Svensk bakkenett i Norge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Svensk bakkenett i Norge?

Alle vi som bor i østlandsområdet er vant til svenske kanaler via kabelnettet eller UHF antenne. Går litt å "sikler" på Boxer. (www.boxer.se). Har returrett på selve boksen, så det er ikke noen fare. Men om noen har testet, og det ikke fungerer er det unødvendig å kjøpe ett korttidsabb. til 800kr.

Så spørsmålet er om noen i Moss/Horten har testet om dette fungerer?
    Eller gjerne lengre unna. For da burde det fungere her.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funker fint i Fredrikstad i hvert fall. Hvis du får bilde på de analoge sendingene vil jeg tro det går greit med digitalt mottak.
    Hvis du kjøper parabol-abonnement fra Canal Digital kan du få med en CDC7000 tuner til 1 krone. Den har innebygget DVB-T tuner (i tillegg til DVB-S).

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er der jeg er litt usikker. Analoge nettet dekker 100% av Sverige, mens digitale 98%. Om sendingene er svakere vet jeg ikke. Jeg vet bare at det kan variere fra bydel til bydel. (var iallefall sånn før)

Parabol venter jeg med til mpeg4 og litt flere HD-kanaler dukker opp
    Men i mellomtiden skulle jeg gjerne sett Kanal 5 og TV4+..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det digitale er i hvert fall utbygd i Strömstad - og det er vel der du får signaler fra i dag. Du trenger ikke å ha topp bilde på analogt signal for å få inn de digitale sendingene.

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stream
    Det digitale er i hvert fall utbygd i Strömstad - og det er vel der du får signaler fra i dag. Du trenger ikke å ha topp bilde på analogt signal for å få inn de digitale sendingene.
    Prøv denne:
    http://www.teracom.se/?page=5161

gå til Täckningskartor - Digital TV

Så langt jeg kan se, vil Moss være et problem. Fredrikstad ser helt ok ut.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selv interresert i å høre om noen har testet dette i Tønsberg-området

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poppiuz
    Alle vi som bor i østlandsområdet er vant til svenske kanaler via kabelnettet eller UHF antenne. Går litt å "sikler" på Boxer. (www.boxer.se). Har returrett på selve boksen, så det er ikke noen fare. Men om noen har testet, og det ikke fungerer er det unødvendig å kjøpe ett korttidsabb. til 800kr.

Så spørsmålet er om noen i Moss/Horten har testet om dette fungerer?
    Eller gjerne lengre unna. For da burde det fungere her.
    Med en god antenne med mange elementer så er det sikkert mulig med bra mottak i østfold/vestfold vil jeg tro. Det er viktig at det ikke benyttes kanal filtere/forsterkere da disse kan ødelegge det digitale signalet.

Vær klar over at SVT og TV4 sender free to air i det svenske digitale bakkenettet. Til SVT og TV4 behøver du ikke kjøpe abbonement på Boxer pakker.

http://www.digitalt.tv/ og http://groups.google.no/group/dk.teknik.satellit?hl=no
    og http://groups.google.no/group/dk.teknik.tv+video?hl=no finnes det en del informasjon rundt DVB-T mottak fra bl.a. Sverige.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Turist
    Prøv denne:
    http://www.teracom.se/?page=5161

gå til Täckningskartor - Digital TV

Så langt jeg kan se, vil Moss være et problem. Fredrikstad ser helt ok ut.
    Takker, så litt på den tidligere i dag på Boxer sine sider. Har studert den ennå mere og det ser ut som det er ok dekning i Fredrikstad og "skrått oppover". Men det går ikke flytte kartet til venstre. Men nedre del av oslofjorden ser jo grei ut.. Den her var ikke helt lett :?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nebbob
    Med en god antenne med mange elementer så er det sikkert mulig med bra mottak i østfold/vestfold vil jeg tro. Det er viktig at det ikke benyttes kanal filtere/forsterkere da disse kan ødelegge det digitale signalet.

Vær klar over at SVT og TV4 sender free to air i det svenske digitale bakkenettet. Til SVT og TV4 behøver du ikke kjøpe abbonement på Boxer pakker.
    Det er jeg klar over, men jeg vil ha TV4+..Den er ikke free to air.

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Pioneer plasma har digital DVB-T mottaker og jeg tar inn svenske digitale kanaler helt fint og super kvalitet. SVT og TV4 er gratis.

Bor i Gjerdrum (Akershus).

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akseln
    Min Pioneer plasma har digital DVB-T mottaker og jeg tar inn svenske digitale kanaler helt fint og super kvalitet. SVT og TV4 er gratis.

Og det tar du inn via UHF eller parabol?

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strengt tatt ingen av delene, men DVB-T tar vel bare inn digitale bakkenett-signaler :-) Har koplet den til en vanlig antenne på taket og ikke parabol hvis det svarer på spørsmålet?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mer enn godt nok svar ja :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strengt tatt ingen av delene, men DVB-T tar vel bare inn digitale bakkenett-signaler :-) Har koplet den til en vanlig antenne på taket og ikke parabol hvis det svarer på spørsmålet?
    Høres interessant ut. Har lite peil på dette, så må spørre litt. :-)

Får du inn SVT24 også?
    Hva slags utstyr har du? Hvilken TV? Er det en vanlig TV antenne du har på taket? Koblet via coax?

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, mener at SVT24 også ligger bl. gratiskanalene.

Har en Pioneer 436XDE TV.

Er sannelig ikke sikker på hva som er av antenner på taket, men det er i alle fall 3 ledninger som koples sammen til 1. Regner med at det er 1 til radio og 2 til TV hvorav en er rettet mot Sverige. TV-signalene kjøres så via en antenneforsterker og deretter inn i en multiswitch for å kople signalene sammen med parabolen for deretter å bli spredt rundt til 4 uttak i huset.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratiskanalene er SVT1, SVT2, SVT24, TV4, Barnkanalen og Kunskapskanalen (de to siste deler sendetid tror jeg).

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kanalene stemmer. (http://www.nordbydigital.se/ShowProduct.aspx?prodid=233)

DVB-T boksene som selges i Danmark (for bakkesendt tv i Danmark, Sverige og Tyskland) ser kortløse ut. Jeg har for meg at du må bruke en egen Boxer-dekoder om du skal ha abbonement derfra.. Noe jeg har veldig lyst på
    Men om det er dekning for det her, har jeg fortsatt ikke klart helt å liste ut.

Newcomer lien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt inn i landet strekker dette seg? Inn til Oslo? Kan f.eks. folk rundt Mandal ta inn sendinger fra Danmark? Hjelper større antenne? kan man booste signal fra mottakers side?

Dette ble mange spørsmål på en gang. Håper noen kan hjelpe.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lien
    Hvor langt inn i landet strekker dette seg? Inn til Oslo? Kan f.eks. folk rundt Mandal ta inn sendinger fra Danmark? Hjelper større antenne? kan man booste signal fra mottakers side?

Dette ble mange spørsmål på en gang. Håper noen kan hjelpe.
    Dekker det Gjerdrum så dekker det vel Oslo også men problemet kan være at det er noe som skygger for signalet ( f.eks. høydedrag/fjell i landskapet). Et annet problem kan være at andre sendere forstyrrer.

Jo større antennen er desto større er sannsynligheten for at signalet kan mottas (mange elementer gir større forsterkning).

Har sett på danske forum at DVB-T mottagelse og antenneforsterkere kan være et stort problem. Årsaken er at forsterkerene er laget for en spesifik kanal eller rett og slett har for dårlige egenskaper for digitale signaler.

I Danmark er det både Svensk og Tysk DVB-T som forsøkes mottatt. Jeg tror det benyttes UHF antenner med opptil 90 elementer (eller mer...) for mottak av Svensk/Tysk DVB-T.

En antenneforsterker forsterker signal og støy like mye. Det er kun en større antenne som som vil forsterke signal mer enn støy (dvs. gi bedre signal/støy forhold).

Værforhold har også mye å si. Under spesielle værforhold kan signaler nå veldig langt. Det fører også til problemer siden sendere på samme frekvens kan forstyrre hverandre...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har suksess i Oslo? Hvilken sender bruker dere, hvilke frekvenser er det snakk om tc? Jeg prøvde dekningskartet og frekvenslista, men hvis jeg må variere på en to-tre frekvenstabeller, variere på hvilken sender jeg prøver å peile meg inn på OG lirke fram og tilbake på antenna så blir det et tidkrevende prosjekt...

-k

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •