Stille inn parabol

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer ACCEPTUS sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stille inn parabol

Hei folkens!

Jepp har kjøpt meg parabol, dreambox 7020 og toroidal 55 antenne!

Er litt "stuck" med instillingene av antennå. Hva hvem hvor og ka skal jeg gjøre? ops:

Blir ikke aktuellt å ringe etter montør :smile:

Takk

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja! Antenna er montert opp på husveggen hehe retning sør.....

Active arntos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpd eg en sat finder på clas eller biltema. En slik med viser på. Ellers må du få noen til å se på signalstyrken mens du vrir på tallerkenen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steg nummer en:
    Finn hvilken elevasjon (opp/ned) antennen skal ha på denne linken:
    http://www.lyngsat.com/tracker/thor3.html (finn trackeren til andre satelitter direkte på lyngsat.com)
    Siden festet til antennen er montert i vater (skulle vært) stiller du bare inn elevasjon etter grademåleren bakom.

Steg nummer to:
    Finn huset ditt på norgeibilder.no
    Finn deg noe å sikte på på siden som står rimelig bra rett mot sør ifra hvor antennen står montert.
    Åpne satfind på dreamboxen (koble ut diseq) og velg ut en passende frekvens (lyngsat.com fikser den biffen også )
    Gå ut å still antennen mot det punktet du fant på norgeibilder.
    Deretter er det ut å inn av huset (kamerater med telefon er gode å bruke her) med litt småjusteringer mot øst/vest på antennen og sjekking på satfind.
    ca 90% signal bør du ha (Snr).

Sikkert dårlig skrevet osv men klokken er trossalt tre om natten :P

Steg

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør finne en guide for oppsett av Torodial-antenner. De er ikke like enkle å sette opp som en vanlig parabol-antenne, men når du først får stilit den inn på 1 hode er det veldig enkelt å sette opp resterende hoder.

Tror du vil finne en rekke tips på f.eks. www.digsat.net

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :grin: Takk godtfolk :grin:
    Nå blir det prøving og feiling ud helga hehe.
    Men hvilket hode skal jeg ha koblet inn under prøvingen og feilingen? Regner med at det skal stå ca i miden av antenna. Men da lurer jeg også på etterpå hvordan jeg stiller inn hodene?

Dette blir spennende

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan du sette opp hodet du skal ha lengst mot øst og lengst mot vest og så beregner den posisjoneringen for deg:

http://www.satlex.net/no/wavefrontier_calc.html

Ellers finner du vel brukerveiledning for å sette den opp her:
    http://www.multilnbdish.com/install.htm

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Godtfolk!!!

Alt tyder på et jeg er på god gli
    Antenna er stillt inn sør, har funnet thor (tror jeg) Fikk låne satelittsøker på jobb (er elektriker), bor i Stavanger.

MEN det jeg ikke forstår helt er hva og hvordan stiller jeg inn lnbene (4stk), Hvordan vet jeg hvilke satelitter jeg ønsker/kan få inn? Og hvordan i svarteste stiller jeg selve hodene?
    Fikk utslag 97% med satelittsøkeren, det er vel gledens nyhet?

Takker og bukker

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ACCEPTUS
    Hei Godtfolk!!!

Alt tyder på et jeg er på god gli
    Antenna er stillt inn sør, har funnet thor (tror jeg) Fikk låne satelittsøker på jobb (er elektriker), bor i Stavanger.

MEN det jeg ikke forstår helt er hva og hvordan stiller jeg inn lnbene (4stk), Hvordan vet jeg hvilke satelitter jeg ønsker/kan få inn? Og hvordan i svarteste stiller jeg selve hodene?
    Fikk utslag 97% med satelittsøkeren, det er vel gledens nyhet?

Takker og bukker
    Det vil koste deg en tusing og få dette gjort av Parabolhuset i Bekkefaret og du vil få alt helt perfekt.Jeg har prøvd selv med satfinder,men når proffene har brukt sitt utstyr så er alt perfekt og du vil ha bildet lenger under dårlige værforhold. Dette kan vi endel om her i Stavanger.Spør etter Kristian!
    Stølen

Newcomer Billy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Det vil koste deg en tusing og få dette gjort av Parabolhuset i Bekkefaret og du vil få alt helt perfekt.Jeg har prøvd selv med satfinder,men når proffene har brukt sitt utstyr så er alt perfekt og du vil ha bildet lenger under dårlige værforhold. Dette kan vi endel om her i Stavanger.Spør etter Kristian!
    Stølen
    Dette blir for passivt. Hvis du skal kunne forstå noe om hvordan all elekronikken virker, bør du utforske selv. Var selv helt grønn på parabol-siden, men sitter nå med utmerket bilde takket være gode råd på disse web-sidene. Jeg hadde riktignok kun ett lnb-hode.
    Jeg skal overlate til andre, som er mye flinkere, til å hjelpe deg. I tilfelle du ikke har sett tråden som hjalp meg til et perfekt bilde så klikk deg inn på denne:
    http://avforum.no/forum/satellitt/31681-cd-hd-tuner-er-hus.html

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Billy
    Dette blir for passivt. Hvis du skal kunne forstå noe om hvordan all elekronikken virker, bør du utforske selv. Var selv helt grønn på parabol-siden, men sitter nå med utmerket bilde takket være gode råd på disse web-sidene. Jeg hadde riktignok kun ett lnb-hode.
    Jeg skal overlate til andre, som er mye flinkere, til å hjelpe deg. I tilfelle du ikke har sett tråden som hjalp meg til et perfekt bilde så klikk deg inn på denne:
    http://avforum.no/forum/satellitt/31681-cd-hd-tuner-er-hus.html
    Her i Stavanger har vi en mulighet som mange misunner oss. Vi kan ta inn Astra 2d og derfor forslår jeg alltid proffhjelp,fordi vi ligger helt på kanten av footprintet og antennen må være 100% på. D:V:S så stor signalstyrke som mulig.Jeg har satt opp antenner selv flere ganger,men når proffene med sitt måleutstyr setter igang, så blir jeg alltid forbauset over hvor mye med signalstyrke de henter ut.Jeg kan ikke heller se den store lærdommen som du beskriver. Dette er ikke hokus pokus ,men snakk om måleutstyr med nøyaktighetsgrad på et helt annet nivå enn en Satfinder fra Claes! Jeg har også en Satfinder fra Claes du kan få den av meg hvis du vil ha den. For oss som har 5 hoder fra 1W til 28,2 øst så er saken enkel.Dette fixer du ikke på "gefuelen".
    Stølen

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjertelig takk for all god hjelp godtfolk!!

Dette er jo morsomt Prøver og feiler litt her og der, slik lærer man Har fått inn kanaler i flyst og hav, mye rabe da hehe, så nå er det lyngsat.com som skal utforskes grundig for å velge di riktige satelittene
    Regner med at jeg kan velge alle satelittene fra 1 grad vest til 28,2 grad øst (stavanger)?

Har til nå 100% klart bilde på hotbird 13 grader, astra 19,2 grader og sirius 5 grader, sliter litt med thor 1 grad vest, men det ser ikke ut til at det er noen spennende kanaler å ha på der.....

Gi gjerne ett hint dersom noen har noen gode forslag

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å tune meg inn på astra 19,2 eutelsat 16 hotbird 13 og sirius 5. Er det ett bra valg?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvis du får plassert hodene for 19, 16 og 13 grader ved siden av hverandre så...mulig det går på Toridial-antennen din, men det går ikke på vanlige antenner. Da må man ha et spesielt duo-hode hvor hodene sitter så og si i sammen.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stream
    Ja, hvis du får plassert hodene for 19, 16 og 13 grader ved siden av hverandre så...mulig det går på Toridial-antennen din, men det går ikke på vanlige antenner. Da må man ha et spesielt duo-hode hvor hodene sitter så og si i sammen.

AHHHHH så det er DET dual og quatro hodene er til......AHHHH, hmmm javel då får eg vel bare kjøpe meg ett dual eller quatro hode, for så å låne satelittsøkeren på jobb igjen.

Prøvde litt idag å stille inn parabolhodene, uten satelittsøker, men det var sorgens kapittel.

Takk godtfolk!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan fint få inn 30w fra stavangerområdet (jeg har den på karmøy), lite interesant der for tiden men, hender det er gøy å ha den for oss med dreambox o.l.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AHHHHH så det er DET dual og quatro hodene er til......AHHHH, hmmm javel då får eg vel bare kjøpe meg ett dual eller quatro hode, for så å låne satelittsøkeren på jobb igjen.

Prøvde litt idag å stille inn parabolhodene, uten satelittsøker, men det var sorgens kapittel.

Takk godtfolk!
    Nei, det er det ikke. Det jeg kalte en duo-hode heter visstnok monoblock 3 grader:
    http://www.invision.nu/ebusiness/pro...p?articleID=55
    (du får også monoblock 6 grader som er til f.eks. sirius og thor, med innebygget DiseqC)

Dual/Twin hoder er vanlige universalhoder med 2 utganger for å koble den til 2 tunere - quatro/quad er da med 4 utganger for 4 tunere.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjerteli takk for all hjelp. Må vel ud og få tak i sånnt 3 eller 6 graders hode da hehe.

Gledens nyhet er nå følgende: Lånte satelitt-søker fra jobb (igjen) og fikk stillt inn parabolen nærmest perfekt (etter min mening da hehe).
    Fikk 97 % på 28,2 19,2 og 13 grader og 85% på 5 grader. KONGE!!!! syyyyykt mye kanaler
    Lite bra på 5 grader da, men 1 baltic music channel va jo ein vinner

Men eg vil ha 16 graaaaader, uten å ofre 13 og 19,2 da.........

Det blir nok ett aldri så lite "parabol" vorspiel i nærmeste fremtid

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite bra på 5 grader da, men 1 baltic music channel va jo ein vinner
    Er du ute etter musikk kanaler, så har du en free2air kanal som heter entertv på 5 øst. Denne kanalen sender både nye og gamle videoer og er mye bedre enn både mtv og thevoice etter min mening.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •