Lyse TV og surround lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyse TV og surround lyd

Hei alle
    Er det noen som vet hvilken type(r) lyd som leveres fra Lyse via deres Kreatel tuner? Jeg har koplet vanlig phono-kabler direkte fra Kreatel tuner til min receiver. I Lyse TV portal har jeg satt opp at jeg har analog lyd. Receiver er av type Technics SA-AX6 og har kun Dolby Pro Logic II dekoding (med mulighet for forsterking av 5.1-kanaler hvis dekodet i f.eks DVD).

Når jeg hører på Lyse TV har jeg mest lyd i center, og litt lyd i høyre/venstre forran. Det er ikke lyd i surround bak (annet en høyttaler-sus da). Jeg mistenker at Lyse sender meg et lyd-signal jeg ikke kan dekode. Kan dette stemme?

Jeg har også noen kanaler via koax inn i huset levert fra en annen kabel-leverandør. Lyden er også her koplet opp med phono-kabler fra TV-tuner til samme receiver. Når jeg ser på samme kanal her, har jeg normal sorround-lyd..

Så, hva tror dere?

mvh
    Jan Inge

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få digital lyd, må du kjøre digital ut på kreateln, står noe slik som pdif på utgangen tror eg, så må denne inn i coax inngangen på reciveren. Digital lyd må også aktiveres i portalen til lyse. Men tviler på det er noe spesilt meg kanaler som størret dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teigas
    For å få digital lyd, må du kjøre digital ut på kreateln, står noe slik som pdif på utgangen tror eg, så må denne inn i coax inngangen på reciveren. Digital lyd må også aktiveres i portalen til lyse. Men tviler på det er noe spesilt meg kanaler som størret dette.
    Ja, jeg er med på at dette må gjøres for å få Dolby Digital lyd (eller annen 5.1 lyd), men er det ikke mulig å få "gammeldags" Dolby Pro Logic II surround-lyd over phonekabler med Kreatel og Lyse?

JI

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror kanskje forsterkeren din kan simulere dette? Men får det vel ikke gjennom tuneren nei. Dersom du ikke får til å kjøre det så blir vel stereo eller 5ch stereo valget for deg?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror kanskje forsterkeren din kan simulere dette? Men får det vel ikke gjennom tuneren nei. Dersom du ikke får til å kjøre det så blir vel stereo eller 5ch stereo valget for deg?
    Min Technics har etter min viten bare Dolby Pro Logic II dekoding, og kan ikke simulare annet heller. Den har heller ikke digitale innganger (ja, den er moden for utbytting, men siden 43" Pioneer plasma nettopp kom opp på veggen er ikke dette tiden å begynne å mase etter ny receiver ;-) )

De eneste sorround-innstillingene den har er:
    - Surround On/Off. Off blir vel da vanlig stereo.
    - Center Mode: Normal, Phantom (center-HT mangler) og et 3. valg jeg ikke husker navnet på (brukes hvis center er kraftigere enn HT). Mitt valg står i Normal siden jeg har 3 like HT forran.
    - Sorround mode: Surround/3-ch. Min står i Surround som da er Dolby Pro Logic II (vanlig 4-kanals surrond: Høyre/venstre front, center og mono bak). Valget 3-ch brukes vel hvis man ikke har bak-HT.

Siden jeg får Dolby Pro Logic II-lyd når jeg hører på f.eks NRK1 levert fra UPC over vanlig antenne-ledning (koax), så prøver jeg å finne ut HVA slags lyd Lyse/Kreatel leverer min Receiver. Hvor ligger forskjellen? Kan det stemme at min gamle receiver ikke "forstår" lyd som kommer fra Kreatel-boxen, og dermed ikke klarer å dekode dette riktig?

Mitt problem er dermed at Lyse/Kreatel ser ut til å levere mitt anlegg dårligere lyd enn jeg får fra UPC over koax : Håper jeg tar feil ....

JI

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

det er derimot veldig interessant når man leier filmer over kreatelboksen!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er kjente saker for meg uten at jeg har noe godt svar på problemstillingen. Det jeg har erfart er som følger:

1. Hvis du har en gammel Kreatel fra Lyse (to scarter bak, de nyere har kun en scart) så forsvinner den digitale lyden etter endel svitsjing mellom kanalene. Når jeg sier forsvinner så mener jeg at lyden forsvinner fra bakhøytalerene. Ved å ta ut strømkontakten (holder ikke med av/på med fjernkontrollen) så virker det igjen.
    2. Jeg har et løp og kjøp surround anlegg (Sony DAV-SR4W) i stuen som tolker det digitale lydsignalet fra Lyse og det gir en simulering av surround lyden. Lyden er faktisk veldig bra med skikkelig surround effekter på f.eks reklame og enkelte filmer.
    3. I hjemmekinoen har jeg en Denon 3806. Her får jeg ikke simulert noen surround lyd fra Lyse dekoderen. Inngangsignal er analog PCM uansett om jeg setter portalen til digital eller analog, mao ingen forskjell. Lyden høres også på samme måte. Begge anleggene er koblet med digital coax.
    4. Leiefilmene til Lyse blir ikke sendt med digital surround lyd, dette er ihvertfall min erfaring.
    5. Filmkanalene skal i følge lyse ha digital lyd på enkelte filmer, har de ikke selv så det er ikke testet.
    6. Snakket med Lyse senest idag og vil bytte den ene mine to dekodere til en nyere type, dette venter jeg på, det som var veldig interessant var at jeg muligens skulle få prøve den nye typen med HDMI utgang og HD støtte. I følge han jeg pratet med så var det ikke lenge før disse blir sendt ut til brukerne. På spørsmål om det var snakk om før sommeren så var svaret at det kommer mye før! innen januar da? tja muligens var svaret.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for opplysende innlegg hvard :-)
    Du vet ikke mer om hvorfor stue-anlegget ditt klarer å simulere noe da, mens Denonen din ikke klarer det? Eller for å spørre på en annen måte: hvis jeg skal oppgradere, hvilket system må surround-forsterker klare å dekode?

Fint om du oppdaterer denne tråden når/hvis du bytter dekoder også....

mvh
    Jan Inge
    Sandnes

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonyen i stuen har noe som heter Auto Format Direct. Her er sitat fra manualen

"The auto decoding function automatically detects the type of audio signal beeing input ( Dolby Digital , DTS or standard 2 channel stereo) and performs the proper decoding if necessary. The mode presents the sound as it was recorded\encoded without adding any effects."

Output fra AFD kan settes til en av følgende
    Dolby PL
    PLII Movie
    PLII Music
    NEO:6 Cin eller Mus

Jeg er ikke noen ekspert på dette området men vil dele de erfaringene jeg har. Pga tid og tykkelsen på manualen til Denon 3806 så har jeg ikke funnet noe tilsvarende på Denon.
    Kan Auto Format Direct være noe Sony propritært? Noen som vet?

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg ser det ut som om det er en feil på Kreatel-boksen din.

Såvidt jeg vet, videredistribuerer Lyse satellittkanaler. Det samme gjør UPC.
    Kun et fåtall av disse har Dolby Digital 5.1 lyd ut.
    På 1 grad W (CD) er det kun C More film, C More Film2, C More Film3, C More HD samt SVT1 og SVT2 som har 5.1 lyd.

Resten har 2-kanals stereo lyd, som kan dekodes i en Dolby Sourround dekoder til Left, Center, Right og Rear lyd. Dette under forutsettning at lyden er i stereo og kodet i god kvalitet (DolbY sier min 256Kbps for å beholde Dolby souround informasjonen.

Dermed er nok utgangspunktet for UPC og Lyse lyden det samme signalet og du har et boksproblem.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Turist
    For meg ser det ut som om det er en feil på Kreatel-boksen din.

Såvidt jeg vet, videredistribuerer Lyse satellittkanaler. Det samme gjør UPC.
    På 1 grad W (CD) er det kun C More film, C More Film2, C More Film3, C More HD samt SVT1 og SVT2 som har 5.1 lyd.

Resten har 2-kanals stereo lyd, som kan dekodes i en Dolby Sourround dekoder til Left, Center, Right og Rear lyd. Dette under forutsettning at lyden er i stereo og kodet i god kvalitet (DolbY sier min 256Kbps for å beholde Dolby souround informasjonen.

Dermed er nok utgangspunktet for UPC og Lyse lyden det samme signalet og du har et boksproblem.
    DET var vel det jeg håpet på å høre fra starten av. Håper du har rett. Jeg ringer Lyse i dag for å få siste versjon av Kreatel-boksen.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk akkurat inn dekoder #2 i kåken. Ser at det er en annen modell enn den første vi fikk. Inne i pakken lå det et ark med tegning over tilkoblinger bak på to modeller: 1510 og 1710. Samme nummer finner jeg under på dekoderene. Regner med at dette må være de to utgavene som det snakkes om her i tråden.

Så dersom noen lurer på om det er "ny" eller "gammel" dekoder en sitter med, da kan første trinn være å se etter nummerene på undersiden. I tillegg er det en rad med kjøleribber på toppen av dekoderen med modellnummer 1710 som bare er indikert med luft-slisser på 1510. Som siste forskjell er rekkefølgen på tilkoblinger bak:

1510: Scart, composite video, S-video, SPDIF, Audio Left, Audio Right, Ethernet, power
    1710: Scart, SPDIF, Audio Left, Audio Right, composite video, S-video, Ethernet, power

Edit: Linker og bilder fra Kreatel:

1510 Link + PDF

1710 Link + PDF

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

E-post fra Lyse

Jeg sendte e-psot til Lyse i går og refererte litt til det Turist skrev i går. Her er Lyses svar:

------------------
    Takk for henvendelsen.

For å forklare deg lyden som kommer ut fra dekoder:

Lyden som kommer ut fra dekoder er lyden som blir distribuert fra leverandøren. De fleste kanaler sender ut 2 kanals stereo og det er få, men noen kanaler som har sendinger med 5:1 lyd Dolby Digital

Jeg siterer deg:
    "Såvidt jeg vet, videredistribuerer Lyse satellittkanaler. Det samme gjør UPC.

Resten har 2-kanals stereo lyd, som kan dekodes i en Dolby Sourround dekoder til Left, Center, Right og Rear lyd. Dette under forutsettning at lyden er i stereo og kodet i god kvalitet (DolbY sier min 256Kbps for å beholde Dolby souround informasjonen. "

Dette stemmer. Det er kun noen få kanaler som distribuerer 5:1 lyd. Mao kan du ikke få 100% Dolby surround ved de kanaler som levere 2 kanals stereo.

Men, Lyse har ingen sendinger som leverer Dolby Digital 5:1 lyd. Det har dermed ingenting å si om du bruker phone utgang eller SPDIF utgang.

Da de fleste sendinger har analog lyd med 2 kanals stereo blir signalet konventert fra digitalt til analogt i dekoder. Vi kan ikke overkjøre lyden som blir sendt fra leverandøren. (eks TV2, NRK, TV3).

At lyden din ramler ut fra lydbilde kan ikke vi svare deg på. Men vi kan ikke utelukke at det er noe i galt med dekoderen.

Det skal altså være mulig å få lyd i alle høytalere ved 2 kanals stereo, slik du har systemet nå med Dolby pro logic receiver, men det vil ikke være fullverdig 5:1 Dolby Digital, da våre sendinger ikke sender i 5:1 Dolby Digital.

Sitat: "Dette under forutsettning at lyden er i stereo og
    kodet i god kvalitet (DolbY sier min 256Kbps for å beholde Dolby souround
    informasjonen. "

Skulle det være noe som du mener er galt med lydbilde ift dekoder, må dette feilsøkes med oss, hvor det blir tatt en beslutning om du kan bytte dekoder til en annen type. Det skal ikke være noe galt med din dekoder ift lydbilde for 2 kanals stereo sånn generelt.

Med vennlig hilsen
    Lyse AS
    ------------------

Jeg har snakket med Lyse i dag og kranglet til meg ny Kreatel-boks. Da er det bare å krysse fingrene :-|

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hvard
    2. Jeg har et løp og kjøp surround anlegg (Sony DAV-SR4W) i stuen som tolker det digitale lydsignalet fra Lyse og det gir en simulering av surround lyden. Lyden er faktisk veldig bra med skikkelig surround effekter på f.eks reklame og enkelte filmer.
    3. I hjemmekinoen har jeg en Denon 3806. Her får jeg ikke simulert noen surround lyd fra Lyse dekoderen. Inngangsignal er analog PCM uansett om jeg setter portalen til digital eller analog, mao ingen forskjell. Lyden høres også på samme måte. Begge anleggene er koblet med digital coax..
    Har du forsøkt å bytte plass på de 2 dekoderene, og testet ut den som "virker" på Sony DAV-SR4W opp mot din Denon 3806?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janid1967
    Har du forsøkt å bytte plass på de 2 dekoderene, og testet ut den som "virker" på Sony DAV-SR4W opp mot din Denon 3806?
    Hei, idag fikk jeg byttet dekoderen og alt virker greit nok. Det er "simulert" 5.1 på begge anleggene. Det var som jeg skrev feil på den gamle dekoderen. Den nye jeg fikk var en 1710. Den jeg byttet var en gammel Kreatel, vet ikke nummeret, men den hadde 2 scart utganger. Fant den ikke på produktbeskrivelse på www.kreatel.com.
    Det har kommet mye oppklarende informasjon på denne tråden etterhvert, takk til alle bidragsytere. Det er vel litt sløvt av Lyse å reklamere med digital lyd når de ikke har det. Greit nok med kommersielt TV men de filmene man leier burde vært sendt med the real stuff..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Tro det eller ei ...

... men i går kveld fikk jeg tilbake surround lyd i mitt anlegg. Jeg var sikker på at jeg hadde testet det som hvard skrev om å ta strømmen på Kreatel-boksen, men tydeligvis ikke. I går kveld forsøkte jeg dette atter en gang, og der var surround tilbake :-D. Min mistanke om at noe er galt med min Kreatel-boks (den med 2 SCART) er dermed bekreftet.
    Siden min gamle receiver kun har Dolby Pro Logic dekoding, vil jeg tro at lyden som kommer ut er nettopp Dolby Pro Logic.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Fikk ny Kreatel-boks av Lyse i går. Type 1710 (den med 1 SCART). Lyden ser ut til å funke som den skal nå...

God helg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •