Svensk bakkenett i Norge? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Svensk bakkenett

slettet!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo bare å spørre noen eldre mennesker i strøket (over 40 år) om de fikk inn svnsk tv 2 i "gamledager" med såkalt Svenskeantenne.. En Svenskeantenne er en UHF antenne, som også i senere år var/er i bruk i Norge til TV2. Det kan også legges opp tvillingantenne (2 antenner), med en egen boks for sammenføying av signalene. Her er det noen regler for avstand mellom antennene og koaksen må være like lang fra begge og frem til samleboksen. Det beste er å ha forsterker rett etter samleboksen oppe i masta. Vil tro at et par moderne UHF antenner med mange elementer kan gjøre jobben. Fordel med så høy mast som mulig.

I borettslaget der jeg bodde hadde vi Svensk 1 og 2 + NRK allerede på slutten av 60 tallet. Borettslaget hadde egen fellesanetenne, eller kabelnett om du vil.. Dette var basert på rørforsterkere og var veldig ustabilt :???: Antenneplasseringen var så bra at vi etterhvert "solgte" signaler til borettslag i nærområdet. (Østerås i Bærum). Senere ble vi koblet til Kolsås fellesantenne, senere Alfanett og nå Canal Digital. Antennene stod som navnet indikerer på Kolsåstoppen. Masten kan sees der den dag i dag.

Det var mange steder i Bærum hvor det var godt mulig å få inn Svensk tv. Ville tro at dette også er fullt mulig i dag med DVB T..

Etter sigende var det fullt mulig å ta inn Dansk tv på Kolsåstoppen. Det var imidlertid ikke tema å distribuere dette, antakelig grunnet oppavsretslige grunner.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er imidlertid verdt å merke seg at de digitale signalene (oftest ?) sendes ut med lavere effekt enn de gamle analoge sendingene. Så det kan være at man må oppgradere med større/flere antenner m/forsterker enn man trengte for å motta Svensk TV analogt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde SV TV1 og TV2 med analoge signaler fra Sunne. Har idag ingen problemer med å ta inn det svenske bakkenettet på Toten med akkurat samme antenneutstyret, har prøvd med en CD kombituner CDC 7000ST. Med norsk bakkenett-tuner er det viktig å bruke riktig tuner, da Sagem-tuneren må ha sterkere signaler enn Grundig sin. Se her:Velg rett mottaker: Gratis digital-TV på hytta - teknofil.no

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svensk TV4?

På Toten får jeg inn kanalene 36, 50 og 53 fra Sunne, med bra kvalitet, men kanal 39, der bl.a. TV4 befinner seg, får jeg ikke inn i det hele tatt. Kan det være andre sterke nok sendere etter Hedmarksgrensa der det kan være mulig å få inn TV4? Mener å huske at jeg ikke tok TV2 og TV4 i samme retning i den gamle analoge tiden? Andre grunner til at dette ikke fungerer?

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harbart
    På Toten får jeg inn kanalene 36, 50 og 53 fra Sunne, med bra kvalitet, men kanal 39, der bl.a. TV4 befinner seg, får jeg ikke inn i det hele tatt. Kan det være andre sterke nok sendere etter Hedmarksgrensa der det kan være mulig å få inn TV4? Mener å huske at jeg ikke tok TV2 og TV4 i samme retning i den gamle analoge tiden? Andre grunner til at dette ikke fungerer?
    Det er en rekke bakkenettsendere på Østlandet som benytter kanal 36,39 og 53.
    Kanaloversikt for det digitale bakkenettet i Norge - Norkring
    Kanal 50 er ikke ut til å være brukt på noen sendere på Østlandet.

Du får finlese frevensoversikten selv.
    (har du ikke Office pakke så kan det lastes ned gratisversjon fra www: OpenOffice.org - The Free and Open Productivity Suite - jeg lastet den ned nå og OpenOffice.org CALC fungerer utmerket)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svensk TV4

Nå er det jo ikke sendere på Østandet jeg er ute etter da, men sendere i Sverige som muligens kan mottas på Toten, som er på vestsida ta Mjøsa, det som er sp pussig rart er at jeg får inn STV1 og STV2 veldig fint på kanal 36, mens jeg ikke får inn noen ting på kanal 39, der blant annet STV4 befinner seg! Kanalene 50 og 53 fra Sunne i Sverige får jeg også inn!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Halden
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy Norske sendere forstyrrer svenske - i Norge...

Hei, Harbart!

Det du sannsynligvis opplever er at norske bakkenettsendere forstyrrer signalet på kanal 39 fra Sunne.

Ta først en titt på kartet (Google Earth er OK...). Fra der du er på Toten er retningen til Sunne sånn ca ØSØ. Trekk ei linje mellom Toten og Sunne. Fortsett linja 'bakover' mot Valdres, og du vil se at linja går i nærheten av f.eks. Bagn. Bagn sender det norske mux 2 ('TV2-muxet') på kanal 39 med ca 3.500 W. Flere svakere omformere i samme område bruker samme frekvens, men Bagn er sterkest. Nærmeste sender som sender på kanal 39 er Hov i Land, hvis jeg ser riktig på kartet. Effekten der er bare 10 W, men senderen er ganske nær deg.

Norkring har et kart over sendernettet i kongeriket på sine nettsider. Søk deg fram til der du bor (skriv 'Toten' i søkefeltet og velg det stedet i lista som er nærmest der du bor), filtrer bort FM-, DAB-sendere og analoge TV-sendere fra kartet (fjerne hakene), og du sitter igjen med de digitale TV-senderne. Hold musepekeren over de enkelte senderne, og du vil se sendernavn, frekvenser og utstrålt effekt i watt.

Når det gjelder alternative svenske sendere kan du klikke deg inn på svenske Teracoms dekningskart. Du må ha Java på maskinen for å kunne bruke kartet. Klikk på området i Sverige du vil ha oversikt over (her blir det den vestre delen av Värmland). Du vil finne tre hovedsendere, Sunne, Filipstad og Karlstad. Filipstad sender mux 2 ('TV4-muxet') på kanal 23. Hvis du bruker f.eks. Lena som din nærmeste norske sender, vil kanal 23 fra Filipstad kræsje med det norske mux 1. Dessuten mener jeg å huske fra en oversikt jeg så en gang at Filipstad ikke sender med like sterk effekt som Sunne og Karlstad. Karlstadsenderen ligger på Sörmon litt vest for Karlstad, og mux 2 sendes på kanal 46. Du må i tilfelle dreie antenna noen få grader sørover, men avstanden til Karlstad er 55 km lenger enn til Sunne. Du vil nok ha mulighet i solid høyttrykksvær, men jeg antar at du ikke vil få stabilt mottak til daglig bruk. På det svenske dekningskartet vil du finne flere enn disse tre senderne jeg har nevnt. De gule trekantene sender bare mux 1 ('SVT-muxet'), mens de korte mastene sender alle (4) muxene, men med betydelig lavere effekt enn hovedsenderne.

En mulig løsning på problemet vil være å vurdere antenneinnstallasjonen du har. Du sier at du har bra mottak av de svenske muxene 1, 3 og 4. Les av signalstyrken du har på disse muxene og sammenlign med styrken på mux 2 (kanal 39). Er det sterkere, svakere eller likt som på de andre? Dette kan gi en indikasjon på om det signalet som forstyrrer kanal 39 for deg er sterkt, eller om det går an å minske det ved å bruke ei antenne som blokkerer signaler som kommer bakfra.

Dersom du føler at du er på usikker grunn når det gjelder antenneinnstallasjoner, vil jeg anbefale deg å bruke en autorisert innstallatør som kan gi deg det du vil ha. Det vil koste deg noen lapper, men det vil kunne være verdt pengene, og du har noen å klage til. Vær oppmerksom på at langdistansemottak er sårbart for atmosfæriske forstyrrelser (høytrykksvær).

Mvh
    Brumlebass 8)

Merknad: Ser at du også har tatt opp denne saken på seksjonen for kabel og digitalt bakkenett. Jeg valgte å svare her i satelittseksjonen siden det allerede har kommet noen svar her. En moderator kan vel kanskje flytte dette over til den tråden du startet i seksjonen for kabel og digitalt bakkenett...?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Brumlebass!

Mange takk for utfyllende svar! Pr. idag sitter jeg kun med en billig Matsui 1207E mpeg-2 bakkenett-tuner, men har en Vantage HDTV 7100 TS på tur fra Maxsat, regner med at det sitter en mer følsom bakkenett-tuner i den. Har ei gammel Sverige2-antenne på mast på taket, med forsterker for kun uhf, og nettdel til denne inne. Antenna er av de største som var å få tak i tidlig på 90-tallet. Kabelen som går opp dit er minst like gammel som antenna, den er dessuten skjøtet på en plass. Da kan det vel hende signalet blir noe bedre ved å bytte denne? Gleder meg som en liten unge til jul til Vantagen dukker opp! Håper den kommer før helga!

Mvh.
    harbart.

PS:

Signalet på mux 2 sier svært bra i ca. 5 sekunder, deretter sier det "Ingen".
    Sjekker jeg en gang til, skjer akkurat det samme. Antennen skal være bra skjermet mot signaler bakfra, tror jeg, med sånn 90 graders skjerm som er bredere enn resten av antennen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trekker frem denne igjen. Har en Grundig-dekoder på hytta, og lurte på å ta den med hejm til huset på Jessheim for å prøve å få inn svenske kanaler. Noen som har peiling på om jeg vil greie å få inn signaler? (Må kjøpe meg UHF-antenne). Vil jeg evt. kunne få inn alle, dvs. SVT1 +2 og TV4?

Noen som kan guide meg ift. retning på antennen og om det er håp for meg?

Jeg kontaktet en lokal installatør for å høre om det var mulig å få eksperthjelp, og hva prisen på evt. antenne + montering var. Ble avspist med svar om at de ikke hadde kapasitet til å gi meg et tilbud.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Goggen!

Du har PM!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svensk TV 4

Er *pen på 4.8 øst! Sammen med *RK, *VT ! *V3 +++++

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svensk tv mellom Moss og Son

Jeg skulle gjerne hatt litt hjelp. Bor på en høyde nær sjøen mellom Son og Moss. Skulle veldig gjerne fått inn de svenske bakkenett kanalene. Igår satte jeg opp ny antenne og fikk inn alt veldig bra. Til og med TV4 Gøteborg, TV 4 Malmø samt de danske gratiskanalene. Men idag var det ingen ting. Antennen var ikke flyttet på og motakeren var ikke rørt. Kan det ha noe å gjøre med at det var veldig fint vær og muligens høytrykk?

Jeg har en Grundig HD-PVR fra Rikst TV. Jeg har siktet meg inn på Halden senderen og håper drmed at jeg får inn den store svenske senderen i Backefors. Alle norske kanalene er ok.

Har antenneforsterker.

Jeg har også en gammel kabel-tv motaker fra Canal Digital som det også er mulig å ta inn bakkenett på. Med den gamle antennen fikk jeg inn de danske gratiskanalen på den og ikke på Grundig boksen. Er noen dekodere mere følsomme enn andre? Og hvem er i så fall best av de Riks Tv tilbyr,?(eventuelt andre bokser også)

Er veldig takknemelig for hjelp.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe signal må jeg vel få da programguiden for de svenske kanalene fungerer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bor i Moss jeg , får inn meget fint Svenske kanaler her ( både gratis og betalt ) har en antenne med 100 elementer fra Triax. Hvilken antenne har du da ? min antenne peker cirka 10 grader øst

får inn danske kanaler også inn i mellom men dette er kun noen få ganger, så de danske er ikke stabile.

Svenske kanalene krever signal over 64 % i min TV , har testet også med dedikert boks og der er det fra 60% og opp over da har jeg bilde, alt under 60% får jeg ikke noen bilde.

mvh

bobi

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svensk bakkenett i Moss

Jeg har denne antennen nå. Den fikk jeg inn de svenske og danske kanalene med på lørdag da det var høyttrykk.

Jeg bor på Sjøhagen rett nord for Kambo stasjon. Helt oppe på toppen av boligfeltet med veldig god utsikt i alle retninger. Skal kjøpe meg et kompass og få antennen nøyaktig en grad vest. Er det senderen i Bäckefors du mottar?

Har også prøvd denne antennen. Da har min Grundig dekoder "sett" de svenske kanalene men det har ikke vært mulig å se dem på selve TV skjermen.

Er det denne du har?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har den som er på siste linken her, men har kjøpt meg en Mast forsterker som er av bra kvalitett fra Triax.

mvh

bobi

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SVT og DR under høyttrykk

Da er TV-DX'ing igang igjen . Mange trodde dette ikke var mulig med digitale kanaler, men alle VHF/UHF frekvenser har sine egne hjelpere i atmosfæren.
    UHF kanaler har alltid vært hjulpet av høytykk, også noe VHF ! Mens de lavere frekvenser i VHF hjelpes av E laget høyere oppe og da kunne en se analog tv fra Kina ! Det finnes mye stoff om dette i gamle dx blader og nå og på nettet.

Personlig hadde jeg gjennom hele 80 tallet alle senderne på engelsk østkyst. Og kunne se BBC på UHF under gode høytrykk i Nordsjøen her i Bergen. Kunne bla se at BBC hadde farge prossesering lenge før NRK fikk det ! Nydelige bilder !

Mens nå får jeg alt dette på satelitt ( har gjort lenge ).

Lykke til med digtv-dx-ing !

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •