Hvordan legge til Viasat til et CD anlegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan legge til Viasat til et CD anlegg?

Hei,
    Jeg har kjøpt et hus hvor det står en satelittantenne på taket med kabler ned i stua. Det originale anlegget var et Canal Digital anlegg, men jeg har ingen tuner... Hvis jeg ønsker å kjøpe en tuner med Viasat Gull, så vil ikke den funke, eller ? er det et stort prosjekt å FÅ det til å funke ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    952
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nix, bare å dreie skåla litt østover.
    Man kobler til den nye boksen så ser man i bruksanvisningen hvordan signal meteret hentes frem i menyen så dreier man forsiktig skåla mot øst, bare 6 grader.
    Skruene løsner du bare slik at du akkurat klarer å dreie skåla, høyde justering skal ikke være nødvendig bare kanskje litt for fininnstilling.

Sjekk først om hvor mange hoder det er montert på skåla, er det flere så peker en kanskje mot viasat allerede.

Koster neppe mye å få en innstallatør til å gjøre dette når skåla allerede henger på plass.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor sensitive er disse antennene ? kan man ta dette litt på "gefylen", eller må det noe spes. verktøy til ? vil man f.eks. få signal i det hele tatt om man bommer med en grad eller tre? (slik at man kan finjustere mens noen ser på bildet på tv`en)

Sitat Opprinnelig postet av Dennis
    Nix, bare å dreie skåla litt østover.
    Man kobler til den nye boksen så ser man i bruksanvisningen hvordan signal meteret hentes frem i menyen så dreier man forsiktig skåla mot øst, bare 6 grader.
    Skruene løsner du bare slik at du akkurat klarer å dreie skåla, høyde justering skal ikke være nødvendig bare kanskje litt for fininnstilling.

Sjekk først om hvor mange hoder det er montert på skåla, er det flere så peker en kanskje mot viasat allerede.

Koster neppe mye å få en innstallatør til å gjøre dette når skåla allerede henger på plass.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er veldig sensitive fakisk... Hvis man får lånt måleverktøy så er det lettest. Man kan også få slike jalla søkere som piper når man treffer en satelitt. Hvis ikke, må man bruke mottageren som måler signalstyrken. Dvs man må være minst to stk, en som ser tv-skjermen og en som bruker verktøy på disken.

Et alternativ er å sette opp ett hode til. Noe jeg ville vurdert seriøst, siden NRK1 og 2 ligger på 1 grad vest. Hodene er ikke så veldig dyre. Kjøper du en pakke, så får du sikkert med en ekstra LNB.

Mvh

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    De er veldig sensitive fakisk... Hvis man får lånt måleverktøy så er det lettest. Man kan også få slike jalla søkere som piper når man treffer en satelitt. Hvis ikke, må man bruke mottageren som måler signalstyrken. Dvs man må være minst to stk, en som ser tv-skjermen og en som bruker verktøy på disken.

Et alternativ er å sette opp ett hode til. Noe jeg ville vurdert seriøst, siden NRK1 og 2 ligger på 1 grad vest. Hodene er ikke så veldig dyre. Kjøper du en pakke, så får du sikkert med en ekstra LNB.

Mvh
    Og en LNB er en LNB? dvs.. en LNB bryr seg ikke om det er CD eller Viasat, right?, så hvis hodet som er der allerede er innstilt på CD, så kan jeg la det være i fred, og sette på et annet hode fra en viasat pakke (hvis det er plass til flere) og prøve å sikte inn det hodet mot riktig sted? (for da må jeg ikke snu på discen?)

Uff.. dette er ikke så lett

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener da å huske at jeg har vært borti LNB hoder som hadde begrenset frekvensomfang. Dermed kunne ikke et og samme hode ta inn alle kanalene fra både Viaskvatt og CD. Men det skal stå et merke på hodet. Et universal LNB hode tar vel inn alt men da jeg fikk mitt første tohodede parabolanlegg så kunne ikke hodene brukes om hverandre. Spørsmålet blir jo da hvor gammelt det anlegget du har stående på veggen er.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man velger såkalt universal LNB så skal man være på rimelig trygg grunn.. Vi har hatt parabol siden tidenes morgen, og måtte bytte LNB når vi gikk fra analog til digital pga begrenset frekvens. De fleste som selger parabol selger også LNB. Hvis ikke kan du ringe tveco eller andre spesialister på parabol.

En annen grunn til å ha to hoder er at man som oftest kan la disken stå urørt, og bare montere ett hode til/finjustere det ene hodet. Dette kommer litt an på hva slags disk du har. Det finnes uansett flere typer monteringsbrakketter som gjør at du kan sette på ett hode til.

Mvh

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kun enkelte hoder tilbake fra analog parabol tida som ikke klarer ta inn NRK/TV2/TVNorge fra Thor II+III da de ikke klarer frekvensområdet som er høyere enn siden den gang. Med mindre antenna er verneverdig, burde dette fungerer uten problemer.

Newcomer Hifi entusiast sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Få satten til å virke!

Hei du! Her finner du alt som skal til:
    http://www.tveco.no/hjemmeparabol/default.htm

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av pstraums
    Og en LNB er en LNB? dvs.. en LNB bryr seg ikke om det er CD eller Viasat, right?, så hvis hodet som er der allerede er innstilt på CD, så kan jeg la det være i fred, og sette på et annet hode fra en viasat pakke (hvis det er plass til flere) og prøve å sikte inn det hodet mot riktig sted? (for da må jeg ikke snu på discen?)

Uff.. dette er ikke så lett
    Jeg tror jeg vil anbefale deg å få en fagmann til å gjøre dette for deg. Det er ingen tvil om at under dårlige værforhold (snø/regn) så betyr signalstyrken mye og det oppnår du ikke på "geffylen", men ved hjelp av instrumenter.Husk dette er som regel er dette en engangsinvestering å få proff hjelp.Videre så kaan denne mannen også hjelpe deg med hoder o.s.v.
    Stølen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •