Nedtur med skifte fra gml til ny canal Digital-pakke!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nedtur med skifte fra gml til ny canal Digital-pakke!

Jeg har hatt en eldgammel 1-krones parabol (ca.7 år, Philips DSI 175D/13R) den med den rare "runde" fjernkontrollen. Tenkte ha den på hytta, og kjøpte ny 1-krones pakke fra Elkjøp med sølvfarget tuner (CDC-7000ST). Det fulgte med i prisen gratis installasjon, så jeg hadde proff hjelp.
    Den nye parabolen er mye dårligere enn den gamle :-?
    Bildet har mye mer støy, var tilnærmet helt støyfritt med den tidligere. Enda installatøren sa at det målte veldig dårlig før han skiftet og satte opp nytt (beholdt den gamle tallerkenen ettersom den var 10 cm større enn den nye, derfor han målte slik den sto). Bølgehodet ble byttet til det nye, og tallerkenen altså beholdt.
    I tillegg til at bildet har mye mer støy, er lyden også mye dårligere. Det er for mye og rølpete bass.
    Det eneste som er bedre, er at kanaler skiftes raskere, samt raskere tekst-tv. Dessverre skravlet jeg og installatøren så mye at jeg ikke så særlig på hvordan bildet ble - og lyden var knapt på da han var her.
    Er virkelig den nye tuneren mye dårligere på lyd og bilde enn den gamle, og eller er det det at det blir mindre båndbredde til lyd og bilde når det er flere funksjoner i tuneren? Jeg er helt grønn på dette, så famler litt i blinde for å prøve å forstå hvorfor jeg har ræva bilde og lyd nå...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av discel
    Jeg har hatt en eldgammel 1-krones parabol (ca.7 år, Philips DSI 175D/13R) den med den rare "runde" fjernkontrollen. Tenkte ha den på hytta, og kjøpte ny 1-krones pakke fra Elkjøp med sølvfarget tuner (CDC-7000ST). Det fulgte med i prisen gratis installasjon, så jeg hadde proff hjelp.
    Den nye parabolen er mye dårligere enn den gamle :-?
    Bildet har mye mer støy, var tilnærmet helt støyfritt med den tidligere. Enda installatøren sa at det målte veldig dårlig før han skiftet og satte opp nytt (beholdt den gamle tallerkenen ettersom den var 10 cm større enn den nye, derfor han målte slik den sto). Bølgehodet ble byttet til det nye, og tallerkenen altså beholdt.
    I tillegg til at bildet har mye mer støy, er lyden også mye dårligere. Det er for mye og rølpete bass.
    Det eneste som er bedre, er at kanaler skiftes raskere, samt raskere tekst-tv. Dessverre skravlet jeg og installatøren så mye at jeg ikke så særlig på hvordan bildet ble - og lyden var knapt på da han var her.
    Er virkelig den nye tuneren mye dårligere på lyd og bilde enn den gamle, og eller er det det at det blir mindre båndbredde til lyd og bilde når det er flere funksjoner i tuneren? Jeg er helt grønn på dette, så famler litt i blinde for å prøve å forstå hvorfor jeg har ræva bilde og lyd nå...
    Dette høres rett og slett merkelig ut. Har ikke sett slike problemer og jeg har en CDC7000 ST selv. Riktignok bruker jeg digital lyd til forsterker så da klarer ikke boksen å gjøre noe feil med lyden. Forsøk å regulere lydvolumet ut av CDC7000 ST.

Sjekk at boksen er satt opp med RGB og at scart pluggen er koblet i TV scart utgangen og ikke VCR scart utgangen.

Funksjoner i boksen fører ikke til mindre båndbredde på bilde/lyd. Hvis den gamle boksen din derimot hadde dårlig analog båndbredde på bilde så ville du ikke se alle feilene som MPEG2 komprimeringen gir pga. dårlig båndbredde i sendingen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    For å forklare litt mer:
    Med den gamle boksen hadde jeg minst like godt bilde på min panasonic pv60 som på en god crt-tv. Til sammenlikning har jeg nå nesten like dårlig bilde som min svogers sony kl-v 40 a10 lcd som jeg har kritisert på forumet her tidligere. Dvs. mye støy i bildet, som om bildet er mer komprimert enn tidligere. Minner meg om de dårlige fotballsendingene som var på tv2.
    Når det gjelder lyden, har jeg ikke mulighet for digital ut. Har electrocompaniet 4.7 forforsterker. Men det låt iallfall veldig bra på den gamle paraboltuneren - så bra at det ikke var aktuelt å benytte min denon fm-radio som kostet ca. kr.3.000,- (den har ligget i esken sin ubrukt i flere år).
    Jeg benyttet ikke rgb på den gamle, da den ikke hadde det. Vet ikke om det er 2 rgb-scart på pv60 (får sjekke det, men tviler), benytter iallfall rgbèn der til dvd-spilleren.
    Flere som har innspill og eventuelt erfaring fra begge tunere?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av discel
    Takk for svar.
    Vet ikke om det er 2 rgb-scart på pv60 (får sjekke det, men tviler), benytter iallfall rgbèn der til dvd-spilleren.
    Flere som har innspill og eventuelt erfaring fra begge tunere?
    Tar jeg ikke feil har scart 1 og 3 rgb

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Max Power
    Tar jeg ikke feil har scart 1 og 3 rgb
    Det har du rett i. Jeg sjekket i går kveld, og fant at jeg hadde parabol scarten min(monster) i scart 1 RGB, og DVD scarten (Supra) i scart 3RGB - så det er korrekt montert.
    Av uvisse årsaker ble det noe mindre støy i bildet sent på kvelden. Ingenting var rørt av meg, så dette har kommet helt av seg selv. Men bildet har fortsatt støy, i motsetning til gamle-tuneren...
    Og lyden går i egne audio-kabler, som de gjorde fra den gamle tuneren og til forforsterkeren (og det er markant dårligere lyd i den nye paraboltuneren, både på tv og radiokanaler).
    Kan det være slik at det er noe galt med den nye tuneren, eller er det som med mye annet - at ikke nytt alltid er best :-?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å lurer på å skifte fra UPC analog kabel til CD parabol. Jo mer jeg leser om dette jo mer skeptisk blir jeg. Dårlige sendinger av sport, kan ikke bruker hdd opptaker slik jeg vil, parring av kort/tuner og andre sære ordninger. Noe av grunnen til å skifte er at jeg ikke er fornøyd med kavaliteten på bildet fra UPC og ønsker å styre mer selv men det ser ikke enkelt ut.

Kan man får prøveabonnement eller er det angre rett på disse parabol pakkene ? Kunne godt tenke meg å skifte men ønsker å teste ut først.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Sitter å lurer på å skifte fra UPC analog kabel til CD parabol. Jo mer jeg leser om dette jo mer skeptisk blir jeg. Dårlige sendinger av sport,

Du vil se akkurat samme mpeg feil på UPC analog siden alle kanalene hentes fra digitale sendinger. Problemet med analog sending er at du får både mpeg feil og lavere oppløsning + analog støy. Horisontal oppløsningen på de analoge signalene er minst 25% redusert i forhold til digital tv standard oppløsning på 720x576.

kan ikke bruker hdd opptaker slik jeg vil, parring av kort/tuner og andre sære ordninger. Noe av grunnen til å skifte er at jeg ikke er fornøyd med kavaliteten på bildet fra UPC og ønsker å styre mer selv men det ser ikke enkelt ut.
    Du vil garantert få bedre kvalitet med digitalt signal (enten det er CD eller UPC digitalt) hvis du sammenlikner med analoge signaler og ikke har en veldig dårlig eller liten tv.

Det er slik at sport må sendes med mye høyere kvalitet(8-9Mbit/s) enn filmer, serier og andre produksjoner hvor det er tatt hensyn til lav framerate. Likevel sendes sport som regel med samme kvalitet som vanlige programmer. Derfor vil alltid reklamer, film, serier osv. se bedre ut en live sport.

God kvalitet på sport er det kun NRK som tilbyr.

Kan man får prøveabonnement eller er det angre rett på disse parabol pakkene ? Kunne godt tenke meg å skifte men ønsker å teste ut først.
    I Danmark har CD hatt 2 måneders tilfredshets garanti. Om det er det samme i Norge vet jeg ikke. Det er jo bare å ringe 06090 for å spørre.
    http://www.canaldigital.dk/templates...e____5193.aspx

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for informativt svar. Var ikke meningen å kuppe tråden.....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •