beste lnb???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: beste lnb???

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

beste lnb???

jeg har 2 hoder cd og sirius. men har problemer med å få kontakt med full styrke på cd og samtidig full sturke på sirius. når jeg har full styrke på cd som er mitt hoved abo, så har jeg kun noen få frekvenser på sirius. har stått på taket i timesvis og prøvd å justere men uten hell. Så det jeg lurer på om det finnes andre LNB som har "bredere motak" noe som har større flate så att jeg kan få flere frekvenser in eller som er sterkere motak på? har nå universal LNB.
    hjelp meg noen!! vær så snill!!

På forhånd takk.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er nok ikke LNB men den som holder LNB'ene, er den fast dvs. ikke justerbar ? Hvilken type/merke ?
    Har vært borti Triax skål med fast holder for 2 LNB som det ikke var mulig å justere bra signal samtidig på begge hodene, avstanden mellom LNB var feil fra fabrikk.

Newcomer pckrasj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er hodene montert helt fremme eller helt bak i holderen? når det gjelder bedre hoder så kan jeg anbefale Titanium hoder. har montert endel av disse, og de har ikke så mye tap av signakl som alle andre hoder jeg har testet /montert.(det finnes helt sikkert bedre hoder, men ikke noen jeg har testet.)
    vet du noe om hvilke transpondere du mister når cd. er maxx innstillt?
    hva slags tuner er det?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pckrasj
    Er hodene montert helt fremme eller helt bak i holderen? når det gjelder bedre hoder så kan jeg anbefale Titanium hoder. har montert endel av disse, og de har ikke så mye tap av signakl som alle andre hoder jeg har testet /montert.(det finnes helt sikkert bedre hoder, men ikke noen jeg har testet.)
    vet du noe om hvilke transpondere du mister når cd. er maxx innstillt?
    hva slags tuner er det?
    Har du testet invacom's såkalte 0.3dB lnb også? I såfall, har disse Titanium lnb-ene høyere gain? Jeg prøver å finne det ultimate lnb for svake/støyete signaler og tips mottas. Invacom-en jeg nevnte ga faktisk dårligere resultat enn et ALPS jeg hadde før det, så det var litt nedtur.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hoder mm

jeg har triax talerken med en fast 2 hode holder. hodene til cd står ca kl5 og mitt på likedann sirius.
    jeg har en cdc-7000st dekoder fra cd. planer om å kjøpe en 4 hoders der jeg tror jeg kan justere hodene sidelengs uavhengig av talerken. nå må det vel også nemnes att jeg bor i brønnøysund og må ha antennen ganske lav. men de skal vell ikke ha så mye å si. en av dere nevner denne holderen til triax som er feil fra fabrikk, er det noe dokumentasjon på det? for butikken har ikke hørt noe om det. dem sier att det er jeg som er idiot og stiller og justerer på noe jeg ikke har greie på.. men jeg har hele tiden sagt att holderen må være feil. Hvilke transpondere jeg ikke får inn, skjønner jeg ikke så mye av hva du mener. jeg har alle frekvenser på cd men på sirius har jeg bare noen få. har da ikke noe kort til sirius men baserer meg på gratis kanalene. kona mi er fra ukraina og vill gjerne se russisk og ukrainsk. det er det heller dårlig med på thor. Fra en sak til en annen, er det noen som vet vilken satelitt scifi canalen ligger på? og er det noen som vet om en komplett kanalliste og hva slags satelitt de hører til?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Har du testet invacom's såkalte 0.3dB lnb også? I såfall, har disse Titanium lnb-ene høyere gain? Jeg prøver å finne det ultimate lnb for svake/støyete signaler og tips mottas. Invacom-en jeg nevnte ga faktisk dårligere resultat enn et ALPS jeg hadde før det, så det var litt nedtur.
    Høyt gain gir nødvendigvis ikke bedre signalkvalitet. I noen tilfeller kan det muligens gi dårligere signalkvalitet.

Så er det også slik at man ikke kan stole på data som oppgis for
    en LNB da de på ingen måte dokumenteres. Det er ikke sannsynlig at det finnes LNB'er som har 0.3dB støytall , - det kun selges slike LNB'er :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Kansje det er tilfelle

Det er nok ganske sikkert at de tallene enkelte opplyser ikke er riktige.Satt opp en Raven 90 Europaparabol med fire Invacom 0.3 db.Lenge var jeg plaget med dårlig signal på 1.v å 19.ø,de to andre,dvs 5.ø å 13.ø hadde gode signaler.
    Satt mine gamle to MIT Bluline 0.6 db på de problematiske posisjonene å fikk 10%15 bedre signal.
    En mulighet er jo at ikke alle hoder passer like godt til alle paraboler,jeg bare lurer!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oda-leh
    Det er nok ganske sikkert at de tallene enkelte opplyser ikke er riktige.Satt opp en Raven 90 Europaparabol med fire Invacom 0.3 db.Lenge var jeg plaget med dårlig signal på 1.v å 19.ø,de to andre,dvs 5.ø å 13.ø hadde gode signaler.
    Satt mine gamle to MIT Bluline 0.6 db på de problematiske posisjonene å fikk 10%15 bedre signal.
    En mulighet er jo at ikke alle hoder passer like godt til alle paraboler,jeg bare lurer!
    Jeg tror du har rett.

Det er mye som kan gå galt :

1. En normal LNB har et innebygd feedhorn. Dette fungerer
    som en liten parabol som samler signalet. Feedhornet
    skal ha en åpningsvinkel som skal passe til antennen.

2. Det vil være signaltap før den første forsterkeren i LNB.

3. Total forsterking i LNB kan variere

4. Støytallet kan variere

5. Nedmiksing frekvens kan temperaturdrifte for mye

6. LNB kan lage støy (forvrengning) dersom forsterkeren
    opererer med for mye effekt

7. LNB kan være vanskelig å få montert i det idelle fokuspunktet på antennen.

8. LNB kan ha dårlig isolasjon mellom polarisasjonene

9. Twin LNB kan ha dårlig isolasjon mellom utgangene

LNB'er produseres først og fremst med hensyn på pris og da blir ofte
    variasjon i kvaliteten deretter.

Jeg er også fornøyd med MTI. Forsøkte 3-4 LNB'er inkludert Invacom før jeg fant en jeg var fornøyd med.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer litt å forsøke MTI, for har hørt at de skal være bra til å ta inn svake signaler med. Tester folk har gjort med Astra 2D viser ofte at MTI har vært litt overlegen selv invacom-en, noe jeg først fant ut av etter å ha kjøpt det.

Men, et annet spørsmål, hvis jeg med et lnb klarer å få inn akkurat nok signal til å vippe mellom å få inn en kanal eller ikke og har en dish på 1m ... vil en dish på 1,5m stabilisere dette eller må jeg regne med 2meter og opp før det begynner å bli noen merkbar forskjell?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer litt å forsøke MTI, for har hørt at de skal være bra til å ta inn svake signaler med. Tester folk har gjort med Astra 2D viser ofte at MTI har vært litt overlegen selv invacom-en, noe jeg først fant ut av etter å ha kjøpt det.

Men, et annet spørsmål, hvis jeg med et lnb klarer å få inn akkurat nok signal til å vippe mellom å få inn en kanal eller ikke og har en dish på 1m ... vil en dish på 1,5m stabilisere dette eller må jeg regne med 2meter og opp før det begynner å bli noen merkbar forskjell?
    Hvis du har et signal helt på grensen (mye mosaic..) så vil det garantert gå bedre med å øke antennestørrelse fra 1.0m til 1.5m. Antenneforsterkningen øker med ca. 3.5dB forutsatt at 1.5m antennen har like god effektivitet som 1.0m antennen. 3.5dB vil utgjøre en stor forskjell på signaler du mottar med mye feil.

Hvis du bytter fra LNB med nf 0.6dB til LNB med nf 0.3dB og beholder 1m antenna vinner du sannsynligvis maks 1.2dB. Med usikkerheten rundt oppgitt støytall er det ikke sikkert at gevinsten blir 1.2dB.

Hvis du bytter til 1.5m og samtidig klarer å finne en LNB som gir 0.3dB bedre støytall kan du kanskje oppgå en gevinst på opp til 4.7dB.

Det er større sannsynlighet for å forbedre signalet ved å bytte til en større antenne.

Forskjellen mellom min Invacom og MTI var ikke stor men MTI er en tanke bedre på Astra 2D.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=mrsourcream]jeg har triax talerken med en fast 2 hode holder. hodene til cd står ca kl5 og mitt på likedann sirius.
    jeg har en cdc-7000st dekoder fra cd. planer om å kjøpe en 4 hoders der jeg tror jeg kan justere hodene sidelengs uavhengig av talerken. nå må det vel også nemnes att jeg bor i brønnøysund og må ha antennen ganske lav. men de skal vell ikke ha så mye å si. en av dere nevner denne holderen til triax som er feil fra fabrikk, er det noe dokumentasjon på det? for butikken har ikke hørt noe om det. dem sier att det er jeg som er idiot og stiller og justerer på noe jeg ikke har greie på.. men jeg har hele tiden sagt att holderen må være feil. QUOTE]

Har sjekket litt mere rundt Triax, holderen er ikke feil fra fabrikk men brukes ofte på feil annt.
    På Triax 64 så anbefales det et kit som gjør at den LNB som sidemates kan justeres, bruker du den som fulgte med CD pakka så er det Triax TD64.
    Triax leverer dette kitet. La hode i mitten peke mot Thor og sidemat Sirius ( Sirius sender sterkere).
    Har du Triax 78cm så bør den grå holderen brukes og ikke den sorte.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrsourcream
    jeg har 2 hoder cd og sirius. men har problemer med å få kontakt med full styrke på cd og samtidig full sturke på sirius. når jeg har full styrke på cd som er mitt hoved abo, så har jeg kun noen få frekvenser på sirius. har stått på taket i timesvis og prøvd å justere men uten hell. Så det jeg lurer på om det finnes andre LNB som har "bredere motak" noe som har større flate så att jeg kan få flere frekvenser in eller som er sterkere motak på? har nå universal LNB.
    hjelp meg noen!! vær så snill!!

På forhånd takk.
    Du kan som oftest justere dette ved å vri litt på lnb hodene. Du kan prøve å stille inn f.eks det ene lnb sånn at du får full signal på canal digital, så vrir du litt på sirius hodet til det blir bra. Dette funker som oftest fint med faste hoder som ikke kan justeres sidelengs.

Jeg fikk enkelt ca 70-90% signal på sirius og rundt 70% på canal digital ved bruk av en 75cm 2lnb antenne som fulgte med viasat.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nebbob
    Hvis du har et signal helt på grensen (mye mosaic..) så vil det garantert gå bedre med å øke antennestørrelse fra 1.0m til 1.5m. Antenneforsterkningen øker med ca. 3.5dB forutsatt at 1.5m antennen har like god effektivitet som 1.0m antennen. 3.5dB vil utgjøre en stor forskjell på signaler du mottar med mye feil.

Hvis du bytter fra LNB med nf 0.6dB til LNB med nf 0.3dB og beholder 1m antenna vinner du sannsynligvis maks 1.2dB. Med usikkerheten rundt oppgitt støytall er det ikke sikkert at gevinsten blir 1.2dB.

Hvis du bytter til 1.5m og samtidig klarer å finne en LNB som gir 0.3dB bedre støytall kan du kanskje oppgå en gevinst på opp til 4.7dB.

Det er større sannsynlighet for å forbedre signalet ved å bytte til en større antenne.

Forskjellen mellom min Invacom og MTI var ikke stor men MTI er en tanke bedre på Astra 2D.
    Hvis dette regnestykket ditt stemmer, så betyr det i praksis at jeg VIL kunne få inn de vertikale transponderne bare ved å bytte antenne? for jeg regner med at jeg ligger på rundt 3-4dB nå (kan alltids sjekke med tuneren jeg har som har dB-måler) og jeg vet at jeg helt fint har tatt inn kanaler med 7-8dB før uten problemer selv om det jo er helt i grenseland... det er i tilfelle veldig gledelige nyheter for meg om jeg har tolket svaret ditt riktig

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dette regnestykket ditt stemmer, så betyr det i praksis at jeg VIL kunne få inn de vertikale transponderne bare ved å bytte antenne? for jeg regner med at jeg ligger på rundt 3-4dB nå (kan alltids sjekke med tuneren jeg har som har dB-måler) og jeg vet at jeg helt fint har tatt inn kanaler med 7-8dB før uten problemer selv om det jo er helt i grenseland... det er i tilfelle veldig gledelige nyheter for meg om jeg har tolket svaret ditt riktig
    Hvis du alltid får inn de vertikale transponderene med mosaic så tror jeg en 1.5m med en best mulig LNB vil gi synlig bedre mottak. Du finner det ikke ut før du forsøker....

Det er likevel litt usikkert hvor mye Astra 2D signalet varierer.
    Selv ser jeg ikke antydning til signal fra Astra 2D vertikal
    i Osloområdet med 1.2m antenne. Også de horisontale transponderene er helt borte deler av døgnet. Hvor mye signal som mangler vet jeg ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nebbob
    Hvis du alltid får inn de vertikale transponderene med mosaic så tror jeg en 1.5m med en best mulig LNB vil gi synlig bedre mottak. Du finner det ikke ut før du forsøker....

Det er likevel litt usikkert hvor mye Astra 2D signalet varierer.
    Selv ser jeg ikke antydning til signal fra Astra 2D vertikal
    i Osloområdet med 1.2m antenne. Også de horisontale transponderene er helt borte deler av døgnet. Hvor mye signal som mangler vet jeg ikke.
    Jeg får ikke alltid inn bilde (dette er kun på 9802S-en min som har en veldig følsom tuner for øvrig), men på dagtid er det akkurat nok til å få inn bilde med litt mosaikk innimellom fra de vertikale transponderne. Signalet er ikke veldig mye svakere om kvelden. Horisontale er helt døde til alle døgnets tider, men det hadde gjort seg bra med de vertikale siden jeg ville fått inn nesten alt av interesse da Jeg har enda ikke målt signalstyrken på tuneren, men dersom den skulle vise seg å være et sted mellom 3 og 4, og dine kalkulasjoner stemmer så ser jeg gode muligheter for å få 24h reception på vertikale transpondere med 1,5M (jeg bor for øvrig i Vestfold)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •