Hva trenger jeg for å kunne se på NRK og ta opp TV2 når jeg har parabol?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva trenger jeg for å kunne se på NRK og ta opp TV2 når jeg har parabol?

Vi tenker på å oppradere vår vridde gaffel på taket til parabol fra CD. Det vi er bekymret for er at dette gir oss begrensninger i forhold til å ta opp programmer på andre kanaler enn den vi selv ser på eller som er valgt på tuneren.

Fikk forklart noe om at dette går med en "spesiell tuner" ifra CD så lenge "kanalene er i forskjellige foldere". Hva dette betyr vet jeg ikke.

Vi ønsker full fleksibilitet selv med parabol. Vi tenker på å anskaffe kombinert DVD/HDD også. Kanskje den kan hjelpe? Noen har nevnt at enkelte modeller har "2 tunere innebygget" slik at man kan gjøre akkurat slik vi ønsker uavhengig av "hvilke foldere kanalene ligger i". Hvilke modeller har dette? Og hvordan fungerer det?

Hvis man har TV med "Bilde i bilde" funksjon. Hva trenger man da?

Takk for alle oppklarende svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger en PVR, f.eks. Grundig 6450. Da kan du se på TV2, mens du tar opp på NRK1 eller NRK2, og ta opp på en av filmkanalene mens du ser på de andre. Fordelene fremfor en DVD-recorder med harddisk er at du kan ta opp og spille av 5.1-lyd og prisen.

Newcomer pckrasj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg twin linux tuner. sjekk Her for bra priser og utrolig support.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bard.kuvaas@bi.no
    Du trenger en PVR, f.eks. Grundig 6450. Da kan du se på TV2, mens du tar opp på NRK1 eller NRK2, og ta opp på en av filmkanalene mens du ser på de andre. Fordelene fremfor en DVD-recorder med harddisk er at du kan ta opp og spille av 5.1-lyd og prisen.
    Så vidt jeg har forstått det kan du ikke ta opp TV2 mens du ser på NRK med Grundig 6450. Det skal vist nok være mulig å ta opp en bakkesendt digital kanal samtidig som man ser på en satellitt kanal (eller motsatt).

Det kan fungere i øyeblikket med DVB-T MPEG2 testen i Oslo men det vil slutte å fungere med en gang det digitale bakkenettet starter. Årsaken er at det skal benyttes MPEG4 i bakkenettet og Grundig mottageren fungerer kun med MPEG2.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nebbob
    Så vidt jeg har forstått det kan du ikke ta opp TV2 mens du ser på NRK med Grundig 6450. Det skal vist nok være mulig å ta opp en bakkesendt digital kanal samtidig som man ser på en satellitt kanal (eller motsatt).

Det kan fungere i øyeblikket med DVB-T MPEG2 testen i Oslo men det vil slutte å fungere med en gang det digitale bakkenettet starter. Årsaken er at det skal benyttes MPEG4 i bakkenettet og Grundig mottageren fungerer kun med MPEG2.

Jo, du kan ta opp fra kanaler som sender på samme frekvens på grundigen. nrk1, nrk2, tv2, og tvnorge sender på samme frekvens. sjekk www.1-west.com for info om frekvenser.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pckrasj
    Anbefaler deg twin linux tuner. sjekk Her for bra priser og utrolig support.
    Sikkert bra den, men så var det dette med CD og godkjenning av tunere da...

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bekrefte at det er mulig å håndtere flere kanaler samtidig med bare en tuner. Har selv en Topfield 5500 PVR som kan ta opp 2 kanaler samtidig som jeg ser på en tredje. Det gjelder bl.a. de kanalene som anti-liv nevner.

Med 2 tunere og dobbelthode er det også mulig å ha samtidige kanaler på forskjellige frekvenser.

Newcomer superman sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste er ofte det beste.

Kjøp parabol, men behold mark-antennen også. Da kan du kjøpe billigere tuner, og ta opp i god kvalitet. Så får du heller klare deg med analoge signaler de gangene du tar opp og ser på forskjellige kanaler.

Nå vet jeg riktig nok ikke hva signalkvaliteten på marknettet er der du bor...

Lars

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av superman
    Det enkleste er ofte det beste.
    Nå vet jeg riktig nok ikke hva signalkvaliteten på marknettet er der du bor...

Lars
    Snø...snø...og atter snø...

Takk for alle innspill. Denne LINUX saken virker interessant... men dyr.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bard.kuvaas@bi.no
    Sikkert bra den, men så var det dette med CD og godkjenning av tunere da...
    Er det ikke bare å si du har en annen tuner, en som er godkjent, når du ringer og bestiller kort da? De kommer vel ikke hjem til deg og sjekker hva slags tuner du har...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil finne egne tråder om denne problematikken, og slik jeg forstår det fikser mange "eksperter" dette relativt greit, mens mange advarer mot fremtidig trøbbel - jeg tror i det minste du må ha en godkjent mottaker siden de krever serienummer.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du benytte en linux-mottaker som den i linken ovenfor eller en Dreambox 7025 (med 2 tunere og harddisk) må du være litt kreativ når du bestiller CD-abonnement.
    Abonnementet må bestilles hos en forhandler (kan ikke bestille på telefon) og man må oppgi modell og serienummer. Da oppgir man at man har en Force eller Samsung 9500 og finner på et eller annet serienummer (bør vel ha riktig "format" på nummeret, men de sjekker det ikke opp).
    Man får da tilsendt et kort som ikke "parrer" seg med tuneren slik de til CD-tunerne gjør - og kortet kan benyttes i hvilken som helst mottaker med kortleser for Conax.

Newcomer bent-bu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en DB 7020
    Bruker den til å ta opp på feks tv2 når jeg ser på Nrk .
    Poenget med det når du har en som ikke er twintuner er at du kan ta opp på samme Transponder :-)
    Kan håndtere to tjenester er krysset av og jeg bruker siste Gemini Image i tuneren.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bent-bu
    Har selv en DB 7020
    Bruker den til å ta opp på feks tv2 når jeg ser på Nrk .
    Poenget med det når du har en som ikke er twintuner er at du kan ta opp på samme Transponder :-)
    Kan håndtere to tjenester er krysset av og jeg bruker siste Gemini Image i tuneren.
    NRK flytter til egen transponder 1 Juni. NRK slutter i den gamle transponderen 4 September. Etter 4 September er det nødvendig med twin tuner& twin LNB for å ta opp TV2 mens man ser på NRK (og motsatt).
    http://www.1-west.com/NRK_mux_move.htm

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også viktig å vite at hvis man har en twin-tuner må hver av tunerene har sin egen kabel fra antennen. Dette innebærer et noe mer avansert parabolanlegg.

Har selv en DB7025 med twin-tuner der jeg i alle fall kan ta opp to kanaler samtidig uavhengig av satellitt/transponder. Mener også at jeg kan ta opp to kanaler og se på en tredje hvis denne er på samme transponder som en av de to som tas opp. Vanskelig å gå glipp av noe nå :-)

Parabolen er satt opp med to Quattro-LNB-er som koples sammen med bakkesignal i en 9-1 Multiswitch. Deretter går det 4 coax rundt i huset hvorav 2 til DB-en.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akseln
    Det er også viktig å vite at hvis man har en twin-tuner må hver av tunerene har sin egen kabel fra antennen. Dette innebærer et noe mer avansert parabolanlegg.

Har selv en DB7025 med twin-tuner der jeg i alle fall kan ta opp to kanaler samtidig uavhengig av satellitt/transponder. Mener også at jeg kan ta opp to kanaler og se på en tredje hvis denne er på samme transponder som en av de to som tas opp. Vanskelig å gå glipp av noe nå :-)

Parabolen er satt opp med to Quattro-LNB-er som koples sammen med bakkesignal i en 9-1 Multiswitch. Deretter går det 4 coax rundt i huset hvorav 2 til DB-en.
    Alternativet er Unicable LNB. Da kan minst 4 mottagere seriekobles på samme kabel men dette krever at mottagerens software
    støtter Unicable LNB.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •