Antenneuttak og forsteker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Antenneuttak og forsteker

Hei.

Håper dette er rett gruppe å stille slike spørsmål i.

Jeg har et spørsmål om antennekabling i hus. Har behov for både vanlig antenne og parabol. Jeg er kommet så langt at jeg har montert en "boks" som samler signalet fra begge kildene i en og samme kabel.

Men når jeg slår opp antenenuttak hos elfa finner jeg flere alternativer. Det jeg umiddelbart ser er ulik demping. Da blir jeg litt rådvill og håper noen kan hjelpe meg her.

Det jeg tenker å lage et stjernenett der signalet fra begge kildene samles i en kabel for så å deles ut til 3-4 kontakter rundt om i huset. Jeg har trukket vanlig 75 oms antennekabel ut til kontaktene.

Men hva skal jeg velge av antenneuttak http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage....0&dok=4296.htm , splitter http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage....l?dok=4097.htm og forsteker http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage....&dok=10924.htm

Håper jeg har klart å forklare problemet mitt på en forståelig måte. Om ikke - bær over med meg ;-)

Håper på svar.

Mvh Terje

Newcomer ACCEPTUS sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Antenneuttak

Hei

Som elektriker monterer jeg daglig opp uttak med 7 dB, MEN det er da kun radio og kabel-uttak.

Siden du skal ha satelitt er det å anbefale 3 dB, Ta en titt på kvalitetsutstyr på http://www.elko.no/ og søk på parabol.

Det er nok av "vanlige" butikker og internettbutikker du får kjøpt disse.

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du se på satellitt på alle punktene eller bare på ett punkt?

Jeg har noe av det samme oppsettet som deg, men har gjort følgende:
    1. Radio og 2 tv-antenner (Norge+Sverige) mates ned i en boks som samler disse i en kabel og så kjøres inn via en Triax antenneforsterker
    2. Parabolantennen har 2 Quattro LNB (for å ta inn 2 satellitter)
    3. Kabelen fra pkt. 1 og 8 kabler fra pkt. 2 plugges så inn i en 9-4 Multiswitch
    4. Ut fra multiswitchen kommer det så 4 kabler som går til hvert sitt punkt i huset
    5. Hvert punkt har så en 3 punkts Triax antenneuttak

Fungerer helt supert og jeg har nå tilgang til radio, tv og satellitt på 4 uttak i huset. Får også inn digitalt bakkenett (både svensk og norsk) på dette anlegget, men det er jo en annen historie :-)

Kanskje ikke helt riktig iktig svar på spørsmålet ditt, men bruker i alle fall samme uttaket som den første linken din....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke bruke den splitteren du har link til.
    Sat. krever at du kan "styre" LNB signalet hver for seg, sat. boksen sender ut et signal, spenning og frekvens, til LNB for å få riktig frekvens for ønsket kanal tilbake.
    Du må bruke en multiswitch f.eks. :
    http://portal.hirschmann.com/default...st=&framedef=1

Skal du ha flere posisjoner fra sat. finnes det multiswitcher med mange innganger og alle har en inngang for terrestielt (kabel).

Kanskje du skal se på denne :
    http://www.tantec.no/default.asp?oki...telitt-if.html

Du trenger sammen med multiswitchen en slik LNB:
    http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage....l?dok=4097.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Om jeg har fått med meg deler av dette så

trenger jeg først LNB med like mange utganger som jeg ønsker antennekontakter?

Deretter trenger jeg en multiswitch for å kunne samle signal fra parabol og terrestrial (vanlig bakkebasert signal) sammen.

Er jeg i nærheten av noe her?

Quatro LNB: http://www.satelitt1.no/product_info...899f20e372d69f

Eks på multiswitch: http://www.satelitt1.no/product_info...899f20e372d69f

(Dette er skrevet med en hånd mens jeg forsøker å holde min 6 uker gamle datter rolig på fanget. Bær over med stavefeil. )

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du er vel inne på noe der :-)

Den multiswitchen kan ta to Quattro LNB-er slik at du kan se fra to satellitter fra 4 mottakere samtidig.

ps. du kan få multiswitcher mye billigere. Mener å huske at jeg betalte 700,- for en 9-1 multiswith.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    <trenger jeg først LNB med like mange utganger som jeg ønsker antennekontakter?>
    Nei, når du bruker en quatro-lnb så får du alle signalene fra den posisjonen til multiswitchen, det er hvor mange utganger multiswitchen har som du må tenke på.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ett dilemma som kan ligne på dette. Men grei mi er att jeg bor i leilighet. hvor det er satt opp et system hvor alle bruker felles parabol, radio og TV antenne. hvor alt dette går inn i leilgheten via en kabel.

Hva skal til for att jeg skal kunne kjøre Canal digital og Viasat eller Canal Digital i flere rom? Må det legges opp en ekstra kabel fra "fordelere" i det tekniske rommet?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomeliten4
    Har ett dilemma som kan ligne på dette. Men grei mi er att jeg bor i leilighet. hvor det er satt opp et system hvor alle bruker felles parabol, radio og TV antenne. hvor alt dette går inn i leilgheten via en kabel.

Hva skal til for att jeg skal kunne kjøre Canal digital og Viasat eller Canal Digital i flere rom? Må det legges opp en ekstra kabel fra "fordelere" i det tekniske rommet?
    Har du selv tuner? eller kobler du TV direkte inn i et antenneuttak i veggen? (grunnen til jeg lurer på dette er at noen plasser bruker de felles antenne med flere tunere på faste kanaler som står i ett teknisk romm, dette sendes så ut på kabel-nett i bygg som UHF signal).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomeliten4

Jeg har også et lignende spm. I vårt sameie har vi felles parabol på taket, og parabol/sat, radio og tv går inn i leiligheten via en kabel. I leiligheten er det satt opp en Kombinasjonskontakt for radio/TV/satelitt, type denne:
    RS16/ANTENNE I M/SAT 3dB PH

Jeg har Canal Digital, men dessverre kun en utgang til lnb kabel som går til en tuner og videre til tv. Hvordan skal jeg få "splittet" uttaket slik at jeg får to innganger til lnb kabeler, så jeg kan få lagt en kabel til en ny tuner? Sitter veldig pris på hvis noen eksperter knekker denne nøtta

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av depu2
    Jeg har også et lignende spm. I vårt sameie har vi felles parabol på taket, og parabol/sat, radio og tv går inn i leiligheten via en kabel. I leiligheten er det satt opp en Kombinasjonskontakt for radio/TV/satelitt, type denne:
    RS16/ANTENNE I M/SAT 3dB PH

Jeg har Canal Digital, men dessverre kun en utgang til lnb kabel som går til en tuner og videre til tv. Hvordan skal jeg få "splittet" uttaket slik at jeg får to innganger til lnb kabeler, så jeg kan få lagt en kabel til en ny tuner? Sitter veldig pris på hvis noen eksperter knekker denne nøtta
    Du kan ikke splitte signalet, hver tuner må ha et direkte signal. Dette fordi boksen "styrer" signalet slik at den får det signalet den trenger på en gitt kanal, boksen ber om å få vertikal eller horsisontale signaler på høybåndet eller lavbåndet. Splitter man signalet vil boksene gi forskjellige "beskjeder" så en av boksene vil miste signalet.
    Du må nok høre med sameiet eller de som har satt dette opp for høre om det er noen ledige utganger du kan bruke.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dennis
    Du kan ikke splitte signalet, hver tuner må ha et direkte signal. Dette fordi boksen "styrer" signalet slik at den får det signalet den trenger på en gitt kanal, boksen ber om å få vertikal eller horsisontale signaler på høybåndet eller lavbåndet. Splitter man signalet vil boksene gi forskjellige "beskjeder" så en av boksene vil miste signalet.
    Du må nok høre med sameiet eller de som har satt dette opp for høre om det er noen ledige utganger du kan bruke.

Ikke svaret jeg ville ha, men tusen takk! Trodde det var muligheter for en splitter, men jeg er nok litt for old school for dette nye systemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har overtatt et hus med båte antenne og parabol - har jeg noe utbytte av antennen dersom jeg ikke har planer om å tegne riks-tv, får jeg inn noen kanaler feks. fra Sverige og kan kjøre de inn i en combo med parabolkanalene? (Har tenkt å tegne parabolabb. hos CD)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå kommet over denne splittern, vet noen om dette fungerer ihht til problemstillingen over?

Profesjonell sat splitter (2-veis)

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av depu2
    Jeg har nå kommet over denne splittern, vet noen om dette fungerer ihht til problemstillingen over?

Profesjonell sat splitter (2-veis)
    Om denne funker til canal digital så vet jeg hva jeg må innvistere i!

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen som vet?

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sendte nå mail til de og fikk i svar at det ikke gikk.
    Ganske så feil info om varen på siden dems da!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •