Kjøpshjelp komplett parabolanlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpshjelp komplett parabolanlegg

Hei!

Jeg meget lei den elendige kvaliteteten som jeg har på tv-anlegget i dag (analog kabel UPC), og har tenkt å si opp hele avtalen med UPC, og kjøpe ett komplett parabol anlegg. I den forbindelse trenger jeg råd av dere.

Problem 1: Jeg har 2 TV-stuer, min og kona sin. Hu vil se såpa si, og jeg vil se andre ting (sammtidg). Vet at dette før i tiden gjerne krevde 2+2 hoder og 2 tunere. Hvordan løses dette best i dag?

Problem 2: Jeg vil både ha Viasat sine kanaler og Canal Digital. Disse tunere som selges til 1,- kan disse kjøre 2 kort? Eller bør jeg kjøpe noe helt annet?

Det jeg altså ønsker er å kunne se 2 forskjellige kanaler i samme hus.

SPM 1: Finnes det noen trådløse måter å løse mitt problem på?

SPM 2: Før i tiden kunne man lage kort til "eget bruk" Kan man dette i dag? Noen som har link til noen sider som er informative på ommrådet?

MVH
    Kaare Kabhel

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt sett kan du bare ha 1 tuner på 1 hode (ikke 2 tunere på samme hode). Men jeg vet det finnes unntak her, men husker ikke hva de hodene heter (som tar fler samtidig). Mener de også er dyre .

Jeg mener å ha lest at med 2x Dreambox skal det alikevel være mulig, men da krever det at kanalene dere skal se på er på samme "transponder". Den nyeste DB'en tror jeg faktisk har 2 tunere innebygget nå også. Kan være verdt en sjekk.

OBS. Dreambox krever endel tolmodighet, mye instillinger og lesing på sider ala www.digsat.net .

Anbefales !.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

biltema.

Heisan.. Dette er sikkert helt uakseptabelt av mange her inne.. Men men
    De har hoder til parabol på biltema som en kan bruke til 2 tunere samtidig til rundt 400 kr om jeg ikke tar helt feil

Universal Twin LNB (24-065)

Er sikkert en hulighet,

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De billige LNB-ene gjør da forsåvidt jobben sin de også. Så lenge de virker påvirker de ikke bildekvaliteten som de potensielt kunne gjøre på analoge sendinger. Men skal man ha to tunere og mulighet for viasat og canal digital på begge bør man vel kjøpe to quad-hoder.

Edit:

Nei, det trenger man selvfølgelig ikke. Jeg bare tenkte litt feil her nå... to twin lnb-er holder fint det *trøtt*

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

men hvor?

Begynner å skjønne litt nå. Det vil vel da si at jeg trenger:
    En antenne (80cm+)
    2 Twin LNB
    2 Tunere
    En drøss med kabel og plugger
    Man må vel ha en spiltter eller lignende eller trekker man alle kablene fra hodene inn til huset hvor tuneren står?

Så vidt jeg skjønner er det flere tunere som ikke tar både Canal Digital og Viasat? Hvordan tuner skal jeg kjøpe for dette?

Det finnes jo en drøss med tunere... Jeg har hørt om dreambox. Hva i allverden gjør de i forhold til en "ordinær" tuner?

Så siste smp. for dagen. HD er jo på vei. Det jeg kjøper bør vel ha mulighet for HD. Er dette noe problem?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til det første du spør om:

Skal du kjøre inn fra begge hodene til en tuner trenger to en diseqc-switch til hver tuner. Dette er egentlig ikke noe problem, men problemet ligger i at det nå vil bli vanskelig å få tunere du kan bruke til begge. Fra og med 1. mars tror jeg det var, så begynner Canal Digital å paire abonnementene sine til en bestemt tuner, og da kan du bare glemme å bruke en Viasat-kompatibel tuner sammen med et Canal Digital-kort.

Den eneste tuneren jeg vet om som fungerer med begge (utenom Dreambox) er Strong 8700, og dette er en Viasat-tuner. Canal Digital har derfor ingen planer om å godkjenne den. Viasat på sin side selger heller ikke CA-moduler for å kunne bruke sine kort på Canal Digital-tunere heller pga avtalen de har med NDS (leverandøren av krypteringssystemet Viasat benytter). Stor kaktus til begge tilbyderne for å ha ordnet det slik.

Dreambox er et alternativ, men det er ikke en godkjent løsning av noen av tilbyderne og du trenger fortsatt en original viasat-boks for å paire kortet opp mot, for du får ikke kort ellers. Det samme vil bli gjeldende for Canal Digital. Og i teorien trenger du ett abonnement pr. boks, men det finnes løsninger for å bruke samme kort på to tunere men det er ingen offisielt godkjent løsning og det finnes ikke noen garanti for at det vil virke på sikt. Det er også en teoretisk risiko for at Dreambox-løsningen kan bli problematisk i tida som kommer, men de har vært flinke til å patche frem til nå.

HD... vel, der har du ikke så mange alternativer. Vil du ha en HD-tuner som kan ta begge tilbyderne er du nødt til å velge den nye Dreambox-en, for Viasat har for tiden ingen HD-klare tunere, og Canal Digital har vel akkurat begynt å få ut sine. Nok en gang, du kan ikke bruke Viasat-kort på denne.

Velkommen til den lettere digitale hverdagen. :P

Newcomer 123sub sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utennom den nevnte Strong 8700, så selges også Triax 354 ny i dag, og den er identisk med Strong boxen, det er bare utseendet som er forskjellig. Kansje en ide å bli abonnent FØR CD begynner å koble box mot kort. Med riktig Cam kan en Force Twin Tuner brukes mot både Viasat og CD, men den forutsetter at du har en Viasat godkjent mottaker som du kan oppdatere kortet ditt på når bildet ditt forsvinner.Force mottakere er nemlig ikke Viasat godkjent.Det selges bare en (vanlig) twin tuner til Viasat, og for å få den må du faktisk binde deg til Gull+abonnemanget i 1 år, siden den ikke selges i butikker. Etter 1 år kan du dog si opp abonnemanget og kun ha startpakken hvis du vil.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først av alt, løsningen du forespør er kostbar, dette bør du innse med en gang. Det kan dog bli rimeligere om du ikke ønsker så stort kanalutvalg etter 12 måneder.

For det andre, det er ingen godkjent løsning for å ha både canal digital og viasat på samme tuner. Dette betyr at begge disse selskaper gjør alt de kan for å sabotere de løsninger som finnes. Mange av disse er også direkte ulovlige da de benytter pirat cam og pirat programvare (dreambox). Ingen kan heller garantere at dette blir å vare veldig lenge.

Strong 8700 er og blir en elendig tuner pga alt som rotes til på den når den oppdateres til NDS Videoguard (viasats krypteringssystem). Den blir da buggy som fy og de vi har solgt fyker inn og ut av butikken raskere enn vi rekker å tenke tanken for å fikses. Hvis du ikke liker knoting og irritasjon så anbefaler jeg å ligge unna denne.

Nokia har en tuner som er godkjent hos viasat og som har cam inngang som visstnok er ok (flere på jobb som bruker), nå husker jeg ikke navnet i farta. Denne må du da kjøpe en utenlandsk Conax cam til (Canal Digitals kodesystem) for å kunne bruke til begge, og denne må du vel i utgangspunktet betale full pris på istedet for å kunne utnytte deg av pakkepriser. Her bør du dog være kjapp da Canal Digital har allerede begynt å parre kort og tuner og da vil ikke slike Cam's fungere lengre.

Det finnes en Cam (DragonCam) som pr dags dato fungerer med NDS Videoguard i tunere som f.ex Force. Men denne cam'en er sterkt mislikt av NDS og Viasat og de har gitt beskjed nå om at de jobber med raskere oppdateringer som visstnok vil føre til at disse og dramboxer og lignende ikke vil fungere lengre. I teorien stemmer iallefall dette og ikke vil det koste dem særlig mye heller.

Du kan heller ikke splitte et signal fra et parabolhode, kun koble sammen. Dette betyr at du må ha en kabel ned til hver tuner. Ikke ta ned en for så å dele ut til de forskjellige tunerne. Canal Digital og Viasat opererer også hovedsaklig på to forskjellige satelitter.

TwinLNB's, altså dobbelthoder koster ca 500 kroner med bra kvalitet.

Hvis du tenker å ha både viasat og canal digital begge steder må du pr dags dato skaffe deg enten viasat og viasat tvillingkort samt 2 stk fullverdige canal digital kort av det abonement du ønsker. Eller du kan skaffe deg viasat med tvilling samt canal digital og trådløs sender for overføring til den neste tuneren.

Newcomer 123sub sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare nevne en ting angående tunere som ikke fungerer smertefritt med det nye kodesystemet til Viasat og Conax Cam.(original Conax cam er ingen problem å få tak i). Etter at jeg lastet ned den nye programvaren til Viasat på min Nokia 9902 S så fungerte den ikke smertefritt lenger. Den 1ste kanalen MÅ være en CD kanal. Deretter bør en legge alle Viasat kanalene etterhverandre når en først bestemmer seg for å legge de inn på listen.F.eks.1CD-2CD-3CD-4Viasat........................18.Viasat-19CD-20CD...Hvis f.eks din 1ste Viasat kanal er nr.4, så vil den ikke åpne hvis du trykker 4 på fjernkontrollen.En må først inn på en av de andre Viasatkanalene som ligger fra nr.5-18, og deretter gå til nr.4.Da åpner den.Dvs at for at en Viasatkanal skal åpne første gangen så må den ha en annen Viasat kanal foran.Hvis en hadde lagt CD og Viasat annenhver gang hadde en altså ikke klart å åpne noen Viasatkanaler. Siden 9902 har harddisk, må en passe på at den første (i dette tenkte eksempelet nr.4) Viasatkanalen er en kanal som en ikke har noen ønsker å ta opp programmer med timerinnstilling, i mitt tilfelle CNN.Hadde min første vært TV3 kunne jeg aldri stillt inn timeren på denne kanalen siden det bare hadde blitt sort skjerm.Et annet problem som kan oppstå med nyere kort er at NDS hindrer av og til for CD kortet å oppdatere seg, slik at skjermen blir sort på CD kanalene.løsningen da er å trekke ut begge kort inkludert Conax Cam, for deretter å KUN sette inn Cam+CD kort og sette mottakeren på Eurosport til bildet kommer tilbake. Først da setter en inn Viasatkortet igjen. Jeg har aldri hatt dette problemet, men min far,med lik mottaker med nyere kort har opplevd det.Dette er den eneste (vanlige)tuneren med harddisk som er kompatibel med både CD/Viasat.
    Vet ikke om 9908 har det samme problemet med kanalliste.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det flere som har samme erfaring som 123sub?

Selv bruker jeg en 9902 med viasat og CD. Conax cam`n er sikkert 5 år (med Telenor på). Har ikke noen av de problemene nevnt ovenfor!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •