Sameie, UPC ut, parabol inn, tips

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sameie, UPC ut, parabol inn, tips

Jeg er leder i mitt sameie, og begynner å få nok av UPC's arroganse og dårlige service... (hørt den før?) Jeg skal derfor utrede alternative løsninger. Vi er for få abonnenter til å kunne forsvare utgift til egne tunere og kabel-TV-system. Canal Digital Kabel-TV kan ikke levere kabelsignaler til oss.
    Derfor:
    Et annet og kanskje bedre alternativ er å investere i et parabolanlegg og plassere dekodere i alle leiligheter. Vi er forøvrig 13 enheter under ett tak sentralt på Rodeløkka i Oslo.
    Dette krever oppgradering av vårt eldre serielle coax-nett til et moderne stjernenett. Det fikser en installatør for oss så det er ikke noe problem.

Men, hva med dekodere? Jeg antar at installatører har egne dekodere de ønsker å selge oss, men jeg står vel fritt til å velge boks? En "familiepakke" fra f.eks Canal Digital er vel kun koblet til et smartkort?
    Det er ikke alle beboere som har internetttilkobling eller teknisk kompetanse, så kanskje dekodere levert fra Installatør er OK for disse, med kundeservice og det hele. Vi skal ikke legge opp til noe lokalt drifts/serviceorgan.

For oss andre bitfiklere er en moderne dekoder med kanskje automatisk oppgradering o.l. et alternativ. Kanskje det til og med er mulig å benytte andre løsninger for dekoding? (vet ikke om jeg kan diskutere slikt her på forumet)
    Som dere kanskje forstår, jeg har ingen erfaring med dekodere eller piratkort.

Alle innspill mottas med takk!
    Hilsen
    Tore

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt sameie har parabol med felles tunere (en for hver kanal) og så modulasjon til et lokalt "kabeltv-anlegg". Bildekvaliteten er begredelig...

Hvordan vil dette distribueres rent praktisk? Jeg går ut fra at signalet fra antennen må moduleres ned til mellomfrekvens eller basebånd før det sendes over en lang coax for ikke å svekkes for mye? Er det ikke fristende å få lagt opp skikkelig tv/telefon/bredbånds-nett når man først skal bore i tak og vegger?

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tore2000
    Jeg er leder i mitt sameie, og begynner å få nok av UPC's arroganse og dårlige service... (hørt den før?) Jeg skal derfor utrede alternative løsninger. Vi er for få abonnenter til å kunne forsvare utgift til egne tunere og kabel-TV-system. Canal Digital Kabel-TV kan ikke levere kabelsignaler til oss.
    Derfor:
    Et annet og kanskje bedre alternativ er å investere i et parabolanlegg og plassere dekodere i alle leiligheter. Vi er forøvrig 13 enheter under ett tak sentralt på Rodeløkka i Oslo.
    Dette krever oppgradering av vårt eldre serielle coax-nett til et moderne stjernenett. Det fikser en installatør for oss så det er ikke noe problem.

Men, hva med dekodere? Jeg antar at installatører har egne dekodere de ønsker å selge oss, men jeg står vel fritt til å velge boks? En "familiepakke" fra f.eks Canal Digital er vel kun koblet til et smartkort?
    Det er ikke alle beboere som har internetttilkobling eller teknisk kompetanse, så kanskje dekodere levert fra Installatør er OK for disse, med kundeservice og det hele. Vi skal ikke legge opp til noe lokalt drifts/serviceorgan.

For oss andre bitfiklere er en moderne dekoder med kanskje automatisk oppgradering o.l. et alternativ. Kanskje det til og med er mulig å benytte andre løsninger for dekoding? (vet ikke om jeg kan diskutere slikt her på forumet)
    Som dere kanskje forstår, jeg har ingen erfaring med dekodere eller piratkort.

Alle innspill mottas med takk!
    Hilsen
    Tore
    Det burde gå fint å sette opp en parabolantenne hvor satellitt signalet fordeles i en multiswitch. Det krever at LNB'en er av Quatro typen. Dette har firmaer som driver med dette god peiling på. Det kan lønne seg å ikke velge så liten antenne som mulig. siden signalet skal fordeles og det vil også kunne bli litt kabeltap.

Det finnes multiswitcher som håndterer flere satellitt posisjoner slik at de forskjellige leilighetene kan velge om de vil abbonere på Viasat eller Canal Digital (eller begge). Til dette kreves to LNB'er på antennen og en multiswitch som takler to posisjoner. Switchen har trolig 16 utganger og da er det 1 til hver leilighet og 3 i reserve...

Dette krever stjernenett hvor hver abbonent er koblet direkte til egen utgang på multiswitchen. Det kan være et problem dersom avstanden fra multiswitch til mottager blir for stor men 50-100m kan muligens gå bra.

Hvis systemet skal bli riktig flott så bygges det for 4 satellitt posisjoner. Det vil da være mulig å motta ekstremt mange gratis kananaler fra ikke Nordiske operatører ( bl.a. mange Tyske).

Til Canal Digital eller Viasat kan "abbonentene" selv kjøpe godkjent dekoder. Dekoderen er som regel gratis når man har et abbonement (gjelder hvertfall hos Canal Digital).

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En utfordring er at hver enhet ikke kan kople flere enheter og/eller tv-er via uttaket. Har du en kabel inn, vil det kun fungere mot en dekoder.

Jeg har installert noe tilsvarende, men da med 4 punkter i stedet for 13. Fungerer helt glimrende. Har 2 Quattro LNB-er samt radio og tv-antenne som alt mates inn i en multiswitch. Derfra går det 4 coax-kabler til 4 uttak rundt i huset. På hvert punkt kan jeg ta ut satellitt (Viasat og CD), radio, analog tv og digital tv (DVB-T). Ser bl.a. svensk tv via DVB-T siden dette ikke på enkel måte kan tas inn via satellitt.

Lykke til 8)

Newcomer jan arild sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canal Digital har tilbud til dere som vil ha flere enn 1 tv i huset.
    Det som trengs etter hva jeg forstod var flere dekodere.
    Gjelder både kabel og parabol.
    Det står på siden. canaldigital.no

Dreambox er jo konge tuner for parabol.
    Tilgang til masse kanaler som du aldri får med noe fra VIA/CD

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På sat. så trenger man et eget signal til hver dekoder.

Du kan jo sjekke ut kostnadene for å lage et eget lite digitalt kabelnett, et SMATV nett fra Canal Digital.
    Da kan dere antagelig bruke det eldre serielle coax-nett deres uten å oppgradere med nye kontakter osv., spørs selfølgelig hvor ille dette er.

http://www.canaldigital.no/templates...2____6844.aspx

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode innspill.
    Jeg har i tillegg hatt besøk av en dyktig kar fra Oslo Antenneservice. Han skal sende tilbud på oppgradering til stjernenett, paraboldistribusjon med multiswitch og eter-antenne for normalt mottak på VHF/UHF på samme kabel. Det tror jeg kan bli bra og gir beboerene mange muligheter.

Jeg er veldig spent på prisen pr enhet i forhold til det vi betaler til UPC i dag, de arrogante bandittene er jeg grundig lei av.
    I'll keep you posted, og setter pris på flere innspill, kanskje spesielt om Dreambox?
    Hilsen Tore

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De tar kveletak på oss

Du får holde oss oppdatert på hvordan det går. Er også mektig lei av meldinger av typen" Vi har ikke registrert noen feil på vårt anlegg i ditt område - vennligst rin oss på 02123" - som sikker koster en formue i minuttet og der du må gjennom en 4-5 valg før di i hele tatt får snakket med noen.

Det som er tragisk er jo at parabol leverandørene beveger seg i samme retning med paring av kort og dekoder og andre sære ordninger. Snart kan du ikke ta inn et fritt signal av type NRK lengre heller. Hvor skal dette ende :-x

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tore2000
    Takk for mange gode innspill.
    Jeg har i tillegg hatt besøk av en dyktig kar fra Oslo Antenneservice. Han skal sende tilbud på oppgradering til stjernenett, paraboldistribusjon med multiswitch og eter-antenne for normalt mottak på VHF/UHF på samme kabel. Det tror jeg kan bli bra og gir beboerene mange muligheter.

Jeg er veldig spent på prisen pr enhet i forhold til det vi betaler til UPC i dag, de arrogante bandittene er jeg grundig lei av.
    I'll keep you posted, og setter pris på flere innspill, kanskje spesielt om Dreambox?
    Hilsen Tore
    Det er smart å ta med VHF/UHF på samme kabel siden det starter digitalt bakkenett neste år. I det digitale bakkenettet skal NRK sende alle sine tv&radio kanaler ukodet (på samme måte som i analogt bakkenett) og da blir det ikke nødvendig med en årlig avgift hvis man bare ønsker å se NRK ( slik det er i kabeltv nett og med parabol).

Med parabolløsning for 1-vest,5-øst og VHF/UHF distribusjon så vil de som er tilkoblet dette nettet selv kunne velge mellom tre levrandører av betal-tv dersom de ønsker mer enn NRKs kanaler. Dvs. de vil kunne velge mellom Viasat,Canal Digital eller Norges Televisjon.

Hvis det også monteres en multiswitch som gjør det mulig å ta med 13-øst og 19.2øst satellittene så vil man få med et stort antall gratis kanaler. Vil tippe at det dreier seg om flere hundre( mye søppel...).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •