UPC Digital og TV2 Zebra

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

UPC Digital og TV2 Zebra

Ser nå på VIF-Odd på TV2 Zebra. Har Digital TV fra UPC (har også prøvd analog UPC kilde). Bildekvalitet er noe av det verste jeg har sett. Så på Utd-Arsenal via Sky sin platform tidligere på dagen og det er et hav av forskjell.
    (Philips 37pf9986 via RGB er skjermen). Andre som opplever dette?

PJ

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pjoslo
    Ser nå på VIF-Odd på TV2 Zebra. Har Digital TV fra UPC (har også prøvd analog UPC kilde). Bildekvalitet er noe av det verste jeg har sett. Så på Utd-Arsenal via Sky sin platform tidligere på dagen og det er et hav av forskjell.

PJ
    Ja det var dårlig kvalitet.
    Det er like dårlig på TV2 kampen (Lillestrøm-RBK).
    Sky Sport sender med mye høyere bitrate.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av nebbob
    Sky opplyser at de har kjørt alle PL-kamper med HD opptaksutstyr, men sender i SD. Dette har løftet kvaliteten enormt.Sky er mye bedre nå enn før.
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt elendig kvalitet på disse sendingene.. Trodde det kanskje var den nye Samsungen min det var noe gale med!! Hehe godt å høre at ikke det var 40" R71 min det var noe i veien med.
    Zebra har vært dårlig hos meg lenge (via parabol), men er enig i at fotballen på tv2 og var dårlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt merke til dette selv, fryktelig dårlig kvalitet på sendingene.
    I tillegg under fotball kampene så virker det som om formatet på sendingene er annerledes, jeg få sorte striper over og under på disse sendingene.
    Jeg kjører UPC digital og opplever ikke dette på noen andre sendinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ovegeir
    Har lagt merke til dette selv, fryktelig dårlig kvalitet på sendingene.
    I tillegg under fotball kampene så virker det som om formatet på sendingene er annerledes, jeg få sorte striper over og under på disse sendingene.
    Jeg kjører UPC digital og opplever ikke dette på noen andre sendinger.
    Alle Tippeliga kampene produseres og sendes i widescreen. Det syns jeg er veldig positivt. BBC,ITV,Sky Sport osv. har sendt fotball i widescreen i
    flere år.

Digitale dekodere har normalt sett 3 forskjellige alternativer man kan velge mellom for å tilpasse bildet til en 4:3 tv:
    -"letterbox" (sort stripe oppe og nede)
    -kutte bort sidene
    -ingen konvertering (det blir lange tynne typer pga. bildegeometri ikke blir korrekt)

Den beste konverteringen er å skaffe en 16:9 TV

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fullstendig klar over dette.
    Jeg har en Pioneer 436 plasma, så jeg har nok 16:9 tv
    Problemet med sendingene på fotballkampene på Zebra er at det blir sorte striper over og under uansett, jeg er nødt til å bruke zoom funksjonen på tv'en, men da blir alt forstørret, så kvaliten blir enda dårligere.
    Hvis man svitcher over til 16:9 format i UPC dekoderen så blir det sorte striper på sidene i tillegg til over under... desverre..
    Men jeg la merke til at kampen som ble vist på Tv2 var i ekte 16:9 format, slik at man ved å switche over til 16:9 i dekoderen fikk visst hele bildet korrekt.
    Så det er noe med disse Zebra sendingene..

Alle Tippeliga kampene produseres og sendes i widescreen. Det syns jeg er veldig positivt. BBC,ITV,Sky Sport osv. har sendt fotball i widescreen i
    flere år.

Digitale dekodere har normalt sett 3 forskjellige alternativer man kan velge mellom for å tilpasse bildet til en 4:3 tv:
    -"letterbox" (sort stripe oppe og nede)
    -kutte bort sidene
    -ingen konvertering (det blir lange tynne typer pga. bildegeometri ikke blir korrekt)

Den beste konverteringen er å skaffe en 16:9 TV

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fullstendig klar over dette.
    Jeg har en Pioneer 436 plasma, så jeg har nok 16:9 tv
    Problemet med sendingene på fotballkampene på Zebra er at det blir sorte striper over og under uansett, jeg er nødt til å bruke zoom funksjonen på tv'en, men da blir alt forstørret, så kvaliten blir enda dårligere.
    Hvis man svitcher over til 16:9 format i UPC dekoderen så blir det sorte striper på sidene i tillegg til over under... desverre..
    Men jeg la merke til at kampen som ble vist på Tv2 var i ekte 16:9 format, slik at man ved å switche over til 16:9 i dekoderen fikk visst hele bildet korrekt.
    Så det er noe med disse Zebra sendingene..
    Jeg så på fotballen på TV2 Zebra på søndag og i går kveld (Canal Digital satellitt). Hadde ingen problemer med sorte striper på en 16:9 TV. Det var anamorf 16:9. Så lenge du ser UPC digitalt så burde du
    ikke få sorte striper. Hvis du får det så bør du kontakte UPC.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må være noe med UPC da, det er den eneste sendingen jeg får sorte striper over og under.
    Skal se om jeg kan få noe svar fra de..

Jeg så på fotballen på TV2 Zebra på søndag og i går kveld (Canal Digital satellitt). Hadde ingen problemer med sorte striper på en 16:9 TV. Det var anamorf 16:9. Så lenge du ser UPC digitalt så burde du

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat samme problemet, og har sendt mail til UPC (med vedlegg som viser akkurat hvordan det så ut på min TV). Venter på svar...

Dette problemet gjelder forsåvidt også andre kanaler til tider. Både TV3 og TVNorge mister ofte mye av størrelsen på bildet, sannsynligvis fordi logoen ligger utenfor f.eks. filmen - og dermed gjør at UPC-dekoderen tolker maks-størrelsen på bildet helt feil.

Ser ikke bra ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Appropo UPC, noen som vet når de planlegger å sende HD? eller om det i nærmeste fremtid er snakk om å endelig bytte ut de gamle Motorola Dekoderene.
    Mener å huske at det egentlig var snakk om at de skulle starte prøvesendinger med HD i fjor, men ikke hørt noe mer om det..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Appropo UPC, noen som vet når de planlegger å sende HD? eller om det i nærmeste fremtid er snakk om å endelig bytte ut de gamle Motorola Dekoderene.
    Mener å huske at det egentlig var snakk om at de skulle starte prøvesendinger med HD i fjor, men ikke hørt noe mer om det..
    Erfaringsmessig, så er UPC litt som Oslo Sporveier: De har én avdeling som planlegger, og så har de én som faktisk skal utføre arbeidene. Avstanden mellom de to er ofte to til tre mil, avhengig av værforholdene.

Jeg tipper UPC kanskje kommer med HD en gang til neste år. Hvis vi er *utrolig* heldige. Jeg mener, de leverer fortsatt en av markedets dårligste dekodere til sine digital-TV-kunder, så her er det bare så vidt håp i hengende snøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten snodig sak her:
    http://www.kampanje.com/medier/article44923.ece

Bredformat sendingene på TV2 og TV2 Zebra førte
    til at TNS Gallup fikk feil tall på tv målingene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må være noe med UPC da, det er den eneste sendingen jeg får sorte striper over og under.
    Samme her. Har UPC digital dekoder og særlig sendingene på TV2 Zebra var av dårlig kvalitet - i tillegg til nevnte problem med formatet. Poster dere svaret her når UPC svarer på henvendelsen?

Bortsett fra formatet må jeg si at bildekvaliteten var skuffende dårlig. På min 40" M61 fra Samsung så sendingen verre ut enn web TV. Kan jeg forvente bedre hvis jeg bytter til parabol og Canal Digital?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av howien
    Samme her. Har UPC digital dekoder og særlig sendingene på TV2 Zebra var av dårlig kvalitet - i tillegg til nevnte problem med formatet. Poster dere svaret her når UPC svarer på henvendelsen?

Bortsett fra formatet må jeg si at bildekvaliteten var skuffende dårlig. På min 40" M61 fra Samsung så sendingen verre ut enn web TV. Kan jeg forvente bedre hvis jeg bytter til parabol og Canal Digital?
    JA.. var på langt nær så dårlig på min R71 med Canal digital parabol

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pjoslo

PJ
    Samma dritten med canal digital parabol og kabel også. Problemet er at kanalen kjører med alt for lav bitrate, noe som vises spesielt på sport sendinger, siden det kreves mere båndbredde der enn med f.eks med filmer, serier som sendes i non interlaced.
    De eneste norske kanalene med god nok bitrate er nrk1 og nrk2. Viasat var også ok, siden alle kanalene sendte i ca 4.5mbit average, men nå har de også senket bitraten til ca 3-3.5

Noen ganger så lurer jeg på hva som er vitsen med digital tv, siden kvalitet på endel kanaler er nå verre enn god analog kvalitet. Men men.. det er vel for å spare penger ved å presse inn masse kanaler per transponder.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du konfiguert dekoderen riktig ved å velge at du har 16:9 tv? Tror standard er 4:3, noe som vil forklare problemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av boxman
    De eneste norske kanalene med god nok bitrate er nrk1 og nrk2. Viasat var også ok, siden alle kanalene sendte i ca 4.5mbit average, men nå har de også senket bitraten til ca 3-3.5
    Dette er selvfølgelig subjektivt men jeg har aldri sett 4.5Mbit gi god kvalitet på fotball. NRK1&NRK2 bruker opp til det dobbelte, det samme
    gjør Sky Sport.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er selvfølgelig subjektivt men jeg har aldri sett 4.5Mbit gi god kvalitet på fotball. NRK1&NRK2 bruker opp til det dobbelte, det samme
    gjør Sky Sport.
    Det er helt sant, men det er mye bedre enn hva resten av kanalene er nå utenom nrk kanalene så klart.
    Etter min mening så burde bitraten ligge på ca 6mbit average minimum for en fullres "704x576/720x576" kanal.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av boxman
    Det er helt sant, men det er mye bedre enn hva resten av kanalene er nå utenom nrk kanalene så klart.
    Etter min mening så burde bitraten ligge på ca 6mbit average minimum for en fullres "704x576/720x576" kanal.
    Min gamle Nokia satellittmottager viser følgende bitrater:
    Kode:
    TV2		4.792Mbit/s		720x576                    
    TV2 Zebra	5.029Mbit/s		720x576
    NRK1		6-8Mbit/s(varierer)	704x576

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine