

Siden kvaliteten er så-som-så, vurderer jeg å kjøpe en SCART RGB->S-video Converter. Problemet er at disse koster ca 1.000,- så det er ikke noe man kjøper bare for å teste.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siden kvaliteten er så-som-så, vurderer jeg å kjøpe en SCART RGB->S-video Converter. Problemet er at disse koster ca 1.000,- så det er ikke noe man kjøper bare for å teste.
    Om du likevel gjør det er det kult om du forteller hvordan det gikk...;-)
    Siden du/jeg har dual tuner må vi jo ha to stykker også for å få fullt utbytte.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rockefoten
    hadde upc på efaktura og naturlig nok så ble ikke det med over til get. det er egentlig greit, man må nok lage en ny greie.
    men det som ikke er greit er at get legger på adm gebyr på fakturaen da.
    28 kroner for hver kunde som hadde efaktura blir mye penger
    dummingene
    Det har nok skjedd en feil i ditt tilfelle, for jeg har automatisk begynt å få e-faktura fra Get nå uten å måtte gjøre noe (samme som jeg fikk fra UPC, bare at det nå står Get).

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, på min LP1 fant LG ut at "i år" (les: 2005) var sort ute av moten, så la oss heller gå for "lys grått". :evil:
    Litt rart siden du har LCD (for det er vel en LCD?), men på plasma er dette gjort med vilje for å minimere innbrenning og/eller retention. Når de sorte feltene er sorte(!), vil fosforene der bli brukt mindre enn de som er 'innenfor 4:3 firkanten', og dermed kan man i ettertid se forskjell når man ser på 16:9 materiale. Altså at det da blir "vannmerke" der de sorte stripene har vært i 4:3. Derfor grått, fordi da brukes fosforen også i disse områdene. Men de sorte stripene oppe og nede ved 2,35:1 vil jo fortsatt være der da...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Litt rart siden du har LCD (for det er vel en LCD?), men på plasma er dette gjort med vilje for å minimere innbrenning og/eller retention. Når de sorte feltene er sorte(!), vil fosforene der bli brukt mindre enn de som er 'innenfor 4:3 firkanten', og dermed kan man i ettertid se forskjell når man ser på 16:9 materiale. Altså at det da blir "vannmerke" der de sorte stripene har vært i 4:3. Derfor grått, fordi da brukes fosforen også i disse områdene. Men de sorte stripene oppe og nede ved 2,35:1 vil jo fortsatt være der da...
    Ja, LP1 er LCD og det er derfor det er så "irriterende".

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når Get går over i digitalt, vil det analoge forsvinne helt? Kunne godt tenkt å vente litt å bestille inntill en skikkelig dekoder er for leie...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Min Hitachi 37LD6600 (LCD) har også lysegrå striper på sidene ved visning av 4:3. Kjempelekkert! :cry:

I følge Hitachi er det samme software på LCD og Plasma TVene, og derfor er det også grå streker på LCD. Det viser seg i tillegg at TVen ikke kan tvinge 4:3 når WSS signalet via scart står til 16:9. Åpenbart en kjedelig begrensning i TVen, men det er jo også helt feil at Get dekoderen ser ut til å sende et 16:9 WSS signal når kilden er 4:3.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tannoy
    Når Get går over i digitalt, vil det analoge forsvinne helt? Kunne godt tenkt å vente litt å bestille inntill en skikkelig dekoder er for leie...
    Dette er kun etter egen husk: jeg mener Get vil fortsette å sende analogt parallellt med digitalt frem til 2009. Mulig det var enda lenger.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Hitachi 37LD6600 (LCD) har også lysegrå striper på sidene ved visning av 4:3. Kjempelekkert! :cry:

I følge Hitachi er det samme software på LCD og Plasma TVene, og derfor er det også grå streker på LCD. Det viser seg i tillegg at TVen ikke kan tvinge 4:3 når WSS signalet via scart står til 16:9. Åpenbart en kjedelig begrensning i TVen, men det er jo også helt feil at Get dekoderen ser ut til å sende et 16:9 WSS signal når kilden er 4:3.
    Har du forsøkt uten scart eller med en scart hvor du fjerner pinne 8 ? Da vil du kunne finne ut om det er pinne 8 som overstyrer TV eller om det faktisk sendes et 4:3 WSS signal. Begge deler vil fjerne alle muligheter for at TV'ns automatikk ikke vil fungere.

(bare vær obs på at dersom du klipper pinne 8 så vil ikke TV'n oppdage 16:9 sendinger...)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobben1
    Har du forsøkt uten scart eller med en scart hvor du fjerner pinne 8 ? Da vil du kunne finne ut om det er pinne 8 som overstyrer TV eller om det faktisk sendes et 4:3 WSS signal. Begge deler vil fjerne alle muligheter for at TV'ns automatikk ikke vil fungere.

(bare vær obs på at dersom du klipper pinne 8 så vil ikke TV'n oppdage 16:9 sendinger...)
    Jeg testet nå med kompositt. Alt ble da 4:3. 16:9 sendinger ble også vist i 4:3, men det er jo ikke så rart. Da kunne jeg sette TVen til å vise sendingen i 16:9 og aspektet ble da bra. Det er bare synd at kompositt video ser ganske dårlig ut.

Deretter tok jeg en gammel scart og fjernet pin 8. Alt som kom ut av TVen nå viste TVen automatisk i 4:3, og jeg kunne sette TVen til "Full" for å vise 16:9 sendinger i riktig aspekt.

Dette kan vel tyde på at Get av en eller annen grunn setter WSS til 16:9 på ALLE sendinger hvis man har satt TV-Format til 16:9 i menyen til dekoderen. Da skjønner jeg ærlig talt ikke vitsen med WSS Vi som har TVer som ikke kan overstyre WSS signal har da overhodet ingen mulighet til å få riktig aspekt på TV-sendingene automatisk. Uansett hvordan man kobler, klipper i scart kabelen eller danser foran TVen så kommer man ikke unna at man må trykke på fjernkontrollen "hver gang" man bytter kanal... Jeg lurer på hvilken dekoder Thomas Giertsen har!

Tidligere kommentarer ang. problem ved bruk av RGB-scart kjenner jeg meg ikke igjen i. Har brukt en ganske så vanlig scart og en EDC gull-scart.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke så sugen på å ødelegge scart-kabelen, men testet med kompositt-signal. Alt ble da 4:3. 16:9 sendinger ble også vist i 4:3, men det er jo ikke så rart. Da kunne jeg sette TVen til å vise sendingen i 16:9 og aspektet ble da bra. Det er bare synd at kompositt video ser ganske dårlig ut. Dette kan vel tyde på at TVen min stoler blindt på WSS og at det ikke er noe bra når Get flagger alle sendinger som 16:9 hvis man har satt tv-format til 16:9.

Tidligere kommentarer ang. problem ved bruk av RGB-scart kjenner jeg meg ikke igjen i. Har brukt en ganske så vanlig scart og en EDC gull-scart.
    OK, det er test god nok med kompositt signal. Da vet vi at dekoderen ikke legger på WSS signallering.

Problemet er da sannsynligvis at dekoderen alltid gjør om 4:3 til 16:9 og signallerer 16:9 på scart når dekoderen er satt til 16:9. Dette er langt fra det som er vanlig i digitale dekodere.
    Dette er sikkert enkelt å løse i ny software så da er det jo håp.

Selv foretrekker jeg også å la TV'n utføre autostrekking av 4:3 til 16:9.
    Det blir jo ikke "riktig" geometri men jeg syns hvertfall Philips Widescreen TV'n min gjør dette relativt bra. Den strekker mer på sidene enn midt på skjermen slik at det er vanskeligere å legge merke til. Noe av bildet beskjæres også litt. Nå syns jeg faktisk 4:3 sending på en 4:3 TV ser helt merkelig ut selv om det da er riktig geometri. Det er egentlig utrolig hva man kan venne seg til ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes 16:9/4:3-håndteringen er det beste med den nye GET-dekoderen i forhold til den gamle haugen fra Motorola.

Det er enkelt å skifte format på plasmaen min, slik at 4:3-sendingene blir presentert på en OK måte.

Det man imidlertid burde klart å få til er å sende et signal til tv-apparatet, slik at det får beskjed om at signalet skifter fra 16:9 til 4:3 og vice versa.

Jeg skjønner ikke helt problemet med formatene. Jeg har en gammel 16:9TV. Uansett hva signalet er, er TVskjermen fremdeles 16:9. En 4:3 sending vil derfor enten:
    1) bli feit
    2) ha sorte striper på siden
    3) miste noe av toppen eller bunnen.
    Jeg foretrekker 2) uten at noen tukler med signalet, som fungerer helt utmerket når jeg setter motorolaen på 16:9 og tv'en låst på 16:9. Eneste problemet er at når man booter Motorolaen, som det har vært litt av i det siste, så settes også instillingen tilbake til default 4:3.

Side 12 av 24 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •