Digital dekoder kabel - utganger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digital dekoder kabel - utganger

Jeg ser at dette er satelittgruppen, men fant ikke noe mer relevant sted å poste dette spørsmålet;

Hvilke utganger finnes på CDs digitale kabeldekoder? Jeg har PJ, men ønsker ikke å strekke enda en griselang scartkabel til denne. Har boksen komponent? Har oppkonvertering til komponent på recieveren min, så s-video kan kanskje duge (selv om jeg er skeptisk)... Noen som har tips?

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner til to bokser som er godkjent for bruk i CD kabel;
    - Utleiebokssen (Philips MediaHighway-boks) og
    - Force 315C CO

Dessverre for deg har begge kun Scart (RGB) utgang.
    Force har dog digital lydutgang.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Jeg har scartinngang på hdd-recorderen min, og kan kjøre via den. Det gjelder å være klar til fotballVM i juni :-) Ser at det ikke er helt optimalt med analoge kabelsigaler og fotball på 100"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Turist
    Jeg kjenner til to bokser som er godkjent for bruk i CD kabel;
    - Utleiebokssen (Philips MediaHighway-boks) og
    - Force 315C CO

Dessverre for deg har begge kun Scart (RGB) utgang.
    Force har dog digital lydutgang.
    Jeg tror begge mottagerene kan levere S-video på scart.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan jeg svare deg på: CD har fått ny leiedekoder type C1201 CX (vet ikke fabrikat).

Denne har ikke S-VHS; beste ut signal er RGB

Den har optisk digital for lyd ut.

Har du mail adr, så kan jeg sende deg manualen jeg fikk av CD.

Gikk selv for Force 315, grei og passe rask, men IR kommunikasjonen stinker!

315 har jo da S-VHS som beste ut signal og coax digi til lyd om du vil.
    Meny systemet til Force er pent men en tanke tregt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må rette meg selv: Force 315C har selfølgelig RGB ut. og er da det beste signalet du får fra denne.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var interessant. Jeg har nettopp hatt en fantastisk epost-runde med Canal Digital, som åpenbart ikke kan så mye om sine egne produkter:

Mitt spørsmål:

"Hei, Jeg lurer på en ting med dekoder for digital kabel: Jeg har en LCD-TV med digitale innganger (DVI og HDMI). Jeg har foreløpig IKKE digital-tuner men vanlig analog kabel-TV og bruker da vanlig antenneinngang på TVen. Jeg ønsker digital TV med digitalt signal hele veien. Har dere en tuner med digital utgang? Det er vel digitale signaler via kabelen?? (MPEG-2)?"

Canal Digitals svar:
    "Hei! Takk for din henvendelse. Kabeltv-signalene er analoge, men blir digitalisert via digital dekoder. Det kreves kun en scartinngang på din*TV for å motta digitale signaler. Det er digital utgang på vår digitale dekoder. Hvis du går inn på www.canaldigital.no kan du finne svar på flere ting."

-Her var det mange feil. SCART er en plugg for diverse analoge signaler: http://en.wikipedia.org/wiki/Scart

-Dessuten står det på canaldigital.no sine søkesider: "Digital-TV sendes digitalt, mens den tradisjonelle TV-sendingen er analog. Det digitale signalet bytter mellom to ulike nivåer, ett-tall og null, i motsetning til analoge signaler som endrer seg i et uendelig antall forskjellige nivåer. I og med at den digitale teknologien bare bytter mellom 1 og 0, mens den analoge bytter mellom så mange nivåer, kan den digitale sendingen komprimeres og dermed ta mye mindre plass enn den analoge."

Det er jo greit, men så står det:

"Du trenger ikke bytte TV for å få digitale TV-signaler. Det må kun være en scart-inngang på TV-en for å motta de digitale signalene. Dersom du ikke har det, kan adapter benyttes (RF-modulator)."

Dette er en selvmotsigelse. SCART kan ikke formidle digitale signaler.

Jeg gir opp. Det er ikke meningen å henge ut noen her, og jeg har fjernet navnene til de tre forskjellige kundebehandlerne som svarte meg, men dette er jo ganske utrolig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de prøver å formidle det glade budskap (du kan få digital dekoder/signaler og slipper å kjøpe ny tv), men er ikke så opptatt av om tv-en blir foret med et digitalt signal. Min mening er at markedskrefter er beste redskap mot sånt. Fram til de vil tilby en vare som er interessant, hvorfor ikke gjøre noe annet?

Jeg foreslår turer i skog og mark, last ned dine favoritt-serier på P2P, les en bok etc. Når de merker at markedet forsvinner kan det jo være at de tar en markedsundersøkelse?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    de prøver å formidle det glade budskap (du kan få digital dekoder/signaler og slipper å kjøpe ny tv), men er ikke så opptatt av om tv-en blir foret med et digitalt signal. Min mening er at markedskrefter er beste redskap mot sånt. Fram til de vil tilby en vare som er interessant, hvorfor ikke gjøre noe annet?

Jeg foreslår turer i skog og mark, last ned dine favoritt-serier på P2P, les en bok etc. Når de merker at markedet forsvinner kan det jo være at de tar en markedsundersøkelse?

-k
    :-D

Fantastisk godt svar. Helt enig. Jeg gidder ikke kjøpe noe "digitalt" hos dem så lenge de ikke evner å formidle sitt digitale signal hele veien til TVen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PaulHarald
    Dette var interessant. Jeg har nettopp hatt en fantastisk epost-runde med Canal Digital, som åpenbart ikke kan så mye om sine egne produkter:

Mitt spørsmål:

"Hei, Jeg lurer på en ting med dekoder for digital kabel: Jeg har en LCD-TV med digitale innganger (DVI og HDMI). Jeg har foreløpig IKKE digital-tuner men vanlig analog kabel-TV og bruker da vanlig antenneinngang på TVen. Jeg ønsker digital TV med digitalt signal hele veien. Har dere en tuner med digital utgang? Det er vel digitale signaler via kabelen?? (MPEG-2)?"

Canal Digitals svar:
    "Hei! Takk for din henvendelse. Kabeltv-signalene er analoge, men blir digitalisert via digital dekoder. Det kreves kun en scartinngang på din*TV for å motta digitale signaler. Det er digital utgang på vår digitale dekoder. Hvis du går inn på www.canaldigital.no kan du finne svar på flere ting."

-Her var det mange feil. SCART er en plugg for diverse analoge signaler: http://en.wikipedia.org/wiki/Scart

-Dessuten står det på canaldigital.no sine søkesider: "Digital-TV sendes digitalt, mens den tradisjonelle TV-sendingen er analog. Det digitale signalet bytter mellom to ulike nivåer, ett-tall og null, i motsetning til analoge signaler som endrer seg i et uendelig antall forskjellige nivåer. I og med at den digitale teknologien bare bytter mellom 1 og 0, mens den analoge bytter mellom så mange nivåer, kan den digitale sendingen komprimeres og dermed ta mye mindre plass enn den analoge."

Det er jo greit, men så står det:

"Du trenger ikke bytte TV for å få digitale TV-signaler. Det må kun være en scart-inngang på TV-en for å motta de digitale signalene. Dersom du ikke har det, kan adapter benyttes (RF-modulator)."

Dette er en selvmotsigelse. SCART kan ikke formidle digitale signaler.

Jeg gir opp. Det er ikke meningen å henge ut noen her, og jeg har fjernet navnene til de tre forskjellige kundebehandlerne som svarte meg, men dette er jo ganske utrolig.
    Ingen av Canal Digitals kabeldekodere gir ut digital video. Den saken er enkel å avklare. Force 315 gir ut digital lyd og det gjør sannsynligvis også C1201 CX ...?

99% av alle digitale dekodere har kun analog videoutgang. Likevel kalles de digitale og benyttes til å motta digital-tv. Det er uvanlig med digital videoutgang på en digital dekoder. Det har ikke vært et stort behov siden de fleste TV'er kun har hatt scart. Digital videoutgang øker også prisen på mottagerene. Mottagerprodusentene har derfor ikke prioritert digital videoutgang.

Digital video (HDMI/DVI) er ikke noe som kommer for fullt før det blir tilgjengelig dekodere som støtter kravene til "HD Tv" merking siden HDMI eller DVI er påkrevd i slike mottagere. Canal Digital har to forskjellige MPEG2 baserte HDTV mottager for satellitt som har digital video utgang (pris ca. kr. 5000).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat. Blir spennende å se hva de svarer neste gang :-)

Utrolig at de mener kabelsignalet er analogt, og at digitaltuneren gjør om det analoge signalet til digitalt. Og deretter da? Tilbake til analogt på SCART-utgangen?

Herregud... For en gjeng.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PaulHarald
    Akkurat. Blir spennende å se hva de svarer neste gang :-)

Utrolig at de mener kabelsignalet er analogt, og at digitaltuneren gjør om det analoge signalet til digitalt. Og deretter da? Tilbake til analogt på SCART-utgangen?

Herregud... For en gjeng.
    De gamle MHWY kabeldekoderene til Canal Digital kan motta både analogt sendte og digitalt sendte kabelkanaler. Det er sikkert årsaken til forviklingene...

Newcomer Tulling sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yes, her var det litt prat om det jeg tenkte å spørre om. Jeg har selv Force 315 med scartutgang. Har nå bestilt meg en surroundreceiver (Pioneer VSX-AX4ASi) med masse innganger, bare ikke scartinngang. Hva anbefales å gjøre i dette tilfelle. Jeg skal koble Force'n til Pioneeren som viderefører alle signaler til plasmaen via Hdmi-kabel. Hva gjør jeg da mellom Force'n og Pioneeren? Er det gunstigst med scart --> S-video?? Aner meg at det kan finnes en bedre løsning.

Greit å skaffe alle nødvendige kabler, overganger og duppeditter før Pioneeren kommer slik at det bare er å koble opp og trøkke til!!:-D :-D :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tulling
    Yes, her var det litt prat om det jeg tenkte å spørre om. Jeg har selv Force 315 med scartutgang. Har nå bestilt meg en surroundreceiver (Pioneer VSX-AX4ASi) med masse innganger, bare ikke scartinngang. Hva anbefales å gjøre i dette tilfelle. Jeg skal koble Force'n til Pioneeren som viderefører alle signaler til plasmaen via Hdmi-kabel. Hva gjør jeg da mellom Force'n og Pioneeren? Er det gunstigst med scart --> S-video?? Aner meg at det kan finnes en bedre løsning.

Greit å skaffe alle nødvendige kabler, overganger og duppeditter før Pioneeren kommer slik at det bare er å koble opp og trøkke til!!:-D :-D :-D
    Det beste (for kvaliteten) vil være om du kjøper en RGB til komponent konverter. Hvis du ikke ønsker en ekstra boks (som koster penger) så er S-video den nest beste løsningen. CVBS/kompositt video bør du ikke vurdere...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar! Jeg har ikke veldig god peiling på dette og i mitt søk etter en slik adapter dukker kompositt opp. Se link:
    http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=53688

Er det slik jeg bør ha eller finnes det andre varianter som kan være bedre? Send gjerne link ved svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger en slik: http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=389

koster en tusing, men er verdt det.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker!! En slik må bestilles dersom den gir det beste bildet. Noen som har forslag på kabel fra denne boksen videre til receiveren da? Nok med 1 m. Gjerne fra AVshop slik at alt kommer i en omgang. Jeg er litt på jordet når det gjelder dette så et tips slik at jeg ikke bestiller feil hadde vært fint. :???: Digital coax-kabel har jeg funnet....flink...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det gir uten tvil det beste bildet sammenliknet med kompositt og SVHS. Det du trenger i tillegg er en kompenentkabel (har vedlig gode erfaringer med real cable som selges av avshop) fra boksen til recieveren og en scartkabel fra satelittmottakeren til boksen. Sjekk for sikkerhets skyld om satelittmottakeren leverer RGB på scartutgangen og at det er en RGB-scartkabel (tror ikke alle scartkabler formilder RGB, men her er jeg ikke helt sikker).

Newcomer bulle17 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tulling
    Tusen takk for svar! Jeg har ikke veldig god peiling på dette og i mitt søk etter en slik adapter dukker kompositt opp. Se link:
    http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=53688

Er det slik jeg bør ha eller finnes det andre varianter som kan være bedre? Send gjerne link ved svar.
    hei
    Jeg har ganskel likt problem som du beskriver. Jeg skal føre tv-signal fra Canal Digitals tuner (med scart-utganger) via receiver og til prosjektor Benq W100. Kjøpte akkurat denne boksen som du laget lenke til. Jeg kjører S-video (i påvente av ny receiver...) Men jeg får bare et litt dårlig sorthvitt-bilde på prosjektoren, enten jeg kjører svideo-kabelen rett ut fra tuner (via det omtalte adapteret), eller ut fra receiveren...

...hadde satt pris på om noen kunne gi et hint om hva dette skyldes. Er det ikke mulig å kjøre ut svideo-signal via adapteret?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett videoutgangen til S-VHS på CDC-7000.
    Trykk menu - velg brukerinnstillinger - velg Video utgang - sett denne til S-video.
    Pass på at du bruker VCR scartutgangen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •