Skygger på tekst og andre objekter med høy kontrast

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skygger på tekst og andre objekter med høy kontrast

Mulig dette er et rart spm å komme med, mulig det er innlysende for
    dere, derfor prøver jeg....

Jeg har et problem med at jeg får skygger på teksting og andre
    objekter med høy kontrast.

Er dette problemet relatert til signalene som jeg mottar fra
    satelliten?(altså: er de signalene viasat/canaldigital så dårlige og
    ferdig med den saken)
    Er problemet relatert til oppsettet av min parabol?
    Er problemet relatert til oppsettet av min mottaker, evt er dette en
    svakhet denne mottakeren har (Force 1189s)
    Er det andre forhold som kan spille inn

Håper noen kan hjelpe

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som et refleksjonsproblem. Det oppstår gjerne ved lange kabelstrekk, og spesielt når det er dårlig impedansetilpasning mellom kabel og sender/mottaker for analoge signaler. Hva slags kabling har du mellom mottaker og TV/prosjektor?

Kan du også beskrive litt mer hva du mener med "skygger". Det er flere fenomener som minner om refleksjonsproblemet, men som skyldes andre ting. Kan du beskrive hva du ser, evt. ta bilde av det?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Force'n er koblet til tv med scart, til pc med scartplugg med overgang til s-video
    Får samme problemet begge steder...

Har lagt ved et bilde som forhåpentligvis illustrerer problemet ganske bra

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SCART er bare en kontakt, det sier ingenting om signalet. Signalet er vanligvis RGB mellom receiver og TV, og du nevner også S-Video. RGB gir bedre signal enn S-Video. Men det var en digresjon.

Slike skygger er nok noe du må leve med på en TV. Båndbredden for TV signaler er meget lav (~5MHz) i forhold til PC monitor (100 - 150 MHz). Med lav båndbredde blir det svært vanskelig å gjengi kontrastrike overganger, som jo per definisjon er høyfrekvente.

Da jeg kjøpte meg ny TV for 10 år siden fikk jeg akkurat samme problemet, hadde liksom forventet et bedre bilde etter å ha spandert så mye penger på en topp TV. Men etter diskusjoner med importør, og forsøk i butikk som viste at andre TV'er ga dårligere resultat så aksepterte jeg situasjonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    SCART er bare en kontakt, det sier ingenting om signalet. Signalet er vanligvis RGB mellom receiver og TV, og du nevner også S-Video. RGB gir bedre signal enn S-Video. Men det var en digresjon.

Slike skygger er nok noe du må leve med på en TV. Båndbredden for TV signaler er meget lav (~5MHz) i forhold til PC monitor (100 - 150 MHz). Med lav båndbredde blir det svært vanskelig å gjengi kontrastrike overganger, som jo per definisjon er høyfrekvente.
    Ja TV er så drit i utgangspunktet at det tar jeg egentlig ikek så tungt, det var bare for å flagge at jeg fikk problemet med to forskjellige kabelstrekk og to forskjellige kabeltyper. Det ble spurt om kabeltype og jeg svarte på det, jeg burde selvsagt også ha sagt hvilket signal jeg leverte. Mot tv (1,5 meter scart sender jeg RGB), mot PC sender jeg svideo ut på en scart til s-video overgang (clasohlson) og over 25 meter s-video (artnr 32-4450)til pc (har også prøvd med en annen variant av kabelen på 10 meter med samme resultat, begge kablene er clasohlson)

Jeg har behov for minimum 10 meter kabel, og høykvalitetskabler på den lengden koster jo statsbudsjettet til et lite land.....hadde jeg dog kunnet overbevise meg selv om at det hadde fikset problemet.......

Fortsett å komme med gode råd, det er til stor hjelp!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Er ikke enig i at dette er en digresjon. Har selv typisk "ringing" i bildet ved skarpe overganger mellom lyst og mørkt på min TV ved visning av TV-sendinger. Jeg tror det kommer av at min digitalparaboldekoder kjører enten kompositt eller s-video signaler ut. Kjørte tidligere DVD-spilleren gjennom dekoderen og hadde same problem da. MEN når jeg koblet DVD-spilleren direkte til TV med RGB ut (noe jeg selvføglelig skulle gjort med en gang ops: ), opplevde jeg en markant forbedring. Spesielt Superbit-utgaver er veldig skarpe i forhold til TV-sendingene.

Derfor tror jeg definitivt at formatet på overføringen (kompositt/s-video/RGB/komponent) kan være en årsak til slike skyggeeffekter og "ringing" i skarpe overganger i bildet. Problemet med høyfrekvente komponenter ikke bare har med TVen å gjøre. Både kabling og intern singalprosessering i bildekilden, samt graden av komprimering på inngangssignalet har mye å si. Å bruke RGB/komponent til å overføre signalene senker jo også båndbreddekravet per leder til omtrent 1/3 av kompositt.

Ingen kjede er sterkere enn sitt svakeste ledd, og dette passer spesielt godt på overføring og prosessering av analoge bildesignaler. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="roffe
    Å bruke RGB/komponent til å overføre signalene senker jo også båndbreddekravet per leder til omtrent 1/3 av kompositt.

Ingen kjede er sterkere enn sitt svakeste ledd, og dette passer spesielt godt på overføring og prosessering av analoge bildesignaler. :wink:[/quote]

Jo...men jeg klarer ikke å leve med dette, jeg må finne en løsning.

Så hva tror dere det er? Jeg får vel ikke kjørt noen overgang fra scart til component ( ? ) fra satelittuneren så en komponentkabel er vel uaktuelt. Jeg har satt tuneren til å kjøre s-video ut på denne scarutgangen, og kjører som sagt med en "billig" kabel mot pc, at kvaliteten ikke er all verden på tv'n tar jeg egentlig ikke så tungt akkursat nå

Er det kabelen som er problemet tror dere? Vil en ny kabel type "statsbudsjett" løse krisen, eller kan det være tuneren som skaper problemet.

Jeg kan kanskje låne kabel ett eller annet sted og teste, vil ikke legge ut penger på noe som ikke fjerner eller drastisk forbedrer problemet

Takker for alle svar hittil, og håper på flere

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Over 10 meter kabel er i utgangspunktet å invitere til støy- og refleksjonsproblemer, spesielt med kompositt og s-video, MEN siden du har problemer også med en 1,5m RGB-kabel mot TV, og bildene er LIKE på PC og TV, så tror jeg nok problemet ligger i kilden.

Altså i dekoderen.

Jeg ville forsøkt å låne en annen dekoder av noen. Siden vi snakker digitaldekoder her, så tviler jeg på at det er inngangssignalet det er noe i veien med.

En annen ting du kan forsøke er å kjøre DVD-signaler gjennom de samme kablene du nå har koblet mellom dekoderen og henholdsvis TV og PC. Gir det de samme effektene?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal låne en sagem tuner i kveld, samt se om jeg får fatt på noen alternative kabler som jeg kan teste

Skal nok få svar på dette eksistensielle spørsmålet en gang for alle.

Men det er jo ikke sikkert testinga løser noe som helst, så bare kom med flere gode forslag

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av elgsather
    Men det er jo ikke sikkert testinga løser noe som helst, så bare kom med flere gode forslag
    Som sagt: Vil du teste kablene, så bruk en bildekilde med garantert gode bildesignaler ut istedenfor tuneren. F.eks. en god DVD-spiller. Hvis du fortsatt får skygger da, er det sikkert ikke digitaltuneren det er noe i veien med.

Forresten: Har du forsøkt å koble fra kabelen til TVen når du ser på PCen og motsatt (koble fra kabelen til PCen når du ser på TVen)? Det KAN hende at refleksjoner i en av kablene "smitter over" på den andre utgangen gjennom tunerens utgangskretser... Er spesielt skeptisk til den lange s-video kabelen av Clas Ohlson-kvalitet...

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde selv den lange (25 m) S-video kabelen fra clas ohlson. Dette er en svært dårlig kabel med skygger på tekst og en ekstrem dårlig fargegjenngivelse. Selv en 10 år gammel scart kabel jeg hadde (1.5m og svært billig) gav et utrolig mye bedre bilde enn 25 metern fra Clas Ohlson.

Jeg kjøpte en 10 meter lang scart monster video 2 til 1000kr i stedet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En STOR takk til roffe, hårek og runar, dere har virkelig løftet en tung sten av mine skuldre!

Jeg dro innom hifiklubben og lånte med meg en 4 meter lang tara labs s-video, og resultatet var utrolig overbevisende, forskjellen var som dag og natt, nå var jo denne kabelen 4 meter dog (de hadde ikke lengre kabler inne) men det viser tydelig at problemene relaterer seg til kabelen og ingenting annet

La dette være et vitnesbyrd til hjelp for alle som leser dette forumet. Når det gjelder videokabler som dette så nytter det ikke å være gnien. Kvaliteten man får med lakriskabler eller "høykvalitet" clas ohlson kabler duger ikke i det hele tatt. Selv bestemora mi kan med letthet se forskjellen mellom disse to kablene. Det er nok alt dette dillet med høyttalerkabler til titusenvis av kroner som folk har foret meg med historier om som har fått meg til å mene at kablene spiller liten rolle

Så til alle dere der ute som tror dere vil oppleve hjemmekinohimmelen med shopping av videokabler på clas ohlson er herved advart. Gjør dere den tabben så skyld iallefall ikke på meg etterpå!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo....jeg lærer, så kjapt jeg bare kan, hadde jeg hatt rgb inn på holo3dgraph'en så hadde jeg brukt det.

Nå er den store tvilen min om jeg skal gå for en 10 meter eller 8 meter kabel. Jeg kan klare meg med 8 meter hvis jeg legger tvers over en døråpning (ikke igjennom men forbi åpningen, etterhvert må jeg jo legge en list/kabelbeskytter over den også). Det er viktig for meg å få den absolutt beste kvaliteten som kan oppnås med det utstyret jeg har, derfor er jeg veldig i tvil. Hvis f.eks en 8 meter prosnon kabel (hi-fi-center kjeden) er marginalt bedre enn denne 10 meter supra kabelen så går jeg for den uten å mukke.

Jeg har også testet med en 10 meter lakriskabel, og den gir minst like dårlig resultat som 25 meteren, nå gidder jeg ikke å kompromisse lenger....
    Jeg kan ikke med sikkerthet si om 8 meteren er bedre enn 10 meteren, men det skal nevnes at generelt så bør man gå for kortest mulig kabelstrekk. Når jeg kjøpte min monster video 2 scart kabel, så snakket jeg en del med hifi-klubben i Stavanger. Det jeg husker fra den diskusjonen var at anbefalt maks lengde , uten synlig forringelse av singnal kvalitet, var 8 m på scart kabler og 10 m for S-video kabler. Disse maks lengdene forutsetter high-end kabler.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Når jeg kjøpte min monster video 2 scart kabel, så snakket jeg en del med hifi-klubben i Stavanger. Det jeg husker fra den diskusjonen var at anbefalt maks lengde , uten synlig forringelse av singnal kvalitet, var 8 m på scart kabler og 10 m for S-video kabler. Disse maks lengdene forutsetter high-end kabler.
    1. Supra-kabel for s-video fås opp til lengder på 15 meter som standard. Tror også andre kvalitetsprodusenter har tilsvarende lengder. Selvfølgelig er sjansene for forvrengning større ved slike lengder.
    2. HiFi-klubbens selgere gjengir bare det de leser, de også. Jeg har enda til gode å ha truffet en selger hos HiFi-klubben som har egenerfaring med lange kabelstrekk til f.eks. prosjektor.
    3. At så lange kabelstrekk forutsetter kabler av en viss standard er riktig. Men at man skal behøve å betale high-end priser på 1000 kr ++ per meter er etter min mening bare tøys. Men det er mulig at du må ut med noen hundrelapper per meter for god nok skjerming, nøyaktig impedanse, gode plugger og lav motstand i kabelen.

Uansett synes jeg at man kan prøve seg fram. Det koster ikke så mye å kjøpe en brukt kvalitetskabel, slik jeg har sett annonsert her på forumet. Har man et 15-meters kabelstrekk, så har man det... Da hjelper det lite å snakke om at en 8 meters kabel er bedre. En kabel kan dessuten fint kortes inn hvis man har kun et par-tre tommeltotter, en god loddebolt og et øye for nøyaktighet.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HiFi-klubbens selgere gjengir bare det de leser, de også
    Vel...det gjør jeg også, men håpet er at dem (HiFi-forhandler-folk) leser spesifikasjoner dem får fra produsent osv...mer "inside" info liksom

At så lange kabelstrekk forutsetter kabler av en viss standard er riktig. Men at man skal behøve å betale high-end priser på 1000 kr ++ per meter er etter min mening bare tøys. Men det er mulig at du må ut med noen hundrelapper per meter for god nok skjerming, nøyaktig impedanse, gode plugger og lav motstand i kabelen.
    Min high-end monster scart kabel kostet 1000kr for 8 m. Det vil si 125 kr for meteren = jævlig godt kjøp i følge ditt resonnement :twisted:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Min high-end monster scart kabel kostet 1000kr for 8 m. Det vil si 125 kr for meteren = jævlig godt kjøp i følge ditt resonnement :twisted:
    Uten å bruke dine kraftuttrykk, så kan jeg si meg enig i at det er en grei pris for en så lang kabel av høy kvalitet.
    Men skal du bruke uttykket "High End", så ligger det en del mer i den betegnelsen enn det vi snakker om her. Skal vi sammenligne med signalkabler, så begynner vel "High End" signalkabler på rundt 1000,- kroner meteren. Men siden uttrykket "High End" kan defineres som noe som har "kompromissløs kvalitet", så ligger det vel en viss tolkning i hva som er kompromissløst...
    For meg er ihvertfall High End utstyr laget kun med øye for kvaliteten, uten å ta pris i betraktning i det hele tatt! Da ender man ofte på rimelig høye meterpriser.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry for "kraftuttrykket" roffe..det var ment som en liten morsomhet.. ops:

Min personlige mening er at monster video 2 er "high-end" utstyr for vanlige AV-brukere (dem fleste av oss vil jeg tro).

Men la oss ikke diskutere dette her, men konsentrere oss med å hjelpe folk som trenger best mulig utstyr til mest mulig overkommelig pris.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har liten erfaring med slike kabler, men jeg har endel erfaring med lange kabler til PC skjerm (jobbrelatert). Der er det snakk om RGB signaler, og jeg har forsøkt 10, 15 og 20 meter kabler (med VGA D-sub kontakter). Med 20 meter kan man se litt blassere bilde, på de andre lengdene ser vi ikke forskjell. Vi hadde skjerm og PC av rimelig god kvalitet, satt opp for 1600 x 1200 x 32. Altså snakker vi om båndbredde på minst 150MHz.
    Derfor har jeg ikke trodd at det skulle være problemer med TV signaler som har en båndbredde på under 6 MHz. Men det kan jo tyde på at det er slik.

Kabel var kjøpt hos Leteng, koster typisk kr 50 - 70 / meter.
    De har forresten S-Video kabel til kr 45 / meter +mva.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •