Bruk av Scart m/komponent fra DB til LCD TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Hifi entusiast sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruk av Scart m/komponent fra DB til LCD TV

Hei, Jeg har DB 7000 og har kjøpt meg en LCD 37". Legger litt merke til små firkanter (ikke piksler) på bilde, og kunne tenke meg å bytte ut scart med en komponent. Da DB ikke har rein komponent eller DVI utgang, kan jeg da
    gå til anskaffelse av en scart m/komponent. (Scart - 3 RCA Komponent AV-3) (overgang fra Scart til 3 stk. RCA-3 plugger. Komponent video.) Forstår at de fleste advarer mot at TV'er ikke tar komponent signaler via scart.

Er det mulig å stille db inn til å gjøre denne overgangen, slik at min LCD kan kun få komponent signaler? LCD tv har all scart/dvi/komponent og kompositt(men kompositt er utelukket for min del)

Vil ikke legge ut 545,- uten å vite om dette fungerer!

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, DB7000 kan sende ut komponent signal over scart.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innstilling?

Hei,
    Er det noen form for innstilling jeg må gjøre på db for at dette fungerer, eller gjør den det selv?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du beskrive hva det er du ser ?

"Firkanter" kan lett sees pga. MPEG komprimering.
    Dette ser en mye lettere jo større skjermen er. I MPEG2 er en slik firkant/blokk gruppert inn i 8x8 pixler.

Hvis årsaken er mpeg komprimmering så hjelper det ikke
    med component signal. Da vil du trolig bare se mpeg
    feilene enda bedre .

På Digitalt.tv ligger det et eksempel på problemene som oppstår når MPEG2 sendes med for lav kvalitet.
    http://www.digitalt.tv/dvbs/digitalkvalitet.aspx

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hifi entusiast
    Hei,
    Er det noen form for innstilling jeg må gjøre på db for at dette fungerer, eller gjør den det selv?
    Menyen min er på engelsk og er som følger:

Trykk Dream-knappen for å få opp MainMenu. Så videre MainMenu -> Setup -> System Settings -> A/V Settings. Her velger du Color format til YPbPr.

Så kan du kanskje melde tilbake om du ser noen forskjell på bildekvaliteten fra komponent ut og video ut på DB7000, for det gjør ikke jeg...

Active arntos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg heller en converter fra scart (RGB) til component. Når jeg kjørte en kabel fra scart ->component og satte Db til å sende component ut ble det den øverste delen av bildet lilla. Var vist en bugs i DB 7000. Bruker selv en cypress converter og den fungerer fra. Selges av www.avshop.no om jeg ikke tar feil.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Konverter

:-P Hei, forstår det er denne du mener? Cypress Scart til komponent konverter CSY-2100 - men det står at den er ideell for å kople tuner,DVD,video etc. på Plasma eller projektor med YUV eller komponent videoinnganger.... Er det noen andre som har prøvd dette? Hvorfor blir det bedre bilde med en slik en når event. DB kan gjøre samme sak med kun en scart til komponent? Er det mere kompromerte signaler? Noen forslag til hva jeg burde gjøre? Kjedelig å ende opp med to ting! Takknemlig for svar......

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hifi entusiast
    :-P Hei, forstår det er denne du mener? Cypress Scart til komponent konverter CSY-2100 - men det står at den er ideell for å kople tuner,DVD,video etc. på Plasma eller projektor med YUV eller komponent videoinnganger.... Er det noen andre som har prøvd dette? Hvorfor blir det bedre bilde med en slik en når event. DB kan gjøre samme sak med kun en scart til komponent? Er det mere kompromerte signaler? Noen forslag til hva jeg burde gjøre? Kjedelig å ende opp med to ting! Takknemlig for svar......
    En ting er i alle fall sikkert. En RGB eller komponent kabel kan IKKE lage små firkanter i bildet. Dette skyldes sannsynligvis at TV kanalen du ser dette på sender med for lav videobitrate.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker denne på min DB, Oehlbach XXL Euro AV adapter og bildet er helt normalt.

Koblet opp mot min PJ ser jeg ikke store forskjellen mellom å bruke kompositt eller komponent.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bruk av rein scart/kompositt

Brukte du da rein scart og komposit uten converter? Eller med converter?
    Husker du prisen på den converteren du bruker?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, nå ble det litt rot her. Jeg bruker ikke converter. En converter konverterer bildesignaler, som f.eks. fra RGB til YUV (komponent), derfor har den også separat strømtilførsel.

DB kan sende ut YUV, så da er det jo ingen vits med en converter.

Jeg bruker et adapter som gjør at jeg kan bruke en helt vanlig komponent kabel opp mot DB. Prisen var ca 25 EUR (200 kr).

På min PJ er forskjellen mellom komponent og kompositt marginal, og kan knapt forsvare selv en så liten investering som 200 kr. Jeg synes fortsatt komponent er best, men det er vel fordi jeg vet at komponent burde være bedre en kompositt. Ikke en helt objektiv vurdering.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Scart / komponent

Hei igjen, takk for svar - Forstår det slik at en scart ledning med komponent utgang til tv vil da være den lureste løsningen. Slik ledning selges flere stedere, men... er vel litt redd for 'komentaren' med lilla bilde på tv? Er det noen andre som har opplevd dette? Takker for inputs :-P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •