Parabol, dekoder og slikt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Parabol, dekoder og slikt

Det går imot parabol her i huset siden jeg skal snart handle PV600, og jeg er nybegynner på området. Trenger derfor noen råd. Tror jeg vil gå for Canal Digital og canalplus+ pakken.

1. Er det noe forskjell på parabol antennene i kvalitet? Tror vi har fri utsikt mot der den skal peke.

2. Hvor mye har dekoderen å si for bilde og lyd? Er disse 1 kr pakkene grei nok?

3. Går det ann å trekke to kabler fra parabolen til to forskjellige TVer?

5. Fungerer Smartwi bra?
    http://www.sagi.no/catalog/product_i...roducts_id=496

Ellers litt usikker på om jeg skal gå for en billig dekoder nå og evt. bytte med en dekoder med MPEG4 til høsten. Eller gå for en dekoder med MPEG2 og bytte med ny til høsten. Evt. vente med hele greien til MPEG4 dekodere lanseres (pakketilbud kanskje?), men vet ikke om jeg orker det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan i hvert fall besvare noen av spørsmålene dine...

1. Det er forskjell i kvaliteten på paraboler, men skal du bruke den mot lett tilgjengelige satellitter type de som brukes av Canal Digital og/eller Viasat så trenger du ikke legge penger i det. En hvilken som helst standard parabol duger

2. Dekoderen har en del å si for lyd og bilde. Usikker på hvordan 1kr-pakkene er om dagen, men jeg tror det er stort sett det du har av alternativer med mindre du er innstilt på å knote litt. Parabolanlegg og kort i dag følger hverandre for det meste, og nye kort fra begge leverandører er pairet mot en bestemt mottaker som SKAL være godkjent av dem. Ellers får du ikke abonnementet.

3. Usikker på hvor du vil hen... men om du vil kunne kjøre to tunere samtidig så trenger du et såkalt twin-lnb (hode med to uttak) og strekke en kabel til hver av boksene.

SmartWi har jeg aldri vært borti så kan ikke uttale meg.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Min bror har en parabolantenne som jeg kan få. Den fulgte med en 1 kr pakke som han kjøpte for ca. 1 år siden. Da satser jeg på å bruke den.

Et annet spørsmål jeg har er om man kan få inn noen gratis kanaler der man ikke trenger kort/abonnement.

Noen som vet når det kommer en HD klar dekoder med MPEG4 og som fungerer med canal+?

Active arntos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha abbonement får du jo tuner med på kjøpet. Vel og merke om du tar family eller entertain abb. Dumt å bestille abb uten å ta med seg gratis hardware. Du får ikke inn noe gratis av interesse på 1 vest og 5 øst, i alle fall ikke som jeg har kommet over. (Bortsett fra Gospel da :razz: )

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke hvorfor de ikke selger canal+ med 1 kr pakke. Det er jo dyrere abonnement enn family. Må ta en telefon i morgen til canaldigital og høre litt.
    Har jo også veldig lyst på HD-TV. Må høre når det kommer HD tuner og hvordan et bytte eventuelt gjøres.

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du sjekker ut www.canalplus.no så vil du se at det finnes en 1,- C+ pakke med dekoder å få tak i.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JoonGoii
    Hvis du sjekker ut www.canalplus.no så vil du se at det finnes en 1,- C+ pakke med dekoder å få tak i.
    Ja, har sett det. Ser at den kalles kabeldekoder og lurte på om den var kun til kabel TV.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, kun til Kabel.

Kan du ikke bestille lokal pakka til 1 kr så oppgradere til Canal + ?

http://www.canaldigital.no/templates...e____6639.aspx

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dennis
    Jepp, kun til Kabel.

Kan du ikke bestille lokal pakka til 1 kr så oppgradere til Canal + ?

http://www.canaldigital.no/templates...e____6639.aspx
    Det er ikke mulig. Bestiller man family eller local må man vente til bindingstiden er over for å bytte.
    Parabolantenne har jeg. Trenger altså bare dekoder. Må sjekke om det er kommet HD dekoder med MPEG4 nå.
    Hørte at Canal Digital skulle lansere 4-5 HD kanaler til høsten. Vet om C-More på canalplus, men noen somvet hvilke andre kanaler som kommer og på hvilke pakke?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arntos
    Skal du ha abbonement får du jo tuner med på kjøpet. Vel og merke om du tar family eller entertain abb. Dumt å bestille abb uten å ta med seg gratis hardware. Du får ikke inn noe gratis av interesse på 1 vest og 5 øst, i alle fall ikke som jeg har kommet over. (Bortsett fra Gospel da :razz: )
    Hva sendes gratis på 1 vest og 5 øst? Må man ha en tuner som Dreambox da?
    Kan jeg f.eks bruke den billigste dreamboxen til canalplus+ abonnement og få inn disse gratis kanalene? Tror parabolantennen til min bror har to hoder. jeg er helt grønn på området, så hadde satt pris på hjelp. Vet at Dreambox ikke har MPEG4, men kan jo vente en stund til det kommet skikkelig MPEG4 dekodere og gå for en rimelig Dreambox nå.
    Hører at BBC skal sende HD ukryptert. Hvordan får man inn BBC?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du bor i Bergen så det er rimelig sannsynlig at du kan få inn BBC, ITV og litt mer med en rimelig standard parabolantenne (80-100cm trolig). Denne må rettes mot 28,2 grader øst. Du trenger en litt mer generell tuner men om du har det så får du faktisk inn ganske mye greie gratiskanaler (forutsatt at du får inn Astra 2D, men du får inn noen utenom det også)

På Astra 2D har du:

BBC 1, BBC 2, BBC 3, BBC 4, ITV 1, ITV 2, ITV 3, ITV 4, og etterhvert muligens Film Four (usikker på om den skulle bli Free-to-view (trenger kort) eller Free-to-air (helt åpen)

På de andre Astra-satellittene finner du bl.a.:

Extreme Sports, Reality TV, Reality TV+1, Reality TV Extra, Men and Motors, Pop og Tiny Pop (to barnekanaler), ymse gratis musikk-kanaler og en bråte med shopping og religiøse kanaler :P

Så dersom du bor sånn til at du får inn signaler fra Astra 2D (som også blir der BBC kommer til å sende HD-sendingene sine fra) så får du faktisk inn ganske mye sebart uten å måtte betale for det :P

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar SLC. Da er jeg litt klokere. Det var jo mange gratis kanaler. Men det innbærer vel at jeg må ha to parabolantenner, dersom jeg skal disse og canaldigital?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Takk for svar SLC. Da er jeg litt klokere. Det var jo mange gratis kanaler. Men det innbærer vel at jeg må ha to parabolantenner, dersom jeg skal disse og canaldigital?
    Sitter i Bergen selv og planlegger parabolutvidelse. Har nå 5Ø som tar inn ca 9 kanaler russisk (min kone liker slikt). Ellers intet gratis av interesse hverken på 5Ø eller 1W (thor). De posisjonene er stort sett i bruk av Canal digital og Viasat.

Men om du titter litt lenger øst, så får du inn mye engelsk og tysk, stort sett alt er gratis, og det sender i mpeg-2 format per idag. BBC starter nå prøvesendinger med mpeg-4, men det er for tiden vanskelig å kjøpe tunere (stor etterspørsel og begrenset produksjon).

Jeg skal ha to antenner:
    1. første antenne rettes rett mot 28Ø for å samle inn ca 40 gratis kanaler fra England. Det holder med ett hode.
    2. andre antenne rettes inn mot 19Ø, 13Ø og 5Ø. Det gir meg ca 50? tyske kanaler. Denne parabolantenna må ha 3 hoder. Begge antennene med hoder kan være helt standard.
    3. Bergen er preget av mye fjell... Sjekk at du har fri sikt til de aktuelle satelittene. Til dette benyttes fagfolk :-)
    4. Jeg ser ingen grunn til å betale 1 krone til hverken CD eller Viasat, forutsatt at jeg klarer å ta inn alt engelsk og tysk. Anlegget blir litt dyrere i starten, men billigere enn 1,5 års abonnement hos begge parabolselskapene.
    5. MPEG-4: vent... det kommer:-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har mer eller mindre bestemt meg for å vente på HD-ready tuner. Burde vel være rett rundt hjørne nå. Når jeg først får meg HD skjerm er det dumt å ikke utnytte dette. Håper Canal digital kommer med et pakketilbud når HD-ready tuner er klar.
    Har vært i kontakt med Dreambox og de kommer med HD tuner (DM8000) i oktober, men det vil drøye før softwaren er bra nok. Tror ikke jeg gidder å vente så lenge.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Har mer eller mindre bestemt meg for å vente på HD-ready tuner. Burde vel være rett rundt hjørne nå. Når jeg først får meg HD skjerm er det dumt å ikke utnytte dette. Håper Canal digital kommer med et pakketilbud når HD-ready tuner er klar.
    Har vært i kontakt med Dreambox og de kommer med HD tuner (DM8000) i oktober, men det vil drøye før softwaren er bra nok. Tror ikke jeg gidder å vente så lenge.
    Ifølge CanalDigital så skal MPEG 4 tuneren være klar i sept.De tilbyr en pakke på 6 HD-kanaler pluss de vanlige kanalene. Det lysner!!!
    Stølen

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Ifølge CanalDigital så skal MPEG 4 tuneren være klar i sept.De tilbyr en pakke på 6 HD-kanaler pluss de vanlige kanalene. Det lysner!!!
    Stølen
    Har nettopp ringt til canalDigital, men damen i andre enden visste null og niks.
    Denne pakken med 6 HD-kanaler, vet du noe mere om det. Hvilke kanaler er det snakk om? Er det en tilleggspakke man kan bestille sammen med en av de andre pakkene? Jeg spør, fordi jeg lurer på om jeg kan like godt gå for en 1 kr pakke nå med family og så oppgradere med med ny tuner senere.

Newcomer Bjørn Olav sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du *må* vel ikke ha to antenner - kanskje kan motor være et alternativ. Jeg har hatt 1m antenne med motor i 7 år, og tar inn 1v, 5ø, 13ø, 19ø og 28ø - i Nord-Trøndelag... (riktignok er ikke 28ø veldig stabil, men i Bergen burde det være gode forhold :-)).

hilsen
    Bjørn Olav

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Har nettopp ringt til canalDigital, men damen i andre enden visste null og niks.
    Denne pakken med 6 HD-kanaler, vet du noe mere om det. Hvilke kanaler er det snakk om? Er det en tilleggspakke man kan bestille sammen med en av de andre pakkene? Jeg spør, fordi jeg lurer på om jeg kan like godt gå for en 1 kr pakke nå med family og så oppgradere med med ny tuner senere.
    Har noen gang noen fått ett svar på fremtiden i sentralbordet til CanalDigital??
    Det har ihvertfall aldri jeg fått.Han jeg snakket med sa at det var et par filmkanaler,en sportskanal(PL) og discovery HD.Utover det spurte jeg ikke mer,men jeg blir ikke veldig overrasaket dersom vi snakker om NG eller Animal Planet?? Jeg regner med at dette er de samme kanalene som flere andre vil sende bl.a Sky.
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heljik

1. første antenne rettes rett mot 28Ø for å samle inn ca 40 gratis kanaler fra England. Det holder med ett hode.
    Er det noen som kan dele erfaringer om størrelse på parabol
    man trenger for å se Astra 2D i all slags vær i Bergen ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •