Tuner med komponentutgang?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tuner med komponentutgang?

Sitter litt med planer om å skifte ut den ENORMT ræv dekoderen Viasat sendte oss for 1,- når vi band oss i høst (en Pace ettellerannet). Alt for mange tekniske småproblem, kombinert med litt irriterende uklart signal fra tuneren.
    Nå vet jeg ikke hvor mye man kan forvente av et satelittsignal i form av bildeklarhet, men jeg er kanskje litt bortskjemt med komponent og prog-scan på DVD-spilleren og har ellers veldig gode erfaringer med komponent, så jeg hadde et håp om at jeg kan få mer ut av parabolsignalet enn det jeg får allerede.

Er det noen som har erfaringer med dette, er det poeng i å skifte, er det uforholdsmessig mye penger man må ut med? Nå vet jeg ikke engang hvor jeg skal se etter slike tunere, har sett litt på nettet og funnet en som har komponent utgang, men den ser ut som en brødboks, og det har jo litt å si det også...

Anyone?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vanlige er vel RGB. Og det gir jo minst like god kvalitet som komponent, når man ser på båndbredde.
    Tipper den Pace'n har RGB, så forskjell i signalkvalitet ligger i andre ting enn hvilken type utgang den har.
    Progressiv utgang er vel ikke noe man kan forvente å finne på en sat-receiver, vil jeg tro.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min erfaring er det himmel og hav i forskjell mellom signalet man får i en Scart og det man får gjennom komponent, det beste eksempelet på det er hvis man skifter kabel på en PS2 til komponent. Da fikk jeg eliminert de samme urenhetene i bildet som jeg får fra dekoderen jeg har nå; litt hoppende hvitfarge og alt for sterke og vibrerende rødfarger.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo aldri noen ps2 som har blitt levert med RGB-Scart forsåvidt, kun kompositt som jo er helt elendig i forhold. Hvis oppløsningen er PAL/NTSC (som jo tv sendingene fremdeles er) så er i teorien en scart-rgb og en komponent kabel likestilt kvalitetsmessig. Komponent brukes først og fremst til progressive overføringer (som enkelte ps2 spill støtter og så å si alle dvd'er) mens tv sendinger kun sendes interlaced og derfor ikke har noe bruk for dette (pal). Den andre vitsen med komponent er jo HD overføring, altså overføring av signaler med høyere båndbredde, men dette er heller ikke noe tema her vil jeg tro siden viasat ikke engang har planer klare for HD sendinger.

Tror du leter fånyttes og uten grunn for å finne en PAL DVBS tuner med komponent. Husk også at alle tunere kommer innstilt til komposit signal ut fra scart og ikke RGB når du får de fra fabrikk.

Når det gjelder den pace tuneren der er den dritt, på jobb hos oss har vi derfor masa oss til å få den andre viasat tuneren istedet på den kampanjen, nemmelig den thomson 4200 som faktisk ikke er så ille. Lite problemer er erfaringen hos oss, samt at den har 2 scart, coax digital ut og analog phono ut som ikke den pace saken har.

Du kan ikke bare se på hvilken som helst tuner desverre. Den må for det første være godkjent hos Viasat og den må iallefall være godkjent hos NDS Videoguard gjengen (Sky sitt kode system selskap) som kun et fåtall er.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, jo egentlig gir jeg de berømmelige balla i hva signalet er så lenge det er bedre, og ettersom jeg så noe av de samme problemene jeg hadde med min PS2 så håpte jeg på en måte at løsningen var den samme.
    Nå var jeg ikke engang klar over at man kunne velge mellom RGB og kompositt gjennom Scarten, så da lærte jeg noe idag også. Men jeg mener jeg har fiklet med innstillingene til jeg fant det bedre av signalene (selv om det altså ikke er noe særlig).

Er det uansett mye å hente på å skifte dekoder, på bildekvaliteten mener jeg? Digital coax hadde vært greit med tanke på at jeg har begrenset antall optiske inn på forsterkeren, men ledige coax'er. Men det er liksom ikke nok til å gidde å bruke tusenlapper på det.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scart er en multikabel standard som kun brukes i europa, den inneholder lyd, svideo, rgb og kompositt. Jeg ville fått kjøpt meg en tuner ett sted hvor du har noen dagers returrett (hør med selger) og se om du får no bedre bilde. Hvis ikke leverer du bare tilbake. Det kjipe er jo at skikkelig gode tunere som Force f.ex ikke er godkjent av NDS Videoguard systemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Slettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Det vanlige er vel RGB. Og det gir jo minst like god kvalitet som komponent, når man ser på båndbredde.
    Tipper den Pace'n har RGB, så forskjell i signalkvalitet ligger i andre ting enn hvilken type utgang den har.
    Progressiv utgang er vel ikke noe man kan forvente å finne på en sat-receiver, vil jeg tro.
    Jo det finnes.Qualitv har komponent,DVI og scart og er progressiv, men kun ut fra DVI kontakten. Det er en HD-tuner, som jeg også bruker til CanalDigital V/CAM og den har også plass til enda en CAM.Nydelig bilde med god oppskallering.
    Stølen

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javisst, alle HD tunere må jo nødvendigvis ha progressiv utgang.
    Men det betyr vel ikke at du får progressiv på et vanlig signal?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Niks, du fåkke det, mulig det ligger en de interlacer i boxen istedet for å bruke tv'ens. Qualitv saken leverer jo knalle bilder på hd sendinger, først og fremst fordi vi da heller ikke har noe å sammenligne med. Men jeg synes den er knotete å bruke, stygg fjernkontroll og treig. Cam til canal digital og viasat må du også evt skaffe gjennom uoffisielle kilder, samt at viasat har kort lagd opp mot nds serienummer, dette skal også canal digital begynne med på sitt vis.

Når det gjelder dreambox som sagt, så er disse så lite godkjente som det går an å få de. Populariteten skyldes i stor grad piratvirksomhet og disse er da også forbudt å selge hos firma som skal levere canal digital og viasat. Ellers er disse på nivå med force når det kommer til signalbehandling og billedkvalitet. Når det gjelder komponent utgang på disse, selv har jeg ikke sett noe slikt? Husk også at med komponent menes ikke scart til 3/5xRCA da dette er RGB signal og som sagt, rgb og komponent på interlaced PAL gir i teorien samme bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Javisst, alle HD tunere må jo nødvendigvis ha progressiv utgang.
    Men det betyr vel ikke at du får progressiv på et vanlig signal?
    Dersom du går inn på QualiTV sine sider og sjekker "spekkene" så ser du at den har scaling.Jeg har satt min på 1080i og ser NRK,TV2 o.s.v. med et nydelig resultat.Jeg har en Faroudja NRS og den slår ikke PAL bildet på intern scaler på QualiTV-boxen.Jeg kjører DVI og gjennom en MoonJong og opp i BG 808S.
    Stølen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Niks, du fåkke det, mulig det ligger en de interlacer i boxen istedet for å bruke tv'ens. Qualitv saken leverer jo knalle bilder på hd sendinger, først og fremst fordi vi da heller ikke har noe å sammenligne med. Men jeg synes den er knotete å bruke, stygg fjernkontroll og treig. Cam til canal digital og viasat må du også evt skaffe gjennom uoffisielle kilder, samt at viasat har kort lagd opp mot nds serienummer, dette skal også canal digital begynne med på sitt vis.

Når det gjelder dreambox som sagt, så er disse så lite godkjente som det går an å få de. Populariteten skyldes i stor grad piratvirksomhet og disse er da også forbudt å selge hos firma som skal levere canal digital og viasat. Ellers er disse på nivå med force når det kommer til signalbehandling og billedkvalitet. Når det gjelder komponent utgang på disse, selv har jeg ikke sett noe slikt? Husk også at med komponent menes ikke scart til 3/5xRCA da dette er RGB signal og som sagt, rgb og komponent på interlaced PAL gir i teorien samme bilde.
    Har du en QualiTV tuner? Må du skaffe CAM uoffisiellt? Hvor har du det fra?
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det denne det er snakk om:
    http://www.quali-tv.com/index.php?op...d=39&Itemid=47

Sjelden jeg har sett så stygge AV-produkter som den gjenger lager, men specs'ene ser veldig bra ut...

Newcomer 123sub sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Har du en QualiTV tuner? Må du skaffe CAM uoffisiellt? Hvor har du det fra?
    Stølen
    Denne mottageren er ikke CD godkjent, og derfor må en skaffe en CAM uoffisielt. ( Unntaket er hvis en har / kjøper en Nokia 9600 S /9602 S eller 9610 S, da er CD forpliktet til å selge deg en CAM. (Anbefales dog ikke så lenge de kan skaffes uoffisielt mye rimeligere).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av 123sub
    Denne mottageren er ikke CD godkjent, og derfor må en skaffe en CAM uoffisielt. ( Unntaket er hvis en har / kjøper en Nokia 9600 S /9602 S eller 9610 S, da er CD forpliktet til å selge deg en CAM. (Anbefales dog ikke så lenge de kan skaffes uoffisielt mye rimeligere).
    Jeg er helt enig med deg.Det er meget enkelt å få kjøpt en Cam for CD.Sett cam i QualiTV-boxen sett den til 720p eller 1080i og se hvilket bilde den gir på vanlige kanaler ikke bare HD.MEN du må bruke DVI dersom du skal få scaling. Jeg er enig i at boxen ikke er pen eller veldig rask,men du verden for et bilde! Det er det viktigste for oss som har CRT,og det burde være det viktigste for alle som skal ha stort bilde.
    Stølen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •