Digitalt bakkenett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digitalt bakkenett

Noen som vet hva som har skjedd med nrk1 og 2? De er borte.
    Har bare tv2 og tvn igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I oslo har tydeligvis MUX1 (NRK1 M1, NRK2 M1 og TV2 M1) vært borte i en ukes tid. MUX2 (TV2 M2 og TVN M2) er oppe. Jeg håper at dette er midlertidig og at de ikke har tenkt å gå over til krypterte h264-sendinger så fort...

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det håper ikke jeg hell. Vi får vente å se

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    I oslo har tydeligvis MUX1 (NRK1 M1, NRK2 M1 og TV2 M1) vært borte i en ukes tid. MUX2 (TV2 M2 og TVN M2) er oppe. Jeg håper at dette er midlertidig og at de ikke har tenkt å gå over til krypterte h264-sendinger så fort...

-k
    NRK skal IKKE krypteres, heller ikke når H.264 sendinger starter.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nebbob
    NRK skal IKKE krypteres, heller ikke når H.264 sendinger starter.
    Dekning
    Det skal bygges ut et basisnett som vil dekke 95 prosent av husstandene i Norge, og ca 70 prosent av hytter og fritidsboliger. I tillegg bygges et satellittskyggenett, som sammen med satellittmottak, kabel-TV og bredbånds-TV, vil bringe dekningen opp i tilnærmet 100 prosent av husstandene i Norge.
    Dette betyr at:

• Alle husstander vil få tilgang til alle NRKs TV- og radiokanaler, uten ekstra kostnader, inkludert NRKs eventuelle tilbud om programmer i HD-kvalitet, og andre tilbud NRK måtte utvikle som allmennkringkaster.

• Tilbudet om betal-TV vil gjelde 95 prosent av husstandene og ca 70 prosent av hytter og fritidsboliger. Betal-TV tilbudet vil omfatte ca 15-20 kanaler.

Tekniske fakta om det digitale bakkenettet:
    Frekvensområde: UHF band III og IV, 470 – 790 MHz
    Signalpakker/kapasitet: 3 signalpakker med kapasitet 22 Mbit/s. Etter analog slukking kan ytterligere to signalpakker etableres.
    Komprimeringsstandard: MPEG-4 med SD og HD profil
    Basisnettet: 13 + 452 sendere (antennepunkter)
    Satellittskyggenett: 400 – 800 sendere (antennepunkter)

Mottakerbokser:
    NTV vil etablere en ordning for godkjenning av mottakerbokser, slik at forbrukerne unngår problemer med bokser som ikke fungerer tilfredsstillende. Dette er et problem både i Sverige og Finland.

Mottakerboksene vil ha den nødvendige funksjonalitet for å kunne fungere i det norske digitale bakkenettet. De vil være utstyrt med en Elektronisk Program Guide og være klargjort for mottak av en Multimedia Home Platform. De vil også kunne ta inn HDTV-signaler

Normalt vil alle kunne bruke den antennen de allerede har. Mottakerboksen kobles mellom antenneuttaket og TV-apparatet.

Kostnader for forbrukerne
    NTV har sagt, i tråd med Stortingets uttalelser, at en mottakerboks med smartkort ikke får koste mer enn 1500 kroner ved slukking av det analoge nettet. Fremfor alt er det markedskreftene som fastsetter prisen.

For de som ønsker flere kanaler vil det være mulig å abonnere på ulike programpakker hos NTV Pluss AS. For de som kun ønsker NRK tilkommer ingen abonnementspris utover engangsbeløpet som betales for selve mottakerboksen. Abonnementsprisen for programpakker hos NTV Pluss skal være konkurransedyktig sammenlignet med satellitt og kabel-TV tilbud.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tolker dette som at NRK i praksis VIL krypteres og at vi trenger en tvtuner godkjent av NTV med smartkort, men at dette skal være "gratis" altså at vi ikke skal betale for tjenesten NRK. Jeg husker ikke ordlyden fra Giske, men jeg oppfattet ham som om NRK skulle sendes helt ukryptert men det er mulig at NTV har greid å lure ham til å tro at alle kanalene må ha sikring...

Uansett kan ikke min software dekode h264, ei heller ingen eksisterende hardware DVB-t dekodere...

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan blir det med NRK lisens når det digitale nettet kommer? I dag er det jo veldig lett å snike seg unna dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har blitt sagt at listene over DVB-T kunder ikke skal "vaskes" opp mot NRK-lisens...

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har blitt sagt at listene over DVB-T kunder ikke skal "vaskes" opp mot NRK-lisens...

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten har det liten hensikt så lenge man i praksis kan få NRK via usikrede analoge kabelnett og parabol. Men når de har fått tettet alle "kanalene".... Kan du være sikker på at det er noen nikjære byråkrater som bestemmer seg for at 500.000 nye lisensbetalere hadde vært en bra ting. Og siden du faktisk ikke får lov til å ha en tv i norge uten å betale lisensavgift så holder det ikke å si at man vil ha alle kanalene uten NRK...

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten har det liten hensikt så lenge man i praksis kan få NRK via usikrede analoge kabelnett og parabol. Men når de har fått tettet alle "kanalene".... Kan du være sikker på at det er noen nikjære byråkrater som bestemmer seg for at 500.000 nye lisensbetalere hadde vært en bra ting. Og siden du faktisk ikke får lov til å ha en tv i norge uten å betale lisensavgift så holder det ikke å si at man vil ha alle kanalene uten NRK...

-k
    Det tar vel noen år til de har "tettet" alle kanaler, så mange grisegrente strøk vi har i Norge.

[OFF TOPIC] IMHO så bør det bli valgfritt om man ønsker å ha NRK eller ikke når det blir digitalt. Og NRK-lisens betaler man da følgelig om man har det eller ikke. (TV-lisens er et tullete ord). Jeg skjønner utgangspunktet med at alle skal ha tilgang på en statskanal i tilfelle krig etc, men IMO er ikke det en aktuell problemstilling i 2006 der vi har så mange alternative mediekilder.

Jaja, da fikk jeg slengt inn min lille "NEI til NRK-lisens" tale i dag også...

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det tar vel noen år til de har "tettet" alle kanaler, så mange grisegrente strøk vi har i Norge.

[OFF TOPIC] IMHO så bør det bli valgfritt om man ønsker å ha NRK eller ikke når det blir digitalt. Og NRK-lisens betaler man da følgelig om man har det eller ikke. (TV-lisens er et tullete ord). Jeg skjønner utgangspunktet med at alle skal ha tilgang på en statskanal i tilfelle krig etc, men IMO er ikke det en aktuell problemstilling i 2006 der vi har så mange alternative mediekilder.

Jaja, da fikk jeg slengt inn min lille "NEI til NRK-lisens" tale i dag også...
    Helt enig med deg Håkon, men jeg tror nok at NRK-lisensen er noe jeg må betale til den dag jeg dør eller flytter fra dette landet.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Helt enig med deg Håkon, men jeg tror nok at NRK-lisensen er noe jeg må betale til den dag jeg dør eller flytter fra dette landet.
    Må betale? MÅ? Du MÅ ikke betale....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tolker dette som at NRK i praksis VIL krypteres og at vi trenger en tvtuner godkjent av NTV med smartkort, men at dette skal være "gratis" altså at vi ikke skal betale for tjenesten NRK. Jeg husker ikke ordlyden fra Giske, men jeg oppfattet ham som om NRK skulle sendes helt ukryptert men det er mulig at NTV har greid å lure ham til å tro at alle kanalene må ha sikring...

Uansett kan ikke min software dekode h264, ei heller ingen eksisterende hardware DVB-t dekodere...

-k
    Det var mange oppslag om dette på kampanje.com og propaganda-as.no
    Det er liten tvil om at NRKs sendinger i digitalt bakkenett skal sendes ukryptert.

Om det vil fungere bra med ikke godkjente bokser er en annen sak. Det største problemet i Finland,Sverige og Danmark har vært at bokser ikke fungerer med undertekst.

Et typisk problem kan jo bli sort skjerm på programmene
    NRK kommer til å sende i HD dersom en "ikke godkjent" boks kun fungerer
    med H.264 SD. Veksling mellom forskjellige lydsystemet kan også føre
    til trøbbel (spesielt dersom det f.eks. kun sendes Dolby Digital på utvalgte programmer/filmer).

Det bør jo kunne løses ved et anbefalings system for "free to air" DVB-T mottagere som er testet. Det er jo ikke bra å kjøpe noe som ikke
    fungerer (slik veldig mange har gjort i Danmark). ELLOS har allerede startet å selge MPEG2 DVB-T mottagere så det bærer galt av sted allerede :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nebbob
    ELLOS har allerede startet å selge MPEG2 DVB-T mottagere så det bærer galt av sted allerede :shock:
    Det var jeg ikke klar over. Men nye markeder vil vel alltid være kilde til forvirring. Om dette nettet ikke får samme levetid som det forrige (25-50 år?) så er det vel rimelig å anta at ting faller på plass ganske snart. Produsentene av set-top-bokser får tilbakemeldinger fra brukere og oppdaterer firmwaren sin, etc.

For min egen del kommer jeg til å kjøre HTPC og bare de kanalene jeg evt kan få opp der. Teksting er for meg bare en plage, jeg vil helst ikke ha super-text eller Media@home eller hva nå de dølle java-menyene de vil presse på oss skal hete.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått svar på nok en mail til NTV:

"Hei. På grunn av ferieavvikling har det tatt litt tid å svare på mailen din.

Alle NRKs radio og TV-kanaler skal gå det digitale bakkenettet, ukryptert. Man trenger en tuner/dekoder men ikke noe kort.

TV2 skal gå kryptert men gratis. Dvs. at man for å ta inn TV2 må ha en dekoder med kort, men at man ikke skal betale. Det skal heller ikke koste noe ekstra å få et kort som gir tilgang til å se TV2.

NTV vil sørge for en godkjenningsordning for dekodere for å sikre at flest mulig dekodere oppfyller kravene til funksjonalitet.

Hva gjelder betal-TV tilbudet er det for tidlig å si noe om dette. Selskapet NTV Pluss vil sette sammen et konkurransedyktig tilbud og være klar med dette når bakkenettet åpner de første steder.

På sikt regner vi med produsenter av mottakerutstyr både for TV og PC vil tilby ulike tunere.

Håper dette var oppklarende.
    Med vennlig hilsen
    (strøket)"

"Fra: "xxx@xx.xx
    >>>> Emne: kryptering av NRK
    >>>> Hei, forklaringen på NTV sine hjemmesider er litt uklar. Vil NRK
    >>>> bli kryptert, eller vil de ikke det? Jeg forstod Trond Giske slik
    >>>> at et av konsesjonsvilkåra er at NRK skal sendes ukryptert,
    >>>> samtidig står det på nettsida deres at man må ha en tuner godkjent
    >>>> av NTV med smartkortleser.
    >>>>
    >>>> Hva med alle oss som er i stand til å fikle med pc-en selv og som
    >>>> slett ikke ønsker eller trenger noen godkjente bokser?
    >>>>
    >>>> Motivasjonen med DVB-T for meg var en løsning som brøt
    >>>> irriterende canal digital & co som ser låsing av brukernes
    >>>> muligheter som sin fremste oppgave. Hvis dere kunne hatt 20 skarpe
    >>>> kanaler med tilløp til HD til en overkommelig pris som jeg kunne ta
    >>>> direkte inn i min HTPC for timeshifting, min egen EPG, min egen
    >>>> skalering etc så hadde det vært killer.
    >>>>
    >>>> Hvis dere også skal ha en løsning hvor jeg må tappe signalet fra en
    >>>> elendig interlacet s-video-plugg, inn i et capture-kort for
    >>>> deinterlacing, støyfjerning, ny videokompresjon og SÅ time- shifte
    >>>> det så sier det seg selv at visakortet mitt blir liggende i
    >>>> lommen...
    >>>>
    >>>> Dere burde fokusere på å levere innhold og få betalt for det, la
    >>>> innholdsleverandørene lage innhold, og la kundene velge hvordan de
    >>>> vil presentere innholdet.
    >>>>
    >>>> -xx"

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Jeg har fått svar på nok en mail til NTV:

"Hei. På grunn av ferieavvikling har det tatt litt tid å svare på mailen din.

Alle NRKs radio og TV-kanaler skal gå det digitale bakkenettet, ukryptert. Man trenger en tuner/dekoder men ikke noe kort.

TV2 skal gå kryptert men gratis. Dvs. at man for å ta inn TV2 må ha en dekoder med kort, men at man ikke skal betale. Det skal heller ikke koste noe ekstra å få et kort som gir tilgang til å se TV2.

NTV vil sørge for en godkjenningsordning for dekodere for å sikre at flest mulig dekodere oppfyller kravene til funksjonalitet.

Hva gjelder betal-TV tilbudet er det for tidlig å si noe om dette. Selskapet NTV Pluss vil sette sammen et konkurransedyktig tilbud og være klar med dette når bakkenettet åpner de første steder.

På sikt regner vi med produsenter av mottakerutstyr både for TV og PC vil tilby ulike tunere.

Håper dette var oppklarende.
    Med vennlig hilsen
    (strøket)"

"Fra: "xxx@xx.xx
    >>>> Emne: kryptering av NRK
    >>>> Hei, forklaringen på NTV sine hjemmesider er litt uklar. Vil NRK
    >>>> bli kryptert, eller vil de ikke det? Jeg forstod Trond Giske slik
    >>>> at et av konsesjonsvilkåra er at NRK skal sendes ukryptert,
    >>>> samtidig står det på nettsida deres at man må ha en tuner godkjent
    >>>> av NTV med smartkortleser.
    >>>>
    >>>> Hva med alle oss som er i stand til å fikle med pc-en selv og som
    >>>> slett ikke ønsker eller trenger noen godkjente bokser?
    >>>>
    >>>> Motivasjonen med DVB-T for meg var en løsning som brøt
    >>>> irriterende canal digital & co som ser låsing av brukernes
    >>>> muligheter som sin fremste oppgave. Hvis dere kunne hatt 20 skarpe
    >>>> kanaler med tilløp til HD til en overkommelig pris som jeg kunne ta
    >>>> direkte inn i min HTPC for timeshifting, min egen EPG, min egen
    >>>> skalering etc så hadde det vært killer.
    >>>>
    >>>> Hvis dere også skal ha en løsning hvor jeg må tappe signalet fra en
    >>>> elendig interlacet s-video-plugg, inn i et capture-kort for
    >>>> deinterlacing, støyfjerning, ny videokompresjon og SÅ time- shifte
    >>>> det så sier det seg selv at visakortet mitt blir liggende i
    >>>> lommen...
    >>>>
    >>>> Dere burde fokusere på å levere innhold og få betalt for det, la
    >>>> innholdsleverandørene lage innhold, og la kundene velge hvordan de
    >>>> vil presentere innholdet.
    >>>>
    >>>> -xx"
    Dette var et meget godt og detaljert innlegg.Takk skal du ha!
    Stølen

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken kanaler er det man får tak i rundt oslo vest som man får tak i bare å ha en antenne kontakt ut av vinduet??
    Og vet noen hvor lenge disse prøvesendingene vil pågå?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dakjos
    Hvilken kanaler er det man får tak i rundt oslo vest som man får tak i bare å ha en antenne kontakt ut av vinduet??
    Og vet noen hvor lenge disse prøvesendingene vil pågå?
    I oslo bør du nok ha en direktiv UHF antenne. Clas Ohlson selger slike for 169,- Da vil du få inn NRK1, NRK2 TV2 og TVN.

Prøvesendingene vil nok fortsette til det regulære nettet er oppe, en gang mellom i dag og 2007 =)

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I oslo bør du nok ha en direktiv UHF antenne. Clas Ohlson selger slike for 169,- Da vil du få inn NRK1, NRK2 TV2 og TVN.

Prøvesendingene vil nok fortsette til det regulære nettet er oppe, en gang mellom i dag og 2007 =)

-k
    Gjelder dette for hele Oslo (f.eks Østensjø bydel også)?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •