Canal Digital -fører de oss til piratvirksomhet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 113
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Canal Digital -fører de oss til piratvirksomhet?

Er relativt fersk i satellitt-verdenen, men ser på den siste utviklingen fra CD som raske skritt i feil retning. Og som jeg tror gjør at flere kanskje tenker i illegale retninger, fremfor å betale for en lovlig tjeneste.

Her er noen av de tingene jeg ikke kan forstå at de har hverken lov eller vett til å gjøre:

1. Kun tillate et "godkjent" sett av Tunere for sine abonnementer
    De Tunerene som CD tillater, er teknologisk sett ikke akkurat i front og jeg kan ikke forstå at det skal bety noe for CD om hvilket produkt jeg ser deres tjenester gjennom så lenge jeg a) ikke ødelegger noe av deres eiendom, b) ikke bryter distribusjonsavtalen på tjenestene deres og c) at jeg betaler det de krever for sine tjenester. Funksjonaliteten som de nå bruker flere millioner i markedsføring på å fortelle oss om i "deres" nye tunere - har eksistert i over 3 år i det frie markedet...

2. Knytte abonnement opp til Tuner med serienummer.
    Dette henger litt sammen med pkt. 1, men denne praksisen innsnevrer brukerfriheten til et nivå som vi ikke kjenner igjen fra referanser ellers i vårt samfunn. Jeg skal altså ikke kunne ta med meg mitt kort til min tuner på hytta!? Jeg må faktisk ta med hele tuneren fra huset...

3. Ikke distribuere svenske kanaler vi satellitt
    Vi flyttet og da måtte vi gå fra kabel-TV til satellitt. Vi kjøper tjenestene fra den samme leverandøren (CD), men nå kan vi plutselig ikke få tilgang til svenske kanaler! Hvorfor?!? De ligger jo der! De i huset vi tidligere bodde i, ca. 2 km. herfra, får sett dem!!

4. Ikke støtte opp om fler-bruks-tilbud
    Dersom vi vil ha en TV i stua, en på soverommet og en på barnerommet, så må vi altså gå til innkjøp av 3 CD abonnement - uten noen som helst form for rabatt (hvis vi da skal ha muligheten til å se på de tre tv'ene noenlunde samtidig - alternativt må vi springe rundt med tuneren mellom rommene). Vi hadde gjerne kjøpt et par abonnementer til dersom de var av en slik pris at de ble attraktive. Eneste løsning nå vil vel være å kjøpe Dreambox/Reelbox og dele ett abonnement... (stikk i mot CD's planer vil jeg tro).

Dette er bare noen av de punktene som irriterer meg grenseløst, og som jeg tror faktisk virker mot sin hensikt. Jeg har sendt en mail til forbrukerrådet om disse pluss noen flere ting og oppfordrer flere til å gjøre det samme!!

mvh,
    G

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var rimelig råtten lesning ja!:evil:

Fint om du deler svaret du får fra forbrukerrådet her med oss.

Newcomer a_strann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker ikke parabol.. med unntak fra kvaliteten på sendingene..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De punktene du tar opp gjelder også CD via kabel. Kan ikke bli mer enig, og jeg har selv hatt flere runder med CD om de samme sakene.

Stå på!!! :twisted:

Spennende å høre hva forbrukerrådet svarer.

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv kabel tv gjennom fiber linjen som vi har både telefon, internett og tv gjennom. Her betaler vi en ekstra sum og kjøper en ekstra tuner, dersom vi ønsker å se ulike kanaler på ulike fjernsyn i huset. Feks en tuner i stuen, og en i kjellerstuen. Koster ingen ting mer i mnd, koster bare for innkjøp av en ekstra tuner da.

At en må ha 3 abonomang i samme hus er jo håreisende!!!! Burde jo hatt noen form for tvilling abonomang eller noe slikt. BUrde heller ikke ha kostet noe mer.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Når det gjelder svensk TV1 og TV2 er dette ikke CD sin feil. Det er det kun SVT som har satt ristriksjoner mot. Skal du ha kanalene, så tvinger de forbrukeren til å måtte ha adresse i Sverige for å få tilgang til SVTs parabolkort. Det er ikke mulig å få kanalene via CD på parabol. Jeg har personlig sjekket dette opp mot SVT og CD, og CD kan ikke gjøre noe med dette.

Når det gjelder de andre punktene er jeg helt enig. Men samtidig er dette typisk norsk å legge ned forbud og påbud og regler på alt som finnes. Det er jo f.eks sørgelig at en i prinsippet må velge mellom å ha kanalen TV2Norge eller TV3! Jeg har heldigvis fortsatt min Nokia tuner med cam og har både Viasat og CanalDigital.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanal anal er en tvers gjennom råtten bedrift og utnytter topologien i vårt langstrakte land for alt det er verdt. Det er på tide at stortinget kommer med krav til kanal anal. Jeg leste et sted at kanal anal de siste tre årene har økt prisene med over 700%
    Kan ikke skjønne at det er så veldig vanskelig å lage et system som er 99% sikkert, men som lar abonenten velge tuner. De kunne også gjort noe med utvalget og pripolitikken sin. F.eks ha en pris pr. kanal slik at folk selv kan lage sin custom kanal pakke. At de enda ikke har lagd en tuner som gir oss HDMI, DVI eller RGB uten å bruke scart er intet mindre enn latterlig!

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste for en stund siden en interresang artikkel som nok får canal + til å skjelve i buksene. I usa jobbes det nå iherdig med å få løst opp kanalpakkene, og skaffe forbrukerene større valgfrihet. De mener det er for gale, at en feks skal betale 199 kr for en grunnpakke, og få en hel haug med dritt kanalar, som en ikke har noen som helst interesse av å se på. De mener at en heller skal kunne velge de kanlene en ønsker å ha, uavhengig av pakker, og betale kun for de kanalene en ønsker.
    Det er vel dette som er fremtiden, men hvor lang tid det tar før den kommer, gjenstår og ser.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo bare å kikke over "dammen" til Storbritania og SKY. Så mange HD-kanaler å velge i. Vi er et av verdens rikeste land og enda har vi ingen HD-kanaler og liten ADSL-dekning på høye hastigheter.

Men slik blir det når det nærmest er monopol på et produkt. Enda har ikke CD kommet med en tuner med HDMI, og enda er ikke HD-kanalen dems klar (selv om de har reklamert for denne i flere måneder). 1 stk uferdig HD-kanal, og statistikken ligger på 200.000 solgte flatskjermer i 2005; hvorpå kanske 70-80% av disse er HD-Ready. Tenk for et marked! Fatter ikke at det legges politisk press på disse (CD/ Viasat) om krav til levering av HD! I USA er de vel oppe i 100 HD-kanaler om jeg ikke husker feil...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lnb_newbie
    (...)4. Ikke støtte opp om fler-bruks-tilbud(...)
    Dette irritere meg grenseløst. Men jeg har likevel en mistanke om at saker som SmartWi osv. ikke er ulovlig, all den tid at jeg eier programkortet. Stemmer det, tror dere?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Det er jo bare å kikke over "dammen" til Storbritania og SKY. Så mange HD-kanaler å velge i. Vi er et av verdens rikeste land og enda har vi ingen HD-kanaler og liten ADSL-dekning på høye hastigheter.
    Nå vet ikke jeg helt hvilken planet du er fra, men pr. dags dato har Sky Digital INGEN HD-kanaler, så de har ikke akkurat noe å velge i de heller. I Norge har vi i hvert fall C More HD? Mer enn hva de har.

Det er to test-kanaler som kjøres, en fra BBC og en fra Sky, men jeg tviler på at noen av dem inneholder noe vettugt.

Og tro ikke at Sky Digital er så mye bedre enn Canal Digital når det gjelder monopol-situasjonen. De er eneste tilbyder i Storbritannia over satellitt. Det som jo er verdt å merke seg er at flere kanaler begynner å velge å sende uten kryptering overhodet nå, dog (BBC, ITV og om noen år muligens også Channel 4).

Uansett, jeg er abonnent hos Sky og føler likevel jeg får mye mer igjen for pengene enn hos Canal Digital,bortsett fra at kvaliteten på noen av kanalene er litt lav (lav bitrate og litt lavere oppløsning), men britene selv mener de betaler rå overpris for elendig tilbud :P

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Er fra denne planeten, ja, men overså teksten "comming soon".
    Jfr denne linken http://hd.sky.com/. Trodde de var oppe og gikk. Uansett kan det se ut til at SKY kan komme med et bedre HD-tilbud raskere...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer pckrasj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tv kun for de rike.

Problemet med NDS (viasat) og conax pairing (Canal digital starter dette utover våren) fører kun til prisøkning. Dette fører til pris økninger for forbrukerne pga. leverandørene må ta inn investeringene fra sikrere krypterings systemer og høyere sikkert. At de prøver å låse sine pakker til middelmådige tunere som de på toppen av alt gir bort for å skaffe kunder fører igjen til høyere priser. Med de høye prisene på pakkene blir det lagt inn mer ressurseer på å knekke systemet kanaler blir sendt i. når da systemet blir knukket (hverken viacess2 eller conax cas 5/7 er pr dags dato public hacket) blir det igjen satt inn fordyrende tiltak for å stenge hackerne/piratene ute.
    Vi kommer ikke til å få fornuftige priser før :
    *Leverandørene har klart å kryptere bort all piratvirksomhet
    *brukeren fritt kan benytte mottaker utstyr etter eget ønske
    *brukeren kan velge hvilke kanaler de vil ha.

Ikke glem: "If you cant make the rules, Break the rules"

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a_strann
    Liker ikke parabol.. med unntak fra kvaliteten på sendingene..
    Hehe... Det er jo ganske vesentlig, da...

.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle en TV-kanal være vanskelig tilgjengelig gidder jeg rett og slett ikke se den. TV er ikke SÅ viktig. Hadde forbrukere vært litt mere kritiske hadde vi hatt det mye bedre, men så lenge vi handler vil systemet fortsette.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Kanal anal...
    Hehe... Tror du bommet litt på dette ordspillet...

.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Jeg leste et sted at kanal anal de siste tre årene har økt prisene med over 700%
    Virkelig? Det må du underbygge. Hvis det er CD du snakker om, tror jeg du er helt på jordet. Mitt CD Entertainmentabo. har hatt en prisøkning de siste tre årene nærmere 7% enn 700%... :roll:

Ellers er jeg helt enig i ankepunktene i trådstarters innlegg.

.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Er fra denne planeten, ja, men overså teksten "comming soon".
    Jfr denne linken http://hd.sky.com/. Trodde de var oppe og gikk. Uansett kan det se ut til at SKY kan komme med et bedre HD-tilbud raskere...
    Coming soon er april/mai 06 for Sky.Dersom du hadde lest siste nr. av Lyd og Bilde så hadde du sett at det var en test av CD`s Grundig HD-box. Min leverandør vil ha denne i butikken senest 1.2.06. Opptil nylig hadde jeg CmorHD på min QualiTV tuner,men det er nå tatt bort. Grunnen er at nå vil CD lansere sin egen godkjente HD-box. Prisen er satt til ca 5000,- og vil bli byttet til MPEG 4 når de legger om.Jeg er lovet en test av den første boxen som kommer.Tilslutt vil jeg si at all den sytingen dere kommer med, vil ikke hjelpe noen som helst! For oss entusiaster så er Sky og CD det eneste håndfaste HDTV tilbudet som kommer pr.dato. Jeg regner ikke med HD1 eller HD2 for det har jeg idag og det er praktfulle bilder,men gjentagende programmer.La oss ta vare på de HDTV-mulighetene som kommer.Ryktene sier at CD må betale ca.40 mill i året for leie av transponder for å sende HD-kanaler til oss. Da er det ikke rart at det vil koste oss penger.
    2006 er HD-året!
    Stølen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av slc
    Nå vet ikke jeg helt hvilken planet du er fra, men pr. dags dato har Sky Digital INGEN HD-kanaler, så de har ikke akkurat noe å velge i de heller. I Norge har vi i hvert fall C More HD? Mer enn hva de har.

Det er to test-kanaler som kjøres, en fra BBC og en fra Sky, men jeg tviler på at noen av dem inneholder noe vettugt.

Og tro ikke at Sky Digital er så mye bedre enn Canal Digital når det gjelder monopol-situasjonen. De er eneste tilbyder i Storbritannia over satellitt. Det som jo er verdt å merke seg er at flere kanaler begynner å velge å sende uten kryptering overhodet nå, dog (BBC, ITV og om noen år muligens også Channel 4).

Uansett, jeg er abonnent hos Sky og føler likevel jeg får mye mer igjen for pengene enn hos Canal Digital,bortsett fra at kvaliteten på noen av kanalene er litt lav (lav bitrate og litt lavere oppløsning), men britene selv mener de betaler rå overpris for elendig tilbud :P
    Jeg følger deg langt på vei. Jeg er også SKY Plus kunde og er meget fornøyd. Har allerede lagt inn bestilling på Thomson/Sky HD -box. Til din opplysning så finnes det en liten konkurrent av Sky som heter Telewest, som også skal sende HD i UK dette året,Men den er uintressant for oss.(bare en opplysning) Jeg betaler "nesten" det samme som skykunder gjør i UK og det betyr ca.7500,- inkl. et handlingfee til lokal lev.pr.år.for Sky Plus. Dette er vesenlig dyrere enn CD, så du har rett i at britene også klager,men du verden for et tilbud av programmer Sky har!!!
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Virkelig? Det må du underbygge. Hvis det er CD du snakker om, tror jeg du er helt på jordet. Mitt CD Entertainmentabo. har hatt en prisøkning de siste tre årene nærmere 7% enn 700%... :roll:
    Mitt (kabel) har økt med ca 35% på rundt 3 år.
    (årsavgift tilkommet + økt mnd.pris)

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •