hjelp med CD\viastat og dekodere+ htpc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hjelp med CD\viastat og dekodere+ htpc

Ok nå er jeg på skikkelig dyypt vann! I juni så flytter vi i ny leilighet uten særlig mange kanaler! Så sitter å vurderer satelitt, men så dukker det opp en del problemer(?). Alt satelitt greiene forvirrer meg skikkelig, og når det kommer en htpc inn i bildet, ja da er jeg lost!

Tingen er at vi vil ha både canal digital(hovedsaklig den vi vil ha) og viasat(pga tv3 og formel 1) men vil gjerne ha kun 1 dekoder!

Senere vil jeg gjerne kunne koble til en htpc og styre dekoderen via den, men vil da ha mulighet til å se på 1 kanal og ta opp på 1 annen.
    Jeg vil kunne ta opp og se på cd eller viasat samtidig, eller se på cd og ta opp på viasat!
    Spør jeg om det umulige her? Hva er det nærmeste jeg kommer i såfall?

Kan fint leve med 2 tunere hvis htpcen kan styre alt! Men da må jeg vel ha dual tunere på begge dekoderene hvis jeg skal kunne ta opp og se på samme tuner samtidig?

Håper dette kan løses på en måte!

Newcomer 123sub sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ingenting om HTPC, uten om at en må ha det for å kunne se på visse kopibskyttede programmer, dette får andre svare på. Det jeg kan si, er at hvis en har f.eks. en Force Twin Tuner+riktig Cam(Dragon Cam,er det det den heter?),så kan en se på både CD/Viasat og se på et program og ta opp et annet. Dette smutthullet krever dog at en har en Viasat godkjent tuner som en kan oppdatere Viasatkortet med når bildet blir svart, for deretter å sette tilbake i Force tuneren. Hvis en ikke vil drive med dette, så er den eneste Viasat godkjente mottakeren med harddisk som en også kan se på CD med (Krever Conax Cam) Nokia 9902 S. Denne selges ikke lengre, men dukker jevnlig opp på f.eks.QXL.Harddisken kan byttes til en større, men er original på 40Gig. En kan ikke se på et program samtidig som en ser på et annet med denne.Men et pluss skal den ha, den tar opp lyden i 5.1 på harddisken,og det er svært uvanlig at en tuner/DVD spiller m/harddisk gjør. Den har følgelig en coaxial digital lydutgang for Dolby Digital 5.1. (Har du kun optisk inngang må du kjøpe en Coaxial/Optical adapter, som jeg bruker.Disse finner du på eBay.uk). MEN!Er du ikke CD kunde pr.i dag,så kan du ikke bruke noen harddisktunere til begge leverandørene,siden NYE CD kunder nå må koble kortet opp mot mottakeren på samme måte som Viasat har gjort en stund nå. Derfor må alle NYE kunder nå ha 2 tunere hvis en vil ha CD/Viasat. CD har 1 godkjent tuner m/harddisk som en kan se på 1 og ta opp et annet program (Grundig),og Viasat har en som kan gjøre det samme, men Viasattuneren selges ikke ordinært, en MÅ tegne abonnemanget Viasat Gull+ i 1 år. Etter et år kan en så hvis en vil gå ned til startpakken, men tuneren er din.
    Hvis en ikke vil gå for Forceløsningen, og ikke vil kjøpe brukt Nokia 9902 og samtidig var abonnent på CD før de begynte å koble opp tuner mot kort, så er de eneste tunerene som selges nye i dag som tar begge 2 Triax 354 og Strong 8700. Dette er identiske tunere (Utseendet er ulikt), men de har altså ikke noen harddisk.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første som slår meg er jo selvfølgelig dreambox. Går det an å gjøre dette lovlig med denne, siden den jo så absolutt ikke er eller vil bli godkjent av Viasat/CD?

Ser for meg at du uansett må kjøpe en 1-kroners tuner for å få kort/abonnement.

Jeg er på dypt vann her selv.

Mastiff burde kunne gi det et par forslag angående styring av begge tunerne, da med Girder kjørende i bakgrunnen på htpcen... Har du forresten sjekket FAQ på windows media center sidene? Sist jeg sjekket fant jeg faktisk noen vettuge svar også.

DrE

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke noe satelitt abb akkurat nå! kan sjekke ut faq en!

edit: faq`en til mce på microsoft sine sider?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ble ikke noe klok få faq greiene til microsoft!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    123sub: siden jeg ikke er eksisterende kunde av CD vil jeg ikke kunne kjøpe kjøpe den nokia tuneren og bruke den på begge! ?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    123sub: siden jeg ikke er eksisterende kunde av CD vil jeg ikke kunne kjøpe kjøpe den nokia tuneren og bruke den på begge! ?
    Jeg er blitt fortalt at CD skal ha begynt med parring kort/tuner. Hvis de har, så går det ikke desverre. Men hvis du kjøper en ferdigpakke hos forhandleren med tuner så er det godt mulig at kortet som følger med i pakken ikke skal kobles opp mot en bestempt tuner, siden forhandlerene har fått disse før de begynte med dette. Ta å spør forhandleren. Det er jo også en mulighet for at de ikke har kommet igang enda, i såfall må du handle raskt. Min mor måtte kjøpe en slik pakke med tuner for å få kort siden jeg kjøpte en 9902 til henne, og den ville jo CD ikke levere kort til.Kjøpte selv 2 til meg selv(Viasat solgte dem ut nye for ca 2000(!)+min mor+onkel+arbeidskamerat.Ringte faktisk og sa til min mor at de aldri måtte si opp abonnemanget på CD, hvis ikke kan ikke 9902 brukes på CD lenger. Uansett,du må forte deg,hør med en forhandler allerede på tirsdag! 9902 kan du begynne å se etter så fort du får tak i et kort som ikke må parres.Conax cam er det ikke noe problem å få tak i, men kan for moro skyld nevne at hvis en har en Nokia 9600/9602/9610 så må CD gi deg Cam, siden den må ha det for CD, og den er godkjent av CD.De har listet disse opp under ikke godkjente mottakere på sidene deres, men når jeg sendte dem en mail og sa at disse mottakerene ER CD godkjente, og at disse var de eneste tilgjengelig når CD startet opp med DVB i 1998 så svarte de at:Ja, de er CD godkjent selv om de står oppført som ikke godkjent!!
    Se her "eXa" på denne 9902
    Du kan uansett hvordan det går bruke den til Viasat,og med denne harddisktuneren trenger du ikke mer enn den minste kanalpakken.
    Hvis du må søke på andre slike så søk både på 9902 og 9902s (IKKE mellomrom mellom 9902 og s,selv om mellomrom er riktig,selgere skriver det som regel i ett ord)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm... interresant! men åssen er det med opptak sammtidig som man ser på en annen kanal med disse tunerene? man er jo rimelig låst hvis man går for dette oppsetttet nå! hva hvis man vil ha cmore hd! eller andre hd kanaler når de kommer? spiller kansje ikke noen rolle akkurat nå, for må vel ha noe nytt når hd blir mer vanlig uansett(tenker på tilkoblings muligheter og sånn; dvi\digital lyd ut)

problemet nå er at jeg er helt blakk. hadde ikke tenkt til å bestille før til høsten pga penger!

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra og med 1 april leverer CD KUN kort og dekoder basert på Pairing teknologi.

Disse er Handan CDC-5000 / CD-7000
    Grundig 6450/6452
    Force og Grundig HD dekodere.

Resten av mottakerne på markedet er IKKE godkjent av CD lenger, og det vil heller ikke leveres ut kort eller CAM til disse.

Kunder som allerede har abonnement og feks en Nokia 9802S med Cam vil få kort og CAM hvis disse er defekt, mistet osv.

Men bare for å presisere så vil kunder som feks kjøper en 9802S idag IKKE kunne tegne noe abonnement.

Pairingen gjelder mottakerne som nevnt ovenfor, og det hjelper lite å springe til forhandleren for å tro at det ikke gjelder de som står i butikkene, dette gjelder alle pairing mottakerne som er på markedet fra og med dag 1.

Sitat Opprinnelig postet av 123sub
    Jeg er blitt fortalt at CD skal ha begynt med parring kort/tuner. Ta å spør forhandleren. Det er jo også en mulighet for at de ikke har kommet igang enda, i såfall må du handle raskt. Uansett,du må forte deg,hør med en forhandler allerede på tirsdag! 9902 kan du begynne å se etter så fort du får tak i et kort som ikke må parres.Conax cam er det ikke noe problem å få tak i, men kan for moro skyld nevne at hvis en har en Nokia 9600/9602/9610 så må CD gi deg Cam, siden den må ha det for CD, og den er godkjent av CD.De har listet disse opp under ikke godkjente mottakere på sidene deres, men når jeg sendte dem en mail og sa at disse mottakerene ER CD godkjente, og at disse var de eneste tilgjengelig når CD startet opp med DVB i 1998 så svarte de at:Ja, de er CD godkjent selv om de står oppført som ikke godkjent!!
    Se her "eXa" på denne 9902
    Du kan uansett hvordan det går bruke den til Viasat,og med denne harddisktuneren trenger du ikke mer enn den minste kanalpakken.
    Hvis du må søke på andre slike så søk både på 9902 og 9902s (IKKE mellomrom mellom 9902 og s,selv om mellomrom er riktig,selgere skriver det som regel i ett ord)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker "JoonGoii" for et greit svar,med akkurat de opplysningene jeg likte å få 100% på det rene

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av eXa
    hm... interresant! men åssen er det med opptak sammtidig som man ser på en annen kanal med disse tunerene? man er jo rimelig låst hvis man går for dette oppsetttet nå! hva hvis man vil ha cmore hd! eller andre hd kanaler når de kommer? spiller kansje ikke noen rolle akkurat nå, for må vel ha noe nytt når hd blir mer vanlig uansett(tenker på tilkoblings muligheter og sånn; dvi\digital lyd ut)

problemet nå er at jeg er helt blakk. hadde ikke tenkt til å bestille før til høsten pga penger!
    Jeg ser at du har tittelen expert,men det virker kanskje som om du har tykket på feil knapp????? Jeg tror at du skal velge den enkleste og sikreste veien her.Kjøp 2 boxer og 2 abbonement når du har råd.
    Stølen

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    expert kan man bli bare ved å poste mye, noe som jeg har gjort! dessuten har jeg hvert langt mer aktiv i litt andre kategorier enn satelitt for å si det sånn!
    vet ikke helt hva du mente med "trykket på feil knapp" men....

med 2 bokser og 2 abb mener du en boks med dual tuner til hver(altså cd\viasat)?
    da har jeg jo problemet med at jeg fremdeles må drive å skifte tuner alt ettersom om jeg skal se på cd eller viasat!
    ikke særlig kjekt hvis man er en super zapper :grin:

men 2 bokser er egentlig ikke noe problem hvis jeg kan styre alt fra en htpc, da vil jeg vel (i teorien?) kunne ta opp på opptil 3 kanaler sammtidig som jeg ser på 1!

dette blir jo ikke slik jeg kommer til å ha det(kansje etterhvert?) men prøver igrunn å finne ut hva som er mulig her og ikke!
    kommer nok til å kjøpe en viasat pakke og en CD pakke(eller noe sånnt) og bare gjøre som alle andre, bytte mellom dekoderene. kan i det minste få tatt opp på CD mens jeg ser på Viasat, eller motsatt!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da bør du i såfall kjøpe deg en "Grundig 6450" og bestille Viasat+ abonnemanget og få deg en "Pace TDS-460NV".

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet du prisen på grundigen? fant ikke noe pris på CD sine sider...

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett den fra 990,- til 2990,-

Lønner seg å sjekke med både Thunberg, Expert og Elkjøp ;-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrev visst i en post lengre oppe (nå rettet) at modell 6452 fra Grundig erstatter 6450. Det var visst litt feil. Det er en og samme tuner, men med modellbetegnelsen 6450 følger det med et komplett parabolanlegg, og med 6452 får en kun med tuneren.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ah! ok.

vil gjerne vite mer om oppkobling til htpc og!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg lurer på da, blir ikke også Viasatkortene pairet mot tuneren?

Dreamboxen kan jo fås til å fungere med Viasat... Hvis jeg ikke har misforstått noe??

Mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    En ting jeg lurer på da, blir ikke også Viasatkortene pairet mot tuneren?

Dreamboxen kan jo fås til å fungere med Viasat... Hvis jeg ikke har misforstått noe??

Mvh
    Jo, Viasat pairer også kortet mot tuneren, derfor må en ha 2 stk.tunere hvis en ønsker dem begge. (Dette gjelder kun nye CD kunder f.o.m.01.04.06), så hvis en vil ha en harddisktuner, som topicstarter ønsker, så må en velge en Grundig 6450 for CD og en Pace TDS-460NV (eller en brukt Nokia 9902 S) for Viasat.

Dreambox vet jeg ingenting om,men det gjør mange andre.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drømmescenario:

En box med dreambox sine egenskaper som støttet begge kort ;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •