Parabol uten abo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Parabol uten abo

Morn kjære kloke hoder!

Jeg har ikke greie på satelitter eller sånt i det hele tatt, men har følgende problemstilling: Bor i murhus, litt dårlige mottaksforhold for vanlig antenne, men har ikke råd eller lyst til å kjøpe abonnement på kanal digital eller viasat eller noe annet som koster flere hundrelapper i måneden.

Jeg er heller ikke sinnsykt opptatt av TV, så jeg trenger ikke all verdens kanaler, men det hadde jo vært fint å ha nrk og tv2, i det minste. Gjerne de andre som i utgangspunktet er gratis.

Spørsmålet er om det finnes en satelitt som sender disse kanalene ukoda? Eller åssen det blir...? Om jeg kan på en eller annen måte få ned disse i høy kvalitet uten å betale masse spenn for en haug med kanaler jeg ikke vil ha.

Setter gjerne en parabol på taket, og kjøper gjerne en dekoder-boks eller hva pokker, bare jeg slipper månedtlige utgifter herfra og inn i evigheten. Er det mulig?

Takk takk takk.

-aslak

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Local-pakken til Canal Digital: http://www.canaldigital.no/templates...t____4142.aspx
    Koster 1300,- i året. Kanalene du ønsker, sendes ikke ukodet.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... det aller rareste er kanskje at jeg ikke finner at det koster noe som helst. Jeg surfer rundt på de sidene du linka til, og finner bare kroner 0. Men det virker jo snodig om canal digital skal sende meg parabolantenne og dekoder samt gi meg fem-seks kanaler for ingen penger i det hele tatt.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står om kortavgifter nederst på siden. Antenne og dekoder må du nok betale utenom.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selve local pakken koster 0kr, men så kommer det en engangs etablersingsavgift på 1298kr og en kortavgift på 649kr per halvår. På overflaten så ser det gratis ut, men i realiteten så er det nok ikke det

Etter min mening så burde nrk vært ukodet, men vi kan vel takke telenor/canal digital for at det ikke er det.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av boxman
    Selve local pakken koster 0kr, men så kommer det en engangs etablersingsavgift på 1298kr og en kortavgift på 649kr per halvår. På overflaten så ser det gratis ut, men i realiteten så er det nok ikke det

Etter min mening så burde nrk vært ukodet, men vi kan vel takke telenor/canal digital for at det ikke er det.
    Da er det litt merkelig at NRK ikke er gratis hos
    Viasat,UPC,Bredbåndsnett osv....

NRK som allmennkringkaster må sende gratis ukodet i analogt bakkenett. Det er de folkevalgte som bestemer. NRK skal også sendes ukodet/gratis i det nye digitale bakkenettet som nå skal starte. De folkevalgte har sannsynligvis ikke villet bruke opp lisenspengene på å finansiere gratis sendinger via satellitt,kabel og bredbånd.

Det store problemet er at vi har et foreldet dårlig bakkenett i Norge. Når det nå blir digitalisert så vil alle NRKs tv&radiokanaler kunne mottas gratis over hele Norge (uten årlige ekstra avgifter). Da er det problemet løst.

I kabelnett,bredbåndsnett,satellitt så kommer årlige
    tilknytningsavgifter i tillegg. Det er ingen som får være tilkoblet kabel,bredbånd eller satellitt operatører uten noen form for avgifter eller betaling. Viasat sender f.eks. NRK i en betal-tv pakke (månedsabbonement
    kr. 99 + årsavgift kr598 ).

Det ville sannsynligvis blitt store rettighetsproblemer med å få sende f.eks. Fotball VM på satellitt dersom sendingene hadde vært ukodet. BBC har hatt problemer i England hvor de har måttet stanse bl.a. Skotsk fotball på satellitt for å unngå søksmål fra andre TV kanaler som har kjøpt rettighetene utenfor Storbrittania. BBC mistet også rettighetene til serien "24" når de valgte å sende ukodet via satellitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er ute etter gratis kanaler så er det mange satelitter som sender FTA (Free To Air).
    F.eks på 19" og 13" øst er det mange tyske, franske kanaler som sender fotball og serier.
    På 28" Øst er det maaange engelske kanaler som sender gratis, f.eks BBC, BBC sender alle VM kampene også.

Og hvis du kjøper en satelitt tuner som støtter emualator, så kan du laste ned koder osv fra nettet og legge de inn, da får du inn mer kanaler enn du gidder å zappe igennom. F.eks: Alle Premiere World kanalene er nå hacket og koder er over alt på nettet, Premiere World har en masse HD kanaler og de sender masse fotball, fil og serier for ikkje å snakke om 5 kanaler som sender 24 timers porr

Det er mange alternativer, hadde ikkje giddet å kjøpt noen lokal pakke fra Canal Digital.
    Kjøp heller en Dreambox, Mutant 500, Nextwave, Fantacy, eller en annen satelitt tuner
    som kan patches.

Kan anbefale _www.sagi.no og _www.multimedia-senteret.no

Lykke til

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Numlok

Hvor bor du?

Kanskje du kan ta inn prøvesendingene fra blandt annet Tryvann...
    Da får du fine signaler på NRK1/2, TV2 og TVN og det helt gratis.

Det fordrer at du kjøper en DVB-t boks, som vil slutte å fungere om en stund når de legger om teknoloigien, men enn så lenge funker det. På qxl er det ofte slike bokser til salgs...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av superman
    Hvor bor du?
    Hmmm.. på Vålerenga. Kanskje digitalt bakkenett-prøvesendinger _er_ en god ide? Men hvordan veit jeg om jeg har ålreit dekning fra tryvann?

Og i hvilken gate ligger prisene på mottagerboksene?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av numlok
    Hmmm.. på Vålerenga. Kanskje digitalt bakkenett-prøvesendinger _er_ en god ide? Men hvordan veit jeg om jeg har ålreit dekning fra tryvann?

Og i hvilken gate ligger prisene på mottagerboksene?
    Bare vær klar over at en slik mottager IKKE vil fungere veldig lenge.
    Når testsendingene slutter og digitalt bakkenett starter så vil det bli brukt mpeg4 og da sitter du med en mottager som ikke fungerer.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nebbob
    Bare vær klar over at en slik mottager IKKE vil fungere veldig lenge.
    Når testsendingene slutter og digitalt bakkenett starter så vil det bli brukt mpeg4 og da sitter du med en mottager som ikke fungerer.
    Joda, men hvis alternativet er å sette opp en parabolantenne jeg egentlig ikke trenger når digitale sendinger er oppe, så blir vel det ett fett...

Åssen antenne trenger man for digitale sendinger?

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kan du ikke bruke en skikkelig takantenne istedet ?

Digital bakkenett er tidligst igang i 2007 eller 2008.

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du bare skal ha bedre kvalitet på de normale kanalene (NRK, TV2, NRK2, TV Norge ++) kan du vurdere en "bordparabol". En liten smart sak du kan sette oppå TVen eller liknende som tar ukodede analoge TVsignaler imot bedre enn de fleste antenner. Tror disse koster fra 400 kr stk. Selges hos de fleste elektroforhandlere.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JoonGoii
    Hvorfor kan du ikke bruke en skikkelig takantenne istedet ?

Digital bakkenett er tidligst igang i 2007 eller 2008.
    Jo, jeg kan jo bruke det. Men jeg har ingen nå, så jeg vil helst være nogen lunde sikker på at jeg gjør det rette, når jeg må klatre opp på taket og begynne å skru... Nå lurer jeg på å sende signalene rett inn i pc-en i steden for åkjøpe masse bokser...

kan man ta inn digitalt bakkenett-signaler via en vanlig takantenne og tv-tuner kort i en pc?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •