Canal Digital -fører de oss til piratvirksomhet? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 113 av 113
    Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av akseln
    Tror faktisk at du må bite i et enda surere eple og gå til en forhandler for å bestille kort. Er ikke 100% sikker, men tror ikke du får bestilt via telefon. Denne er vel primært for å bestille ekstra kanaler ol. Men jeg kan jo ta feil.
    3 av 3 forhandlere sa at jeg måtte ringe CD.... men når man ikke kommer gjennom på telefonen så frister det ikke noe mer å bestille.

3 dager venting gjør jo at jeg går glipp av seriestarten... det var som sagt motivet for å skaffe meg abonnoment.

Det store poenget her er jo hvorfor CD gjør som de gjør. Jeg vil regne med at de har tatt de grep de har gjort for å minske bruk av "alternative metoder". Det de ikke ser er at dette kan nettopp føre til det motsatte.
    Vi kan trekke paralelle linjer til musikk- og filmbransjen... mange av tiltakene de utfører virker mot sin hensikt, og fører enten til mer piratkopiering eller boikott av produktet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tZar
    3 av 3 forhandlere sa at jeg måtte ringe CD.... men når man ikke kommer gjennom på telefonen så frister det ikke noe mer å bestille.

3 dager venting gjør jo at jeg går glipp av seriestarten... det var som sagt motivet for å skaffe meg abonnoment.

Det store poenget her er jo hvorfor CD gjør som de gjør. Jeg vil regne med at de har tatt de grep de har gjort for å minske bruk av "alternative metoder". Det de ikke ser er at dette kan nettopp føre til det motsatte.
    Vi kan trekke paralelle linjer til musikk- og filmbransjen... mange av tiltakene de utfører virker mot sin hensikt, og fører enten til mer piratkopiering eller boikott av produktet.
    Det er mulig det kun selges nye abbonement/kort til den nye typen mottagere
    etter 31 Mars. Det var hvertfall en slik nyhet på www.sattv.dk tidligere i år.

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis du bestiller deg en ny Audi Q7 idag som sannsynligvis har flere måneders ventetid, så er det greit at du stjeler en bil i mellomtiden ?

Problemstillingen er den at jeg ønsker en tjeneste/produkt, og jeg ønsker det nå. Siden jeg er så uheldig å ha alt av utstyr fra før, må jeg vente et visst antall dager før jeg får benyttet meg av tjenesten / produktet. Dette medfører at jeg mister motivasjonen til å kjøpe produktet.

Alternativer har jeg heller ikke for mange av... viasat? nei.. de sender ikke tippeligaen... piratvirksomhet... ja, det kan jeg få til, og da får jeg produktet idag...
    Slik jeg ser det så gjør de det vanskeligere for meg å bli kunde enn å skaffe meg tilgangen til kanalene ulovlig måte.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JoonGoii
    Så hvis du bestiller deg en ny Audi Q7 idag som sannsynligvis har flere måneders ventetid, så er det greit at du stjeler en bil i mellomtiden ?
    Og du har tydeligvis ikke lest postene etter det du quotet?

Edit: Forøvrig var ikke sammenligningen din helt god.

Hva skjer om jeg stjeler en bil? En person må da klare seg uten bil et ubestemt tidsrom. Dette kan medføre irritasjon, fortvilelse, angst, å bli fanget i sitt eget hjem (hvis feks personen har fysiske skader) osv...
    Hva skjer om jeg ikke kjøper bil? Forhandler taper et salg.

Hva skjer om jeg benytter meg av alternative metoder for å se på tv? Forhandler taper et salg.
    Hva skjer om jeg ikke bestiller abonnoment? Forhandler taper et salg.

Som du ser: Piratkort/card sharing osv != stjele
    (Men jeg sier alikevel ikke at det er rett å gjøre)

Da blir spørsmålet mitt: Hvordan kan du sammligne det å stjele en bil med det å skulle benytte seg av alternative metoder for å se på tv?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi det neppe finnes noen lovlige måter å se på Viasat eller CD sine kanaler utenom å ha abonnement ?

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi det neppe finnes noen lovlige måter å se på Viasat eller CD sine kanaler utenom å ha abonnement ?
    Som jeg sa, det er ikke lov å gjøre det, men sammenligningen din med å stjele en bil henger ikke på greip. Hvis du først skal sammenligne, så må du jo sammenligne med noe som har en del likhetstrekk.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry

Syns forøvrig det er litt for mange som henger seg opp i det at det ikke er lov (uansett hva det skal være). Joda, man skal være grei og snill osv, men enkelte ganger og i enkelte situasjoner så er ikke det at det ikke er lov det samme som at det ikke er rett å gjøre.

Nå skal ikke jeg oppfordre til noe sivil ulydighetskampanje, men spørsmålet er hvor mye vi som forbrukere, vi som betaler for produktet, skal finne oss i før vi sier ifra.
    At det blir vanskeligere å benytte seg av mange produkter er det liten tvil om. Se bare på cd'er med drm og rootkits, dette er et typisk eksempel på hvordan leverandøren tar seg friheter på vår bekostning. (Jada, man kan la være å kjøpe plata, men det er ikke helt diskusjonen her).

CD og Viasat sitter på hver sin haug, med egne kanaler som de har monopol på. Dette utnytter de, selv om forbrukerrådet har helt klart reagert på det.
    Er det riktig av dem å utnytte det? Er det riktig av dem å knytte sine kanalpakker opp til bestemte tunere? Er det riktig av dem å gjøre det vanskelig for meg som forbruker å bestille tjenestene dems? Er det riktig av dem å tvinge meg til å ha masse utstyr om jeg ønsker å ha abonnoment fra begge leverandørene?

Jeg mener at det ikke er riktig, selv om de tydeligvis har lov til dette. Hadde de bare gjort en av tingene, så er det ikke sikkert jeg hadde reagert, men nå begynner det å bli mye man kan reagere på.
    Jeg har ingen problemer med å forstå at folk reagerer på hvordan CD og Viasat oppererer, og for å svare på overskriften på tråden, så har jeg ingen problemer med å kunne se at CD kan føre oss til piratvirksomhet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, både CD og Viasat ser jo ut til å konkurrere om å være mest mulig forbrukerfiendtlige. Men det fører jo ikke til piratvirksomhet ettersom systemene de har nå er såpass sikre (og lite brukervennlige) at det knapt finnes pirat-seere igjen.

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om CD og Viasat fører forbrukerfientlige rutiner og politikk, er det likevel viktig å sette noen grenser. Det skal etter min mening mye til for å bruke disse argumentene for å ikke tegne et lovlig abonnement.

Under følger en liten liste over det jeg mener vi bør kunne tillate oss eller ikke tillate oss som forbrukere:
    1. Se på kanaler uten å betale for de: NEI
    2. Bruke en "ikke godkjent tuner": JA
    3. Se på kanaler flere steder i samme husstand så lenge man betaler for ett abonnement: JA

Noen mener sikkert at punkt 2 og 3 ikke er greit. Ved f.eks. å benytte en Dreambox flere steder i huset, så bryter man abonnementavtalen med CD og Viasat og da pr. def. norsk lov (Avtaleloven). Men mange av oss kjører også av og til for fort..... og drikker alkohol ute i det fri... osv :-) Pkt. 1 er derimot etter min mening direkte tyveri.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner hvor du vil, det går en grense ved det å se på kanalene uten å betale for dem, men tyveri er det ikke. Dette fremkommer av §257 i Straffeloven.

Det nærmeste man kommer er vel kopi eller plagiat, selv om definisjonene på disse uttrykkene kanskje ikke stemmer helt.

Selv mener jeg at det går en helt klar grense mellom det å stjele en fysisk gjenstand, og det å høre på / se på noe uten å ha betalt for dette. Om det er like alvorlig, eller hva som er mest alvorlig vil jeg ikke begynne å diskutere her.

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i at tyveri i straffelovens definisjon er det ikke. Tenkte i utgangspunktet på de mer etiske sidene og hvor dette kan sammenlignes med tyveri.

Uansett er det et interessant spårsmål hvilken straff man kan få ved å ta inn signaler uten å betale for de. Det har vel tidligere vært en del erfaring hvor både de som solgte og de som kjøpte piratkort ble bøtelagt. Er usikker på hvilken lov som ble brukt, men mistenker at man kanskje bruker åndsverksloven e.l.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns forøvrig det er litt for mange som kommer med mongo måter å forsvare ting som er ulovlig. Det stjeles bla fra norske arbeidsplasser for flere milliarder hver år, og en god del av dette er takket være de ansatte, ikke tyver.

Rart det finnes 6 siffret med fornøyde kunder hos CD og Viasat da, så noe riktig må de vel klare å gjøre for de som kun har abonnement for å se på tv og ikke mikkmakke med jalla utstyr og svada løsninger.

Syns forøvrig det er litt for mange som henger seg opp i det at det ikke er lov (uansett hva det skal være). Joda, man skal være grei og snill osv, men enkelte ganger og i enkelte situasjoner så er ikke det at det ikke er lov det samme som at det ikke er rett å gjøre.

Nå skal ikke jeg oppfordre til noe sivil ulydighetskampanje, men spørsmålet er hvor mye vi som forbrukere, vi som betaler for produktet, skal finne oss i før vi sier ifra.
    At det blir vanskeligere å benytte seg av mange produkter er det liten tvil om. Se bare på cd'er med drm og rootkits, dette er et typisk eksempel på hvordan leverandøren tar seg friheter på vår bekostning. (Jada, man kan la være å kjøpe plata, men det er ikke helt diskusjonen her).

CD og Viasat sitter på hver sin haug, med egne kanaler som de har monopol på. Dette utnytter de, selv om forbrukerrådet har helt klart reagert på det.
    Er det riktig av dem å utnytte det? Er det riktig av dem å knytte sine kanalpakker opp til bestemte tunere? Er det riktig av dem å gjøre det vanskelig for meg som forbruker å bestille tjenestene dems? Er det riktig av dem å tvinge meg til å ha masse utstyr om jeg ønsker å ha abonnoment fra begge leverandørene?

Jeg mener at det ikke er riktig, selv om de tydeligvis har lov til dette. Hadde de bare gjort en av tingene, så er det ikke sikkert jeg hadde reagert, men nå begynner det å bli mye man kan reagere på.
    Jeg har ingen problemer med å forstå at folk reagerer på hvordan CD og Viasat oppererer, og for å svare på overskriften på tråden, så har jeg ingen problemer med å kunne se at CD kan føre oss til piratvirksomhet.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns forøvrig det er litt for mange som kommer med mongo måter å forsvare ting som er ulovlig. Det stjeles bla fra norske arbeidsplasser for flere milliarder hver år, og en god del av dette er takket være de ansatte, ikke tyver.

Rart det finnes 6 siffret med fornøyde kunder hos CD og Viasat da, så noe riktig må de vel klare å gjøre for de som kun har abonnement for å se på tv og ikke mikkmakke med jalla utstyr og svada løsninger.
    Har du noe argumenter selv. Fornøyde kunder ja? Hvordan vet du at det er et 6 siffret antall fornøyde kunder hos CD og Viasat ? Jeg var kunde selv hos CD i mange år, men det er ikke det samme som jeg var fornøyd. Jeg var kunde fordi jeg ikke hadde noe annet alternativ som passet for meg.

Jalla utstyr og svada løsninger sier du. Hva tenker du på her? Jeg ser ikke at du kommer med noe konkret. Du dro sammenligninger med å stjele en bil, jeg refererte til straffeloven, som klart viste at det ikke var det samme. Nå syns jeg det er på tide at du faktisk kommer med fakta, og ikke tar dette personlig.

Jeg forsvarer ikke det å gjøre noe ulovlig, jeg kommer med grunner som jeg ser at kan være utslagsgivende for det å gjøre noe ulovlig. Jeg ser også at det kan være rett å bryte loven i enkelte tilfeller, selv om det kanskje ikke er tilfellet i dette konkrete tilfellet.

Og, hvorfor i alle dager drar du inn svinn fra arbeidsplasser? Dette er TYVERI, og har ikke noe med å skaffe seg tilgang til det å se et tv-signal man ikke har betalt for.

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •