trådløs AV? kan noen forklare litt til meg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

trådløs AV? kan noen forklare litt til meg?

Heisann!
    Vi er et lite gjeng som sitter oppe i nordnorge, inni en fjord, ved foten av et fjell, i hvert vårt hus.
    det er en veldig fin plass å bo på, men dette hindrer oss desverre i å ha mulighet for å motta parabolsignaler uten å investere sinnsykt mye penger i kabel.. dette har også i fortiden vist seg å ikke være særlig slitesterkt (200meter kabel+++)

men det vi derimot HAR, er en antenne som har signaler noen hundre meter unna, og fri sikt hele veien mellom alle husene i hver sin retning og antennen.

så jeg har begynt å forske på trådløse løsninger, men vet desverre ikke helt hva jeg er på utkikk etter.
    er det noen som kan hjelpe meg (oss) med dette problemet?
    frels oss fra nrk!
    please AVforum, PIMP MY TV!

MVH Roar

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke påberope meg ekspertise på omådet, men tipper det blir vanskelig.
    Du kan kjøpe relativt rimelig utstyr som sender trådløs video, men det blir jo bare en kanal av gangen. Altså må alle se det samme som han som eier tuneren.
    Bedre alternativer blir fort meget dyrt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan man ikke løse det med en antenne - flere tunere? nekter å tro at det ikke finnes løsninger for dette?
    akkurat det tror jeg ikke er et problem sånn sett, jeg er mer bekymret for hvordan man skal løse resten
    er snakk om et par hundre meter fri sikt på det lengste (til meg selvfølgelig..sukk)

vi er ikke primært ute etter en svinbillig løsning, men det er jo klart at det hadde vært en fordel..

kan jo tenke dere at alternativet er coaxkabel og forsterkere til en gjennomsnitts lottopremie..! (eller bare nrk)
    så en tuner + nødvendig trådløst utstyr per nese er helt akseptabelt...liksom..dere skjønner

ps: den 200meters kabelen det var snakk om i forrige post var et eksempel på at kabel funker ikke..det blir betydelig mye lenger hvis vi skal bruke det... :S

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å kunne bruke hver sin tuner så må det trådløse systemet overføre signalet fra parabolhodet og ikke ferdig dekodet video/lyd. Kommer ikke på noen systemer i farten for akkurat dette, men det er veldig spesialisert.

Jeg velger å se bort fra overføring av udekodet parabolsignal som en mulig løsning, da dette garantert vil bli svært kostbart og muligens kreve radio sertfikat osv.

Jeg har videre noen ideer men ingen konkrete løsninger.

For å dekode en separat tv kanal til hvert hus, så blir det et minstekrav med en tuner pr. hus. Disse tunerene monteres samlet i huset med mottak via. aktiv splitter på parabolsignalet.
    Videre så trengs det da et system for å fjernstyre valg av kanaler på disse tunerene og videresende lyd og bilde.

Mulig løsning er å bruke trådløst 802.x nettverk.
    54/108Mbit link vil være uproblematisk med retningsantenner og fri sikt på disse avstandene.
    Nettverket brukes så til å overføre lyd og bilde ved hjelp av en pc server med tv capture kort og f.eks. MS Video Encoder server/streaming software. Med en litt kraftigere PC så kan alle tuner streamene encodes i en enkelt pc som har flere capture kort.
    Bytte av kanaler på tunerene ser jeg for meg kan gjøres med nettverksstyrt software som girder eller lignende med ir extender.

Med andre ord, komplisert og dyrt.

En svært forenklet løsning vil være og få opp det trådløse nettverket og streame en kanal via en pc. Så blir det opp til den som styrer tuner og velge hvilken kanal folket skal se på.

Men uansett så tror jeg at trådløst 802.x nettverk mellom husene vil være en bra start som gir flest muligheter.
    Dere kan da f.eks. også ha en tivo lignende pc som automatisk tar opp de programmene dere ønsker slik at dere kan se dem over nettverket senere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet for Ivision såkalt IPTV ?
    Nå leverer de fleste nettleverandører ettehvert IPTV.
    Da har du alle TV kanalene gjennom RJ45 plugg, den samme du får bredbånd fra... Har du undersøkt muligheten for det ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finst eit firma som har spesialisert løysingar som dette.

http://www.paneda.no/

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    For å kunne bruke hver sin tuner så må det trådløse systemet overføre signalet fra parabolhodet og ikke ferdig dekodet video/lyd. Kommer ikke på noen systemer i farten for akkurat dette, men det er veldig spesialisert.
    du kommer ikke på om det finnes, eller navn på evt produsenter....?
    hvis det er noen som driver med dette, så jeg veldig villig til å vite litt mer om dem!
    Jeg velger å se bort fra overføring av udekodet parabolsignal som en mulig løsning, da dette garantert vil bli svært kostbart og muligens kreve radio sertfikat osv.
    jeg er ikke helt inne på temaet, men krever udekodet digitale parabolsignaler mye båndbredde, hvis vi skal sammenligne med trådløst ethernet?
    For å dekode en separat tv kanal til hvert hus, så blir det et minstekrav med en tuner pr. hus. Disse tunerene monteres samlet i huset med mottak via. aktiv splitter på parabolsignalet.
    Videre så trengs det da et system for å fjernstyre valg av kanaler på disse tunerene og videresende lyd og bilde.
    hm.. sånn som jeg forsto dette, så mener du at vi kunne laget en slags "media sentral" i nærheten av et av husene, og bare sendt fjernstyringssignaler til den fra hvert hus? desverre er det ikke så enkelt, vi som er innvolvert i dette, bor noe spredt langt imellom husene i luftlinje..
    Mulig løsning er å bruke trådløst 802.x nettverk.
    54/108Mbit link vil være uproblematisk med retningsantenner og fri sikt på disse avstandene.
    Nettverket brukes så til å overføre lyd og bilde ved hjelp av en pc server med tv capture kort og f.eks. MS Video Encoder server/streaming software. Med en litt kraftigere PC så kan alle tuner streamene encodes i en enkelt pc som har flere capture kort.
    Bytte av kanaler på tunerene ser jeg for meg kan gjøres med nettverksstyrt software som girder eller lignende med ir extender.
    ette har jeg vært inne på selv, at jeg setter en streaming server ved antenna, og har trådløst nett spredt rundt til mediapcer med tvkort og "tuner"programvare...noe forenklet, men er vi inne på samme tanken?
    problemene jeg kom fram til, var feks at jeg har mine tvil til kvaliteten på bilde og lyd (folk har et visst kvalitetskrav..)
    ,jeg hadde ingen anelse om hvilken programvare\hw jeg skulle se etter, stabiliteten på nettverket (da var vi tilbake til hvor mye båndbredde vi snakker om), pluss et par andre jeg ikke kommer på nå.
    ganske komplisert og en smule dyrt joda, men ikke uoverkommelig tror jeg.. faren min har parabolen over 200meter unna huset med kabel..jeg tror han betalte 10000 for bare kabelen! vi håper jo på å komme litt billigere unna da..
    egentlig hadde jeg håpet på at det fantes noe ferdig pønska ut for sånt her, det virker jo egentlig som noe som burde vært laget ihvertfall.
    En svært forenklet løsning vil være og få opp det trådløse nettverket og streame en kanal via en pc. Så blir det opp til den som styrer tuner og velge hvilken kanal folket skal se på.
    Men uansett så tror jeg at trådløst 802.x nettverk mellom husene vil være en bra start som gir flest muligheter.
    Dere kan da f.eks. også ha en tivo lignende pc som automatisk tar opp de programmene dere ønsker slik at dere kan se dem over nettverket senere.
    joda, jeg skjønner hva du mener om nettverket, men den sharing-delen blir nok litt for søkt.. jeg tror ikke naboene på 50+ hadde blitt så glad om jeg slo over til adult channel midt i barnetv-tiden når barnebarna var på besøk, liksom...
    uansett så tror jeg ikke dette er et alternativ...utover meg, så snakker vi om folk som synes tekst-tv er en utfordring og en pc er noe skummelt som ødelegges hvis de prøver noe..tror ikke de har så grusomt lyst å lære seg filesharing for å få se hotell cæsar
    jeg tenkte ferdig oppsatt HTPC Med en fjernkontroll som eneste brukergrensesnitt.
    Sitat Opprinnelig postet av MrProducer
    Har du mulighet for Ivision såkalt IPTV ?
    Nå leverer de fleste nettleverandører ettehvert IPTV.
    Da har du alle TV kanalene gjennom RJ45 plugg, den samme du får bredbånd fra... Har du undersøkt muligheten for det ?
    hehe, hadde det bare vært så enkelt... desverre for meg og maaange andre, så er nok ikke bredbåndstilbudene i distriktsnorge de aller største, de fleste har ikke hørt om noe annet enn ISDN..jeg bruker noe ræl som går over GSM-nettet for å få fastlinje (EDGE), men det går saaaaakte ..
    det er snakk om å bygge ut linjene i området vi bor, men det skjer TIDLIGST i siste halvdel av 2006, og de som bygger ut (kommunen) har varslet om at det blir sannsynligvis bare internett og iptelefon, og ikke mulighet for IPTV...
    personlig så har jeg mine tvil om at det går så fort også..de har ikke stressa hittil så..hehe...

men tusen takk for hjelpen så langt og ikke stopp, dette hjelper virkelig på!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LeonGjerland
    Det finst eit firma som har spesialisert løysingar som dette.

http://www.paneda.no/
    takker, skal titte på denne

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo liste opp noen faktorer som gjør at dette blir vanskelig:

LNB mottar signaler på rundt 10Ghz og gjør det om til signaler i området 950 - 2150 MHz.
    Å vidreformidle selve satelittsignalet hadde vært en bra løsning siden hver bruker kunne klart seg med standard parabolutstyr. Men jeg er redd for at utstyret for videreformidling ville koste over millionen (om det i det hele tatt finnes).

Neste nivå er å videresende signalet som kommer ut fra LNB. Men det er snakk om 1200 MHz båndbredde ganger 2 (begge polariseringer), det vil også bli svært kostbart utstyr. Og her ville du trenge en spesiell mottager i tillegg til en standard paraboltuner.

Neste nivå er å bare videresende hver kanal. Du må da ha en sentral med en parabolmottager dedikert for hver kanal du ønsker. Selve videosignalet er ca 6 MHz i båndbredde, som kan reduseres med digitalisering.
    Det er jo noe slikt kabelTV går ut på, og det er vel det Paneda gjør. Mottageren hos hver bruker kan være en relativt standard DVB-C / DVB-T tuner.

Typisk båndbredde for DVD er 10 Mbps. Med bedre komprimering kan man sikkert klare seg med 2 - 5 MBps.

Det er klart det er teknisk mulig å løse problemet. Men man trenger mange brukere for å dele relativt store felleskostnader.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •