Bruke PC som satelittuner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Bruke PC som satelittuner

Hei! Har lest mye om Dreambox og dens mange muligheter. Mitt spørsmål er om det finnes tilsvarende løsninger for PCer? Med andre ord - finnes det ett kort med tilhørende programvare som har samme funksjonalitet som Dreambox? Evt. kan man få en PC til å emulere Dreambox?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes noe, men ikke i samme klasse som Dreambox.
    Du kan kjøpe DVB kort for PC, f.eks Hauppauge http://www.hauppauge.com/html/selector.htm
    Du blir da låst til fabrikantens software, akkurat som med en vanlig tuner.
    Har sett flere 'hobby' prosjekter for DVB software, men det har bare vært for Linux.

Newcomer MaRe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Du kan kjøpe DVB kort for PC, f.eks Hauppauge http://www.hauppauge.com/html/selector.htm
    Har sett flere 'hobby' prosjekter for DVB software, men det har bare vært for Linux.
    Hmm,kan man sende digitale signaler ut igjen til feks Plasmaen i fra ett slikt kort?
    Så jeg som har Canal Digital kabeltv vil få digitale sendiger igjennom dette kortet?

Newcomer pckrasj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVB kort er en utrolig dårlig løsning i forhold til en linuxbasert tuner. bla. bildet fra en pc med dvb til en tv har jeg aldrig fått til å bli like bra son hverken dreambox, relook, triple dragon eller mutant klarer å levere.

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaRe
    Hmm,kan man sende digitale signaler ut igjen til feks Plasmaen i fra ett slikt kort?
    Så jeg som har Canal Digital kabeltv vil få digitale sendiger igjennom dette kortet?
    Det viste kortet er kun i satellitt utgave for Europa (DVB-S, bruker QPSK modulasjon). I USA bruker de en annen standard (ATSC). Standarden for kabel i Europa heter DVB-C og bruker 64QAM modulasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pckrasj
    DVB kort er en utrolig dårlig løsning i forhold til en linuxbasert tuner. bla. bildet fra en pc med dvb til en tv har jeg aldrig fått til å bli like bra son hverken dreambox, relook, triple dragon eller mutant klarer å levere.
    Det blir nok uansett en DB på meg, selv om DBen kun skal brukes lovlig så virker det som en veldig bra tuner!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sterha
    Det blir nok uansett en DB på meg, selv om DBen kun skal brukes lovlig så virker det som en veldig bra tuner!
    ikke glem de gode alternativene som finnes! spes. triple dragon 3000 som har samme specs som en db 7020. eller en Mutant som er en db 500 killer :-)

begge boksene er mye rimligere enn dreambox.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kommer garantert til å bli fornøyd med DB. Du må også huske på at foraet rundt DB er stort og er på norsk/skandinavisk (mye/all hjelp du trenger). Større en Triple D og Mutant i hvertfall.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av firepack
    Du kommer garantert til å bli fornøyd med DB. Du må også huske på at foraet rundt DB er stort og er på norsk/skandinavisk (mye/all hjelp du trenger). Større en Triple D og Mutant i hvertfall.
    Helt korrekt! finnes mest ressurser for db. Problemet med db er jo at det må brukes plugins til alt mulig, og det finnes så utrolig mye dårlige plugins at mange bokser går ned, og er vanskelige å få opp igjen. TD kommer med tekst i original image, dette gjør ikke db. må kjøre plugins.(måtte ihvertfall for noen måneder siden) eller kjøre uoffisielt image. siden brukeren skal kun bruke boksen lovlig, er det jo en fordel med å bruke original image som faktisk fungerer med undertekster originalt. en annen helt klar fordel er jo at selve tripledragon boksen er fysisk større, noe som fører til bedre kjøling for en hardisk.

Dreambox er en Fantastisk!!!boks, TD er bare litt bedre IMHO :grin:

Men som alt annet er dette en preferanse sak.

Lykke til i linux tuner jakten!

Du kan jo sjekke litt rundt Triple dragon i norge Her Mye flinke folk!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Dette er ikke sant.. Jeg har ett hauppauge nexus-s kort og har faktisk aldrig brukt programvaren som fulgte med kortet. Det finnes en haug med programmer for både windows og linux som støtter disse kortene fult ut. Det programmet jeg bruker mest er prodvb under windows: http://www.doom9.org/index.html?/DigiTV/progdvb.htm
    De fleste programmene slik som progdvb kan også recorde dvb streamene direkte til hd, sånn at man kan se programmene via en mediaplayer eller brenne det over til en dvd. Programmet har også pvr funksjoner, sånn at man kan sette programmet til å ta opp en enkel tv film og lignende..

De kortene med mpeg2 chip slik som nexus-s har også video og digital+analog lydutgang til tv, så det funker også som en vanlig decoder.
    Progdvb og lignende program støtter også softcam/CI emulator, så man kan decryptere kanaler som er kodet så lenge det er hacket og om man har ett CI interface så kan man også bruke cardshare slik som dreambox.

Dreambox er ganske enkelt en pc+dvb kort som kjører linux, så om man installerer linux så blir pcen som en dreambox.

Det eneste som er synd når er at viasat nå låser kortene sine etter serial koden og de lar deg desverre ikke registere ett dvb kort siden dette ikke er en godkjent viasat dekoder.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pckrasj
    Da tror jeg ikke du har testet ett hardware basert dvb-s kort. Bruker du dvb-s kort som gjør dekodingen i software så avhenger bilde kvaliteten av hvilket skjermkort du har. Har du ett nyere skjermkort med component eller dvi utgang, så blir kvaliteten faktisk veldig bra ved software om ikke bedre enn de fleste decoderne du får kjøpt. Jeg kjøpte mitt kort for ca 3-4 år siden og jeg kan faktisk idag bruke den til å se og ta opp 1920x1080 hdtv kanaler med. De vil også funke med mpeg4 kanaler, siden en software oppdatering er alt som skal til.. Tror ikke du kan si dette om en standalone decoder.

Men det er vel kanskje litt mere styr å sette opp ett dvb basert system..

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av boxman
    Dette er ikke sant..
    Takk for korrigeringen. Burde skjønt at jeg var på tynn is der.

Mulig jeg prøver en PC løsning selv ganske snart. MediaPortal ser interessant ut.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Technotrend kommer nå med et DVB-S2-kort for både mpeg2 SD/HD og mpeg4 HD:
    http://www.dvbshop.net/product_info....0-HDTV-S2.html
    Kortet har tilkobling for CI-modul, så med Conax CAM kan man bruke det med Canal Digital.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av palarsen
    Technotrend kommer nå med et DVB-S2-kort for både mpeg2 SD/HD og mpeg4 HD:
    http://www.dvbshop.net/product_info....0-HDTV-S2.html
    Kortet har tilkobling for CI-modul, så med Conax CAM kan man bruke det med Canal Digital.
    Kan man koble til en seriell- eller usb-kortleser til pc'en og lese kortene fra canal digital og viasat med en softcam-løsning slik man kan på f.eks. Dreambox'en?

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stream
    Kan man koble til en seriell- eller usb-kortleser til pc'en og lese kortene fra canal digital og viasat med en softcam-løsning slik man kan på f.eks. Dreambox'en?
    Uten å ha noe referanse til det, så mener jeg at det skal være mulig ja.

Jeg vet forresten om en del som bruker VDR (http://www.cadsoft.de/vdr/index.htm), og har vært fornøyd med denne løsningen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •