Installasjon av parabol (Canal Digital)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Installasjon av parabol (Canal Digital)

Har akkurat kjøpt en Grundig parabol-pakke med Canal Digital abbonement. Vet fortsatt ikke hvor jeg skal plassere parabolen, så jeg tenkte jeg skulle sjekke signalet ved holde parabolen i omtrentlig retning uten å montere den fast. Signalet varierer uansett i området 5-9 uansett hvordan jeg holder parabolen (står på det samme om jeg kobler bort ledningen til LNB'en). Er det i det hele tatt mulig å stile inn parabolen på denne måten, eller må den stilles inn litt grundigere får i det hele tatt å få signal? Noen gode tips til hvordan gå fram?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Beck
    Har akkurat kjøpt en Grundig parabol-pakke med Canal Digital abbonement. Vet fortsatt ikke hvor jeg skal plassere parabolen, så jeg tenkte jeg skulle sjekke signalet ved holde parabolen i omtrentlig retning uten å montere den fast. Signalet varierer uansett i området 5-9 uansett hvordan jeg holder parabolen (står på det samme om jeg kobler bort ledningen til LNB'en). Er det i det hele tatt mulig å stile inn parabolen på denne måten, eller må den stilles inn litt grundigere får i det hele tatt å få signal? Noen gode tips til hvordan gå fram?
    Det er en guide for Grundig mottageren her:
    http://www.canaldigital.no/templates...e____6287.aspx

Grundig'en måler signalnivå og signalkvalitet i %. Hvis du har mellom 5-9% så er det fordi det ikke er signal. Når det er signal så vil verdiene være mye høyere verdier.

Grundig mottageren har innebygd sat-beeper. Bare gå inn på "måle signal" linken for å se hvordan du skal finne fram . Vær oppmerksom på at sat-beeper og signal måler kan slå ut på andre satellitter så det er ikke sikkert du har funnet korrekt satellitt ved første forsøk.

I Oslo er retning til 1-west satellitt posisjon ca. 13 grader vest for syd. I Bergen 7 grader vest for syd. Høydevinkel er ca. 21 grader men siden antennen er offset så skal reflektoren være nesten loddrett (det blir lavere vinkel lengre nord).

Antenna må plasseres på en vegg som vender mot syd. Det må være fri sikt mot satellitten fra antenna. Trær ,bygninger o.l. må ikke skygge for satellitten.

Solen har samme retning/azimuth som 1-west satelliten 13:55 for Bergen og 13:50 for Oslo (men solen står MYE høyere på himmelen på denne tiden av året). Dersom det er sol så skal antennen peke i skyggeretningen. Skygge fra trær skal da helst ikke peke mot antenna dersom trærene står nærme antenna.

Du kan selv regne ut vinkler og tidspunkt her:
    http://www.satellite-calculations.co...lookangles.htm
    Velg sted (Site Location) og satellitt. Som satellitt velger du Thor2 eller Thor3 på 0.8 West.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, du kan holde den i hånda og finne signal.
    Bra tips fra nebbob, du kan også se på andre skåler i nærheten for å se hvilken reting og vinkel du skal ha.

http://www.canaldigital.no/templates...e____6648.aspx

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode tips. Har kikket så vidt på guiden for Grundig tuneren samt at jeg har grovsiktet vha av kompass og en annen parabol i nabolaget, men greide ikke å få signal ved å holde i forskjellige posisjoner på verandaen der det er god sikt og det ikke skulle være trær bygninger i veien. Er mer usikker på forholdene der jeg ønsker å plassere parabolen, derfor ønsker jeg å få sjekket oppsettet med parabolen et annet sted først. Får prøve meg igjen i kveld.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk kontaktene som sitter på antenne kabelen også, det er viktig at metal kappa/trådene ikke kommer bort i den stive ledningen i midten og at kappa/trådene har god kontakt med kappa på pluggen.
    Lykke til.

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring etter 3-4 installasjoner er at du må feste antennen, men du kan kanskjer gjøre det provisorisk med noen plankebiter, hagemøbler og kjlemmer. Endre retning forsiktig, for å få inn et signal.

Du blir forresten overrasket over hvor loddrett skålen skal stå...

Lars

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En viktig ting til : denne boksen har en software feil som gjør at hvis du har hatt utslag på signalmåleren i menyen "Innstillinger for søk" fra 1 west for så å mistet det helt igjen så må du gå ut og inn av den menyen for å få nytt utslag igjen :?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde en liten tur i går kveld også, men fortsatt uten og lykkes. Har nok muligens holdt parabolen litt for mye på skrå ja. På festet bak på parabolen kan en jo justere vinkelen, er det riktig at denne skal stå til 21? Får prøve å feste den litt provisorisk når jeg prøver neste gang. Hvor nøyaktig må parabolen være siktet inn (både vertikalt og horisontalt) for å få signal (ca antall grader +/-) Og hvor lenge må den peke i riktig retning før signalet mottas? Må LNB'en dreies noe for å få inn signalet?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Beck
    Prøvde en liten tur i går kveld også, men fortsatt uten og lykkes. Har nok muligens holdt parabolen litt for mye på skrå ja. På festet bak på parabolen kan en jo justere vinkelen, er det riktig at denne skal stå til 21? Får prøve å feste den litt provisorisk når jeg prøver neste gang. Hvor nøyaktig må parabolen være siktet inn (både vertikalt og horisontalt) for å få signal (ca antall grader +/-) Og hvor lenge må den peke i riktig retning før signalet mottas? Må LNB'en dreies noe for å få inn signalet?
    2-3 grader feiljustering og du vil ikke motta noe så det er best å feste antenna før du justerer.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinkel på 21 grader gjelder fra Oslo til Bergen.
    Sørover blir det flere grader til 23 og nordover blir det mindre til 8 grader.

Man kan ikke "bomme" på mere en 1-2 grader.
    Signalet mottas etter ca 2 sekunder, ergo beveg skåle sakte.
    I Oslo skal LNB vris mot klokka når du ser inn i skåla forfra slik at den står "fem på halv", eller nøyaktig 6,7 grader. Peker den rett ned så skal det være bra nok til å få signal.

http://www.canaldigital.no/templates...e____6648.aspx

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •