Canal Digital+Viasat på en kabel fra skåla til to tunere - Mulig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Canal Digital+Viasat på en kabel fra skåla til to tunere - Mulig?

Har en Canal Digital Tuner og en Viasat tuner (begge kjøpt innen 1 år siden, 1kr pakke).

Parabolskåla har to hoder, en splitter og en kabel inn i stua.

Trodde det skulle være mulig å koble den kabelen inn i LNB IN på Canal digital tuneren, og så koble en kabel fra IF-Out på tuneren til RF-IN på Viasat tuneren. Men dette ser ikke ut til å funke.

Noen som vet hvordan jeg skal gjøre dette? Må da være mulig å ha kun en kabel inn? Evt om jeg må ha en splitter inne også?

Jeg har koblet tunerene med hver sin scart inn på tv'n, og jeg får opp menyen til begge tunerne. Får opp beskjed på viasat tuneren at det er problemer med signalet.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Har en Canal Digital Tuner og en Viasat tuner (begge kjøpt innen 1 år siden, 1kr pakke).

Parabolskåla har to hoder, en splitter og en kabel inn i stua.

Trodde det skulle være mulig å koble den kabelen inn i LNB IN på Canal digital tuneren, og så koble en kabel fra IF-Out på tuneren til RF-IN på Viasat tuneren. Men dette ser ikke ut til å funke.

Noen som vet hvordan jeg skal gjøre dette? Må da være mulig å ha kun en kabel inn? Evt om jeg må ha en splitter inne også?

Jeg har koblet tunerene med hver sin scart inn på tv'n, og jeg får opp menyen til begge tunerne. Får opp beskjed på viasat tuneren at det er problemer med signalet.
    Ettersom jeg vet må du da enten ha et hode som støtter 2 dekodere (LNB Twin) fåes kjøpt på Casohlson.no

Koster rundt en 3 - 400,-

slitter du signalet med et vanelig hode vil alltid den ene få lavere signalstyrke

Håper dette hjalp !

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, ja, men da må jeg vel trekke opp en kabel til? Antar twinhode har to tilkoblinger?

Dæ va nu som pokker. :neutral:

Men takk for svaret!

EDIT: Om jeg splitter signalet inne, og lar en kabel gå til hver tuner, og har den ene tuneren avslått når jeg bruker den andre, får jeg signal tap da tro?

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, ja, men da må jeg vel trekke opp en kabel til? Antar twinhode har to tilkoblinger?

Dæ va nu som pokker. :neutral:

Men takk for svaret!

EDIT: Om jeg splitter signalet inne, og lar en kabel gå til hver tuner, og har den ene tuneren avslått når jeg bruker den andre, får jeg signal tap da tro?
    Det du har gjort skal funke med rett typer tunere.
    Eksempel som jeg har koblet tidligere.
    Force har lnb-a bruker den som inn og ut igjen med lnb-b til visaskvatt som har rf-inn.
    NB! du må skru av Canal digital tuner før viaskvatt funker.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk! :grin:

Slo av CD tuner så funka Viaskvatten! Nice!

Newcomer 123sub sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ikke ha denne men den har sine fordeler.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset! Med en slik en så slipper jeg kanskje å slå av CD tuneren når jeg skal se på viasat?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset! Med en slik en så slipper jeg kanskje å slå av CD tuneren når jeg skal se på viasat?
    Med den kan du velge hvilken tuner som er "sjef". Dvs at hvis du velger at CD er "sjef", så blir det bilde på CD tuneren selv om Viasat tuneren står på. Hvilken tuner som er "sjef" velger du selv med denne priority switchen.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må tenke litt på hvordan parabolen fungerer.
    Signalet fra hodet er ikke det samme hele tiden, det forandres når du skifter kanal. Når du har 2 tunere tilkoblet samtidig så må nødvendigvis den ene være "master" og kan velge hvordan hodet er innstillt. Den andre tuneren kan forsåvidt motta en annen kanal, men ikke hvilken som helst kanal. Hvis f.eks "master" er innstillt på en kanal med horisontal polarisering så kan "slaven" også kun motta horisontale kanaler.

Dette gjelder når du har ett enkelt hode. Du har to separate hoder og en Diseqc switch, og da blir det mye vanskeligere. Switchen velger ett hode av gangen, og siden CD og Viasat har hvert sitt hode så er det ikke mulig å få begge tunerne til å virke samtidig. Da må du ha separate kabler.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg Force med både CD og Viasat (via cam.modul) på samme tuner. Det er sikkert andre tunere som har samme mulighet.
    Viasat har gjennom mange år "sabotert" brukervennlighet på parabol.
    Tror de mener det er en kamp mellom dem og CD, mens forbrukerene i virkelighet er villig til betale for begge systemene hvis de er brukervennlige.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Selv har jeg Force med både CD og Viasat (via cam.modul) på samme tuner. Det er sikkert andre tunere som har samme mulighet.
    Viasat har gjennom mange år "sabotert" brukervennlighet på parabol.
    Tror de mener det er en kamp mellom dem og CD, mens forbrukerene i virkelighet er villig til betale for begge systemene hvis de er brukervennlige.
    Viasat har gjort en del ting som har gjort oss forbrukere noe forbannet en del ganger. CD derimot har sluppet godt unna i forhold til Viasat, men CD er ikke et hakk bedre, de har gjort en del ting som ikke er noe bedre enn Viasat. Det er bare ikke kommet ut, eller rettere sagt ikke vært særlig synlig for oss forbrukere i motsetning til Viasat. Det har vært bak teppet for å si det sånn.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •