Sliter med signal til parabolen... Ustabil signal/parabol?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sliter med signal til parabolen... Ustabil signal/parabol?

Skulle montere parabolen på pipa, som skrevet her, men etter anbefalinger fra noen brukere her og fra feieren, så har jeg bestemt meg å ikke montere parabolen på pipa allikevel.

Hvorfor jeg skulle montere den på pipa? Vel, jeg sliter med "Intet signal" på kanaler som C+, TV2 Zebra, Discovery Channel, MTV, National Geographic osv. Men jeg får inn kanaler som TV2, NRK1, Discovery Science, MMTV (bulgarsk kanal) osv. Uten noe problem der, men men... For 2 dager siden justerte jeg parabolen så at alle kanalene ble tilgjengelige igjen, men nå så skjer det IGJEN at signalene på de de kanalene jeg nevnte forsvinner... Hos naboen fungerer alle kanalene med tuneren min + kortet mitt ypperlig, men her hos meg er det "Intet signal"... Tro om det kan være 'paraplyen' som er plassert oppå hodene som gjør at signalene forsvinner, kanskje? Den er nokså dugget... Får prøve det først... Og ja, jeg har skrudd alle skruene på godt på plass så at parabolen ikke slenger seg/vifter hit og dit.

PS: Det jeg finner merkelig er, at jeg kan av og til se på de kanalene som forsvinner til "Intet signal" sånn 1-5 sekunder også kommer det "Intet signal"...

Har dere noen tips om hva som kan være galt? Noen forslag til hvordan dette kan fikses..?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde det sånn som deg en stund. Før jeg havnet på taket og skruing i pipen. Men det som du først bør gjøre (vet ikke om du har gjort dette) er å feilsøke. Kan du få lånt deg en annen tuner og koblet den på ? (kan det være noe galt med tuneren din)
    Har du smidd til kabelen skikkelig som anvist? Har du skrudd på strøm til hodene ? Er det store busker i nærheten som kan slå inn i signalfeltet ditt? Har du trukket hodene i rett posisjon? Har du prøvd å koble hodet direkte i tuneren (droppe disaq) ? Her er masse ting å ta tak i. Å vaske skålen og trøke av hodene kan også være noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feilsøke? Hva mener du? Tuneren fungerer fint hos naboen. Der får jeg sett alle kanalene uten problemer. Får ikke noe feilmeldinger fra tuneren, altså... Så jeg kan ikke se at det er noe galt med tuneren, akkurat.

Og ja, angående de andre punktene dine, så har jeg gjort det. Har ikke prøvd å vaske skålen (det antar jeg er det som holder hodene oppe, sant?) og hodene, så jeg skal prøve det... Trukket hodene på rett plass har jeg også gjort. Har skrudd på kabelen til hodene, ja. Har toppen av et furutre som blokkerer bittelitt av parabolen, men treet har vært slik i...forferdelig mange år, og signalene har ikke vært noe problem før (har hatt parabol i godt over 4-5 år nå), så jeg kan ikke se at det har noe betydning, akkurat.

Noen flere tips å komme med? Ingen av det overnevnte har fungert så langt, så jeg må vel prøve noe annet...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på om de kanalene du sliter med ligger i samme frekvensområde.. Men hvis det er tilfelle så kan det faktisk være lnb-hodet som fusker.. Har sett det noen ganger faktisk.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du får prøve en annen LNB.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekka litt på lyngsat. Og har funnet ut at de kanalene du nevner ligger på følgende frekvenser..

Tv2 Zebra : Lav vertikal
    C+ : Lav vertikal
    Ngeo : Lav vertikal
    Mtv : Lav horisontal
    Discovery : Lav horisontal

Så det ser ut som om at du har problemer med lave frekvenser både på horisontalt og vertikalt.
    Bytt hode og se om det blir bedre. Koster bare 200-300,-

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tv2 Zebra : Lav vertikal
    C+ : Lav vertikal
    Ngeo : Lav vertikal
    Mtv : Lav horisontal
    Discovery : Lav horisontal

Lav vertikal/horisontal? Hva vil det si?

Har noen link til LNB-hode som passer til en....hmm...Grundig parabol. N00b jeg er, men oky. Heh.

Kjøper gjerne nytt LNB-hode så snart som mulig, bare det fikser problemene jeg sliter med på parabolen min...

Finnes jo forskjellige med LNB'er, men heter en slik LNB som nevnes ovenfor? Den til 2-300kr... Og tror du bytte av hode vil hjelpe noe da..? Vil nødig "sløse" bort penger hvis det ikke har noe å si... Kan jeg sjekke noe på forhånd først, kanskje?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=goodiegood]

Signalene sendes horisontalt og vertikalt fra satellitt, hvis du åpner en LNB så finner du 2 små antenner den ene horisontal og den andre vertikal.
    Lav og høy bånd brukes fordi tuneren i mottakeren ikke klarer å håndtere hele frekvensbåndet på engang fra satellitt, derfor deles den i 2. Dette blir veldig teknisk men signalet blir endret i LNB fra sat signal til et IF signal som går til mottakeren. Det er mottakeren som sender fra seg et signal til LNB om hvilket signal den ønsker utifra hvilken kanal du har valgt, vertikal/horisontal og høy/lav bånd.

Prøv naboens LNB hos deg, eller hør med nærmeste handler om du kan levere den tilbake hvis det ikke hjalp.

Alps har bra hoder og det finnes mange andre bra også.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Dennis]
    Sitat Opprinnelig postet av goodiegood

Signalene sendes horisontalt og vertikalt fra satellitt, hvis du åpner en LNB så finner du 2 små antenner den ene horisontal og den andre vertikal.
    Lav og høy bånd brukes fordi tuneren i mottakeren ikke klarer å håndtere hele frekvensbåndet på engang fra satellitt, derfor deles den i 2. Dette blir veldig teknisk men signalet blir endret i LNB fra sat signal til et IF signal som går til mottakeren. Det er mottakeren som sender fra seg et signal til LNB om hvilket signal den ønsker utifra hvilken kanal du har valgt, vertikal/horisontal og høy/lav bånd.

Prøv naboens LNB hos deg, eller hør med nærmeste handler om du kan levere den tilbake hvis det ikke hjalp.

Alps har bra hoder og det finnes mange andre bra også.
    Har du link til noen sider som selger Alps hoder..? Og passer alle "vanlige" hoder til mitt Grundig parabol, kanskje? Vet du noe om dette..? Skal prøve naboens LNB, ja. Får se hvordan det går. Forhandleren hvor jeg kjøpte parabolen har gått konkurs, desverre. Ikke mulighet for å levere den der iallefall. Eller... du mente kanskje LNB-hodet? Hehe. Levere den tilbaks om det ikke hjalp, altså?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det du beskriver er det mest sannsynlig en feil på din LNB. Du kan kjøpe et hvilket som helst universal-LNB og montere på din parabol. Den finnes mange produsenter og de lager dem i ulike kvaliteter. Som regel er de med lavest DB best (f.eks. 0,3 DB). Skal du ha en billig og bra LNB kan du handle på Biltema. De er svært pålitelige og har hatt lav feilprosent, men man får tak i bedre LNB'er også.

På QXL ligger det mye slikt til salgs.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komplett, Alps til 179.- :
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=115508

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok... Har fått bytta LNB-hode nå, og nå fungerer det fint. Hadde fra før en 0.7db hode, nå bytta jeg den ut med en 0.3db hode. Menneh... 61% signalstyrke på C+, 64% Discovery og MTV... 70-76% på TV Norge, NRK1, NRK2, TV2, MMTV, City... Er dette oky signalstyrke, kanskje?

Er det forresten noen som har linker til sider som selger paraboltallerken? Helst over 90cm.

Og hvor får man kjøpt sånn dual-parabol greie... (parabol med stor tallerken og liten tallerken ved siden)

Og dette gir vel bedre signal, eller..?

Og noen som vet hvordan man får inn SkySports og VIVA kanaler når man bor så langt nord som i Finnmark? Er det mulig i det hele tatt, kanskje? Hvor stor tallerken trenger jeg? Noe spesi tuner jeg trenger? Hva trenger jeg? Noen forslag?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Linker til leverandører

Her har du et par leverandører av parabol. Ellers får du vel også noe på Komplett.no og liknende steder. Har ikke parabol selv men driver å vurderer....

http://www.tveco.no/hjemmeparabol/default.htm

http://www.satelitt1.no/index.php?cP...a1cd86a04a0dbf

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •