CD HD tuner er i hus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer Billy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation CD HD tuner er i hus

Fikk i dag Grundig DSR 8560 HDTV satelitttuner i hus. Jeg har imidlertid ikke fåt CD-kortet enda, men det kommer vel i løpet av uka. I og med at dette er første gang jeg setter opp et satelittsystem, trenger jeg hjelp.

Parabolen er satt opp etter beste evne og siktejustert med både kompass og etter sola. Tuneren er koblet til og jeg starter konfigurasjonen. Problemet mitt er at jeg ikke får inn noe som helst av signaler. Jeg har sjekket alle koblinger fire - fem ganger, uten at jeg finner noen feil. Jeg tor jeg gjør noe grunnleggende feil, men hva? Må jeg ha kortet i for å få registrert signaler? Parabolen er stilt inn mot THOR.
    Er det noen som kan hjelpe meg?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, regner med du ikke treffer satelitten helt nøyaktig. Håper du vet når på døgnet du skal sikte etter solen..

Vinkelen på disken skal også justeres etter hvor i landet man bor. Ps, sett disken relativt rett mot sør i første omgang. Så bør man være to stk, en til å sjekke signalet på tv'en og en som justerer parabolen. Kun millimetere kan være forskjellen mellom signal og ikke signal. Ellers så kan det være greit å ha med folk som har sat-finder utstyr.. Evnt legge noen få hundringser i en piper..

Husk at du må ha fri sikt også.. Er det noe parabolen misliker så er det snø/trær/hus midt i veien.

Lykke til.

Mvh

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor ved Tønsberg. Har stilt inn parabolen 13 grader vest (193 grader) og i 22 graders vinkel. Skal prøve å justere parabolen. Forstår det slik at jeg ikke skal være avhengig av at kortet ikke er satt i?

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canal+ sender vel fra 1 grad vest? Gjør hvert fall det på Vestlandet...
    HD DVD : 189 , BD:320, DVD:681,Music DTS/DD DVD:55. DTS CD:35 , CD 1340, SHM-SACD :18 SACD:349 , DVD-A : 324 , PA-BD:16 LP:182,

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I henhold til et progam jeg har (Gorb Track) står det 13 grader vest når du er plassert i Tønsberg. I henhold til denne linken ( http://www.tssi.no/index.php?option=...d=15&Itemid=36 ) skal parabolen rettes mot 186 grader når du er plassert i Bergen.
    Jeg får prøve å vri den inn mot sør og se hva som kommer. Det er forøvrig fri sikt til satelitten.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skal stå så og si rett sør.. Men man må alltid finjustere... vri forsiktig til du finner signal. Koble vekk diseq og alt annet i første omgang. PS et kompass i nærheten av sat-hodet går ikke bra!!! Da får du litt merkelige målinger.. bare vær obs på det..

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Billy
    Bor ved Tønsberg. Har stilt inn parabolen 13 grader vest (193 grader) og i 22 graders vinkel. Skal prøve å justere parabolen. Forstår det slik at jeg ikke skal være avhengig av at kortet ikke er satt i?
    Retning (azimuth) for 1-vest satellittene er 13.2 grader vest for syd sett fra Tønsberg.

Vær oppmerksom på at antennen har et offset som gjør at reflektoren ikke skal helle med 21-22 grader. Typisk heller den litt forover eller er nesten i lodd. Dersom du er heldig så finnes det en gradejustering på
    parabolantennen. Den må monteres 100% i lodd/vater for at gradeskiven skal være til å stole på.

Det er også helt vesentlig at antennen har fri sikt mot satellitten. Trær, bygninger eller liknende må ikke skygge for satellitt signalet.

Merkelig at du ikke fikk med kort når du kjøpte mottageren men du skal uansett kunne få søkt inn kanalene. Kanaler som bl.a. BBC World,Canal Motor,Visjon Norge,Kiosk1,Gospel Channel sender ukodet så til de trenger du ikke kort.

Solen står på satellitt posisjonen på følgende tidspunkt (norsk tid):
    Sun Feb 5 13:25:41 UTC+0100 2006
    Mon Feb 6 13:25:36 UTC+0100 2006
    Tue Feb 7 13:25:30 UTC+0100 2006
    Wed Feb 8 13:25:23 UTC+0100 2006
    Thu Feb 9 13:25:16 UTC+0100 2006
    Fri Feb 10 13:25:07 UTC+0100 2006

Hvis antennen din har sol på seg på tidspunktene over så har antennen mest sannsynlig fri sikt til satellitten.

Solen går ca. 8 grader lavere enn satellitten på 1-vest.
    I slutten av Februar går solen like høyt som satellittene.

Dette gjør at signalet fra 1-vest satellitten kan bli forstyrret av solen i 5-10 minutter på disse tidspunktene.
    Fri Feb 24 13:21:43 UTC+0100 2006
    Sat Feb 25 13:21:23 UTC+0100 2006
    Sun Feb 26 13:21:02 UTC+0100 2006
    Mon Feb 27 13:20:41 UTC+0100 2006
    Tue Feb 28 13:20:19 UTC+0100 2006
    Wed Mar 1 13:19:57 UTC+0100 2006
    Thu Mar 2 13:19:34 UTC+0100 2006
    Fri Mar 3 13:19:10 UTC+0100 2006

Tidspunktene over er ideelle tidspunkt for å finne en plassering som har fri sikt til satellitten. Det er bare å plassere antennen der det er sol på oppgitt tidspunkt.

Det er mulig å finne tider for andre byer eller andre satellitter her:
    http://www.satellite-calculations.co...lookangles.htm
    http://www.satellite-calculations.co...lc/SUNcalc.htm

(Thor2,Thor3,Intelsat 10-02 = Canal Digital, Sirius 2,Sirius 3 = Viasat)

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI eller DVI utgang??

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk i dag Grundig DSR 8560 HDTV satelitttuner i hus. Jeg har imidlertid ikke fåt CD-kortet enda, men det kommer vel i løpet av uka. I og med at dette er første gang jeg setter opp et satelittsystem, trenger jeg hjelp.

Parabolen er satt opp etter beste evne og siktejustert med både kompass og etter sola. Tuneren er koblet til og jeg starter konfigurasjonen. Problemet mitt er at jeg ikke får inn noe som helst av signaler. Jeg har sjekket alle koblinger fire - fem ganger, uten at jeg finner noen feil. Jeg tor jeg gjør noe grunnleggende feil, men hva? Må jeg ha kortet i for å få registrert signaler? Parabolen er stilt inn mot THOR.
    Er det noen som kan hjelpe meg?
    En liten kvalitets test når du får alt på plass?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar.

Til nebbob: Det du skriver bekrefter mine nnstillinger.Jeg foretok en test da solen skulle være rett bak satelitten, og mottakerhodet dannet en skygge midt i skåla (Løftet hodet uten å bevege skåla). Tar dette som en bereftelse på at retnigen er riktig og at det ikke er noen hindringer mellom satelitt og skåla. Det er gradeinndeling på stativet og den er satt i 22 grader. Skåla ser da ut til å være parallell med bakken. Stativet er montert rett på husveggen og regnes dermed for å være i lodd. Dette er også kontrollert. På bakgrunn av det du skriver så er det bare finjusteringer igjen. Skal i dag sjekke koblingene nok en gang for å være 100% sikker på at det ikke er noe feil med disse. Det at det ikke var med et kort med skyldes flere grunner, der hovedgunnen er at min leverandør fikk inn denne tuneren før CD hadde oppdaget at de allerede var sendt ut fra Grundig. Dette blir ordnet på i løpet av uken. Har forøvrig en kjenning med apparat for å søke etter signalene. Skal låne denne neste uke.

Til wotg: Mitt oppsett er som følger; TV'en er en LG RZ-42PX12X (HDTV), tuneren er koblet til med DVI. Jeg har koblet dette via en DVI svitsj, da jeg også kjører en HTPC på DVI til TV'en.

Til Mui27: Jeg vil komme med noen førsteinntrykk når jeg får opp systemet. Bare så det er sagt, det er første gang jeg har satelittløsning. Av den grunn blir vurderingen litt begrenset i forhold til de som er vant med dette. Regner med at jeg i løpet av neste helg har fått dette til å virke.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er normalt ikke vanskelig å finne riktig sat med bruk av måleren på boksen.
    Når jeg skal montere pleier jeg å holde skåla i hendene når jeg er tvil om det er noe i veien for signalet og jeg finner normalt signalet etter kort tid, slik slipper jeg å feste shiten på feil sted.

For å sjekke at det ikke er noe i veien for signalet kan du brette et ark på tvers 2 ggr, da får du en vinkel på 22.5 grader. Legg arket horsintalt og sikt langs bretten.

Sjekk evnt. IF plugger.
    Den "stive" lederen i mitten skal stikke ca 2 mm utenfor skrukontakten og den skal ikke være i kontakt med noen jordledning (kappa), kappa skal ha god kontakt med skrukontakten.
    Eller som det står i en veiledning:
    Bruk en kniv for å dra av 12 mm av den ytterste isolajonene. Brett alle skjermtrådene tilbake. Skjær forsiktig av 7 mm av den isolasjonen rundt innerleden. Tre kontakten over skjermtrådene og skru på kontakten til innerleden stikker ca 2 mm utenfor kontakten.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne satelitt søkeren er meget bra for å finne rett posisjon til satelittene du ønsker å ta inn..

http://www.biltema.no/products/produ...&iItemId=86396

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Jeg visste jeg jorde noe grunnleggende feil, og Dennis "reminder" på hvordan gjøre elementære ting som å koble en coax kabel hjalp. Jeg hadde selvsagt greid å montere kabeltilkoblingen feil. Amatørmessig, men man blir litt ivrig når en skal revolusjonere TV-tittingen.

Da er alt i orden. Det første jeg gjorde var å finne C More HD kanalen. Og....woooowwww, livet er nå verd å leve igjen. Trailerne som gikk på kanalen ble sett igjen og igjen. Jeg blir nok lei av det, men ikke før om flere dager. Fikk en tredimensjonal opplevelse av filmene. Det var et tindrenes klart bilde. Fikk med meg detaljer jeg ikke har sett utenom på kino. Jeg er mega fornøyd. Det blir noen timer foran TV'en ja. Kona er varslet, jeg er nå offisielt den tingen i stua som ikke beveger seg før den må. Regner med at unntakstilstanden kan vare til over helga. Jeg får nyte det mens jeg kan. Kanskje jeg skal vaske huset i dag, og på den måten kjøpe litt goodwill poeng?

Når det gjelder det tekniske, var det såre enkelt å sette opp både parabol og tuner når jeg endelig hadde fikset kabelen. Oppsettprogrammet til tuneren tok seg av alt. Jeg bare valgte språk, og så var det bare å klikke OK til jeg fikk TV-bildet. Enklere kan det vel ikke gjøres.

Takk for hjelpen til alle som bidro. Skal nå bare nyte bildene fra C More HD.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått kortet fra CanalDigital eller virker det uten?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virket uten kortet. Fikk til og md inn C More HD uten kortet. Har fått korte nå.

Newcomer Rottweiler sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ka kosta den tuneren? Har CD sjøl
    http://avforum.no/myhometheater/Rottweiler
    Forforsterker: Yamaha RX-V1800,Effektforsterker: Emotiva XPA-3, Dac: Hegel H2, Sub kalibrering: DSPeaker Anti Mode 8033, Cinema Videoprossesor: Darbee Darblet, Høyttalere: Front: Klipsch RF 82 MKII, Senter: Klipsch RC 62 MKII, Surr.: Klipsch RS 52 MKII, Sub: SVS PB12-NSD DSP, Prosjektor: Sony VPL-HW50, Lerret: DreamScreen V2 DynaGrey Black 77", Plasma TV: Panasonic TX-P50UT50Y, HTPC: Spotify og HD filmer
    Universal fjernkontroll: Logitech Harmony 885

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rottweiler
    Ka kosta den tuneren? Har CD sjøl
    Jeg kjøpte ny pakke. Parabolen kostet ca kr 800, mens tuneren kostet nesten kr 5000. Ved tegning av Entertainpakken fikk jeg avslag på kr 1500. Hvis jeg bare hadde gått for Local og Canal+ pakken, ville fradraget vært kun kr 500.

Ser at det er en tuner til som er godkjent av CD (Force). Den skal koste 2 hundrelapper mindre enn den Grundig tuneren jeg har.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg visste jeg jorde noe grunnleggende feil, og Dennis "reminder" på hvordan gjøre elementære ting som å koble en coax kabel hjalp. Jeg hadde selvsagt greid å montere kabeltilkoblingen feil. Amatørmessig, men man blir litt ivrig når en skal revolusjonere TV-tittingen.

Da er alt i orden. Det første jeg gjorde var å finne C More HD kanalen. Og....woooowwww, livet er nå verd å leve igjen. Trailerne som gikk på kanalen ble sett igjen og igjen. Jeg blir nok lei av det, men ikke før om flere dager. Fikk en tredimensjonal opplevelse av filmene. Det var et tindrenes klart bilde. Fikk med meg detaljer jeg ikke har sett utenom på kino. Jeg er mega fornøyd. Det blir noen timer foran TV'en ja. Kona er varslet, jeg er nå offisielt den tingen i stua som ikke beveger seg før den må. Regner med at unntakstilstanden kan vare til over helga. Jeg får nyte det mens jeg kan. Kanskje jeg skal vaske huset i dag, og på den måten kjøpe litt goodwill poeng?

Når det gjelder det tekniske, var det såre enkelt å sette opp både parabol og tuner når jeg endelig hadde fikset kabelen. Oppsettprogrammet til tuneren tok seg av alt. Jeg bare valgte språk, og så var det bare å klikke OK til jeg fikk TV-bildet. Enklere kan det vel ikke gjøres.

Takk for hjelpen til alle som bidro. Skal nå bare nyte bildene fra C More HD.
    Billy,
    Kan du si noe om kvaliteten ellers på de andre kanalene? Man får jo DVI ut fra Grundigboksen (og Force) og det må jo være bedre enn scart som vi har idag.

5000,- for en slik boks er mye penger synes jeg når innholdet i CMore HD er temmelig dårlig. Repeterende få filmer og kjedelig serier. Etter HD rusen har lagt seg er man tilbake til de ordinære kanalene. Vet ikke om det er verdt å satse på en slik dyr boks bare for å få økt kvalitet (via DVI) på de ordinære kanaler. Men når fotball VM begynner ..... så ombestemer jeg meg kanskje. Boksen blir kanskje billigere også?

Jeg misunner Sky abonnenter som får tilgang til SkyHD med mange HD kanaler med en gang, bla. fotball og National Geographic. :cry: :cry: :cry:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte ny pakke. Parabolen kostet ca kr 800, mens tuneren kostet nesten kr 5000. Ved tegning av Entertainpakken fikk jeg avslag på kr 1500. Hvis jeg bare hadde gått for Local og Canal+ pakken, ville fradraget vært kun kr 500.

Ser at det er en tuner til som er godkjent av CD (Force). Den skal koste 2 hundrelapper mindre enn den Grundig tuneren jeg har.
    hei !
    lurte på om hvor har du kjøpt tuneren , via canaldigital elle forhandler ?

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canal Digital leverer ikke disse 2 tunerne, du må ta kontakt med en forhandler.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •