boretslag og parabol?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool boretslag og parabol?

Har flyttet til et boretslag der man kan ha parabol om den ikke synes, dette blir veldig vanskelig på min balkong da jeg ikke kan få signal når den ikke synes , satt den opp, og det gikk en mnd så fikk jeg beskjed om å ta den ned eller flytte den til en plass på balkongen den ikke er syneslig....dette er jo helt umulig , så nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre, noen som har noen gode forslag, noen som har vært i tvist med boretslag før ang parabol? og vunnet frem

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har samme regel i vårt borettslag og jeg synes regelen er flott. Et mylder av paraboler (og andre bokser) tilfeldig plassert i sameiet er visuell forsøpling.

Forøvrig er det faktisk strengere regler i enkelte borettslag. Tidligere hadde vi totalforbud mot parabol pga avtalen med leverandør av kabelnettet. Dette ble lempet på for dem som ikke kunne få alle ønskede kanaler via kabelnettet (bl.a. familier med innvandrerbakgrunn som ville se sendinger på eget språk). Mao lovlig kun hvis parabolen IKKE skal være synlig fra gatenivå. Men jeg vet om et annet sameie her i fylket som har totalforbud.

Et annet tema som forhindrer personlig parabol er at borettslaget eier bygningmassen og det har vært skader på bygninger pga uvettig montasje (råte i kledning, betongskader mm).

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt avhengig av hvilken etasje du bor i men hva med å plassere disk'en på taket? Du må nok allikevel forhøre deg med styret men på taket vil jo den være usynlig fra gateplan.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. med de nye boretslagreglene så tror jeg faktisk de ikke lenger kan nekte folk å ha parabol på balkong om den ikke er festet til fasaden. Løsning i såfall er å kjøpe en kraftig fot hvor du fester et jernrør. Hadde slik tidligere, koster ca 500,-.. tenker meg over så har jeg den fortsatt liggende et eller annet sted.

Tidligere var balkonger definert som en del av fasaden mens den nå er er den del av boenheten.

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig det der, monterte nettopp parabol selv. Bor i 1 etg, prøvde å montere på vegg over verandaen...dagen etter fikk jeg brev med beskjed om å ta den ned. Det jeg har gjort er å montere den på terrasse gulvet, heldigvis ble det fortsatt bra signaler. Der kan de uansett ikke si noe ettersom det er min terasse.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med flate antenner slik som de fra Attisat? De er vel mindre synlige på balkongen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo forklare litt nermere, Bor i 4 etasje og har parabolen festet på en fet og stabil mastrør med fot som så er festet i terassen, terassene her er ettermontert og den må jo da være min eiendom....den er altså ikke festet i noe som den kan skade, men den kan skimtes fra vei, lekeplass også videre...snakket med montøren sist han var her å satt opp dette systemet, og han sa dette var eneste mulighet for meg.

Reglene som er mot parabol her er at de ikke skal festes til vekk eller profiler på hverandaen, og ikke skal kunne sees fra bakken/vei ser noen andre har lagt de på gulvet på hverandaen , og da synes de jo ikke så godt men de synes, dette kan ikke jeg gjøre da min terasse ligger litt andeledes til.

Hva skjer om jeg bare lar den stå , og ikke tenker på det...kommer det masse klagebrev i posten da sikkert, men kan de gjøre noe mere, og i løpet av hvor lang tid.....kjipt å bli uvenner med boretslaget da...men jeg mener nå dette er en liten fillesak.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Upp och ned.

Hörde om ett gammalt tips som gick ut på att vända parabolen upp och ned och lägga den på balkonggolvet och därmed göra den mindre synlig. I och med detta blev infallsvinkeln c:a 79 grader i stället för 21 grader (Stockholm) mot satelliten. Om det fungerar vet jag inte, men det kanske är värt ett försök?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice try, men går ikke desverre.....

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med boretslag er at du ikke eier leiligheten selv, men bare har kjøpt rett til å bo i den. Dette til forskjell fra sameier med selveierleiligheter der du selv eier leiligheten.

Jeg ville forsøkt meg med parabol på taket og ført en ledning ned langs veggen. Var selv styreleder i et sameie der vi ga tillatelse til en slik løsning for de som ønsket det.

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sameiet burde jo si at alle som ønsker det, kan dele samme antenne på taket, med felles LNB. Tenk så kult å spliese på en stor antenne som tar inn BBC-kanalene...

Lars

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akseln
    Problemet med boretslag er at du ikke eier leiligheten selv, men bare har kjøpt rett til å bo i den. Dette til forskjell fra sameier med selveierleiligheter der du selv eier leiligheten.

Jeg ville forsøkt meg med parabol på taket og ført en ledning ned langs veggen. Var selv styreleder i et sameie der vi ga tillatelse til en slik løsning for de som ønsket det.
    Brukesretten over leiligheten og balkongen gir deg uansett rett til å kunne sette opp parabol så lengde den ikke er fastmontert.

Og selv i selveierleiligheter er det ikke lov å montere parabol i fasaden da fasaden er del av sameiet. Uansett er det galskap å borre i gamle fasader da dette kan medføre betydelig skade (vannskader spesiellt).

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Hva med flate antenner slik som de fra Attisat? De er vel mindre synlige på balkongen.
    Disse flate antennene er en god løsning for balkonger sør i Norge. Jeg har brukt en slik mot begge de nordiske satelittene (med motor). Min måler 53x53cm, og stjeler omtrent ingenting av plass.

Force sat-dekoder rapporterer om ca 55-60% signalstyrke. Det holder helt greit minus et par dager i året når det snør som verst.

Jeg kan ta noen bilder dersom trådstarter ønsker...?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt til å på en måte montere hengsler på stanga , så jeg knekker den i to, da vil den ene halvdel av stanga henge ned og det vil parabolen også...dermed ser ingen noen ting i et øyeblikk, i neste øyeblikk kan jeg slå opp stanga og alle kan se den, dette er jo på lik linje med en parasoll, som boretslaget er fult av , og de er mye styggere og større en en parabol, noen som er enig eller uenig om dette vil fungere......vet det vil fungere for parabolen , snakket med en montør.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du klarer å få den i posisjon på samme sted hver gang fungerer det sikkert. Det høres skikkelig pes ut, og naboer kan finne på å irritere seg over den minste ting, men det får du ta stilling til selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir samme possisjon hver gang ja, montøren tyar høyde for det....iriterer de seg på det , kan jeg bare si at jeg ikke klarer de store parasollene som kommer opp hver dag om sommeren

Mener selv jeg har en rimelig god løsning her

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får male den med masse grelle farger og late som det er en flott parasoll da.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der jeg bor er det ikke lov med synlige paraboler på fasaden/balkong, men jeg har lov å sette den på taket. Sjekk om det er en mulighet hos deg.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei!

jeg bodde også i boretslag som ikke aksepterte parabol. Min løsning ble at jeg fikk tak i minste antenne jeg kunne bruke, tokk borte veggfeste og hang den rett på vegge litt knotete men fikke det til. malte så parabolen i samme farge som huset og vola ingen klarte å se den. den hang i flere år før noen opdaget den.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler at skvaldre har en god løsning her, forandre parabolen til en parasoll, det tror jeg kan bli bra......

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •