Canal Digital -fører de oss til piratvirksomhet? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 113
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av akseln
    Jada, jada, vi skjønner da dette, men det er et poeng at når når dette er løsbasert for en distribusjonskanal (kabel-tv), så bør det også være løsbart for andre kanaler (satellitt). Spesielt siden man i denne kanalen har 100% kontroll på hvem som abonnerer på hvilke kanaler.
    Noen som har kunnskap om hvilke avtaler som ligger til grunn for kabel-tv distribusjon av SVT?
    Mener å huske at distribusjon av nabolandskanaler ble til
    på politisk hold. Siden både SVT,DR og NRK er statseid så er det de forskjellige landenes politikere som til sist bestemmer hvor kanalene skal kunne sees.

Tror også det finnes spesielle regler for kabelnett som gjør det tillatt å videredistribuere bakkesignaler som kan mottas i Norge mot betaling til
    http://www.norwaco.no/kabel/ (uten at det må betales Svensk/Dansk lisens) . DR,Dansk TV2,SVT og TV4 kan alle mottas i deler av Norge.

Jeg tror ikke noen er villig til å betale lisensen for SVT og DR slik de må i Sverige og Danmark. DR kan man abbonere på i Norge og prisen er Dansk TV lisens+ moms++

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er skikkelig OffTopic. Men har dere noen gang vurdert å kaste hele TV'n ut?

Jeg kan garantere at dere ikke kommer til å savne den.

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nebbob
    Jeg tror ikke noen er villig til å betale lisensen for SVT og DR slik de må i Sverige og Danmark. DR kan man abbonere på i Norge og prisen er Dansk TV lisens+ moms++
    Det har du nok rett i. Denne diskusjonen blir nok mer av akademisk art. Vi som forbrukere ønsker den fulle og hele frihet til å velge hva vi skal se og hvordan vi skal se det. Når så kostnadene kommer frem, så blir det nok likevel ikke så aktuelt :-)

Men når det er sagt så mener jeg både CD og Viasat driver en aktiv krig som til slutt går ut over oss forbrukere. Eksempler på dette er:
    - Viasat bytter kodesystem og krever at du benytter en godkjent dekoder som de så parrer med kortet
    - CD krever også at du benytter en kodkjent dekoder og hvis du ikke er oppmerksom på problemet, blir også CD-kortet parret med dekoderen
    - Det finnes pussig nok ingen dekodere som både er godkjent av Viasat og CD. Dvs. at hvis vi som forbrukere ønsker oss kun 1 satelittuner, så må vi bryte avtalen med enten CD eller Viasat (som oftest CD...)
    - CD gir ikke tilgang til kanalen C More HD, selv om det finnes andre dekodere som kan vise signalene
    - Hvis man leser avtalevilkårene til CD så kan de når som helst endre vilkårene. Vi som forbrukere godkjenner så de nye vilkårene ved å betale abonnementsavgiften.... Dette betyr at vi har ikke noe vi skulle sagt...

Jeg mener helt klart at myndighetene må gå inn å regulere dette markedet. Siden det kun er to aktører blir dette et duopol og som igjen fører til at normal konkurranse ikke fungerer. Dette er tilsvarende som det var for mobil-markedet der det lenge kun var to aktører og hvor Teletilsynet har hatt en aktiv oppfølging av aktørene for å sikre at forbrukerne ikke ble skadelidende.

Beklager at dette ble et langt innlegg. Bare måtte få det ut....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er greit at vi ikke skal få et kommuniststyre som skal inn og regulere. Eneste måte å få til noe er å nekte å kjøpe noe man ikke er fornøyd med og dette krever at mange støtter opp. Grunnen til at kopisperrer funker såpass dårlig er jo at folk flest driter i de og nekter å godta/kjøpe produkter med det. Derfor kan rettsvesnet heller ikke foreta seg særlig siden "majority rules" i et demokrati.

For å få til noe slik du ser for deg må vi enten få til en løsning hvor man kan få levert enten spesifike programmer eller spesielle kanaler direkte fra hoveddistributør eller produsent. F.ex hva om man i fremtiden kan skaffe seg en tuner hvor man logger seg opp mot scifi channel, puncher inn kredittkort nummer og vips får tilgang på denne kanalen.

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at dette skal bli en politisk debatt , men det er en misforståelse at all regulering er av det onde og at dette er ensbetydende med kommunisme/sosialisme.

Myndighetenes oppgave er å stille krav til leverandører og aktører i et market og ikke nødvendigvis regulere. Kravene vil bl.a. være for å kvalitet, sikkerhet, miljøvennlighet, forbrukervennlighet og konkurranse.

Når vi har et monopol eller duopol er det faktisk nødvendig med klare krav, regler og regulering. Grunnen til dette er at forbrukerne ikke har reell makt. Skal du f.eks. se TV2 via satellitt som må du ha abonnement fra CD. Dette er i utgangspunktet greit, men når aktørene legger hindringer i veien for at du skal bruke tjenester fra den andre aktøren, må myndighetene inn for å sikre at forbrukerne ikke blir skadelidende.

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser f.eks. at CD skriver på sine sider på FAQ vedrørende Multiabonnement:

Kan jeg bytte programkort mellom mottakerne med MultiAbonnement?

Ja, i praksis i dag mellom noen typer mottakere. Vi må imidlertid varsle alle om at pirateringstrusselen gjør at vi på sikt vil parre hvert enkelt kort med hver boks, slik at denne muligheten vil begrenses. Dette gjør allerede andre distributører på parabol. Man bør derfor ikke basere seg på at kort kan flyttes fritt mellom ulike type bokser.
    De burde vært mer presis og sagt: "Dette gjør allerede den andre distributøren på parabol, så da må vi også gjøre det slik at vi sikrer at ingen kan benytte abonnementet fra den andre leverandøren på våre bokser"....

Hvor stor er egentlig piratiseringstrusselen? Jeg mener de i stor grad dekker seg bak dette argumentet i arbeidet med å legge konkurransemessige hindringer i forhold til konkurrenten.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, meg bekjent finnes det ikke lenger piratkort for hverken Viasat eller Canal Digital. De finnes i så fall i meget lukkede kretser med få brukere.

Derfor blir det litt søkt å skylde på pirattrusselen...

Uansett så har jo nå både Viasat og Canal Digital brutt NorDig avtalen som bl.a. sa at forbrukeren skulle kunne bruke kun 1 tuner for å motta signaler fra begge distributører.

Hvis man nå ønsker å bruke en tuner for å få det så brukervennlig som mulig må man bryte avtalen man har med en eller begge distributører (ja, man får vel fortsatt brukt Conax-cam i de fleste tunere fra Viasat, mens Viasat ikke tilbyr noen NDS-cam for å bruke i Canal Digitals tunere).

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et par artikler fra Forbrukerrådet om emnet:

http://forbrukerportalen.no/portal/A...4/1080286307.7

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2005/1107875899.41

Siden disse ble publisert har ikke situasjonen blitt noe bedre... heller det motsatte.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stream
    (ja, man får vel fortsatt brukt Conax-cam i de fleste tunere fra Viasat, mens Viasat ikke tilbyr noen NDS-cam for å bruke i Canal Digitals tunere).
    Ja, får man det? Har ikke Canal Digital begynt med pairing mot mottakere?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser f.eks. at CD skriver på sine sider på FAQ vedrørende Multiabonnement:

De burde vært mer presis og sagt: "Dette gjør allerede den andre distributøren på parabol, så da må vi også gjøre det slik at vi sikrer at ingen kan benytte abonnementet fra den andre leverandøren på våre bokser"....

Hvor stor er egentlig piratiseringstrusselen? Jeg mener de i stor grad dekker seg bak dette argumentet i arbeidet med å legge konkurransemessige hindringer i forhold til konkurrenten.
    For å være "litt" fair med CD selv om jeg ikke akkurat elsker de så må det vel presiseres at alt var fryd og gammen til NDS videoguard blei kjøpt inn av Viasat som igjen gjorde at ingen CD tunere kunne ta inn Viasat lengre. Viasat tunere som kunne ta inn CD fikk store problemer under oppdatering (Strong 8700 f.ex) som igjen laget mye problemer for CD å gi det de lovte. Derfor i tillegg til kanskje litt barnslig krigføring er det nok man er i den situasjonen man er i idag. Hadde ikke viasat valgt crappy viaccess i sin tid hadde kanskje ståa vært annerledes.

Men et duopol som kriger mot hverandre er uansett bedre enn et monopol slik mange andre land har konkurransemessig Bare vent til digitalt bakkenett samt ip tunere kommer så blir konkurransen mye mer reell. Da kan hvem som helst begynne distribusjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, meg bekjent finnes det ikke lenger piratkort for hverken Viasat eller Canal Digital. De finnes i så fall i meget lukkede kretser med få brukere.

Derfor blir det litt søkt å skylde på pirattrusselen...

Uansett så har jo nå både Viasat og Canal Digital brutt NorDig avtalen som bl.a. sa at forbrukeren skulle kunne bruke kun 1 tuner for å motta signaler fra begge distributører.

Hvis man nå ønsker å bruke en tuner for å få det så brukervennlig som mulig må man bryte avtalen man har med en eller begge distributører (ja, man får vel fortsatt brukt Conax-cam i de fleste tunere fra Viasat, mens Viasat ikke tilbyr noen NDS-cam for å bruke i Canal Digitals tunere).
    Bare for å spesifisere litt også, hva tror dere viasat da gjør når de har hatt kjempesuksess med å luke ut piratbrukere som utgjorde over halvparten av de som tok inn viasat tidligere og har doblet kundemassen sin? I tillegg er det viktig å presisere at conax og nds ikke har noe som helst med viasat eller canal digital å gjøre. Dette er kodeleverandører som setter krav til avtalepartnerne. NDS er sky eid og drevet og er regnet som verdens hardestes slike kodesystem og er så potte tett at det lager masse problemer for alle og enhver som ikke har akkurat korrekt utstyr.

Det som hadde gjort seg var et bombesikkert kodesystem som var gratis tilgjengelig som var bedre både funksjons og sikkerhetsmessig enn nds og som begge kunne begynne å bruke slik at man fikk en tuner.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tZar
    Ja, får man det? Har ikke Canal Digital begynt med pairing mot mottakere?
    Jo, men man får fortsatt bestilt kort til andre mottakere og conax-cam'er. Det må man opplyse om ved bestilling hos en forhandler. Sannsynligvis vil de fase ut dette salget i løpet av neste år.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Bare for å spesifisere litt også, hva tror dere viasat da gjør når de har hatt kjempesuksess med å luke ut piratbrukere som utgjorde over halvparten av de som tok inn viasat tidligere og har doblet kundemassen sin? I tillegg er det viktig å presisere at conax og nds ikke har noe som helst med viasat eller canal digital å gjøre. Dette er kodeleverandører som setter krav til avtalepartnerne. NDS er sky eid og drevet og er regnet som verdens hardestes slike kodesystem og er så potte tett at det lager masse problemer for alle og enhver som ikke har akkurat korrekt utstyr.

Det som hadde gjort seg var et bombesikkert kodesystem som var gratis tilgjengelig som var bedre både funksjons og sikkerhetsmessig enn nds og som begge kunne begynne å bruke slik at man fikk en tuner.
    Når det gjelder NDS-systemet så sier i hvert fall Viasat at det er NDS-eierne som har pålagt dem disse strikte reglene. Om det er sant eller ikke vet vi jo egentlig ikke.

Conax og Canal Digital er begge eid av Telenor. Conax tilbyr veldig mange forskjellige krypteringsmuligheter og sikkerhetsnivåer. Det er tilbyderen (Canal Digital) som selv bestemmer hvilket nivå de vil ligge på. Conax har forøvrig et stort marked i Asia.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men man får fortsatt bestilt kort til andre mottakere og conax-cam'er. Det må man opplyse om ved bestilling hos en forhandler. Sannsynligvis vil de fase ut dette salget i løpet av neste år.
    Nå er jeg oppgitt over canal digital. Har vært byen rundt for å finne en forhandler som har løse canal digital kort (har tuner fra før). Hos alle har jeg fått høre at jeg enten må kjøpe en komplett pakke, eller ringe Canal Digital for å få tilsendt kort.
    Dette er håpløst. Canal Digital må da miste mange kunder på denne måten. I dag var jeg motivert for å opprette et abonnoment (selv om jeg sverget på at jeg aldri skulle ha noe med CD å gjøre når jeg sist sa opp mitt abonnoment), nå er jeg ikke motivert mer. Jeg ville se på TV idag, og jeg ville ha tippeligakanalene klare til starten på søndag. Dette er ikke mulig for meg å oppnå med den forbrukerfientlige innstillingen til CD

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tZar
    Hos alle har jeg fått høre at jeg enten må kjøpe en komplett pakke, eller ringe Canal Digital for å få tilsendt kort.
    Forstår ikke helt problemstillingen. Det er jo som du skriver, bare å få forhandleren til å ringe CD og så har du kortet i posten etter et par dager. Husk bare at du må si at du har en tuner fra før slik at du får riktig kort.

Første gang jeg bestilte klarte de likevel å sende meg kort og tuner (selvsagt med kort og tuner parret). Da var det bare å gå til forhandleren og be de ordne opp.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må de ha endret rutinene de siste ukene. En kamerat av meg skulle bestille Canal+ abonnement til sin nyinnkjøpte Dreambox, så han ringte CD og sa han trengte abonnement til en Samsung 9500 (som han hadde serienummeret til). Da fikk han beskjed om å oppsøke en forhandler og legge inn bestillingen der. Kortet kom så i posten etter en ukes tid.

Skal man ha kort på dagen er eneste mulighet å kjøpe en komplett pakke. Da ligger kortet inni pakken.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår ikke helt problemstillingen. Det er jo som du skriver, bare å få forhandleren til å ringe CD og så har du kortet i posten etter et par dager. Husk bare at du må si at du har en tuner fra før slik at du får riktig kort.

Problemstillingen er den at jeg ønsker en tjeneste/produkt, og jeg ønsker det nå. Siden jeg er så uheldig å ha alt av utstyr fra før, må jeg vente et visst antall dager før jeg får benyttet meg av tjenesten / produktet. Dette medfører at jeg mister motivasjonen til å kjøpe produktet.

Alternativer har jeg heller ikke for mange av... viasat? nei.. de sender ikke tippeligaen... piratvirksomhet... ja, det kan jeg få til, og da får jeg produktet idag...
    Slik jeg ser det så gjør de det vanskeligere for meg å bli kunde enn å skaffe meg tilgangen til kanalene ulovlig måte.

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, men jeg klarer ikke helt å engasjere meg i denne problemstillingen. Så lenge man som forbruker får det produktet man ønsker seg, er det av underordnet betydning om man må vente noen dager. At dette skal føre til motivasjon til ulovligheter blir rett og slett for dumt!

Vi har da mange andre og større problemstillinger knyttet til mangel av konkurranse mellom CD og Viasat.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, men jeg klarer ikke helt å engasjere meg i denne problemstillingen. Så lenge man som forbruker får det produktet man ønsker seg, er det av underordnet betydning om man må vente noen dager. At dette skal føre til motivasjon til ulovligheter blir rett og slett for dumt!

Vi har da mange andre og større problemstillinger knyttet til mangel av konkurranse mellom CD og Viasat.
    Hvis du ikke klarer å engasjere deg, så skjønner jeg ikke helt det at du svarer.
    Topic omhandlet om CD fører til piratvirksomhet, og det mener jeg klart det kan gjøre.
    Om det vil gjøre det i mitt tilfelle er vel heller tvilsomt, CD får vel bare en potensiell kunde mindre.

Jeg har problemer med å skjønne det at du ikke kan forstå at det å vente en viss periode er et problem. Eneste motivasjon jeg har for å bli CD kunde er ene å alene å få tilgang til tippeligaen. Jeg vil ikke få tilgang til hele sesongen med CD sin policy.... nei, det blir vel heller en del turer til den lokale fotball-pub'en

Edit: Nå skal det også nevnes at CD tydeligvis ikke er veldig interessert i å skaffe seg nye kunder... Tenkte jeg skulle bite i det sure eplet og ringte 06090... trykket meg gjennom det automatiserte svarsystemet for å tilslutt skulle nå en kundebehandler for bestilling. Det ringte og det ringte, og ingen svarte.
    Når de ikke prioriterer det å selge nok til å kunne ta telefonen, så er det noe rart syns jeg. Vanlig praksis for meg har så langt jeg har erfart vært lang ventetid på support, og nesten øyeblikkelig respons på salg...

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror faktisk at du må bite i et enda surere eple og gå til en forhandler for å bestille kort. Er ikke 100% sikker, men tror ikke du får bestilt via telefon. Denne er vel primært for å bestille ekstra kanaler ol. Men jeg kan jo ta feil.

I forhold til å være engasjert, så er jeg 100% engasjert i forhold til at politikken som CD fører ikke er forbrukervennlig og selvsagt kan føre til at vi tøyer grensene. At vi må vente et par dager (fikk mitt kort etter 3 dager), mener jeg derimot er høyst akseptabelt og noe vi må kunne akseptere.

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •