Mange parabol spørsmål (nybegynner...)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer petterjacobsen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mange parabol spørsmål (nybegynner...)

Har bygd nytt hus og det er nå på tide å kjøpe seg parabol.
    Har lagt 4 coax fra der parabolen skal stå og ned i teknisk rom (for sikkerhetsskyld). Fra teknisk rom har jeg 1 coax, flere Elko Link kabler og 1 Cat6 cabel til hvert rom. Elko kablene brukes istedet for Coax, må bare ha noen spesielle ledninger mellom kontakten i veggen og TVn.

Saken er at jeg vil ha CD og Viasat på flere TVer samtidig, hvertfall 3 TVer. Har skjønt at jeg hverfall må ha 2 dekodere ved hver TV (en CD og en Viasat) eller en dekoder som støtter både CD og Viasat (Strong 8700?).
    Men hvordan løser jeg dette med 1 stk antenne? Er dette i hele tatt mulig? Jeg vil feks se på TV2 på en TV, TVN på en annen TV og Viasat kanal på den 3. TVn.

Lurer litt på WaveFrontier T90, er denne bra?

Er dette oppsettet ideelt: http://www.satlex.net/no/4participan...p_2s_quad.html
    eller hva må jeg ha?

Håper dere kan hjelpe en som er helt grønn på dette området.

Og til slutt, hvilke tunere burde jeg kjøpe. De må være kjappe i kanalskifte, ha lagringsmulighet, enkle å bruke og være "vedlikeholdsfrie".

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en slik LNB: http://www.hmm-satshop.de/maximum-mb...d-lnb-L216.htm kan du fore 4 tunere med signaler fra begge norden-posisjonene. Dette har jeg også nevnt i SmartWi kortsplitter-tråden: http://avforum.no/forum/satellitt/29072-smartwi-tr-dl-kortsplitter.html For du må også ha abonement til alle tunerene eller en slik kortsplitter-løsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dreambox nå vel nevnes.
    Den kan dele abo med flere andre dreamboxer sies det.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dreambox orker jeg ikke å lære meg... Har også en samboer og datter som skal bruke dette.

Hva mener folket om Strong SRT 8700, Force Frontier 55 med 2 stk Platinum QUAD 0.3dB LNB?

Kjøper også en SmartWi Kort Splitter til CD (eller var det Viasat?)

Må vel også ha noen HYRO DiSEqC switch 2LNB.
    Er vel samme om jeg kjøper 2 slike eller 1 Maximum MBQS-24 Monoblock-Quad-LNB?

Tanken er å ha 1 antenne, med mulighet for å koble til 4 dekodere i 4 forskjellige rom.

Skal ha både CD og Viasat.

Tenker jeg rett nå, eller må jeg lese mer?

Og i og med at Strong er Viasat godkjent så er det bare å kjøpe en CD pakke til 1 kr så har jeg en dekoder til et annet rom samt CD kortet. Så finnes det vel noe tvillingkort hos CD?

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petterjacobsen
    Dreambox orker jeg ikke å lære meg... Har også en samboer og datter som skal bruke dette.

Hva mener folket om Strong SRT 8700, Force Frontier 55 med 2 stk Platinum QUAD 0.3dB LNB?

Kjøper også en SmartWi Kort Splitter til CD (eller var det Viasat?)

Må vel også ha noen HYRO DiSEqC switch 2LNB.
    Er vel samme om jeg kjøper 2 slike eller 1 Maximum MBQS-24 Monoblock-Quad-LNB?

Tanken er å ha 1 antenne, med mulighet for å koble til 4 dekodere i 4 forskjellige rom.

Skal ha både CD og Viasat.

Tenker jeg rett nå, eller må jeg lese mer?

Og i og med at Strong er Viasat godkjent så er det bare å kjøpe en CD pakke til 1 kr så har jeg en dekoder til et annet rom samt CD kortet. Så finnes det vel noe tvillingkort hos CD?
    ------------------------------------------------------------
    Kortdeler Canal digital (Cd har ikke tvilling kort):
    http://www.satelitt1.no/product_info...roducts_id=161

Viasat må du kjøpe tvillingkort.

2 stk hoder med 4 uttak (+diverse utstyr)
    http://www.satelitt1.no/product_info...products_id=87

1 stk antenne (eks.denne)
    http://www.satelitt1.no/product_info...products_id=29

4 stk parabol dekodere.

Har selv en løsning tilsvarende denne, men jeg har brukt retur signaler på fes. soverom.

Du burde ringe til en satelitt butikk for å få en pris på en komplett pakke.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til...

Kortdeler kan kun brukes på CD fordi Viasat bruker annet kodesystem? Men skal ikke CD også bytte kodesystem i løpet av 2006?

Da vil vel ikke kortsplitteren virke mer?

Og...

Viasat virker i CD dekodere med Cam? Hvordan vil da Viasat fungere med cam i kortsplitter?

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til...

Kortdeler kan kun brukes på CD fordi Viasat bruker annet kodesystem? Men skal ikke CD også bytte kodesystem i løpet av 2006?

Og...

Viasat virker i CD dekodere med Cam? Hvordan vil da Viasat fungere med cam i kortsplitter?
    Skal CD skifte system ? ukjent for meg!

Kortsplitteren virker på flere system, men ikke NDS (Viasat)
    Teknisk Informasjon:
    Rekkevidde 15-20m (Trehus)
    Kan koble opptil 7 kortlesere på en enhet.
    Kan brukes på Conax, Viaccess 1 & 2.X & Seca 1 & 2 og snart Irdeto.

Det siste spørsmålet forstår jeg ikke. (Force 1199 m/kort fra kortdeler og cam m/viasat kort virker).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dreambox er vel ikke mindre brukervennlig enn andre dekodere. Må kanskje bruke litt tid i starten for å sette den opp, men etter dette er den i mine øyne kjempeenkel å bruke, og ikke minst mye raskere enn de fleste andre dekodere jeg har prøvd. Det blir vel fort dyrt hvis du har planer om å ha egne dekodere på 4 rom med tilhørende abbonement for hver av disse. Med dreambox-dekodere har du, som nevnt tidligere i tråden, muligheten til å kjøpe kun ett abbonement og dele dette mellom dekoderne via datanettverket. Det finnes flere forum på nettet med gode guider for hvordan man setter opp dekoderen. At du har muligheten til å bruke den som harddisk-opptaker er vel heller ingen ulempe

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til...

Og...

CD skal ganske sikkert IKKE bytte kodesystem i 2006 (altfor dyrt)
    Viasat har ikke CAM til Videoguard. NDS (som står bak Videoguard) tillater det ikke!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket med en parabol "guru" på Expert, han sa at CD skulle bytte ut alle dekoderne i løpet av 2006 pga nye koder. Ser at Viasat gorde dette i 2004.

Dreambox hadde vært greit, er bare redd for at det blir mye styr...

Edit: Leste nå på http://www.sagi.no at Dreambox er en tuner som trenger en bruker med gode datakunnskaper. Eller kjenner noen som har det...

Frister med en DB, men er redd den blir for "tung" å bruke.

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan du også få DB7025 med twin-tuner, slik at du kan se på en kanal og ta opp en annen. Har allerede bestilt meg en slik til anlegget som jeg skal sette opp (tilsvarende anlegget til petterjacobsen). Blir en stk. DB7025 og 2 DB500. Disse må ha totalt 4 kabler pga. at 7025-en skal ha to for å kunne utnytte den doble tuneren.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Snakket med en parabol "guru" på Expert, han sa at CD skulle bytte ut alle dekoderne i løpet av 2006 pga nye koder. Ser at Viasat gorde dette i 2004.

Dreambox hadde vært greit, er bare redd for at det blir mye styr...

Edit: Leste nå på http://www.sagi.no at Dreambox er en tuner som trenger en bruker med gode datakunnskaper. Eller kjenner noen som har det...

Frister med en DB, men er redd den blir for "tung" å bruke.
    Finnes det noe sånt som parabol-guru på Expert? Jeg foreslår at du sjekker dette?
    Stølen

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte i dag en DB7025. Dreambox.no får de inn i morgen.

Vil 7025 fungere på samme måte som 7020? Tenker da på all programvaren man kan laste ned... Vil 7020 programmer virke på 7025?

Da var det bare å finne en butikk som selger ekte Force WaveFrontier T-55...

Eller er det andre "små" antenner som er bedre?

Newcomer pckrasj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

*Viasat byttet helt korrekt til NDS i 2004.

* Turist nevner at det ikke kan brukes cam til nds, dette stemmer ikke heldigvis finnes magic / NDS cam. Denne Cam kan brukes til Viasat's NDS kort helt uten programmering

* Canal D. kommer ikke til å bytte noe kode system. Den CAS de kjører i dag har ikke blitt offentlig hacket, så det er ikke noe grunn til dette. Derimot har det vært snakk om at kort og tunere skal "Paires" Ett kort til en tuner. Dette fungerer ved at boxid (serienummeret på tuneren) og kort nummer må stemme med hverandre for å få signal. Slik det er på Viasat originalt.

en 55 wave er ikke å anbefale hvis du ikke bor ca. på Lindesnes. og absolut ingen torodial tallerkner er enkle å stille inn bare så det er nevnt. Du har jo faktisk en ekstra disk å ta hensyn til. men fungerer like bra når det er innstillt:-)

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte i dag en DB7025. Dreambox.no får de inn i morgen.

Vil 7025 fungere på samme måte som 7020? Tenker da på all programvaren man kan laste ned... Vil 7020 programmer virke på 7025?
    Etter det jeg har lest så har 7025 en annen CPU slik at imagene til 7020/7000 ikke vil fungere uten at de kompileres om. Regner med at nye imager blir tilgjengelig om kort tid.

Se f.eks. her

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Frotier antenne er ikke noe vanskligere å stille inn en en vanlig parabol antenne. det er riktig at det er to antenner i en, men de er jo skrudd sammen i en riktig posisjon i fohold til hversndre, så prossedyren er jo "nesten" den samme.

Et råd til deg, kjøp Frontier 90 isteden for 55 da har du mye mere å gå på når du skal stille inn, og signalstyrken er tilnæmet uforandret uanset hvordan været er på en Frontier 90. Været er et problem på en Frontier 55, da denne mister signal når det for eksempel regner eller snør. Det er også enkelte kanaler som sender svakere signaler, og de kanalene får du ikke inn på en Frontier 55 mens det ikke er noe problemer med Frontier 90.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •