Problemer i uvær

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer i uvær

Eg har problem med 1vest når det er uvær. Eg har parabolantenne med 3 hovuder. Finnest det "paraply" som passer til 3 hovuder? Noken som har andre tips?

Kan eg ta ut digitale lydsignal fra min Nokia 9802?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tvilsomt at det hjelper med noen 'paraply'. Signalet svekkes hovedsakelig av vannet i atmosfæren (skyer og tette regnbyger), ikke av vannet som treffer hodene.
    Det vil hjelpe med større parabol, eller bedre LNB.
    Du bør også forsikre deg om at innstillingen er optimal og at det ikke er noen trær i siktelinjen.

Nokia 9802 (en gammel og dårlig konstruksjon) har ikke digital utgang.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Eg har problem med 1vest når det er uvær. Eg har parabolantenne med 3 hovuder. Finnest det "paraply" som passer til 3 hovuder? Noken som har andre tips?

Har min 55cm under tak og har veldig skjeldent noe problem med regnvær. Paraplyene kan i noen tilfeller gi dårligere signal hvis signalet passerer "plexi" glasset med spiss vinkel (polarisasjonen endres). Paraplyene skal helst monteres slik at signalet ikke passerer gjennom beskyttelsen.

Signalet er mest konsentert ved LNB hodet og "regner" med at det er en fordel at regndråpene holdes borte fra selve hodet/feeden :wink:

Ofte er vel hovedproblemet for liten antenne i forhold til antall LNB'er.
    Dårlige LNB'er , litt feiljustering og for liten antenne vil gi problemer.
    Det er også slik at 1-west som regel er mest sidematet når man kjører flere posisjoner og det fører til at 1-west LNB får minst antenneforsterkning.
    Et triks kan være å forsøke med 1-west i senter fokus (dersom det er mulig).

Nokia 9802 har digital lydutgang men den er ikke helt uten feil. Det går fint å få ut digital PCM audio men Dolby Digital tror jeg mottageren sliter med. Har ikke forsøkt selv men har googlet litt og finner info som tyder på at mottageren sliter med Dolby Digital. Det er jo fint om jeg tar feil...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hvor bor du? Jeg har i likhet med Hårek tro på at du må finjustere antennen.
    Jeg hadde proffhjelp med skikkelig måleutstyr hos meg i fjor høst og han hentet ut mye mer av antennen enn det jeg klarte.Betalte ca.1000,- god investering.Forresten hvor stor antenne har du?
    Stølen

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vatn på hovudet som er problemet. Når eg tørker det vekk så virker det heilt fint igjen. Bare litt plagsomt å gjer det kvart 10.min...

Har egentlig ikkje hatt noke problem med 9802, og er egentlig strålandes fornøyd så lenge eg kan ha viasat og canal digital på samme tuneren

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å spraye på et vannavstøtende middel. Har hørt om andre som har gjort det med stor suksess. Teflonspray etc.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du må ha veldig marginalt signal hvis vann på hodene gir deg problemer. Mine hoder tåler godt å bli våte, de tåler også mye snø hvis den er tørr. Men et tykt lag med våt snø stopper signalet.
    Jeg kan miste signalet når det er kraftige regnbyger i syd.

Ser nå at jeg husket feil om digital utgang, sorry. Hadde en 9902 en gang i tiden, det var mye tull med den. Fikk heldigvis Nokia til å ta den i retur.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man vil få signalproblemer hvis det blir liggende vanndråper på mottaker-siden av hodene ettersom signalet blir reflektert vekk av disse dråpene. Renner de derimot vekk med en gang er det ikke noe problem (jfr. teflonspray e.l.).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vet ikke.. men jeg tipper du kan altids finne noe å lage en av. Hvordan er signalet når været er bra? Kan være at antennen ikke er helt riktig justert. Har du lavt signal fra flr så skal det ikke mye til før du får problemer. Med greit signal så skal det går bra også i uvær i de fleste tilfellene.

Newcomer raven8 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lage paraply kan du gjøre at en isboks og tapetkniv med litt kreativitet. Billigere blir det ikke. Moro er det også dersom du tømmer isboksen i deg selv først.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •