Framgangsmåter for å få VM i HDTV i NORGE!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Framgangsmåter for å få VM i HDTV i NORGE!

Tenkte å lage denne tråden for å hjelpe folk med å få VM i HDTV i Norge. NRK og TV2 har jo vært flinke og raskt ute med å stenge mulighetene for oss som bor i denne politistaten fra å kunne få til dette, men det finnes muligheter.

Det er meningen å oppdatere denne posten etterhvert som jeg finner ut mer om dette. Hadde vært fint om alle kunne bidratt. Og hadde vært stolt om det kunne blitt en sticky. Er vel flere som er interessert i dette?

Er alle klare? Da begynner vi... *plingelyd*

Det er noen alternativer for å komme rundt byråkratiet i Norge.
    Her lister jeg opp alternativene jeg har funnet så langt:

1 Dekoderkort eller boks

VM signalet blir som regel sendt i 720p, selv om det er produsert i 1080i. Diskusjonen rundt hva som er best for fotball tar vi en annen gang. Og det blir distribuert med DVB-S2/Mpeg4-H264. Masse tall ja. Kort fortalt vil det si at alt det gamle rasket du har liggende som kan ta inn Mpeg2 HD over DVB-S kan kastes. Det er nytt utstyr som gjelder her. Det er 2 forskjellige kategorier her.
    Oppdatering: Det er rykter om at BBC HD sender over DVB-S. I så fall kan man bruke gamle DVB-S kort (de fleste kort greier HDTV).

1.1 PC med DVB-S2 kort :

Skal være mulig å få inn signaler med dette. Noen mener at man trenger en PC fra Nasa for å dekode signalet, siden det er 720p MPEG4.H264. Men har kjørt noen filer fra PC'en min med samme oppløsning og codec. Den er en 2.53 P4 Ghz med ATi 9700 AIW Pro. Og takler det lett. Så skal gå altså! Oppdatering: Det sies noen steder at satelittsignalet er tyngre enn vanlige h264 filer som man kan laste ned... Aner ikke om det er hold i dette. Veldig mye konflikterende meldinger, men har du oppdaterte kodeker og en god spiller er nok håpet der.

http://shop.technotrend.de/shop.php?...f1fc1&s=&id=13
    http://www.knc1.com/d/produkte/digital_dvb_s2_plus.htm

1.2 HD Box med DVB-S2 og Mpeg4 dekoder
    Dette vil jo funke uansett. Viktig at boksen har CI interface. Da trenger man bare en CAM som støtter Conax and away you go (gjelder bare CD-Sverige).

http://www.btv.no/index.php?valg=pro...&gruppe_nr=198
    http://www.sagi.no/catalog/index.php?cPath=111_112

2. Hvilken satelitt?
    Det er masse av satelitter som sender VM i Europa...duuuh. Og de som er mest relevant for oss huleboere i Norge er Canal Digital (Thor) og BBC (Astra 2D - 28.2).

2.1 Canal Digital Fra Sverige (DVB-S2/MPEG4-H264)
    For dette må man ha abonnement fra Sverige. Dette har blitt bekreftet av de heldige som allerede sitter klar med HD-bokser og ølen i hånden. Det kan skaffes, men man må ha en svensk statsborger for å få det til. Abonnementet må stå i hans/hennes navn. Bestilles på : Svensk Canal Digital
    Det kan være det finnes andre måter å gjøre dette på. Det finnes kanskje utro tjenere i de norske satelitt butikkene (sikkert flest på grensen til Sverige) som
    er villig å selge deg et svensk canal digital abonnement, men ..it's a long shot. Kom gjerne med andre forslag på anskaffelse av slike abonnement.

2.2 BBC HD (DVB-S/MPEG4-H264)
    BBC sender ukodete signaler over vest-europa med Astra 2D satelitten (28.2øst). Dvs at du trenger ingen kort eller noe slikt for å få inn signalet. Men man må altså peke parabolen i den retningen og håpe på at du får sterkt nok signal. Østlendingene sliter mer enn oss i sør-vest norge ettersom vi ligger nærmere England. Men så har østlendingene det lettere med å få tak i alternativ 2.1. Det går rykter om at BBC sender i DVB-S format! Det vil si at man kan bruke gamle DVB-S kort for å få inn VM. Dette er en skikkelig oppmuntring! Oppdatering: Dette er bekreftet av de som har peiling. Det går altså med gamle DVB-S kort med BBC HD! Oppdatering : Det ryktes om at BBC *kanskje* går over til DVB-S2 i løpet av VM. De holdt på DVB-S pga mangel på DVB-S2 bokser og brikker på markedet...så man må nestne håpe på at mangelen varer gjennom hele VM, eller at de kommer først til Norge . NYTT: Denne linken forklarer mye hvordan få opp signalet fra BBC med en dvb-s maskin. http://www.satdudez.org/forum/showth...t=35255&page=4

2.3 Premiere (DVB-S2/MPEG4-H264) (takk consilium)(update)
    Premiere sender VM i HD. Den er kryptert med Nagravision 2. Antar man må ha et abonnement kort fra dem. Er godt mulig det er mulig å få tak i ved å bestille. Premiere er på 19.2 Øst (Astra 1H). Noe som jeg tror er lettere å få inn over hele norge enn BBC varianten. Har selv fått inn flere satelitter på 19.2 Øst med standard Canal Digital utstyr. Kanalen heter Premiere HD Sports og sender alle VM kampene i HD. En stor bonus er at det er kommentarer på TYSK!

2.4 Andre
    Det finnes nok av andre kanaler som sender over Europa, men jeg har ikke bekreftet noen som er mulig å få inn i Norge.

For de av dere som er veldig eventyrlystne kan man prøve å hente ned supply-feeds (eller hva det nå heter). Dette er gjemte signaler på satelittene som mater TV-stasjonene rundt om i verden med signaler. Disse er som oftest ukodete signaler. Et bra sted å finne slike er på : Feedhunters

3. Nerds UNITE!
    La oss samarbeide mot politistaten Norge og NRK, og vise at forbrukerne har makten uansett. NRK OG TV2 burde fått fingeren ut for 2 år siden og lagt opp et skikkelig HDTV tilbud, men dette la de på is og ville heller melke ut enda mer av oss godtroende nordmenn. Jeg, personlig, er lei denne oppførselen og har lyst å gå rundt systemet...heia oss!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da veldig =)

Når du sier "H234" mener du egentlig h.264?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det var da veldig =)

Når du sier "H234" mener du egentlig h.264?

-k
    Ja det gjør jeg... *fikset*

Som du sikkert forstår er jeg ganske oppspilt rundt dette temaet...ettersom jeg brukte minst 3 arbeidsdager sist EM for å få til EM i HDTV, og nå trodde jeg jeg hadde alt på stell og så dagen før får jeg vite 2 ting som gjør at det jeg har ikke er godt nok...og i tillegg står norske TV-kanaler i veien... *sutre*

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er moderatorene her kun for å flytte feilpostet innlegg ?

Ingen av de metodene som er beskrevet over er pr def "lovlig" da det er KUN TV2 og NRK som har rettigheter til å kunne vise fotball VM i Norge.

Hvert land har tegnet sine rettigheter til å kunne vise fotball VM (gjelder både HD og "vanlige" sendinger i sine respektive land.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvor mange HD-Ready TV apparater fantes på markedet for 2 år siden ?

Ingen

Og hvor mange BRA/godkjente MPEG4 dekodere fantes det på markedet for 2 år siden ?

Ingen

Og hvor mange BRA/godkjente MPEG4 dekodere finnes det på markedet i Norge pr idag ?

Ingen

Så du mener seriøst at det skal brukes masse penger (inkl lisenspenger) for 5 stykker som har skaffet noen svada bokser fra utlandet og må se fotball VM i HD ?

Nuvel

Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    3. Nerds UNITE!
    La oss samarbeide mot politistaten Norge og NRK, og vise at forbrukerne har makten uansett. NRK OG TV2 burde fått fingeren ut for 2 år siden og lagt opp et skikkelig HDTV tilbud, men dette la de på is og ville heller melke ut enda mer av oss godtroende nordmenn. Jeg, personlig, er lei denne oppførselen og har lyst å gå rundt systemet...heia oss!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [La oss samarbeide mot politistaten Norge og NRK, og vise at forbrukerne har makten uansett. NRK OG TV2 burde fått fingeren ut for 2 år siden og lagt opp et skikkelig HDTV tilbud, men dette la de på is og ville heller melke ut enda mer av oss godtroende nordmenn. Jeg, personlig, er lei denne oppførselen og har lyst å gå rundt systemet...heia oss![/QUOTE]

Hadde de startet for to år siden hadde vi fått mpeg2 vi også og måtte dermed kaste de nå. Er glad de har ventet med det så får vi faktisk HD på et "bra" format! bedre enn mpeg2 i det minst

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JoonGoii
    Er moderatorene her kun for å flytte feilpostet innlegg ?

Ingen av de metodene som er beskrevet over er pr def "lovlig" da det er KUN TV2 og NRK som har rettigheter til å kunne vise fotball VM i Norge.

Hvert land har tegnet sine rettigheter til å kunne vise fotball VM (gjelder både HD og "vanlige" sendinger i sine respektive land.
    Er ingen lov mot å ta imot gratis kanaler fra parabol (BBC). Altså fullt lovlig. Den som gjør noe ulovlig i såfall er BBC.

OG det er er heller ingen lov mot å låne, eller ha i sin besittelse et svensk canal digital kort så lenge det er registrert hos en svensk statsborger...

aner ikke hva dine hensikter med å poste dette var, men ihvertfall...utrolig tåpelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvor mange HD-Ready TV apparater fantes på markedet for 2 år siden ?

Ingen
    lol...du har jo peiling. Hva har HD-Ready med muligheten for å se HDTV?
    Dessuten var det mange TV-apparater OG prosjektører som kunne vise HD materiale.

Og hvor mange BRA/godkjente MPEG4 dekodere fantes det på markedet for 2 år siden ?

Ingen
    uff da...det var MPEG2 som ble brukt da. Og ja...ALLE DVB-S kort på markedet støttet det og det var en del HD bokser som støttet det også.

Hvor mange BRA dekodere får du av Canal Digital i det hele tatt??

Og hvor mange BRA/godkjente MPEG4 dekodere finnes det på markedet i Norge pr idag ?

Ingen
    Få, men flere som funker mye bedre enn standard utstyr.

Så du mener seriøst at det skal brukes masse penger (inkl lisenspenger) for 5 stykker som har skaffet noen svada bokser fra utlandet og må se fotball VM i HD ?

Nuvel
    Ja såklart! Hva kom først Hønen eller Egget? For at folk skal KJØPE HDTV utstyr MÅ DET VÆRE HDTV KANALER!! Det må da du også skjønne! Du vil jo at alle skal kjøpe DVD-Blueray og så 3 år etter kommer filmene på Blueray...

ok...spør igjen...hva er hensikten med postene dine?!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zephid
    Hadde de startet for to år siden hadde vi fått mpeg2 vi også og måtte dermed kaste de nå. Er glad de har ventet med det så får vi faktisk HD på et "bra" format! bedre enn mpeg2 i det minst
    KAnskje de kan vente til Mpeg4 også er utdatert og så kan vi kjøpe neste teknologi? Håper virkelig det...da slipper vi jo å ha noe bedre i det hele tatt. Mpeg2 HDTV har vært standard i mange år i andre verdensdeler. Så hvorfor skal alt gå så treigt her i Europa?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke legge meg opp i HD TV debatten, for den vet jeg for lite om........

Ser det skrives at det er ulovlig å bruke utenlandske programkort i Norge, som f.eks Viasat Sverige.

Jeg vet at det i Viasat`s forskrifter står at dette er å anse som et avtalebrudd og at Viasat Sverige sikkert ikke bevisst har lov til å drive et slikt salg.

MEN....... er det egentlig ulovlig etter Norsk lov for forbrukeren å inneha et slikt kort og bruke det .....står det noe sted... ?

Hva med ART Europe og DIGITALB, disse selges jo "overalt" og har rettigheter til blant annet VM og Premier League, hvorfor blir ikke disse "straffet" .

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haakon
    Skal ikke legge meg opp i HD TV debatten, for den vet jeg for lite om........

Ser det skrives at det er ulovlig å bruke utenlandske programkort i Norge, som f.eks Viasat Sverige.

Jeg vet at det i Viasat`s forskrifter står at dette er å anse som et avtalebrudd og at Viasat Sverige sikkert ikke bevisst har lov til å drive et slikt salg.

MEN....... er det egentlig ulovlig etter Norsk lov for forbrukeren å inneha et slikt kort og bruke det .....står det noe sted... ?

Hva med ART Europe og DIGITALB, disse selges jo "overalt" og har rettigheter til blant annet VM og Premier League, hvorfor blir ikke disse "straffet" .
    Ja...jeg det er et "avtalebrudd" å selge eller låne bort slike kort. Men om det er ulovlig er det ingen som vet, ettersom det aldri har blitt prøvet. Det å selge til egen fortjeneste er nok ulovlig, men det gjelder veldig mange forskjellige varer (som DVD'er osv). Er vel noe som at hvis jeg kjøpte en DVD fra utlandet og ga den vekk i gave til en kamerat... Ikke sant?

Men ikke la oss debattere dette i denne tråden...er en fyr som kom helt off-topic og anklaget meg for ulovligheter...som bare er tull så klart. Vil ikke diskutere i denne tråden. Er det interesse for å diskutere dette så ta det i en annen tråd.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så ikke din siste post Tomas78. Redigerer ut det jeg skrev så det ikke blir noen debatt rundt dette i denne tråden;-).

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lol...du har jo peiling. Hva har HD-Ready med muligheten for å se HDTV?
    Dessuten var det mange TV-apparater OG prosjektører som kunne vise HD materiale.

Tror du burde bruke ordet mange litt mindre. Vet du hvor mange Grundig/Force mpeg2 dekodere som er solgt i Norge ? 500 ? 5000 ? 50000 ?

HD er såvidt i startfasen i Europa, og det vil ta laaaaaaaaang tid før det finnes stort utvalg både kanaler og bokser. Inntil videre er dette nærmest å regne som ett format for få og spesielt interesserte, noe som gjør at det er naturlig at hverken NRK eller TV2 gidder bruke tid og penger for å sende kostbare signaler til ytterst få mulige seere.

Det at man da velger å utforske andre alternativer har jeg full forståelse for, men å respektere at det finnes avtaler for hver eneste tv kanal i hvert eneste land, og at alle som sitter med lovlige programkort har underskrevet en avtale de ikke gidder å lese, velger du å se helt bort fra. Så lenge DU får det som du vil så gjelder tydeligvis ikke avtale villkår for deg.

uff da...det var MPEG2 som ble brukt da. Og ja...ALLE DVB-S kort på markedet støttet det og det var en del HD bokser som støttet det også.

Hvor mange BRA dekodere får du av Canal Digital i det hele tatt??

Når begynte Canal Digital å lage dekodere ? De har noen dekodere med logo på , inkludert "Handan" CDC-7000 som bla er med i 1 krones pakkene.

Få, men flere som funker mye bedre enn standard utstyr.

Ja såklart! Hva kom først Hønen eller Egget? For at folk skal KJØPE HDTV utstyr MÅ DET VÆRE HDTV KANALER!! Det må da du også skjønne! Du vil jo at alle skal kjøpe DVD-Blueray og så 3 år etter kommer filmene på Blueray...

ok...spør igjen...hva er hensikten med postene dine?!
    Står forklart lenger opp

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frøy
    Jeg så ikke din siste post Tomas78. Redigerer ut det jeg skrev så det ikke blir noen debatt rundt dette i denne tråden;-).
    Hehe...håper du tok vare på dem for en eventuelt annen tråd ang. emnet, fordi argumentene dine var solide i mine øyne.

jeje...nok om det.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett i at du ikke bryter norsk lov hvis du bruker ett svensk kort, men du bryter avtalevillkårene du selv har skrevet under på ved tegning av ett abonnement. På nettet ligger avtalevillkårene til både CD og Viasat, og i begge står det at det er kun abonnenten som har lov å benytte kortet, og det er kun i det landet det er tegnet.

Er ingen lov mot å ta imot gratis kanaler fra parabol (BBC). Altså fullt lovlig. Den som gjør noe ulovlig i såfall er BBC.

OG det er er heller ingen lov mot å låne, eller ha i sin besittelse et svensk canal digital kort så lenge det er registrert hos en svensk statsborger...

aner ikke hva dine hensikter med å poste dette var, men ihvertfall...utrolig tåpelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett i at du ikke bryter norsk lov hvis du bruker ett svensk kort, men du bryter avtalevillkårene du selv har skrevet under på ved tegning av ett abonnement. På nettet ligger avtalevillkårene til både CD og Viasat, og i begge står det at det er kun abonnenten som har lov å benytte kortet, og det er kun i det landet det er tegnet.
    Ev. diskusjon kan vi ta her :

http://avforum.no/forum/satellitt/37175-ang-hdtv-sendinger-fra-andre-land-norge.html

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke Premiere HD i DVB-S2? I tillegg er det verdt å nevne at alle ATI-kort fra og med x1300 aksellererer MPEG4/x.264 i hardware/AVIVO.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av consilium
    Er ikke Premiere HD i DVB-S2? I tillegg er det verdt å nevne at alle ATI-kort fra og med x1300 aksellererer MPEG4/x.264 i hardware/AVIVO.
    Det stemmer nok...burde vel nevnt det. *fikset*

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg må bare si det...hvem **** bryr seg?!?!?!?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

ENDELIG er BBC HD i hus.Fikk Pace 810 idag og sitter og ser på Polen-Tyskland
    i VM.Bruker en Octava HDMI fordeler og gjennom MoonJong og så opp i Barco
    808s.NYDELIGE bilder!!! Moro.
    Stølen

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •