Montering av parabol på pipe...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Montering av parabol på pipe...

Jeg har tenkt meg å montere parabolen min på huspipa, men er usikker på hva utstyr jeg trenger for å kunne gjøre det... Vet at jeg trenger en form for monteringspipe, men vet ikke helt hva en slik heter og hvor man kan finne en slik sak. Parabolen er pr. i dag montert høyt oppe på husveggen, noe som gjør at den er svært vanskelig å justere dersom det skulle være behov for det. Sliter med "Intet signal" på kanaler som TV2 Zebra og C+ kanalene. NRK1 og noen andre kanaler har "bra" med signal % (ca. 58-63%).

Noen som kan hjelpe meg med dette, kanskje? Takker på forhånd.

PS: Beklager hvis denne tråden er blitt postet feil plass.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, kjøpte antennefeste for pipe hos clas ohlson og det fungerer meget bra. Veldig stabilt (og billlig)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tovalb
    hei, kjøpte antennefeste for pipe hos clas ohlson og det fungerer meget bra. Veldig stabilt (og billlig)
    Gikk til Clas Ohlson sine nettsider, men finner ingenting som passer til det du nevner ovenfor. Er dette kanskje noe som kun kan fåes kjøpt via henting..? Er vel bare snakk om et par skruer og sådan siden man skal montere parabolen på pipa, eller? Har nemlig ikke Clas Ohlson her i nærheten, desverre.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk først med feievesenet om det er tillatt å feste noe på pipa, jeg mener å ha hørt at det ikke er lov å feste noe på den.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varen fra Clas som det henvises til er vel denne

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ville jeg ha sjekket først. Jeg mener og å ha hørt at det ikke er lov å feste paraboler ol. til pipa. Dette kan ha blitt endret på, men verdt å sjekke.

K

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det er flere leverandører av prarbolutstyr som tilbyr montering på pipe. Hadde vært rart om de gjorde dette hvis det ikke var lov.

Feks: Montering av parabolanlegg på tak/pipe kr.1000,- i tillegg.
    http://www.sagi.no/catalog/montering.php

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tZar
    Ser at det er flere leverandører av prarbolutstyr som tilbyr montering på pipe. Hadde vært rart om de gjorde dette hvis det ikke var lov.

Feks: Montering av parabolanlegg på tak/pipe kr.1000,- i tillegg.
    http://www.sagi.no/catalog/montering.php
    Tror nok det er kommune/feievesenet som bestemmer dette og ikke leverandøren av monteringsutstyr.

K

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Det kommer an på lokale reglementer. I bergen sentrum presterte feierne å fjerne parabol-antenner som var på pipe på FLATT tak tilogmed...må ha mislikt Canal Digital antar jeg...

Så er vel bare å ringe brannvesen/feieren/kommunen og sjekke da.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tZar
    Det selges jo radarvarslere til bil, men de er jo ikke lov å bruke??! :grin:

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Det selges jo radarvarslere til bil, men de er jo ikke lov å bruke??! :grin:
    Det var vel egentlig et godt poeng

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke argumenter har de egentli for at det ikke er lov å feste parabol på pipa?
    Brannfarlig ser jeg ikke at det kan være, ikke i veien for feiern, pipa blåser vel heller ikke bort med en parabol på ?!?.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tovalb
    Hvilke argumenter har de egentli for at det ikke er lov å feste parabol på pipa?
    Brannfarlig ser jeg ikke at det kan være, ikke i veien for feiern, pipa blåser vel heller ikke bort med en parabol på ?!?.
    Der tar du feil, det har vært tilfeller der piper har sviktet pga parabol montert på dem.
    Husk at en pipe er ikke festet i huset. Den står løst på selve grunnmuren. Så hos de fleste vil dette si en ca 9 meter lang pipe som kun er festet helt nederst. En parabol vil rive og slite i pipa og kan forårsake sprekker i den.

K

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha... Ser nå at dere skriver at det igrunnen ikke er vits å montere noe parabol på pipa... Kan godt ta kontakt med kommunen også høre om de har noe å si om dette.

Har dere noen andre forslag på hvor man kan montere parabol da..? Akkurat nå har jeg den på husveggen. Har heller ikke flatt tak. Ikke bor jeg på en eng så at jeg kan plassere parabolen på jorda heller. Har heller ikke verandaen plasert riktig vei så at parabolen kan stå på verandaen... Har dere noen andre forslag, kanskje?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker om dette stemmer lenger men, jeg fikk vite at å montere parabol på pipa ikke var noen lur ide siden pipa beveger seg som følge av varme og kulde.

Men dette er sikkert 10 år siden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal egentlig ikke være nødvendig å justere parabol i tide og utide. Hvis parabol og feste er i god kvalitet så kan den lett stå i mange mange år uten at du behøver å tenke på den. Mitt tips er å utbedre feste og/eller parabol og la den stå der den er. Liker du ikke å jobbe i en stige, så kan du i verste fall leie deg en lift for noen hundrelapper og gjøre en skikkelig jobb med montering. Har forøvrig selv en vanlig antenne på pipa, og etter en vinter med vedfyring er den nedsotet.. Får du mye sot på LNB vil det svekke signalene og du må opp å vaske.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arctic, javel. Skal ta det der til vurdering. Har vært i kontakt med feiern som sier at det lønnes ikke å montere parabol på pipa da dette vil skape problemer både for parabolen, meg selv og pipa over tid. Dessuten, du nevner jo at det kommer mye sot på parabolen, så jeg anser det å sette paraen på pipa som uaktuelt. Jeg får vurdere det du skrev også heller feste paraen ordentlig. Mulig at det er det forvokste treet som er noen 50-75m foran paraen som blokkerer _noe_ av signalene, så jeg har nå fjernet toppet av den så det skal være fri tilgang for paraen nå. Men hva mener du med godt feste da..? Er det noe spesi materialer jeg trenger, kanskje? Har du noe link til "en bra feste" som du nevner? Takker så meget for tipsene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten noe spesielt grunnlag, annet enn å ha hørt historier om knukne piper i de værste vestlandsstormene, så ville ikke jeg montere på piper til kunder da jeg drev med montering av antenneanlegg i sin tid. Må du så høyt opp, så kan du jo skaffe ei stang som går over tak, du har valmet tak, har du vel muligens en kvist?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goodiegood
    Men hva mener du med godt feste da..? Er det noe spesi materialer jeg trenger, kanskje? Har du noe link til "en bra feste" som du nevner? Takker så meget for tipsene.

Her har du et greit veggfeste: http://www.tveco.no/shop/webimg/201319.jpg

Antar det er et tre-hus du har? Det beste er å få feste i stavene. Siden festet har 3 armer, kan du gjøre det på et par måter. Fest senterarmen midt på en stav. Bruk ca 10cm lange franske treskruer. Da rekker du igjennom kledning, lekter papp og plater. De to sidearmene kan du enten skru fast i kledningen med kortere skruer. Skruene MÅ være helgjenget! Eller du kan gjøre det ekstra solid ved å skru fast en vannfast finérplate på veggen som forsterkning, og så sette festet på denne. Ha fortsatt senterarmen midt på en stav.

Hvis du har billigantennene fra Canal Digital eller Viasat kan selve antennen vri seg slik at du får dårlig signal. Bruk en litt bedre antenne.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har montert min parabol på pipe. Det er bare å borre i vei og sette to kiler inn i hullene. I disse putter du trekvister og skrus så skruene fra parabolen inn. Det sitter støtt og fint. Gå inn på en jernvare og si du skal feste noe i en i mur og må skru ting fast. De vet hva dette går i. Lykke til !

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •