Kvalitet på digital parabol

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kvalitet på digital parabol

Etter det jeg har skjønt av digital parabol så enten har du bilde eller så har du ikke bilde. dvs at når du først har fått inn bilde på parabolen er det liten vits å finjustere siden bilde ikke endrer kvalitet når du først har signal.
    Er det slik?
    Grunnen til spørsmålet er at jeg har hatt en finjustert tallerken som har gitt sine digitale signaler til min lcd-tv. Av unevnte årsaker var jeg nødt til å ta ned tallerken et par dager for så å sette den opp igjen. Fikk inn bilde men finjusterte den ikke da det er nevnt for meg at kvaliten er det samme så lenge du har bilde. På eller av.
    Syns likevel at kvaliteten på bilde er noget dårligere nå en før. Spesielt på sportsendingene synes bl.a MPEGkomprimeringen (pixler) tydligere.
    Opp og finjustere?

Innbildning???

Noen som har en kommentar på dette?

Newcomer Bjørn Olav sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan nok være lurt å fininnstille antenna - av flere årsaker (som jeg ikke skal komme inn på nå), men dette med piksling kan vel ha noe med sendingene å gjøre også - grunnet komprimeringen som du nevner.

Under fotball-VM var TV2-sendingene dårlige; mye piksling når både spill og kamera beveget seg raskt. Jeg synes jeg ser det samme nå under Tour de Fr.
    Jeg valgte å se VM-kamper på tyske kanaler (19øst), og merket stor forskjell (også på kommentatorene :-)).

Men jeg er ingen ekspert...

hilsen
    Bjørn Olav

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bjørn Olav
    Det kan nok være lurt å fininnstille antenna - av flere årsaker (som jeg ikke skal komme inn på nå), men dette med piksling kan vel ha noe med sendingene å gjøre også - grunnet komprimeringen som du nevner.

Under fotball-VM var TV2-sendingene dårlige; mye piksling når både spill og kamera beveget seg raskt. Jeg synes jeg ser det samme nå under Tour de Fr.
    Jeg valgte å se VM-kamper på tyske kanaler (19øst), og merket stor forskjell (også på kommentatorene :-)).

Men jeg er ingen ekspert...

hilsen
    Bjørn Olav
    Du har helt rett i at antenna bør finjusteres. Hvis man justerer kun til det er bilde uten frysning/sort så vil det ikke være margin for regnvær.

Av satellitt kanalene så er det dessverre kun NRK som sender med god kvalitet på sport. De andre kanalene sender med for lite megabits/sekund for å gi bra kvalitet på sport. Spesielt ille blir det når man bruker LCD TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange prosent bør man ha.. på feks canal digital, parabol? Signal altså..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av livewire
    Hvor mange prosent bør man ha.. på feks canal digital, parabol? Signal altså..
    Det kommer an på mottageren. Det er uheldigvis blitt en slags standard å vise signal i prosent verdier i stedet for sammenliknbare verdier.

Hvis du har en Canal Digital CDC-7000 eller en Grundig med harddisk så mener jeg å ha hatt ca. 80% på kvalitet med en 55cm antenne på TV2 (signal styrken er mindre viktig).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •