Canal Digital -fører de oss til piratvirksomhet? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 113
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Jeg følger deg langt på vei. Jeg er også SKY Plus kunde og er meget fornøyd. Har allerede lagt inn bestilling på Thomson/Sky HD -box. Til din opplysning så finnes det en liten konkurrent av Sky som heter Telewest, som også skal sende HD i UK dette året,Men den er uintressant for oss.(bare en opplysning) Jeg betaler "nesten" det samme som skykunder gjør i UK og det betyr ca.7500,- inkl. et handlingfee til lokal lev.pr.år.for Sky Plus. Dette er vesenlig dyrere enn CD, så du har rett i at britene også klager,men du verden for et tilbud av programmer Sky har!!!
    Stølen
    Er det noen praktske problemer med tanke på å bli SKY kunde. Kunne godt tenke meg et abbonnement på SKY HD og den nye Thomson tuneren. Hva betaler du for noe slikt.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Er det noen praktske problemer med tanke på å bli SKY kunde. Kunne godt tenke meg et abbonnement på SKY HD og den nye Thomson tuneren. Hva betaler du for noe slikt.
    Jeg vet ikke prisen enda,men det ser ut til at boxene skal ut iløpet av febr.,og da må prisene være på plass.Jeg vil anbefale alle som er intressert å gå til Narvesen og kjøpe What Video&Widescreen nr.303/febr.2006. Der står det et stykke om den off.pressekonferansen som Sky holdt i London,samt en hel del andre ting.Under denne pressekonf. kjørte de en live demo fra studio til Astra og tilbake til jorden.Etter det de skriver var bildet supert! NB! Første utgave HD-boxen er utstyrt med HDMI og comp. Den andre utgaven kommer uten comp.Jeg gleder meg!! NB!Harddiscèn ser ut til å bli 300gb.
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke prisen enda,men det ser ut til at boxene skal ut iløpet av febr.,og da må prisene være på plass.Jeg vil anbefale alle som er intressert å gå til Narvesen og kjøpe What Video&Widescreen nr.303/febr.2006. Der står det et stykke om den off.pressekonferansen som Sky holdt i London,samt en hel del andre ting.Under denne pressekonf. kjørte de en live demo fra studio til Astra og tilbake til jorden.Etter det de skriver var bildet supert! NB! Første utgave HD-boxen er utstyrt med HDMI og comp. Den andre utgaven kommer uten comp.Jeg gleder meg!! NB!Harddiscèn ser ut til å bli 300gb.
    Stølen
    Stølen,
    Hva må til for å ta inn Sky HD her i Vestfold? Hvor stor disk må man ha? Kan man bare abonnere fra Norge?

SKY HD virker veldig fristende :grin:

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bbiman
    Mitt (kabel) har økt med ca 35% på rundt 3 år.
    (årsavgift tilkommet + økt mnd.pris)
    Mitt Local (parabol) abonnement har vel nesten doblet seg det siste året. 1298,- for NRK1+2, TV2, TV2 Zebra og TVNorge er noe dyrt synes jeg

Jeg tviler vel også på at de lar meg abonnere på C More HD uten å abonnere på alle de andre uinteressante kanalene så den utgår nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Mui27
    Stølen,
    Hva må til for å ta inn Sky HD her i Vestfold? Hvor stor disk må man ha? Kan man bare abonnere fra Norge?

SKY HD virker veldig fristende :grin:
    Selvsagt kan du ta inn Sky i Vestfold. Jeg har en 90 cm Force "wokpanne" og det holder ihvertfall i massevis. Nei du kan ikke abb.offesielt i Norge,men det finner du løsning på på nettet.
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at dere kan lese engelsk..

Interesting first post and of course interesting to wait feedback from "forbrukerrådet". However I don't think it will change anything as all these limitations are the same in all countries or are limited by technological principal of sattelite television.

1. Kun tillate et "godkjent" sett av Tunere for sine abonnementer...

You do not have only "godkjent" tuner. As long as tuner has ability to handle conax system, you can use it. I have for example Force receiver and watch CD Entertainment. Receivers have to be ready to accept and decrypt signal of your provider. This applies to Sky UK, Premiere or any other package. For example, with my Force, I would not be able to watch sky uk, unless I buy additional hardware called CAM.

2. Knytte abonnement opp til Tuner med serienummer.

This is again standart procedure that most if not all service providers have. At least Viasat has it, Sky UK has it, etc. That is normal procedure against piracy. One card can be used on one receiver. Yes, of course, you can not just bring card to your cabin, you have to take the whole tuner with you, but again CD is not the only provider fightin piracy in this way. On the bright side here I can say that there are many other excellent ways of spending time in cabin, than watching TV

3. Ikke distribuere svenske kanaler vi satellitt

Distribution of foreign channels is restricted by broadcasting rights. Every channel is responsible to make sure they do not broadcast selected program wider, than they bought broadcasting rights are. To give example, if CD buys rights to show NBA game in Nordic, that's what they pay for and then they can not show it to customer in Germany as that would violate their licence that they paid for. In this way, we can not get most of the foreign channels (not only Swedish) although they are all in the sky and technically reachable.

4. Ikke støtte opp om fler-bruks-tilbud

This is not something CD has restricted. To start with lets assume you want to see free channels (not coded) in two different rooms. Technologically you can only watch two channels only if they are coming from same sattelite and same frequency. If not, you can not see them, unless you have Twin LNB's installed on your dish. Then you would have two separate cables coming down to your two separate rooms and would be plugged into two different receivers. There are LNB's with four connections if you would want to expand your netword of TV sets. This solution is not cheap. Twin LNB costs more than double the price of one LNB, extra receiver etc. When it comes to watching coded channels in two different rooms, I heard there are some technical solutions, like card splitters or something in that line. You would have to search the net a little. That solution is not something CD would suggest. However, let me repeat, this is the same if you want to have Viasat package, or german Premiere or sky UK. Reason is that if they give you extra card with reduced price, you can theoretically give it to you friend and so end user would see official CD card at lower price.

Hope above helps some limitations that come from technology used today.

When it comes to HD, I think we can be proud of of CD. There were first in Europe to provide HD channel that shows films, Not only some advertisment material like HD Forum, Astra HD, etc. Sky UK only has it in their plans to start HD as someone mentioned. Having said that, that was all good I can say related to HD. Their later behaviour was really annoying. They said, that HD was free until Jan 1, 2006 however you would need to buy receiver. I was calling them ans asking to give me a signal, since I can still route it from my receiver to PC and then see (obviously not the way to watch HD filmes, but I don't have HD ready TV at the moment), but they still refused to do that unless I buy expensive tuner, that they didn't even had on stock..... I was really pissed then

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Sverige kan vi få multiabonnemang (flerbruks-tillbud) med upp till 4 kort i ett hushåll och abonnemang med rabatterat pris på kort 2-4. Om ni i Norge inte kan få det så är det enbart Canal Digitals vilja och inget annat det hänger på. Det är bara att jaga Canal Digital tills de ger med sig.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av K.K.
    I Sverige kan vi få multiabonnemang (flerbruks-tillbud) med upp till 4 kort i ett hushåll och abonnemang med rabatterat pris på kort 2-4. Om ni i Norge inte kan få det så är det enbart Canal Digitals vilja och inget annat det hänger på. Det är bara att jaga Canal Digital tills de ger med sig.
    Hva er vitsen med å betale (dog rabattert) for 4 kort når Smart-Wi funker så bra som det gjør ? Bedre å betale løpende for 1 kort og en engangssum for Smart-Wi IMHO.

Newcomer Billy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Coming soon er april/mai 06 for Sky.Dersom du hadde lest siste nr. av Lyd og Bilde så hadde du sett at det var en test av CD`s Grundig HD-box. Min leverandør vil ha denne i butikken senest 1.2.06. Opptil nylig hadde jeg CmorHD på min QualiTV tuner,men det er nå tatt bort. Grunnen er at nå vil CD lansere sin egen godkjente HD-box. Prisen er satt til ca 5000,- og vil bli byttet til MPEG 4 når de legger om.Jeg er lovet en test av den første boxen som kommer.
    Stølen
    Hei Stølen, et spørsmål til deg om det ovenstående. I går 16 januar fikk jeg Grundig tuneren. Den ligger til leverandøren for avhenting, men etter at jeg spurte om Mpeg 2 og overgangen til Mpeg 4 relatert til CD pakken, ble han litt usikker og skulle sjekke dette opp. Hvor har du det fra at CD vil følge et opplegg som du beskriver? Er dette sant har jeg tuneren i hus i morgen den dag.

Da er avtalen i boks. Parabolen er montert og HD tuneren fra GRUNDIG skal bare registereres hos CD. Livet blir snart meeeget bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til ajocius's posting:

Regner med at dere kan lese engelsk..
    ..og jeg fortsetter på norsk :-)

Før jeg fortsetter må jeg bare forklare hva jeg tenker om den postingen som jeg stykkevis vil sitere nedenfor: I mine øyne forsvarer den til en viss grad tjenesteleverandørene ved å nedtone problemet med å forklare hvordan ting i dag er (eller oppleves), og at dette er vanlig blandt såvel norske som internasjonale operatører. Dette provoserer meg heller enn det gir meg "ro i sjelen" og sier meg at vi absolutt burde skrike ut og fortelle dem hva vi ikke liker (eller rett og slett ikke aksepterer).

Sånn - måtte bare gi litt bakgrunn dersom postingen min nedenfor virker litt "biased" :-)

...as all these limitations are the same in all countries or are limited by technological principal of sattelite television.
    Vel, i beste fall er dette en opplysning om tingenes tilstand - og som egentlig bare underbygger min påstand om at satellitt-leverandørene har større fokus på å "umuliggjøre" piratvirksomhet, enn å gi oss som er villige til å betale (innenfor rimelighetens grenser) for de tjenester som oppleves som logiske og forventet i dagens samfunn. Jeg er glad for at du her antyder teknologisk prinsipp (?), og ikke at det er et teknologisk problem som ligger til grunn!

1. Kun tillate et "godkjent" sett av Tunere for sine abonnementer...

You do not have only "godkjent" tuner. As long as tuner has ability to handle conax system, you can use it...
    Dette er forsåvidt sant dersom du allerede har en tuner og abb., men forsøk å kjøpe deg et nytt abb. nå etter 1.1.2006 og si at du har en Topfield 5510PVR som tuner....

This is again standart procedure that most if not all service providers have. At least Viasat has it, Sky UK has it, etc. That is normal procedure against piracy...
    Igjen: Dette forsvarer bare dagens praksis og understøtter min teori om at leverandørene nærmest for enhver pris skal "umuliggjøre" piratvirksomhet. Jeg mener; det får være grenser for hvor kronglete de kan gjøre det for betalende, lovlydige kunder.

On the bright side here I can say that there are many other excellent ways of spending time in cabin, than watching TV
    On the even brighter side: Det er mye annet man kan gjøre hjemme også (og vips problem solved...) - (ingen sarkasme ilagt :-) ).

Distribution of foreign channels is restricted by broadcasting rights. Every channel is responsible to make sure they do not broadcast selected program wider, than they bought broadcasting rights are...
    Mitt poeng i denne sammenheng er at så lenge vi hadde kabel-TV (levert av Canal Digital - tidligere Avidi), så hadde vi svensk TV (SVT1, SVT2 og TV4). Hvorfor det plutselig ikke skulle være lov - av den samme leverandøren - å gi meg dette via satellitt er for meg helt ubegripelig!!

This is not something CD has restricted. To start with lets assume you want to see free channels (not coded) in two different rooms. Technologically you can only watch two channels only if they are coming from same sattelite and same frequency. If not, you can not see them, unless you have Twin LNB's installed on your dish. Then you would have two separate cables coming down to your two separate rooms and would be plugged into two different receivers. There are LNB's with four connections if you would want to expand your netword of TV sets. This solution is not cheap. Twin LNB costs more than double the price of one LNB, extra receiver etc. When it comes to watching coded channels in two different rooms, I heard there are some technical solutions, like card splitters or something in that line. You would have to search the net a little. That solution is not something CD would suggest. However, let me repeat, this is the same if you want to have Viasat package, or german Premiere or sky UK. Reason is that if they give you extra card with reduced price, you can theoretically give it to you friend and so end user would see official CD card at lower price.
    Her tror jeg problemstillingen min blir litt misforstått? CD har såvist lagt denne begrensingen. Forsøk selv å skaffe dere et abb. nummer 2 i samme hus, på samme person som allerede har abb. Du vil ikke få noen som helst rabatt og for den tekniske biten så er det ikke noen tekniske begrensninger i forhold til den problemstillingen jeg beskrev. Om det koster litt ekstra å gjennomføre den er en helt annen sak - et par Twin LNB's (som det blir sagt) og kabler og det skulle være tilstrekkelig med teknologi til å få løst mitt problem (bortsett fra dette med abb. da...)

Hope above helps some limitations that come from technology used today.
    Jeg fortsetter å være av den oppfatning at dette er en prinsipiell begrensning, ikke en teknologisk.

When it comes to HD...
    HD er sikkert et like stort problem for andre som mine punkter er for meg - jeg har heldigvis ikke klart å "trekke meg opp" i HD-anliggende enda :-)

hilsen
    GK

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei du kan ikke abb.offesielt i Norge,men det finner du løsning på på nettet.
    Siden dette ikke har noe med piratkort å gjøre burde det gå ann å legge en peker til siden uten å bryte forumets regler...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man kan få inn Sky sine HD-kanaler kommer helt an på om de legger dem på Astra 2A/2B eller Astra 2D. Med Astra 2D trenger man gjerne dish på opptil 2-3 meter for å få inn signalene sør i landet, lenger nord kan man bare glemme det.

Hvis man ønsker et Sky-abonnement, så finnes det mengder av tilbydere for dette. Selv bruker jeg Insat International. (www.insatinternational.com) .. husk at slike tilbydere tar seg betalt for å opprettholde abonnementet ditt. De fleste tar £120 (noen tar mer) i året, i tillegg betaler du da abonnement. MEN, siden Sky ikke har noen årsavgift på korta sine så er dette faktisk helt overkommelig. Kjenner du noen i UK som kan ta abonnementet for deg er jo det det beste.

Abonnementet trekkes direkte fra ditt visa-kort en gang i måneden. Enjoy!

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men vet noen om det finnes samme muligheter for Sky Italia?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Billy
    Hei Stølen, et spørsmål til deg om det ovenstående. I går 16 januar fikk jeg Grundig tuneren. Den ligger til leverandøren for avhenting, men etter at jeg spurte om Mpeg 2 og overgangen til Mpeg 4 relatert til CD pakken, ble han litt usikker og skulle sjekke dette opp. Hvor har du det fra at CD vil følge et opplegg som du beskriver? Er dette sant har jeg tuneren i hus i morgen den dag.

Da er avtalen i boks. Parabolen er montert og HD tuneren fra GRUNDIG skal bare registereres hos CD. Livet blir snart meeeget bedre.
    Min leverandør ga meg disse opplysningene,og han er til å stole på.har du fått avklart dette nå?
    Stølen

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i markeded for å skaffe meg parabol igjen. Hatt det i mange år tidligere, men de siste årene kabeltv.

Da lurer jeg på følgende:
    1. Kjøper jeg en HD tuner til 5k nå da antar jeg at den støtter "vanlige" sendinger fra CD? Dumt spørsmål kanskje.

2. Må jeg bytte tuner når de går fra mpg2 til mpg4? I såfall blir detta dyrt.

3. Er Dreambox en "ikke godkjent tuner"? Om de skulle komme med en HD boks i nær framtid.

Vil bare ha ting litt på det tørre så jeg ikke kaster bort tid og penger. Vil kunne kjøpe en tuner med tanke på framtiden..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lnb_newbie
    Er relativt fersk i satellitt-verdenen, men ser på den siste utviklingen fra CD som raske skritt i feil retning. Og som jeg tror gjør at flere kanskje tenker i illegale retninger, fremfor å betale for en lovlig tjeneste.

Her er noen av de tingene jeg ikke kan forstå at de har hverken lov eller vett til å gjøre:

1. Kun tillate et "godkjent" sett av Tunere for sine abonnementer
    De Tunerene som CD tillater, er teknologisk sett ikke akkurat i front og jeg kan ikke forstå at det skal bety noe for CD om hvilket produkt jeg ser deres tjenester gjennom så lenge jeg a) ikke ødelegger noe av deres eiendom, b) ikke bryter distribusjonsavtalen på tjenestene deres og c) at jeg betaler det de krever for sine tjenester. Funksjonaliteten som de nå bruker flere millioner i markedsføring på å fortelle oss om i "deres" nye tunere - har eksistert i over 3 år i det frie markedet...

Dette henger litt sammen med pkt. 1, men denne praksisen innsnevrer brukerfriheten til et nivå som vi ikke kjenner igjen fra referanser ellers i vårt samfunn. Jeg skal altså ikke kunne ta med meg mitt kort til min tuner på hytta!? Jeg må faktisk ta med hele tuneren fra huset...

Vi flyttet og da måtte vi gå fra kabel-TV til satellitt. Vi kjøper tjenestene fra den samme leverandøren (CD), men nå kan vi plutselig ikke få tilgang til svenske kanaler! Hvorfor?!? De ligger jo der! De i huset vi tidligere bodde i, ca. 2 km. herfra, får sett dem!!

Dersom vi vil ha en TV i stua, en på soverommet og en på barnerommet, så må vi altså gå til innkjøp av 3 CD abonnement - uten noen som helst form for rabatt (hvis vi da skal ha muligheten til å se på de tre tv'ene noenlunde samtidig - alternativt må vi springe rundt med tuneren mellom rommene). Vi hadde gjerne kjøpt et par abonnementer til dersom de var av en slik pris at de ble attraktive. Eneste løsning nå vil vel være å kjøpe Dreambox/Reelbox og dele ett abonnement... (stikk i mot CD's planer vil jeg tro).

Dette er bare noen av de punktene som irriterer meg grenseløst, og som jeg tror faktisk virker mot sin hensikt. Jeg har sendt en mail til forbrukerrådet om disse pluss noen flere ting og oppfordrer flere til å gjøre det samme!!

mvh,
    G

1. De fleste skikkelige tunere fungerer faktisk hos CD, slik som Force for eksempel. Dette problemet føler jeg er mye større hos andre leverandører og spesielt de som bruker NDS Videoguard slik som Viasat og Sky. Nå er jeg personlig like irritert over begrensningene som ligger, men de ligger i hovedsak i utstyret. Det eneste en tuner har til felles med andre er at de kan konvertere ukodede mpeg2 streams i dvb systemet. I bunn og grunn tror jeg vi alle kan fortsette å rette frustrasjonen vår mot rettighetsinnehaverne. Store film og distribusjonsselskaper som selger rettigheter til kanaler som igjen selger rettigheter til tv distributører som Canal Digital. Hvis ikke distributørene kan sikre en viss type "sikkerhet" utifra hva de definerer som sikkert (koder og lignende) så får de ikke kanalene tilgang til programmer eller CD og andre får ikke tilgang til kanalene igjen.

CD bruker Conax og for å kunne dekode streamen deres må tuneren være godkjent hos Conax (dette er et eget firma som selger et kodesystem). På samme måte som Viasat og Sky bruker NDS Videoguard og ergo er kun tunere som er godkjent hos NDS mulig å bruke der.

Jeg vil bare gjenta at jeg ikke forsvarer måten dette gjøres på men ønsker bare å gi en forklaring. Det er alt for enkelt å bjeffe opp et tre og tro at man på det viset tar tak i problemet når virkeligheten er en helt annen. Det er de som sitter med copyright på det som sendes som er problemet, ikke slutt distributøren. Om de nekter å gå med på kravene så får de ikke sendt noe og går konk. Alltids noen andre som kan ta over, eller iallefall slik er det de opererer.

2. Dette satte Viasat igang med for ett år siden da de begynte med NDS Videoguard som er et krav fra deres side. Som et resultat av den "suksess" (i deres øyne) de har hatt med dette (enorm nedgang i piratkort og mange flere abonenter) så følger Canal Digital og Conax etter. Viasat har et system hvor man kan sende en tekstmelding eller ringe en telefonsvarer og bytte slik at man kan bruke det på hytta for eksempel. Dette vil jeg gå utifra at CD også gjør med nye abonenter som må knytte kort opp mot tuner. Dette er noe de begynner med og som ikke er tilstede pr dags dato, noe dato er heller ikke fastsatt. Begynner å lure på om du har rota litt når du har skrevet dette og blanda CD med Viasat

3. Atter en gang et spørsmål om rettighetsinnehavere. Jo lengre vi har kommet i teknologi jo mer kontroll har man til å finne ut hvor mange som ser hva og på det viset kontrollere hva man må betale. På samme vis som en lokal radiostasjon må betale en sum utifra hvor mange lyttere de _kan_ ha og ikke faktisk har, for hver låt de spiller. Så må tv distributører betale for hver kanal utifra hvor mange som kan ta inn og tv kanalene må igjen betale for filmer og serier utifra hvor mange som kan ta inn og se. Når TV4 må betale mye mer hvis de skal fortsette å sende f.ex en serie så tar de en større sum fra CD igjen. Grådigheten rår, dette er virkeligheten slik den er idag. Derfor har de tatt den "taktiske" beslutningen å ikke åpne for svenske riksdekkende kanaler i norge og visa versa. Kabeltv kan de sende på for der har de mer individuell kontroll på hvert enkelt område og kan sette opp pakker og man betaler da utifra hva den inneholder. Satelitt ville vært åpent over hele landet.

4. Største problemet med digital sendinger er jo det at man trenger en ny type tuner og at tuneren må kunne dekode det signalet man vil ha og at man trenger et kort for å kontrollere at ikke hvem som helst kan dekode det. Oppi all denne grådigheten har også staten sagt at den vil ha sitt. Her ligger noe av den såkalte kortavgiften. I tillegg har man vel også moms på disse tjenestene. Viasat har pr dags dato såkalte tvillingkort de tilbyr for en ekstra sum. Det er også komme noen få tunere med to tunere. Dette blir det mer og mer av og er mye mer utbredt i de land som har kommet mye lengre enn oss og allerede nå slått av de analoge sendesystemer. Her skulle det være mulighet til å pushe på selve distributørene. Her er det på sin plass å hundre prosent skylde på deres grådighet og kanskje kunne påvirke. Men å klage til forbrukerrådet blir søgt. De blir nok bare å se på det og så kaste det fra seg. Grunnen er enkel. Det er ingen rett til å motta tv kanaler. Du skal ha muligheten men det er ingenting som sier at det skal være gratis. Rettighetsinnehaverne har også lov å velge de systemer de selv måtte ønske for å "beskytte" sin eiendom. Eneste man her kan gjøre er evt å boikotte. Men det helper lite om ikke en stor majoritet av de som hadde kommet til å anskaffe seg abonement gjør det.

Konkurransemessig er det også et problem. Telenor eier sitt mobilnett og ble tvunget til å leie ut dette til konkurrenter for en satt pris som de måtte bevise dekket kost og utvikling. Dette kan man ikke gjøre med satelitter til mange milliarder som er eid av utenlandske selskaper. Å kjøpe seg inn på en slik koster også ufattelig mye penger. En tv kanal er heller ikke pliktig (med unntakt av nrk) til å tilby sitt innhold til alle og kan slik tv2 og tvn gjør, legge seg selv ut på anbud.

Vi får håpe at introduksjonen av IP tunere og digitalt bakkenett kan gjøre noe med dette. For satelitt er for dyrt for nordiske selskaper å begynne med, kabeltv er sprengt så det er ikke plass og koster alt for mye penger og tid å bygge ut nytt. Kanskje man til slutt får et system hvor man kan kjøpe de kanaler man vil ifra hele verden. Dette ville isåfall vært utopia for meg. Hastigheten begynner jo å bli god nok hos mange.

Når det gjelder rabatter. Slik de ser det er det like unaturlig å gi en rabatt på et abonement på tv som et abonement på bilavgift, mobil abonement, avis abonement osv. Det er mye her i verden som ikke blir rimeligere av den grunn. Selvsagt kunne man ønske noe annet. Men man kan ikke si noe annet enn at man forstår tankegangen deres også. De er tross alt ansatt for å tjene penger.

Jeg er også bilinteressert og man kan si som så at det er uhorvelig mye mer som irriterer meg der av udugelige avgifter og lover som ikke har noe annet grunnlag enn å håve inn kronasjer.

Hvis man legger godviljen til er det lett å se det fra den andre siden og fortså hvorfor det er slik. Jeg snakker selvsagt ikke om å være enig eller like det, men rett og slett forstå det. Hvis ikke blir det bare å klage på trass. Har gitt forklaringer på mye av det du har nevnt nå så håper det er litt informativt. Så får man håpe at fremtidige løsninger gir oss endringer. Konkurranse er det eneste som kan gjøre noe slik jeg ser det da en kortsiktig masse mønstring av folk som kvitter seg med sine abonement virker lite troverdig.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poppiuz
    Er i markeded for å skaffe meg parabol igjen. Hatt det i mange år tidligere, men de siste årene kabeltv.

Da lurer jeg på følgende:
    1. Kjøper jeg en HD tuner til 5k nå da antar jeg at den støtter "vanlige" sendinger fra CD? Dumt spørsmål kanskje.

2. Må jeg bytte tuner når de går fra mpg2 til mpg4? I såfall blir detta dyrt.

3. Er Dreambox en "ikke godkjent tuner"? Om de skulle komme med en HD boks i nær framtid.

Vil bare ha ting litt på det tørre så jeg ikke kaster bort tid og penger. Vil kunne kjøpe en tuner med tanke på framtiden..
    1. De er både HD tunere og DVB-S tunere så ja, de kan ta begge deler

2. Hvis du kjøper en mpeg2 så må du bytte ja når de går over til mpeg4. CD har selv uttalt at de blir å gi kompenasasjon til de som har kjøpt godkjente tunere og abonerer hos de når dette skjer. Det er også mulig vi allerede får kombitunere som er klargjort for mpeg4 siden patentet går ut nå i februar og tunerne ikke har kommet.

3. Dreambox er ikke godkjent og blir aldri det heller rett og slett pga manglende restriksjoner og godkjenninger fra kodesystem innehaverne. Derfor kan du ikke forvente support, at ting skal fungere hundre prosent og evt kompenasjon ved system endringer.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo
    Mitt Local (parabol) abonnement har vel nesten doblet seg det siste året. 1298,- for NRK1+2, TV2, TV2 Zebra og TVNorge er noe dyrt synes jeg

Jeg tviler vel også på at de lar meg abonnere på C More HD uten å abonnere på alle de andre uinteressante kanalene så den utgår nok.
    CD sier at den avgiften som ligger til grunn for local pakken i hovedsak dekker det som er av utgifter, mva og lignende og tidligere var alt for lav og ble delvis dekket av andre som abonerte på større pakker. Siden ingen har kunnet motbevise dette (CD er norsk selskap og børsnotert og har derfor alle regnskap og lignende liggende ute) så får man ta dette som noenlunde god fisk.

Uansett, C More HD krever at man abonererer enten på Canal+ pakken eller Entertain pakken. Så er det sagt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Kanal anal er en tvers gjennom råtten bedrift og utnytter topologien i vårt langstrakte land for alt det er verdt. Det er på tide at stortinget kommer med krav til kanal anal. Jeg leste et sted at kanal anal de siste tre årene har økt prisene med over 700%
    Kan ikke skjønne at det er så veldig vanskelig å lage et system som er 99% sikkert, men som lar abonenten velge tuner. De kunne også gjort noe med utvalget og pripolitikken sin. F.eks ha en pris pr. kanal slik at folk selv kan lage sin custom kanal pakke. At de enda ikke har lagd en tuner som gir oss HDMI, DVI eller RGB uten å bruke scart er intet mindre enn latterlig!
    Ble mange svar her men tar det fortløpende. Nå har jeg jobbet som selger i butikk deltid mens jeg har studert siden høsten 2002, og jeg kan garantere deg at prisen ikke har gått opp 700% Isåfall hadde familiepakken som idag koster ca 220 kroner kostet noen og 30. Svaret var vel nærmere 170-180 kroner. Den største prisendringen har vært på årsavgiften på local pakken som vel har gått opp fra 5-600 til 1200. Forsvarer det ikke, men rett skal være rett.

Du sier det ikke er vanskelig å få et system som er sikkert men hvor man får velge tuner? Vel, så lenge det finnes folk som vil lage tunere som lar brukerne gjør hva de vil så vil de bli sett på som ekstremt usikre. Det største eksemplet her er Dreambox. En annen ting man også må tenke på i forhold til å kunne plukke ut egne kanalpakker pr stk ville vært at man da måtte betalt mer pr kanal, ganske så mye mer også. Dette skyldes stordrift som gir de rabatt på innkjøp av flere kanaler. De vil mest sannsynlig skylde på større utgifter til å administrere dette også, som vil være naturlig siden hver rettighetsinnehaver da vil kreve oversikt over hvor mange som tar inn hva og kontrollere prisen utifra dette i større grad. De som har holdt på med radio og har styrt med Gramo/tono vet hva jeg prater om. For ikke å glemem det raset av klager fra alle de som ville ha en lignende pakke som de har idag og plutselig må betale mye mer da denne ikke eksisterer lengre til den gamle prisen.

Den dagen produsentene selv kan ha et system hvor du kan gå inn og bestille en kanal og få det over internett linja for eksempel så kanskje du får ønsket ditt oppfylt (håper jeg iallefall for min egen del også). Da kan de få av oss som ønsker å velge selv og sette opp en pakke av kvalitetskanaler gjøre dette. Enten ved å betale litt mer eller kutte ned på antallet kanaler.

Til slutt, det blir litt feil å blande inn CD og Viasat når det kommer til produksjon av tunere. Dette er et anliggende mellom tuner produsentene og kode rettighetshaverne. At de ikke har sett vitsen blir noe annet. Folk flest bryr seg katta (sad but true) og det er dårlig økonomi å selge et nisjeprodukt. Få ville også betalt 5-10 000 for en tuner med hdmi utgang for eksempel. Og komponentutgangen er vel heller ikke så mye nytte i siden alt er interlaced sammenlignet med RGB over scart.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teigas
    Leste for en stund siden en interresang artikkel som nok får canal + til å skjelve i buksene. I usa jobbes det nå iherdig med å få løst opp kanalpakkene, og skaffe forbrukerene større valgfrihet. De mener det er for gale, at en feks skal betale 199 kr for en grunnpakke, og få en hel haug med dritt kanalar, som en ikke har noen som helst interesse av å se på. De mener at en heller skal kunne velge de kanlene en ønsker å ha, uavhengig av pakker, og betale kun for de kanalene en ønsker.
    Det er vel dette som er fremtiden, men hvor lang tid det tar før den kommer, gjenstår og ser.
    Det er jo prisene fra disse produsentene som fører til at det er rimeligere å kjøpe inn en hel haug med forskjellige å tilby videre som fører til dette "problemet". Skulle man kjøpt inn de samme kanalene hver for seg ville prisen blitt mye høyere, derfor prøver man å finne en gylden middelvei med litt for alle.

Selvsagt dog vil jo produsentene ha mulighet hvis de klarer det og får økonomi i det til å selge sitt innhold direkte. Jo færre ledd jo mere penger. Du kan også vedde på at de blir å ta seg godt nok betalt for dette men man får jo valgfriheten da, noe jeg selv gjerne skulle hatt. Har lyst på HBO blandt annet

Distribusjon har vært det største problemet. Men med en gang alle har 10mbit skal du se at det skjer ting.

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •