Ny dekoder ordning hos Canal Digital - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av PaulHarald
    Hva er poenget med en digital dekoder hvis den ikke har digital bildeutgang?
    Om signalet distribueres digitalt så trenger du jo en digital dekoder for å få sett det. Fordelen med å distribuere signalet digitalt er at man bruker mindre båndbredde og at signalet ikke degraderes i alle analoge ledd.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Om signalet distribueres digitalt så trenger du jo en digital dekoder for å få sett det. Fordelen med å distribuere signalet digitalt er at man bruker mindre båndbredde og at signalet ikke degraderes i alle analoge ledd.
    Jepp, men uten en digital UTGANG fra tuneren blir det jo analogt derfra og videre til TVen likevel. Er det ikke snodig at ikke tunere har digital utgang?

Jeg vurderer en Mac Mini pluss en Elgato 610:

http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetv610

Jeg har lyst til å se og ta opp de signalene jeg betaler for, ikke digitale signaler som gjøres om til analoge på vei til TVen.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, men uten en digital UTGANG fra tuneren blir det jo analogt derfra og videre til TVen likevel. Er det ikke snodig at ikke tunere har digital utgang?
    Nei, det er helt naturlig.
    -Vanlige forbrukere har lite kunnskap om digitale videoutganger og har heller ikke utstyr som kan utnytte dette.
    -Kost for tuner øker med digital videoutgang.
    -Det kan være krav om å legge HDCP på signalet, dette vil kunne gi kompatibilitetsproblemer og økte kostnader til support.
    -Det har kommet flere oppdateringer av HDMI-standarden den siste tiden og det er kompatibilitetsproblemer, dette gir dyrere support.
    -De som ønsker HDMI ønsker gjerne også oppsampling, helst opp til 1080P.
    -Mange av produktene som er på markedet er gamle modeller eller bygger på en gammel konstruksjon hvor man ikke ønsker å gjøre noen endring på boks/bakplate.

Man får altså et dyrere produkt, mere support, flere firmware-revisjoner og det for å tekkes en liten gruppe som uansett ikke er fornøyd med ytelsen til produktet.

Joda, HDMI blir stadig mer utbredt, men du spurte om hvorfor ikke alle vil bruke det.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig bra svar. Tusen takk.

Jeg startet ikke denne tråden, burde kanskje startet en separat en. Mitt spørsmål var hvordan jeg får de digitale signalene helt frem til TVen uten noe analogt mellomledd. Siden jeg er en Mac-mann tror jeg det blir en EyeTV 610. Skal spørre Elgato om den funker med Canal Digital.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

canal digital dekoder

å denne dekoder dem selger nu på canal digital til 695kr er den noe bra da?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig bra svar. Tusen takk.

Jeg startet ikke denne tråden, burde kanskje startet en separat en. Mitt spørsmål var hvordan jeg får de digitale signalene helt frem til TVen uten noe analogt mellomledd. Siden jeg er en Mac-mann tror jeg det blir en EyeTV 610. Skal spørre Elgato om den funker med Canal Digital.
    Har tenkt mye i samme baner selv, men på sidene til Elgato står den ikke nevt som alternativ for digital kabel i Norge.

Har du fått noe svar på dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp!

Her er første svar:

EyeTV 610 has a CI slot for a CAM Module. The thing is some providers allow 3rd party Hardware, some don't. You need the right CAM to make the combination work. Considering the small Graphic power of the mac minis, they are not suitable for very large TV screens, so if you have true HDTV LCD TV (not HD ready, real HD), the macmini is too small to get the high resolution on full screen.

...det syntes jeg var rart, så jeg spurte om de nye Mac Miniene. Da svarte de dette:

Yes, the mini should be able to handle the screen, but I would not recommend it, due to bad quality at high resolution on the MINI is not the real thing. I do not know if you connect your Mini via DVI to your screen, if yes, it works (if sceen accepts unprodetced DVI - HDMI signals), if you use analog VGA on the TV, bad.

Javel..... Ikke så mye klokere. Er en CAM modul det samme som dekoder-kortet?

Ett annet alternativ er jo å vente til dekodere kommer med digital utgang, eller sjekke ut en av Motorola sine som faktisk har FireWire ut (!) som kan kobles til Mac:

http://www.123macmini.com/forums/viewtopic.php?t=5153

...men det ser jo litt "beta" ut...

...også må man vel spørre hva Canal Digital støtter av dekodere de ikke selger/leier ut selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp!

Her er første svar:

EyeTV 610 has a CI slot for a CAM Module. The thing is some providers allow 3rd party Hardware, some don't. You need the right CAM to make the combination work. Considering the small Graphic power of the mac minis, they are not suitable for very large TV screens, so if you have true HDTV LCD TV (not HD ready, real HD), the macmini is too small to get the high resolution on full screen.

...det syntes jeg var rart, så jeg spurte om de nye Mac Miniene. Da svarte de dette:

Yes, the mini should be able to handle the screen, but I would not recommend it, due to bad quality at high resolution on the MINI is not the real thing. I do not know if you connect your Mini via DVI to your screen, if yes, it works (if sceen accepts unprodetced DVI - HDMI signals), if you use analog VGA on the TV, bad.

Javel..... Ikke så mye klokere. Er en CAM modul det samme som dekoder-kortet?

Ett annet alternativ er jo å vente til dekodere kommer med digital utgang, eller sjekke ut en av Motorola sine som faktisk har FireWire ut (!) som kan kobles til Mac:

http://www.123macmini.com/forums/viewtopic.php?t=5153

...men det ser jo litt "beta" ut...

...også må man vel spørre hva Canal Digital støtter av dekodere de ikke selger/leier ut selv.
    Ok!

Fikk svar fra dem selv i dag:

"Hello Thomas,

to our knowledge Canal Digital is supported by EyeTV 610. Please note that a Conax CAM is required (not supplied by Elgato).

Best,

Lars
    Elgato Systems"

CAM er en leser for kortet slik jeg forstår det. Dvs at du trenger et cam som støtter conax for å lese kortet ditt fra CanalDigital.

Har sendt en mail til en kamerat som jobber for Eplehuset og bedt ham sjekke om han har noen info som tilsier at dette ikke kommer til å funke.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig har jeg DVI tilkobling på min plasmaskjerm, og har selv testet en ny intelmac mot tilsvarende skjerm og avspillt film trailere med veldig godt ressultat.

Begynner å få stor tro på at dette lar seg gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres lovende ut! Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva en CAM er, jeg trodde man fikk et kort av Canal Digital som enten virker i slot'en til EyeTV 610 eller ikke. Hva skal kobles i tillegg? Er det enda en boks?

Det som virker veldig tiltrekkende er at EyeTV 610 støtter MPEG-4 og HD men jeg vet ikke helt om den dermed støtter fremtidige MPEG-4-HD sendinger hvis det er det som er neste fremtid:

http://www.123macmini.com/forums/vie...=4427&start=30

...det står "MPEG-2" under "Hardware Codec" så spørsmålet er om den kan lese MPEG-4 streams...

Mitt incentiv for å skaffe meg denne boksen er for å gjøre rene digitale opptak av det som kommer igjennom kabelen: Jeg synes det er stusselig å ha en digital dekoder som kobles ANALOGT til min DVD-opptaker, som dermed redigitaliserer det analoge signalet til en bitrate som jeg velger, og som er mye høyere enn den bitraten som er kringkastet, og som dermed blir en tøysete kunstig høy bitrate... og så videre og så videre...

Mye kan se VELDIG bra ut, men etter å ha sett og hørt forskjellen på en konsert som er tatt opp med hhv direkte stream versus digital kabel -> S-Video -> DVD-R opptaker er jeg blåst bakover av forskjellen. Og det er derfor jeg (foreløpig) ikke har giddet å skaffe meg digital kabel i utgangspunktet.

Spent på fortsettelsen!! Håper på et oppsett med EyeTV 610, Mac Mini og ny TV. Og så er jeg veldig spent på hvor "konevennlig" en slik løsning er med hensyn til å bare se på TV i det daglige...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til cam er enkelt og greit at EyeTV 610 dingsen ikke støtter Conax som er kodesystemet som Canal Digital bruker. Derfor trenger de et utbyggingskort som er en liten leser som går inn i cam holderen på boksen. Vips så er den bygd ut til å støtte Conax. Problemet er kun å få tak i en slik. De er ikke godkjent av Canal Digital og du må kjøpe de av noen som importerer fra utlandet. Det er ingen garanti for at disse blir å fungere i evig tid da Conax kan endre system samt gjøre mottiltak.

Dette gjelder også for Viasat som bruker NDS Videoguard, disse finnes det kun ikke godkjente Dragon cams som kan ta og NDS jobber med mottiltak as we speak.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner. En slik:

http://mobtech.no/catalog/popup_image.php?pID=43

Ser ut som en slags holder ja, en adapter... Kjipt egentlig, nå ble denne drømmekonfigurasjonen min plutselig en "hack" :-)

Elgato sier "to our knowledge Canal Digital is supported by EyeTV 610" men likevel støtter ikke Canal Digital EyeTV 610. Men det vil sannsynligvis virke...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frod
    I følge min personlige "Cable Guy" - så er den nye DVB-T dekoderen klargjort for MPEG4 og HD.

Jeg synes prisen er for lav i forhold til HD-støtte, så ta dette med en klype salt. Uansett har jeg nå bestillt meg dekoder (for første gang).

Jeg regner med at den nye dekoderen for DVB-T støtter RGB-video. Men har den mulighet for YUV også? Det er vel ingen HDMI utgang?
    Fikk dette svaret fra Canal Digital når jeg spurte om dette :

"Den dekoderen du nevner her, er en kabel tv dekoder.
    Denne er ikke HD klar, og heller ikke klar for Mpeg 4.
    Det kommer ikke til å komme HD klare dekodere på kabel tv før nettet er
    bygd ut for det.
    Dette er en omfattende jobb, og det er ikke planlagt noe foreløpig. "

Newcomer fnorre sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frod
    Hvis CD-dekoderen er basert på http://www.humaxdigital.com/global/p...cx-1201t_l.pdf
    så er nok dette langt fra MPEG4 og HD :-(
    Hei, Frode - lenge siden

Dersom du setter inn en c istedet for t i linken din kommer du til riktig produktark.

http://www.humaxdigital.com/global/p...cx-1201c_l.pdf

Den ligger også omtalt på de tyske websidene (på tysk):

http://www.humax-digital.de/products/cx-1201c.asp

Noen erfaringer å dele med bruk av denne dekoderen? Jeg kom i skade for å bestille den pr telefonen i stad, uten å sjekke noe videre... Har gamle Philips-leiedekoderen fra før (og de ville ikke bytte denne).

Nå må jeg bare finne ut hvordan jeg skal få to optiske signaler inni den ene optiske inngangen på receiveren min... hmmm...

Newcomer erikk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Fikk denne dekoderen i går...

Førsteinntrykket er at kanalsøk går enkelt, men den må ha ca. 20 minutter på TV3 for å oppdateres slik at en får tilgang til alle kanaler en har i grunnpakken (av en eller annen grunn har jeg også full tilgang til Canal+ og andre filmkanaler, noe som jeg aldri har bestillt...)

Et par drawbacks er det dog med denne dekoderen:
    - Den lagrer ikke lydspor valg pr. kanal. Det vil si at dersom du vil se Canal+ med digital 5.1, må du velge dette hver gang du velger denne kanalen. Noe som er j... irriterende om du driver litt kanalhopping...
    - Den virker heller ikke som om den lagrer valget av undertekster...
    - 5.1 lyden har "huller" der den mister lyden... Utrolig irriterende!
    - Litt småurolig bilde på tekst-tv, både med RGB og CVBS. Egentlig ikke irriterende...
    - Det står in/out på scarttilkoplingen, men det går i alle fall ikke an å kjøre DVD inn gjennom denne. Noe som er irriterende om du bare har en RGB-scart på TVen.
    - Den har ingen digital utgang for bilde!
    - Den gir for lite bilde... bare 29 tommer på en 29 tommers tv... som står altfor langt unna... (Dette er kanskje ikke dekoderen sin feil, men likevel :-) )

Men, bildet er bra

Newcomer bobbo sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erikk
    - Den gir for lite bilde... bare 29 tommer på en 29 tommers tv... som står altfor langt unna... (Dette er kanskje ikke dekoderen sin feil, men likevel :-) )
    Mulig dette har noe med at canal digital sender i norge, og du sitter i Paris :grin:

Newcomer erikk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @bobbo:
    ooops, da har jeg glemt å sende flyttemelding til AVforum... fikset nå :-) Så får vi se om bildet blir større nå...

Seriøst: Er det andre som har problem med bortfall av digital 5.1 lyd på Canal + via Canal Digital og C1201CX dekoderen?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erikk
    Seriøst: Er det andre som har problem med bortfall av digital 5.1 lyd på Canal + via Canal Digital og C1201CX dekoderen?
    Joda, samme problemet her. Veldig irriterende!

RGB gjennomgang er derimot ikke noe problem. Kjører DVD-signalet rett i gjennom uten problem.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •