forskjell i signalstyrke på samme grad..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

forskjell i signalstyrke på samme grad..

Har et problem med parabolen for tiden. Er litt usikker på om det er pga. trær som er i veien og har fått løv iløpet av vinteren etc. men synes det hele er litt rart.

Når jeg setter på Nrk1+2, tv2, tvnorge, Voice og en del andre så er signalet tålelig bra på rund 72% (leser av i blå skala på Kaon tuner)

Men vist jeg setter på følgende kanaler: tv2 zebra, Discovery, Mtv (N), National Geographic, VH1, eller Cartoon Network. (er vell kanskje flere, men det er disse jeg ser på) så faller signalet drastiskt ned til 16% og bildet faller ut og dertil umulig å se på.

Det jeg da lurer på er hvorfor det er så stor forskjell på signalstyrke på kanaler som er på samme grad? I mitt hode skulle da alle kanalene fått dårlig kvalitet vist det var overnevnte problem som var årsaken?

Noen som kan forklare\har forslag til årsak?

Takker for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Dårlig signal på div frekvenser på samme satelitt

Hei tarlerken din er ikke helt riktig justert..
    gå inn i menyen på kanalsøk på Kaon tuneren din gå til thor 1w trykk grønn knapp velg så den frekvensen fks tv2 zebra har det ser du på den blå info knappen på Kaon tuneren, :-) trykk deretter grønn knapp da ser du nokk svakt signal.
    da kan du justere talerken din til disse frekvenser da blir det sikkert bra på alle kanaler

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om dette er det problemet du har men jeg hadde noe lignende på min viasat tuner. Jeg hadde bra signal på tv3 men ikke noe på tv1000.

Det jeg fikk som svar var at mikrokrystallene på godet låg feil slik at jeg ikke fikk inn kanaler som låg "lengre ut på satelitten eller noe" uansett det jeg gjorde var at jeg snudde på microbølgehodet. Vridde det rundt.. det stod på samme plassen men vridde på det skjønner??? prøv det du også det virket hos meg

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske mange faktorer spiller inn hvorfor du ser forskjellig signalstyrke, jeg skal nevne noen av de jeg vet:
    1. Antenner har forskjellig gain(forsterkning) alt etter hvordan frekvens man måler på, og de forskjellige kanalgruppene ligger på forskjellige frekvenser.

2. Krysspolarisajon. Signalet er enten polarisert vertikalt eller horisontalt. Ved å vri hodet i selve hodefestet kan man endre dette. Hvis man ikke har truffet riktig her kan man se forskjellig signalstyrke her også.

3. Hver frekvens har sin senderne på selve satelitten er plassert fysisk utover, derfor kan man ved feil justering av antennen få sterkes signal på den "senderen" som ligger ytterst på en ende av satelitten, og derfor få veldig sterkt signal på denne, mens igjen få veldig dårlig signal på den som ligger i motsatt enda av satelitten. På hver slik sender ligger det en kanalgruppe, gjerne en 5-6kanaler for SDTV, for HDTV blir det vel kanskje bare 1-2. Dessuten er kanalene på en satelittposisjon vanligvis fordelt utover flere satelitter, som bare gir enda større signalstyrkeforskjeller hvis antenne er litt ute av kurs.

4. Jeg vil anta at både kvalitet på kabel og hode over tid kan i seg selv føre til endringer, både når det gjelder signaltap og signalforsterkning inne i selve hodet, dog vil jeg tro at disse endringene vil være så små at man som forbruker ikke vil merke disse.

Etter hva du skriver høres punkt 1 og 4 helt usannsynlige ut for din del, dog kan det være punkt 2, men jeg heller mest mot punkt 3.
    Jeg vil tro at grunnen til dine problem nå for tiden er at antennen din er kommet litt ut av posisjon, enten i azimut eller elevasjon. Hvis det faktisk er trærne dine som begrenser signalet fra noen av senderne, og da gjør at de senderne du ser gjennom trærne gir deg bra signal, mens de du ikke ser gir deg intet signal, må jeg si at du er maks uheldig.

Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Vet ikke om dette er det problemet du har men jeg hadde noe lignende på min viasat tuner. Jeg hadde bra signal på tv3 men ikke noe på tv1000.

Det jeg fikk som svar var at mikrokrystallene på godet låg feil slik at jeg ikke fikk inn kanaler som låg "lengre ut på satelitten eller noe" uansett det jeg gjorde var at jeg snudde på microbølgehodet. Vridde det rundt.. det stod på samme plassen men vridde på det skjønner??? prøv det du også det virket hos meg
    Svantekiller henviser til punkt 2, men jeg vil nå tro at siden vertikal og horisontal polarisasjon ligger 90grader på hverandre, så vil jo begge polarisasjoner være like dårlig når man først bommer, og derfor skulle man ikke tro dette var trådstartes problem.

Søkte litt på Canaldigital sin side, og fant følgende informasjon:
    VH1, National Geographic = 11.309 Mhz vertikal
    Discovery, Animal planet = 11.229 Mhz horisontal
    Ved å sammenligne signalnivå på disse kanalene bør man kunne bestemme om det er et polaritetsproblem. Disse frekvensene ligger på samme satelitt så man burde "se" de like godt.
    For flere frekvenser og polarisasjoner på 1 grad vest kan du ser på
    http://www.lyngsat.com/1west.html
    Ved å teste deg litt frem kan du prøve å sjekke hvilke frekvenser/polarisasjon som er svake og hvilke som er sterke og se om det begrenser seg en satelitt eller om det er mer sporadisk.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrtj
    3. Hver frekvens har sin senderne på selve satelitten er plassert fysisk utover, derfor kan man ved feil justering av antennen få sterkes signal på den "senderen" som ligger ytterst på en ende av satelitten, og derfor få veldig sterkt signal på denne, mens igjen få veldig dårlig signal på den som ligger i motsatt enda av satelitten.
    Det kan vel ikke være mulig at man ser forskjell på signalet fra sendeantenner som ligger noen fåtalls meter fra hverandre på en satelitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Det kan vel ikke være mulig at man ser forskjell på signalet fra sendeantenner som ligger noen fåtalls meter fra hverandre på en satelitt.
    Hvis jeg tenker meg litt godt om så har du vel et poeng her, men at man kan oppleve problemer alt etter hvor man fokuserer mottaksretningen sin i forhold til de forskjellige satelittene på en posisjon er ihvertfall sikkert.

Men nå skal det jo sies at disse "senderne" som egentlig kalles transpondere ikke alle trenger å ha samme fokuspunkt på jorden. Disse kan stilles inn forskjellig etter hvilke område man ønsker å sende et signal til, og dermed kan jeg ha litt rett likevel. Men jeg vil tro at de transponderne som er beregnet for Norden som er sendt fra 1 grad vest vil ha samme fokuspunkt på jorden, og dermed burde vel aldri signalnivået fra disse ha større varians enn noen prosent. I det hele og store kommer vel mye an på hvor godt disse transponderne er fokusert i forhold til hverandre og hvor mottakerantennen din er plasset på jorden.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Det er to forskjellige satellitter. Thor3 sender i highband mens Thor2 sender i lowband ( det er egentlig 3 forskjellige satellitter på 1-west).

Nrk1+2, tv2, tvnorge sender på Thor3 horisontal highband. Voice sender på Thor2 lowband horisontal.

tv2 zebra, Discovery, Mtv (N), National Geographic, VH1, eller Cartoon Network sender alle på Thor2 vertikal lowband.

Det kan virke som problemet er relatert til vertikal polarisasjon (eller muligens frekvensbåndet).

Dårlig justert antenne eller løv osv. kan føre til dårlig isolering mellom polarisasjonene. Det kan også være LNB som er dårligere på vertikal polarisasjon men det er mindre sannsynlig.

NRK1+2 sender også på Thor2 lowband vertikal nå. Sendingen på Thor3 highband horisontal stenger 4 September.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nebbob
    Det er to forskjellige satellitter...
    Ikke sant. Og de ligger nok noen kilometer fra hverandre. Men det ser ut som mrtj ikke holder for hardt på poenget om antenner på hver sin side. :wink:
    En vanlig antenne på en meter har jo så stor åpningsvinkel at det blir umulig å fokusere så nøyaktig. Det er derfor det fungerer med flere satelitter på samme antenne.

Hadde selv litt problem med Eurosport kanalene, de falt ut iblant. Mistenkte at det var noe løv som var i veien, og fikk kuttet noen greiner 20 meter opp i et stort tre. Men det hjalp ikke! Så, etter litt bedre sikting, fant jeg ut at det var noen små greiner på bakkenivå som var i veien.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •